2025-02-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Islamr en dyr historia då islam kräver att alla andra ska betala för islam. Effekterna är väldigt tydlig i England, som är muslimskt idag.
Bullshit! de alkoholister ,tobak,spel ,knarka 🙄
Citera
2025-02-18, 14:48
Medlem
Stark-Senaps avatar
UK-barn har väl alltid växt upp på Mars-bars?

UK:
Ett degenererat, inavels WT-land med tandlösa hillbillies. Ett jävla skitland helt enkelt.
Citera
2025-02-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crator
I dagens Guardian finns en artikel som handlar om att förstoppning bland barn ökar lavinartat i Storbritannien. Barnförstoppning kan leda till stort fysiskt och psykiskt lidande hos barnen och är ett tillstånd som behöver tas på allvar.

I artikeln diskuteras tänkbara bakomliggande orsaker och en förklaring kan vara att barnen får i sig för lite fiber. Här framkommer uppgifter som måste beskrivas som chockerande.

https://www.theguardian.com/uk-news/2025/feb/18/primary-age-child-constipation-rates-up-60-in-england-and-wales

Vafan?! Hur illa ställt är det med Storbritannien egentligen om barnen blir sjuka för att folk inte har råd att koka potatis?

Var detta ett problem ens på 1800-talet? Varför utbryter inte kravaller?

Jag har inte varit i Storbritannien på 15 år. Kan någon med färskare erfarenheter berätta?

Råder misär?

Ja det råder misär i England. Folk gömmer sig i sina kalla hus. Mitt tips är att det gamla systemet med gaspolletter finns kvar. Dvs man har en gasmätare som stänger av gasen om den inte matas med polletter.
Så fryser man och klär på sig mer. Men gasen behövs även till spisen ...
Citera
2025-02-18, 15:03
Medlem
Citat:
I dagens Guardian finns en artikel som handlar om att förstoppning bland barn ökar lavinartat i Storbritannien. Barnförstoppning kan leda till stort fysiskt och psykiskt lidande hos barnen och är ett tillstånd som behöver tas på allvar.

I artikeln diskuteras tänkbara bakomliggande orsaker och en förklaring kan vara att barnen får i sig för lite fiber. Här framkommer uppgifter som måste beskrivas som chockerande.

https://www.theguardian.com/uk-news/2025/feb/18/primary-age-child-constipation-rates-up-60-in-england-and-wales

Vafan?! Hur illa ställt är det med Storbritannien egentligen om barnen blir sjuka för att folk inte har råd att koka potatis?

Jag har inte varit i Storbritannien på 15 år. Kan någon med färskare erfarenheter berätta?

Råder misär?

De äter processad skräpmat antar jag.

Kokt potatis hade nog varit en besparing.

Den verkligt billiga maten är fiberrik. Havregryn osv.
Citera
2025-02-18, 15:04
Medlem
Merwinnas avatar
Pommes frites är ju dyrare än råa potatisar, och elen eller gasen lär inte kosta mer än mellanskillnaden. Jag tror att orsaken är att folk inte kan planera, helt enkelt. Om man ska koka potatis måste man sätta den på spisen 30-40 minuter innan den ska ätas, och så måste man planera in vid vilken tid man ska börja steka korven, köttet, fisken, whatever. Eller sätta in det i ugnen. Det blir för jobbigt för folk.

Det finns enormt mycket trash av alla möjliga nyanser i Storbritannien. Det är vanligt i vissa områden att barnen kommer till skolan och inte kan äta med bestick, för det förekommer aldrig att familjen sätter sig till bords samtidigt och äter lagad mat. Utan alla tar bara något i skafferiet när de blir hungriga, typ bullar, Cadbury krämägg (chokladägg med en söt, fet, klibbig fyllning) - det finns barn i England som bokstavligt talat föds upp på sådana. Det mättar snabbt och lätt och utan någon matlagning. Mjölktänderna förstörs direkt, och sedan de permanenta så fort de tittar fram.
Citera
2025-02-18, 15:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Pommes är en bra källa för fibrer

Det beror på hur de lagas, men för det mesta inte. De vanliga som har ett sprött skal med en mjuk massa inuti, innehåller knappast några fibrer som är så kraftiga att de gör nytta som bulkmedel i tarmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja det råder misär i England. Folk gömmer sig i sina kalla hus. Mitt tips är att det gamla systemet med gaspolletter finns kvar. Dvs man har en gasmätare som stänger av gasen om den inte matas med polletter.

Påminner mig om när jag bodde i en delad lägenhet i London. I mitt rum fanns ett pyttelitet element, som man fick stoppa mynt i om man ville ha någon värme. Vid sidan av fönstret fanns en stor spricka, som hyrevärden vägrade laga, så kylan kom rakt in. Dessutom blev det ovanligt kallt och rått den vintern som jag bodde där. Jag la min yllekappa över sängen om natten...
Senast redigerad av Merwinna 2025-02-18 kl. 15:10.
Citera
2025-02-18, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Minns på 80-talet när det titt som tätt rapporterades om stackars engelska barn som avlidit i elolyckor orsakade av elektriska nallar som de sov med för att hålla värmen i sina sängar i de svinkalla husen. Och gamlingar som hittades ihjälfrusna inomhus. Sånt var på nyheterna i stort sett varenda vinter.
Citera
2025-02-18, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jag vet inte hur det är med el-kostnaderna, men mat är ganska rejält mycket billigare i England än i Sverige.

Det är det fan inte, kanske för 20 år sedan men inte idag, runt samma pris som här.
Citera
2025-02-18, 15:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det var betydligt mer misär i fattiga områden på 1800-talet och även början av 1900-talet.
Läs exempelvis Avgrundens Folk av Jack London för en inblick:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_People_of_the_Abyss
https://sv.wikipedia.org/wiki/Avgrundens_folk
Citera
2025-02-18, 15:32
Medlem
Elpriserna verkar inte vara högre än i elområde 4 i Sverige, så det bör inte vara elen som är problemet - även om det ÄR ett problem med de priser som råder även i Sverige. Åtminstone elområde 3 och 4. I Norrland är det i princip gratis.
Citera
2025-02-18, 15:49
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranberger
Det är det fan inte, kanske för 20 år sedan men inte idag, runt samma pris som här.

Det är det definitivt. Jag har redan listat ett antal matvaror som kostar hälften så mycket i England som i Sverige.
Citera
2025-02-18, 15:51
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det var ett exempel, råvaror är också billigare där. En 2,2 liters-flaska mjölk kostade 1,4£. Jag känner någon som bor där som jag kan fråga om fler exempel.

Ja nu var det ett tag sen jag köpte det i Sverige också, men jag kan tänka mig det.

Jadu jag har också handlat i både England och Skottland. Handlar du på ASDA bara för att nämna ett exempel så får du den kvalitet du betalar för ( Dvs sämre råvara för pengarna ) Å andra sidan är en bekant kock i Glasgow så helt undernärd blir man inte .

Pressade priser innebär i princip alltid sämre råvaror . Det är liksom en naturlag ( eller så är det lock priser för att få dig att handla där och låta dem göra högre förtjänst på de billigare varorna och det är marknadsföring och hur affärer bedrivs )

Det är inte mycket som är bättre med England öht .
Möjligtvis utbudet och priserna för att äta ute är bättre . Men nu pratade vi inte om resturang/krogbesök utan mat i de större kedjorna ( Bortser du från ifrån de större kedjorna och mindre lokala butiker med lokala sortiment är det en helt annan sak och en annan prisbild )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in