2025-02-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Om man lägger stress pga vräkningshot på tvångssyndromet kan det utvecklas till psykos och då antar jag att man tappar den delen att man inte vill skada någon annan människa.

Verkligheten blir något helt annat och han kan ha fått för sig att det är alla andra bidragstagare som gör att han inte får några pengar och därför ville hämnas.

Tror du det kan finnas något i detta?

Jag är alldeles för okunnig inom psykoser för att kunna spekulera kring det, tyvärr. Däremot vet jag en del om den sortens stress i kombination med autism och det kan resultera i en ordentlig meltdown. Det behövs ingen psykos för att det ska kunna spåra ur om man är autistisk och har en sån tyngd på sina axlar.

Min teori ligger fortfarande på en cocktail av autism, ångest, depression, (C)PTSD mixat med situationen som samhället försatt honom i. I mina öron låter det som den perfekta sprängladdningen. Det var inte en fråga OM något skulle hända, utan NÄR och HUR.
Citera
2025-02-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag är alldeles för okunnig inom psykoser för att kunna spekulera kring det, tyvärr. Däremot vet jag en del om den sortens stress i kombination med autism och det kan resultera i en ordentlig meltdown. Det behövs ingen psykos för att det ska kunna spåra ur om man är autistisk och har en sån tyngd på sina axlar.

Min teori ligger fortfarande på en cocktail av autism, ångest, depression, (C)PTSD mixat med situationen som samhället försatt honom i. I mina öron låter det som den perfekta sprängladdningen. Det var inte en fråga OM något skulle hända, utan NÄR och HUR.

Tack för ditt svar! Jag håller verkligen med om frågan om när och hur.

Det var som bäddat för en riktig tragedi ur alla möjliga perspektiv och det gör det så förbaskat svårt att ta till sig att ingen person inom myndigheter, läkare, skolor, företag, familj, satte stopp för det.
Senast redigerad av tepe1 2025-02-18 kl. 23:03.
Citera
2025-02-18, 23:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ny film nu från RA:s kök. Återigen läser han upp ekonomiska villkor som socialen har satt upp för honom.

Varför gör han dessa videoinspelningar??

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-egna-video-laser-kravbrev-om-ekonomin/
Det normala är ju att man spelar in för att andra ska få se.

I det här fallet kanske han spelar in för någon mottagare som bara finns i hans fantasi. Eller för att ha som dokumentation (men han hade ju redan de fysiska breven).

Men kanske hade han någon han anförtrodde sig till? Nån i familjen eller någon annan han hade förtroende för.

Just eftersom han sägs ha varit så extremt tystlåten känns de där uppläsningarna litet udda. Det måste väl ha funnits något skäl till att han gjorde dem? Kanske en ände för psykologer och andra utredare att nysta i.
Citera
2025-02-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Hmm, jag försöker också sätta mig in i det hela och det är svårt. Han sköt ju mot polisen, kastade rökgranater och sedan gick han undan för att dö och det tar ju bort hela konceptet med suicide by cop i det här fallet.

Många väljer metoder där andra behöver bli så lite traumatiserade som möjligt. Till exempel hoppar man inte framför tåget för man inte vill skapa trauma hos föraren och dem som måste sanera eller göra resenärerna försenade så man har ofta ändå någon form av hänsyn kvar men här blir det så stort och därför känns det som han haft någon annan agenda med detta, eventuellt revansch och få personer att prata om det här. Sen finns det ju dem som bara tar första bästa vägen ut, men han hade ju kunnat skjuta sig själv hemma men han valde att planera det här.

Om vi leker med tanken att han skulle ha en pågående psykos och det var vanföreställningar som var inblandade(tankar som inte är hans) så finns det oftast inte sånhär planering och det sker liksom där och då. Det här är ju också ett vansinnesdåd om man ser på ordet så men ett riktigt vansinnesdåd saknar helt och hållet rim och rison och är utan kopplingar och planering. Till exempel att man tappar humöret och får ett agressionsutbrott

Intressanta tankar!

Jag instämmer i att suicide by cop inte var aktuellt i Rickards fall, jag använde det bara som en jämförelse.

Du har rätt, men! Om man försökt ta sitt liv och inte lyckas så kan det byggas upp en frustration inom en, man känner sig instängd och som att man blir kvävs. I desperationen som uppstår så kan man tappa sina egna värderingar. Efter nog många misslyckanden så kommer man till slut till "jag skiter i vilket, bara jag lyckas". Vi vet inte ifall Rickard hade några tidigare suicidförsök, likaså vet man nog inte alltid om andra haft det heller. Jag tänker på det du skriver om "sen finns det ju dem som bara tar första bästa vägen ut", dessa kan ha gjort ett antal försök innan som ingen känner till där metoden sett helt annorlunda ut.

