2025-02-18, 10:16
Medlem
Blaskas avatar
Ohälsosamma vanor bara. Ingenting med pengar att göra.
Citera
2025-02-18, 10:25
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jag vet inte hur det är med el-kostnaderna, men mat är ganska rejält mycket billigare i England än i Sverige.
Aldrig. Du är dum i huvudet om du tror detta är sant.
Citera
2025-02-18, 10:27
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Ohälsosamma vanor bara. Ingenting med pengar att göra.

Det tror jag också.

Otroligt många bostäder saknar kök.
Snabbmat och take-away kulturen i GB är den mest utvecklade i Europa, gissar jag.

Men varför är det så?
Citera
2025-02-18, 10:30
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
En del har råd att koka potatisen, men har inte råd att köpa potatis. Moment 22. Men britterna har alltid haft konstiga och osunda matvanor. Jag säger bara Marmite och pepparmintsås.

Det är fan inte moment 22. Om du vill resa och har råd med flygbiljetten men inte hotellet, är det också moment 22 då?
Citera
2025-02-18, 10:38
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Aldrig. Du är dum i huvudet om du tror detta är sant.

Jag vet att det är sant då jag besökt engelska matbutiker (Sainsbury's och Iceland) relativt nyligen.

Som exempel så får du en 330g fryspizza tillverkad i Italien för 1£, det vill säga 14kr. I Sverige kostar det det dubbla, och du får knappt ens en Billys-pizza för de pengarna längre.

Tacka giriga ICA-handlare för inflationen.
Citera
2025-02-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Det är fan inte moment 22. Om du vill resa och har råd med flygbiljetten men inte hotellet, är det också moment 22 då?
Jag ville illustrera att folk är fattiga på olika sätt. De är dessutom (relativt) fattiga som har sämst förutsättningar att bete sig vettigt.
Citera
2025-02-18, 10:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Jag vet att det är sant då jag besökt engelska matbutiker (Sainsbury's och Iceland) relativt nyligen.

Som exempel så får du en 330g fryspizza tillverkad i Italien för 1£, det vill säga 14kr. I Sverige kostar det det dubbla, och du får knappt ens en Billys-pizza för de pengarna längre.

Tacka giriga ICA-handlare för inflationen.
Jag vill ha namn på Pizzan du refererar till. Gärna ska den även säljas i Sverige så vi kan göra en direkt jämförelse. Att mat är dyrare i Storbritannien är kopplat till Brexit och jag vet med 100% säkerhet att så är fallet.
Citera
2025-02-18, 10:41
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Jag vet inte hur det är med el-kostnaderna, men mat är ganska rejält mycket billigare i England än i Sverige.

En snabb googling gav att det verkar ligga på motsvarande ca 2 svenska kronor per Kwh just nu. D.v.s. i runda slängar ungefär det dubbla från Sverige. Vilket ju i och för sig är rätt högt, men inte en orsak till folk tvingas att äta rå potatis tycker jag.
Citera
2025-02-18, 10:48
Medlem
I England finns ett begrepp som kallas ”el-fattigdom”, dvs när en stor del av inkomsten läggs på el. Så det här är ett vanligt fenomen i England tyvärr. Folk med låg inkomst är tvungna att lägga en extremt stor del av sin lön på el. Tillskillnad ifrån Sverige, ingår t.ex inte värme i hyresrätter. Fattiga i Sverige som bor i lägenheter lägger extremt lite på el i jämförelse. Lägenheterna är dessutom helt otroligt dåligt isolerade, så värmen försvinner direkt.
Citera
2025-02-18, 10:58
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Många hus i UK saknar isolering så det kostar rejäla summor att värma upp dom på vintern.
Sedan att britterna äter illa är en annan sak, deras medellängd har minskat dom senaste åren pga skräpmat.
Citera
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
En del har råd att koka potatisen, men har inte råd att köpa potatis. Moment 22. Men britterna har alltid haft konstiga och osunda matvanor. Jag säger bara Marmite och pepparmintsås.

Det är sant att lönespridningen är högre där än t.ex. här i Sverige. Men att koka potatis har t.o.m. folk råd med i u-ländena där lönerna är en bråkdel av vad de är i Storbritannien, det är maten de inte alltid har råd med.

Jag minns hur det var här i Sverige på 70-talet. Då var lönerna (med hänsyn taget till inflationen) sådär i runda slängar kanske hälften av vad de är idag. Man åt lite billigare mat, reste inte lika ofta på semester, lagade trasiga kläder och skor osv, men inte fan åt folk rå potatis. Och mig veterligen gjorde man inte det ytterligare några decennier tidgare heller då lönerna var än lägre.

Jag tror snarare detta främst har att göra med britternas ibland konstiga matvanor.
Citera
Medlem
9 av de 10 fattigaste ställena i nord Europa är alla i Storbritannien. Number 10 är i Litauen. Dessa ställen hade en hel del EU program för att åtgärda problemen. När EU lämnade så har britterna inte spenderat en spänn på dessa områden.
Massor av husen där är dåligt isolerade och energipriserna är allt för höga.
London drar upp BNPen, men utanför det så finns det gott om tredje världen ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in