2025-02-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starx
Tycker det känns alldeles för välplanerat för att röra sig om en psykos. Vid psykossjukdomar är funktionsförmågan gravt nedsatt.

Det finns olika psykoser och symptom. Lägger upp länken.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/psykos-och-vanforestallningar/psykos-och-psykossjukdomar/
Citera
2025-02-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Jadu, vad sägs som att först och främst ge honom de rätta förutsättningarna att lyckas i bland annat högstadiet?

Säga t.ex. - Vi ser att du mår dåligt. Det är inte ok att de här personerna mobbar dig. De kommer att få byta skola från och med nu. Vi vill hjälpa dig att få bukt med din problematik. Vi kommer inte ge oss. Vi vill skapa anpassningar för att du ska kunna klara av skolan. Hur skulle du vilja att en vanlig dag i skolan såg ut? Om du fick drömma?
Ja han behövde säkert bara få en rejäl styrkekram av dig så hade allt blivit bra. Hur hans drömdag i skolan såg ut visade han med all önskvärd tydlighet.
Citera
2025-02-18, 22:11
Medlem
starxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det finns olika psykoser och symptom. Lägger upp länken.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/psykos-och-vanforestallningar/psykos-och-psykossjukdomar/
Tack men jag har arbetat inom psykosvården.
Citera
2025-02-18, 22:16
Medlem
Citat:
Har ju inte framkommit något som tyder på att han någonsin led av en psykos. under en pågående psykos är funktionsförmågan nedsatt.
Finns ju väldigt många exempel på skolskjutningar där gm inte haft en psykos. Sen kan jag förstå att människor vill hitta en förklaring till detta.

Det finns också många fall av mord och massmord utförda under psykos.

Hälften av psykoser utlöses av missbruk och hälften av andra orsaker (bl a stress) enl forskning på Karolinsla.

Googla lite så får du se.
Citera
2025-02-18, 22:19
Medlem
Citat:
Tack men jag har arbetat inom psykosvården.

Som läkare eller vad?

Utan att vilja nedvärdera dig på något sätt måste jag ändå säga att jag blir väldigt förvånad isf.
Citera
2025-02-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Fortfarande otroligt svårt att se framför mig att någon med pågående psykossjukdom, både om den kommer i skov eller konstant är sjuk verkligen kan göra ett brott som detta och att ingen skulle märka någonting. Har du träffat någon med schizofreni?
Ofta har man otroligt nedsatt kognitiv förmåga.
Jag känner mig ganska säker på Schizofrenin och ja jag har träffat flera.
Jag tror inte han kan ha haft det länge, den debuterar ofta mellan 20 - 30 års ålder. Mycket av de typiska symtomen stämmer med hur det sett ut tillbaka i tiden.
Några vanliga symtom, taget från hjärnfonden:
Några vanliga tecken på schizofreni är att: 1

• … man inte känner igen sig själv.
• … man drar sig undan sin familj och sina vänner.
• … man får en förändrad verklighetsuppfattning.
• … man inte orkar arbeta eller studera.
• … man har stark och orubblig tro på egna avvikande uppfattningar.
• … man grubblar över livet på ett deprimerat och ångestfyllt sätt under en längre tid.
• … man har oförklarliga känsloutbrott.
• … man har otillräcklig nattsömn.

Samt några andra symtom:
nedsatt förmåga att initiera planer, prata, uttrycka känslor eller uppleva eufori. Känslomässig avtrubbning, brist på motivation, energi och glädje

Man kan tro att man har övernaturliga krafter och att man är utvald för att göra något betydelsefullt

hallucinationer, paranoida vanföreställningar med förvrängda uppfattningar och övertygelser.