Som jag svarade tepe1 så kan jag alldeles för lite om psykoser för att kunna spekulera kring det. Men jag vet en del om autism i kombination med extrem psykisk stress, se gärna mitt inlägg ovan!
Citera
2025-02-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
https://www.columbiapsychiatry.org/news/new-findings-columbia-mass-murder-database

"The study, led by Ragy R. Girgis, MD, found that 100% of the mass killings were initiated by males (mean age 28) of whom 66.7% were Caucasian. Sixty-three percent of the murders involved firearms. While severe mental illnesses, such as psychotic disorders, including schizophrenia, were not present in the perpetrators of these events, it is notable that almost half of these mass shooters took their own lives at the scene, leading the authors to hypothesize that these perpetrators viewed themselves as engaging in some form of “final act.” "

Och

"Severe mental illness (e.g., psychosis) was absent in the majority of perpetrators; when present, psychotic symptoms were more often associated with mass murders involving means other than firearms."

Tror som sagt inte alls på att han skulle haft en pågående psykossjukdom och såhär säger forskning

Konstigt att andelen vita inte är större egentligen då de utgör befolkningsmajoritet i USA och även har högre tillgång och licenser på vapen. Folk som är självmordsbenägna och har vapen brukar oftast bara knäppa sig själva men potentialen finns alltid där för utökat självmord. Man läser då och då hur den självmordsbenägna "tar med sig" sin familj i självmordet. En svårbegriplig handling.
Citera
2025-02-18, 23:17
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar! Jag håller verkligen med om frågan om när och hur.

Det var som bäddat för en riktig tragedi ur alla möjliga perspektiv och det gör det så förbaskat svårt att ta till sig att ingen person inom myndigheter, läkare, skolor, företag, familj, satte stopp för det.

Ja det var det verkligen! Att han skulle avsluta sitt liv känns nästan som en självklarhet, att han skulle ta 10 andra med sig var givetvis inte lika självklart men inte heller något som förvånar mig.

Det förstår inte.. tyvärr är det den tråkiga sanningen.
Sverige ligger långt efter när det kommer till autism.

Även om autismen i sig inte var enskilt anledningen till att det här kunde hända, så saknas det kunskap om vad som händer när man mixar dessa tillstånd. Psykiatrin ser autism som Coca-Cola och yttre stress som Mentos, helt ofarliga var för sig men när du mixar dessa så blir det kaos. Lägg till några fler Mentos i form av ångest, depression och eventuellt (C)PTSD så blir det en ordentlig smäll.

Psykiatrin är helt oförstående till det här, de ser bara en flaska Coca-Cola och en förpackning Mentos och menar att det är helt ofarliga komponenter.
Citera
2025-02-18, 23:24
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Detta kan vara en förklaring till varför RA besökte kyrkan och gick på begravningar.

"Det kan också vara att känna att man har kontakt med döda personer eller en högre makt"

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/schizofreni/
Uppgiften om begravningar har i de flesta artiklar beskrivits som att han har suttit där i kyrkan när personal har kommit för att förbereda inför en begravningsceremoni, men att han har lämnat innan ceremonin startat. Annars håller jag med om att kyrkbesöken tyder på något psykiskt tillstånd. Speciellt som det kan ha varit så att han tillbringat väldigt mycket tid i kyrkan.
Citera
2025-02-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag tror att i princip alla människor kan pressas/stressas till att antingen ta självmord eller mörda. Flykt eller attack. Undantaget människor med vissa personlighetsstörningar. Jag tror inte heller att man i förväg förmår avgöra om man tillhör den ena eller andra kategorin, utan att beteendet är beroende av situationen, som man upplever den. Känsligheten varierar inom vida ramar och människor med vissa svagheter, tex vissa diagnoser eller en isolerad tillvaro är säkert särskilt i riskzonen. Finns nog könsskillnader också. Män löper större risker.

Vet inte riktigt vad det här inlägget tillför men det förenklar kanske bilden för dem som inte har så stor kunskap om de olika psykiska tillstånd och diagnoser som diskuteras här.

Kanske ett av de mest jordnära inläggen såhär långt i tråden.

