2025-02-19, 04:25
Medlem
Ja, varför? Därför att den närmaste stjärnan ligger 4,3 ljusår bort. Även att färdas dit med det snabbaste människan någonsin skickat ut i rymden som var en sond, skulle ta över 6000 år... Fast finns något sätt där det inte spelar roll hur lång tid det tar?

Detta resonemang leder in på en metod som ofta är med i science fiction-filmer och serier, nämligen nedfryst besättning eller "cryogenic sleep". Felet med att försöka detta i verkligheten, är att det bildas kristaller av vattnet i kroppen vilket förstör celler. För att inte tala om att människor inte har en chans att uthärda temperaturer ens nära detta särskilt länge... Det finns "medicinska mirakel" med människor som varit kraftigt nedkylda till mycket låg kroppstemperatur längre perioder som överlevt, men det är ovanligt.

Jag har dock funderat på igelkotten som är ett däggdjur som faktiskt kan gå ner i riktig dvala, genom att sänka sin kroppstemperatur ganska kraftigt. Man hade kanske kunnat ändra människors gener för att få dem att kunna klara lägre temperaturer, och inducera något liknande dvala? Att det skulle vara nog för att klara något liknande nedfrysning under rymdfärder, är nog inte sannolikt dock...

Ett annat sätt som nog faktiskt kan vara möjligt, är att bygga ett rymdskepp som är nästan som en värld i miniatyr, och färdas i generationer. En del skulle vara som ett stort spinnande hjul, för att ge artificiell gravitation. Fält där det går att odla skulle finnas ombord, så att jordbruk kan bedrivas. Naturligtvis skulle ljus och värme på något sätt genereras genom kärnkraft... Så visst skulle det kanske fungera om dessa människor kan få barn i generationer som tar över missionen, fast vi kommer knappast att få reda på vad som hände dem någonsin...

Sen om man kunde uppnå hastigheter nära ljushastigheten på något sätt... Fast även med full ljushastighet, skulle det ta 8 år fram och tillbaka till närmaste stjärnan och dess planeter och mer intressanta himlakroppar ligger troligen mycket längre bort. Men det är inte det värsta... Det värsta är att saker som tids-dilation kickar in vid hastigheter som börjar närma sig ljusets... Det innebär att mycket mer tid förflyter relativt på jorden än för astronauten. Så även om han kommer tillbaka, är det till en annan värld (för honom) långt in i framtiden. Så inte ens att nästan uppnå ljushastigheten, är troligen lämpligt för rymdfart...

Sen finns idéer som att artificiellt skapa maskhål för att omedelbart ta sig från en plats till en annan i universum. Maskhål är dock teoretiska, och att sådana skulle kunna skapas artificiellt närmar sig än mer totalt flum. Sen har vi direkta sci-fi teknologier som warp drive och liknande... Ett rymdskepp med massa kan inte uppnå ljushastigheten, men rymden kring det har nog inga sådana begränsningar... Så man genererar en sorts bubbla kring skeppet med en mystisk teknologi som gör att rymden flyttar sig, och inte skeppet. Men det är bokstavligen ren science fiction...

Så hur det verkar, är det nog inte så troligt vi kommer kunna färdas väldigt långt i rymden under den närmaste tiden. Och om aliens från någon bebodd värld verkligen tagit sig till jorden? Det är egentligen oerhört skrämmande, för de måste besitta teknologier som är helt obegripliga för oss eller något annat... Kanske att de är i princip odödliga, så det spelar ingen roll om de färdats i miljoner år? Hur som helst, skrämmande...

Men vad tror ni? Är det omöjligt att färdas långt i rymden eller finns det något sätt? Och kommer vi kanske att komma på något i framtiden?
Senast redigerad av Snobird 2025-02-19 kl. 04:42.
Citera
2025-02-19, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Men vad tror ni? Är det omöjligt att färdas långt i rymden eller finns det något sätt? Och kommer vi kanske att komma på något i framtiden?
Jag tror nog vi får nöja oss med att skicka iväg sonder utanför solsystemet. Förutom de anledningar du nämner finns även problemet med strålning. Att överleva i generationer ute i rymden tror jag blir mycket svårt. Och vid relativistiska hastigheter är en kollision med minsta dammkorn potentiellt livsfarligt.