Hörselhallucinationer. Man upplever sig höra talande röster som kan uppmana till handlingar eller att man får kommenterar om sig själv. Rösterna kan göra att man känner sig övervakad och förföljd. Upplevelser att bli styrd utifrån kan förekomma. Röster som uppmanar till handlingar kan innebära en fara för personen själv eller för andra. Därför är det viktigt att man får hjälp i ett tidigt skede
Citera
2025-02-18, 22:32
Medlem
Citat:
Tycker det känns alldeles för välplanerat för att röra sig om en psykos. Vid psykossjukdomar är funktionsförmågan gravt nedsatt.
Det var en kille i USA som hörde röster att han skulle mörda sina klasskamrater, han ritade en bild och visade läraren som genast ringde föräldrarna och uppmanade dom att ta han till psykakuten. Föräldrarna struntade i det och strax senare kom han till skolan med vapen och nu minns jag inte hur det gick med skolkamraterna men jo det går att utföra dessa dåd i detta tillstånd
Citera
2025-02-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag tror inte han kan ha haft det länge, den debuterar ofta mellan 20 - 30 års ålder. Mycket av de typiska symtomen stämmer med hur det sett ut tillbaka i tiden.

• … man grubblar över livet på ett deprimerat och ångestfyllt sätt under en längre tid.

Samt några andra symtom:
nedsatt förmåga att initiera planer, prata, uttrycka känslor eller uppleva eufori. Känslomässig avtrubbning, brist på motivation, energi och glädje

Man kan tro att man har övernaturliga krafter och att man är utvald för att göra något betydelsefullt

hallucinationer, paranoida vanföreställningar med förvrängda uppfattningar och övertygelser.

Hörselhallucinationer. Man upplever sig höra talande röster som kan uppmana till handlingar eller att man får kommenterar om sig själv. Rösterna kan göra att man känner sig övervakad och förföljd. Upplevelser att bli styrd utifrån kan förekomma. Röster som uppmanar till handlingar kan innebära en fara för personen själv eller för andra. Därför är det viktigt att man får hjälp i ett tidigt skede

Detta kan vara en förklaring till varför RA besökte kyrkan och gick på begravningar.

"Det kan också vara att känna att man har kontakt med döda personer eller en högre makt"

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/schizofreni/
Citera
2025-02-18, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laro89
Jag kan bara svara utifrån mig själv, men jag lider själv av ensamhet under väldigt lång tid och att spela in sig själv, både video & röstinspelning, blir ett sätt att få prata ut till någonting när man inte har någon att dela sina känslor osv med. Kanske är det något liknande RA gör?
Citat:
Tragiskt att det är så. Brukar du också ladda upp det på nätet eller behåller för dig själv/raderar?
Försöker bara förstå..

Jag håller med, usch vad tragiskt att du är så ensam Laro!

Men tack för att du delar med dig av den informationen, jag hade aldrig kunna tänka mig in i det själv.
Citera
2025-02-18, 22:42
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Jag är inne på samma sak
Citera
2025-02-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71

Samt några andra symtom:

Jag tror att i princip alla människor kan pressas/stressas till att antingen ta självmord eller mörda. Flykt eller attack. Undantaget människor med vissa personlighetsstörningar. Jag tror inte heller att man i förväg förmår avgöra om man tillhör den ena eller andra kategorin, utan att beteendet är beroende av situationen, som man upplever den. Känsligheten varierar inom vida ramar och människor med vissa svagheter, tex vissa diagnoser eller en isolerad tillvaro är säkert särskilt i riskzonen. Finns nog könsskillnader också. Män löper större risker.

Vet inte riktigt vad det här inlägget tillför men det förenklar kanske bilden för dem som inte har så stor kunskap om de olika psykiska tillstånd och diagnoser som diskuteras här.
Citera
2025-02-18, 22:49
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Det finns också många fall av mord och massmord utförda under psykos.

Hälften av psykoser utlöses av missbruk och hälften av andra orsaker (bl a stress) enl forskning på Karolinsla.

Googla lite så får du se.
Just såhär planerade attentat är ovanligt men att någon mördar människor under en pågående psykos är däremot tyvärr inte ovanligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in