Jag håller helt och hållet med dig, vem som helst kan komma till den punkten att man mördar eller avslutar sitt liv. Är stressnivån/desperationen tillräckligt hög så kommer vi alla till slut till en gräns då vi tappar det.

Hur mycket som krävs för att komma dit varierar från person till person, men vi har alla den gränsen. I Rickards fall kan vi nog räkna att det tog drygt 20år för honom att nå den gränsen, från mellan/högstadiet till det år han skulle fylla 36. Många skulle inte ens ha stått ut så länge.

Det som är intressant i det här dådet är vad som fick honom att ta 10 andra med sig, för 99% av alla som passerar den gränsen har bara ihjäl 1 person, sig själva. Varför tog Rickard så många andra med sig in i döden, och varför verkar det vara 10 helt oskyldiga?

Hade han skjutit ihjäl en av sina handläggare på SOC, FK, AF etc och 9 av hens kollegor så hade det varit mycket mer begripligt.
Citera
2025-02-18, 23:34
Medlem
Citat:
Detta kan vara en förklaring till varför RA besökte kyrkan och gick på begravningar.

"Det kan också vara att känna att man har kontakt med döda personer eller en högre makt"

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/schizofreni/

Döden är också väldigt intressant när man är suicidal.
Själv så grottar jag ner mig i dödsannonser, hittar jag någon ung person som kan ha tagit sitt liv så brukar jag kolla upp denne på Facebook/Google och se om det går att hitta mer information.

Jag antar att det är nåt sätt att söka samhörighet.
Citera
2025-02-18, 23:44
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nej den här storyn är helt jävla uppåt väggarna. Arbetsskygg autist som alla i hans omgivning har reagerat på varit "speciell" eller "udda" har pappa conny köpt gevär till?!

Något säger mig att föräldrarna också är hela jävla tappade. Undrar hur syskonen är. Varför skulle bara EN av TRE bli knepig i skallen?

Massmedia har berättat mycket om hans resor men har det nån gång sagts med vem/vilka han har rest med? Någon har också tagit mängder med foton på Rickard men vem?

Annars att det är mamma och pappa men varför inte berätta det i så fall?
Citera
2025-02-18, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Massmedia har berättat mycket om hans resor men har det nån gång sagts med vem/vilka han har rest med? Någon har också tagit mängder med foton på Rickard men vem?

Annars att det är mamma och pappa men varför inte berätta det i så fall?

Förmodligen föräldrarna som sagt..
Om tidningarna inte går ut med den informationen så skapar det en ilska bland läsarna, att Rickard hade råd att åka på dessa resor trots att han levde på skattepengar. Vi har redan sett flera här i tråden som på allvar tror att han betalat dessa resor själv.

Känslomässiga läsare skapar mer klick, mer klick - mer pengar.
Citera
2025-02-19, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Kanske ett av de mest jordnära inläggen såhär långt i tråden.

Jag håller helt och hållet med dig, vem som helst kan komma till den punkten att man mördar eller avslutar sitt liv. Är stressnivån/desperationen tillräckligt hög så kommer vi alla till slut till en gräns då vi tappar det.

Hur mycket som krävs för att komma dit varierar från person till person, men vi har alla den gränsen. I Rickards fall kan vi nog räkna att det tog drygt 20år för honom att nå den gränsen, från mellan/högstadiet till det år han skulle fylla 36. Många skulle inte ens ha stått ut så länge.

Det som är intressant i det här dådet är vad som fick honom att ta 10 andra med sig, för 99% av alla som passerar den gränsen har bara ihjäl 1 person, sig själva. Varför tog Rickard så många andra med sig in i döden, och varför verkar det vara 10 helt oskyldiga?

Hade han skjutit ihjäl en av sina handläggare på SOC, FK, AF etc och 9 av hens kollegor så hade det varit mycket mer begripligt.

Väldigt bra inlägg, hittar inte originalet att citera på så spinner vidare här.
Jag som själv har flera diagnoser men går till psykiatrin får ju alltid frågan om jag har självmordstankar. Således är det väldigt lätt att lista ut vad man ska svara och inte svara, och hur ärlig man vill vara för att inte de ska spärra in en, typ.

Minns en gång min läkare skrev: "Suicidtankar: Inget uttalat, men då hen är under en del press kan det snabbt ändras."

Man hittar olika sätt att stå ut under så många år. Har varit i kontakt med psykiatrin i ca 20 år själv men likt förbannat är jag kvar här på jorden trots man mår röva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in