Jag tror det vi nutidsmänniskor får nöja oss med är att skicka iväg små organismer såsom bakterier och björndjur, frön samt vår mest avancerade AI att representera oss vid ett eventuellt möte med intelligent liv och för styrningen av uppdraget.
Citera
2025-02-19, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag tror nog vi får nöja oss med att skicka iväg sonder utanför solsystemet. Förutom de anledningar du nämner finns även problemet med strålning. Att överleva i generationer ute i rymden tror jag blir mycket svårt. Och vid relativistiska hastigheter är en kollision med minsta dammkorn potentiellt livsfarligt.

Hur mycket bakgrundsstrålning finns i tomma rymden? Detta har jag faktiskt ingen koll på... Jag vet dock att det är jordens atmosfär och magnetfält som skyddar oss mot mycket strålning, så jag antar att i tom rymd kan de i rymdskeppet vara mycket mer utsatta ibland. Sen finns även van Allen-bältet som vissa som tror mån-landningen var fejk ser som en anledning, då de hävdar astronauterna bör ha utsatts för farliga nivåer av strålning, då deras farkost inte var skyddad nog. Men naturligtvis kan ett rymdskepp byggas för att vara skyddat mot kosmisk strålning. Fast om de ska färdas under hundra- eller tusentals år...

Citat:
Jag tror det vi nutidsmänniskor får nöja oss med är att skicka iväg små organismer såsom bakterier och björndjur, frön samt vår mest avancerade AI att representera oss vid ett eventuellt möte med intelligent liv och för styrningen av uppdraget.

Jag ser inte vad syftet skulle vara med att skicka ut bakterier eller björndjur. Aliens får tag på DNA från jorden de kan titta på, men till vilken mening? AI hade i för sig kanske kunnat sköta en mission och kunnat presentera saker för aliens. Om den inte spårar ut förstås...

Ett annat sätt om man bara vill ha kontakt med aliens är som man gör idag, att lyssna efter signaler från rymden. Vissa signaler man redan mottagit, har forskare misstänkt något intelligent kan ligga bakom. Inget som går att bevisa dock... En del forskare eller entusiaster gör tvärtom också, och skickar ut kraftiga radiosignaler långt ut i rymden. Dessa färdas trots allt med ljusets hastighet... Faran är ju dock att "fel" aliens snappar upp dem och blir varse var vi befinner oss...

Sen skickade man väl redan med en skiva med bilder och annat med en sond för länge sen... Den informationen var framställd så att eventuella utomjordiska varelser förhoppningsvis skulle förstå den...

Utöver det så färdas våra radio- och TV-sändningar redan ut i rymden sen många decennier eller längre gällande radio... De försvagas dock efter långa sträckor men aliens har kanske superteknologier som kan förstärka dem?
Senast redigerad av Snobird 2025-02-19 kl. 07:16.
Citera
2025-02-19, 08:01
Medlem
Citat:
Hur mycket bakgrundsstrålning finns i tomma rymden? Detta har jag faktiskt ingen koll på... Jag vet dock att det är jordens atmosfär och magnetfält som skyddar oss mot mycket strålning, så jag antar att i tom rymd kan de i rymdskeppet vara mycket mer utsatta ibland. Sen finns även van Allen-bältet som vissa som tror mån-landningen var fejk ser som en anledning, då de hävdar astronauterna bör ha utsatts för farliga nivåer av strålning, då deras farkost inte var skyddad nog. Men naturligtvis kan ett rymdskepp byggas för att vara skyddat mot kosmisk strålning. Fast om de ska färdas under hundra- eller tusentals år...
Rymden är inte någon "mysig plats" för oss mjuka varelser. Se exempelvis:
https://www.nasa.gov/humans-in-space/space-radiation-is-risky-business-for-the-human-body/

Givetvis kan man skydda människor i en farkost med tjocka väggar som fångar upp högenergipartiklar som kommer susande, men problemet är ju att man också måste få upp dessa tunga sköldar i rymden. Och precis som du säger så slits ju saker även i rymden, inte minst när man rör sig fort.

