Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Jag tror att i princip alla människor kan pressas/stressas till att antingen ta självmord eller mörda. Flykt eller attack. Undantaget människor med vissa personlighetsstörningar. Jag tror inte heller att man i förväg förmår avgöra om man tillhör den ena eller andra kategorin, utan att beteendet är beroende av situationen, som man upplever den. Känsligheten varierar inom vida ramar och människor med vissa svagheter, tex vissa diagnoser eller en isolerad tillvaro är säkert särskilt i riskzonen. Finns nog könsskillnader också. Män löper större risker.
Vet inte riktigt vad det här inlägget tillför men det förenklar kanske bilden för dem som inte har så stor kunskap om de olika psykiska tillstånd och diagnoser som diskuteras här.
Kanske ett av de mest jordnära inläggen såhär långt i tråden.
Jag håller helt och hållet med dig, vem som helst kan komma till den punkten att man mördar eller avslutar sitt liv. Är stressnivån/desperationen tillräckligt hög så kommer vi alla till slut till en gräns då vi tappar det.
Hur mycket som krävs för att komma dit varierar från person till person, men vi har alla den gränsen. I Rickards fall kan vi nog räkna att det tog drygt 20år för honom att nå den gränsen, från mellan/högstadiet till det år han skulle fylla 36. Många skulle inte ens ha stått ut så länge.
Det som är intressant i det här dådet är vad som fick honom att ta 10 andra med sig, för 99% av alla som passerar den gränsen har bara ihjäl 1 person, sig själva. Varför tog Rickard så många andra med sig in i döden, och varför verkar det vara 10 helt oskyldiga?
Hade han skjutit ihjäl en av sina handläggare på SOC, FK, AF etc och 9 av hens kollegor så hade det varit mycket mer begripligt.