Se exempelvis denna video, från ca 06:50
https://www.youtube.com/watch?v=wdP_UDSsuro

Citat:
Jag ser inte vad syftet skulle vara med att skicka ut bakterier eller björndjur. Aliens får tag på DNA från jorden de kan titta på, men till vilken mening? AI hade i för sig kanske kunnat sköta en mission och kunnat presentera saker för aliens. Om den inte spårar ut förstås...

Ett annat sätt om man bara vill ha kontakt med aliens är som man gör idag, att lyssna efter signaler från rymden. Vissa signaler man redan mottagit, har forskare misstänkt något intelligent kan ligga bakom. Inget som går att bevisa dock... En del forskare eller entusiaster gör tvärtom också, och skickar ut kraftiga radiosignaler långt ut i rymden. Dessa färdas trots allt med ljusets hastighet... Faran är ju dock att "fel" aliens snappar upp dem och blir varse var vi befinner oss...

Sen skickade man väl redan med en skiva med bilder och annat med en sond för länge sen... Den informationen var framställd så att eventuella utomjordiska varelser förhoppningsvis skulle förstå den...

Utöver det så färdas våra radio- och TV-sändningar redan ut i rymden sen många decennier eller längre gällande radio... De försvagas dock efter långa sträckor men aliens har kanske superteknologier som kan förstärka dem?
Tänkte mer att man kunde gjort ett försök att sprida jordelivet vidare, om man nu hade en sådan önskan (därmed är det smartast att skicka iväg de mest extrema livsformerna som överlever "nästan allt"). Men visst, det vore förstås intressant om man skickade med embryon eller celler från människor, så att en eventuell superintelligent livsform hade kunnat få oss tillbaka till livet igen.

Jag tror att om vi skickat iväg människor som ska leva tillsammans, kanske i generationer, hade det slutat med katastrof (myteri, uppror, fejder, krig osv.). Allt eftersom avstånden växer och det går längre mellan meddelanden och svar från Jorden så övergår ju all kontroll till de som styr på rymdskeppet. Och vi vet ju att det finns sidor av människan som inte är speciellt trevliga, såsom maktlystenhet. Men så är jag litet av en misantrop också.

Om vi någon gång kan skapa en artificiell livmoder, så kanske det kan finnas en möjlighet att lyckas, även om resan tar århundraden. Men då måste dessa småttingar först uppfostras av robotar och AI, vilket känns.. "sådär". Vi vet ju idag att många allvarliga psykiska störningar kanske uppstår redan då vi är spädbarn, på grund av brister hos föräldrarna som inte kan ta hand om sina bebisar. Och betänk sedan den psykologiska aspekten av: "Mina förfäder skickade iväg mig ut i rymden, utan att veta om jag skulle överleva eller dö, för hundratals år sedan." Undrar vad sådana tankar och känslor gör med en ung människa?

Precis, vi kan ju förstås skicka iväg signaler och lyssna efter signaler. Det är ju lite oroväckande att vi inte hört något alls än.
Citera
2025-02-19, 08:03
Medlem
Stenballes avatar
Nej, det fungerar inte med en resa på 6 000 år.
Nedfrysning går bort, nedkylning kan kanske fungera i timmar och någon typ av dvala i månader.
Både nedkylning och dvala innebär ju att kroppen faktiskt fortsätter att åldras, om än kanske långsammare.
Skicka nedfrysta ägg/spermier/foster då?
Dessa kan sedan framavlas på konstgjord väg och läras upp av AI-robotar när man närmar sig destinationen.
Nej, inte heller det skulle fungera.

Vi kan inte ens skicka iväg bara AI-robotar, alltså en farkost utan människor på en så lång resa eftersom det inte går att bygga en avancerad maskin som utan, eller med minimalt underhåll håller i 6 000 år.
Citera
2025-02-19, 08:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vi kan inte ens skicka iväg bara AI-robotar, alltså en farkost utan människor på en så lång resa eftersom det inte går att bygga en avancerad maskin som utan, eller med minimalt underhåll håller i 6 000 år.
Då får vi väl se till att förse den med kapacitet att reparera sig själv. Svårt, kanske, men det finns inget omöjligt i det.

Sen tror jag mer på att skicka med information om DNA och övrigt material i en cell och låta maskiner återskapa människor från den snarare än frysta människor eller frysta ägg. Som i Clarkes "Songs from distant Earth".
Citera
2025-02-19, 08:37
Medlem
Citat:
. Och om aliens från någon bebodd värld verkligen tagit sig till jorden? Det är egentligen oerhört skrämmande, för de måste besitta teknologier som är helt obegripliga för oss eller något annat... Kanske att de är i princip odödliga, så det spelar ingen roll om de färdats i miljoner år? Hur som helst, skrämmande...

Enligt lord Martin Rees så kommer mänskligheten troligen bli allt mer genmanipulerad i framtiden. Människan kommer förändra sig för att bli mer tålig. Flera forskare ägnar sig åt att förstå åldrande. Kanske går det att stänga av? Martin Rees tror att när tex ondskefulla fascisten Elon Musk följer narrativet i sci fi boken skriven av nazisten Werner von Braun (varifrån Elons pappa hittade namnet Elon), och skapar en mänsklig koloni på Mars, så kommer de därefter börja manipulera sina gener för att bli mer anpassade till den ogästvänliga miljön på Mars, där det saknas alla former av lagar eller etik mot extrem genmanipulation. Elons slavar på Mars kommer bli allt mer omänskliga, och klippa banden med jorden så snart de får möjlighet. De kanske förändrar sig för att bli mer anpassade till strålningen på både Mars såväl som i rymden, och anpassade för lägre gravitation eller ingen gravitation, för mörker och kyla. Deras hud kommer bli tjock och grå, ögonen stora och ljuskänsliga, de kommer åldras extremt långsamt, de kommer bli kortvuxna och ha långa smala lemmar, de kommunicerar via chip inopererade i hjärnan, och de skaffar inte barn, har inte sex, utan odlas fram i lab och kuvöser istället för livmodern.

En främmande ras från en avlägsen sol, kan ha ägnat sig åt detta i miljontals år. Och ligger således långt "före" oss i både teknologi och biologi. Personligen tycker jag framtiden är dystopisk, men förvånansvärt många människor verkar vilja ha en sådan här framtid, vilket förklarar beundran för människor som Elon Musk.

Lord Martin Rees om ämnet, om vilket han skrivit en hyffsat ny bok:

https://youtu.be/7kqoWnW-csQ?si=_L04elxMtzOSDDOy

https://youtu.be/klede9vLYeQ?si=xpSUnbo10Qy1eslH
Senast redigerad av PetterRetard 2025-02-19 kl. 09:21.
Citera
2025-02-19, 08:41
Medlem
Finns en lång rad fysiologiska problem med tyngdlöshet som gör människor klart olämplig i rymden. Se t ex https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/05/rymdmedicin-utmaningar-och-mojligheter-med-rymdfarder/
Citera
2025-02-19, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Finns en lång rad fysiologiska problem med tyngdlöshet som gör människor klart olämplig i rymden. Se t ex https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/05/rymdmedicin-utmaningar-och-mojligheter-med-rymdfarder/

Det går ju att skapa artificiell gravitation via centrifugalkraften, vilket man antagligen inte gör på stationära rymdstationer av praktiska skäl, men som man skulle kunna göra vid långa resor mellan planeter.
Citera
2025-02-19, 09:58
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Loop holes, smarta genvägar, som kan komma upptäckas i framkanttiden.

Ratta nära Svarta Hål och få fjong på färdhastigheten.

Inspireras av centrifugen i tvättstugan och frigöra Kraften.

Ljusets hastighet, är för öppna medvetanden en alltför snäv begränsning.

Doc har just idag, post finfirande igår kväll på sig svart-textade Elon-järnkepsen, så tanken flyger.
Citera
2025-02-19, 11:11
Medlem
Vi lär väl aldrig utforska rymden bortom vårt solsystem genom nån sorts biologisk närvaro. När det sker kommer väl det inte heller anses som en större begränsning.
Citera
2025-02-19, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vi lär väl aldrig utforska rymden bortom vårt solsystem genom nån sorts biologisk närvaro. När det sker kommer väl det inte heller anses som en större begränsning.
Robotiseringen kommer att ändra mycket! Det blir att skicka robotar om 50 år som får utforska universum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in