Citat:
Ursprungligen postat av
Avans
Fast om du läser konversationen ser du en motivering. Bland annat
och läser du den sista kommentaren ser du också att de nu har implementerat det. Återigen en funktion som tagit ganska lång tid att implementera. Jag vet inte varför utan kan bara spekulera. Förmodligen beror det på resursbrist och prioriteringar. Jag kan tänka mig att WhatsApp har en väsentligt större resurspool att ta ifrån och kan hålla på med alla möjliga applikationer kors och tvärs men Signal kan inte det.
Ja det är ju härligt att de är på väg att implementera Electrons sandbox sådär 10 år efter lansering. Tänker inte ta ut segern i förskott då det fortfarande är oklart hur väl det hela kommer fungera.
Citat:
Vi får väl börja donera mera så att de kan anställa fler kanske
Ja eller så kan de sluta betala sina anställda fantasisummor varje år och istället skaffa utvecklare som inte bor i Kalifornien. En av sakerna Signal fått kritik för är ju att de ena sekunden ber om donationer och sen nästa sekund framkommer det att hon som skrev det tjänar uppemot en halv miljon dollar årligen.
Citat:
Jag gissar bara här men tror att många som använder Signal har installerat den från Flathub som en flatpak. Vad jag vet så fungerar inte chromiums sandbox i flatpak och jag gissar att det även gäller electronapplikationer så det gör nog varken till eller från här.
Som du är inne på är detta en inofficiel Flatpak som i princip helt saknar sandboxing. Att de dissar Flatpak är ju intressant det med.
Citat:
Fast du har inte läst Försvarsmaktens instruktion.
Då återstår ju frågan varför Försvarsmakten inte bryr sig om endpoint security.
Citat:
Syftet är inte att ersätta IRC eller MSN. Syftet är att försvåra avlyssning av samtal och meddelanden som sänds via telefonnätet. Vanligvis görs detta med en mobiltelefon.
Ja och därför ska de skita i Windows-klienten?
Citat:
Om jag använde en sandbox skulle jag vilja kunna lita på den i alla fall. Jag skulle hävda att det är värre att invagga folk i en falsk säkerhet. En sorts noceboeffekt. Signal påstår inte att din data är säker efter att den avkrypterats och det är upp till användaren att säkra sin data gneom att, till exempel, kryptera sin hårddisk.
De flesta användare kommer aldrig göra detta av flertalet anledningar. Åter igen duckar du pucken, vilket är att jag egentligen skiter i om Signal lägger till detta eller inte. Det är hela mentaliteten bakom dem som är fucked.
"Windows suger så varför bemöda sig?"
"Det finns två typer av sandboxing på Linux så vi tänker inte välja någon av dem"
"Man borde bara använda en proxy man litar på, på en app där hela poängen är att du inte ska behöva lita på servern"
Citat:
Nu använde jag aldrig Signals tillägg eller vet varför det togs bort men jag kan tänka mig att det beror på att du kan inte garantera webbklienten inte är kompromenterad.
Bygger du Signal från source? Om inte kan du inte garantera det om klienten heller.
Citat:
Antingen från servern eller genom en MITM-attack. Så att hävda att säkerheten var bättre för 10 år sedan är fel.
Säkerheten när det gäller sandboxing var bättre då, jo. Det var det jag skrev.
Citat:
Jag tycker du lägger fram det som att de lovat dyrt och heligt att det ska komma men om jag minns rätt kom det till Androidapplikationen först och Signal sa att de skulle utvärdera funktionen och sen utöka den till iOS och desktop. Jag vet inte om det finns till iOS men det beror väl på prioriteringar varför det inte kommit än. Jag ser hellre att de lägger resurserna på möjligheten att länka meddelanden mellan telefon och desktop samt molnbackuper vilket jag hoppas följer nu efter möjligheten att länka meddelanden är implementerat.
https://signal.org/blog/giphy-experiment/
Citat:
We’re evaluating how this works in the Android app, and will extend it to iOS and the Desktop shortly. Try it out!
I övrigt var det faktiskt någon som implementerade detta för desktop. Signal stängde denna PR med förklaringen "Vi ska göra det själva". Radio silence efter det.
https://github.com/signalapp/Signal-Desktop/pull/6186
Citat:
Det faktum att de (i alla fall tidigare, har inte kollat på länge) i sin marknadsföring har hävdat att de inte har någon "user identifiers" men SimpleX servern har alltid vetat din IP-adress. Nuförtiden tror jag att de har flera servrar som de roterar mellan men om jag inte minns fel rekommenderas du fortfarande att ansluta genom Orbot(tor). Jag tycker att det är snudd på lögn att då hävda att man har "no identifiers".
De har inga
fasta identifiers. Du kan ha en identifier per kontakt och dessa kan då omöjligen veta att de chattar med samma person.
Citat:
Jag orkar inte läsa hela artikeln men läste bara inledningen och sammanfattningen. Som jag förstår det så för att kunna utföra en sådan här attack behöver du för det första ha tillgång till servern. Sen föreslår de att Signal ska sluta använda telefonnummer för registrering. Jag kan ändå förstå varför Signal inte vidtagit deras åtgärder.
Signal har åtkomst till sin egen server. Hela poängen med Sealed Sender är att Signal inte ska kunna tvingas rita upp ett träd med "A chattade med B som chattade med C som även han chattar med A".
Citat:
Det är är ett första steg och förhoppningsvis kommer Signal att förbättra det här framöver. Men Signal har aldrig lovat anonymitet.
Då kanske de inte borde ha halvfungerande projekt? Du skrev ju precis innan att man måste kunna lita på grejerna. Lite paradoxalt då att Sealed Sender är suboptimalt.
Citat:
Om jag minns rätt har jag läst ett inlägg från en av utvecklarna av Molly och den personen påstod att Signal omöjligt kan veta huruvida du använder en tredjepartsklient eller inte och att Signal är väl medveten om deras applikation. Så vad menar du men "officiellt inte ens tillåter forkade appar"?
Moxie har i en ökänd kommentar på GitHub sagt att han inte är okej med att forks använder hans servrar.
Citat:
På den tiden var det väl nästan bara moxie som drev all utveckling av Signal och så vitt jag vet har han lämnat Signal för länge sedan. Det är nog väldigt få personer som har nytta av den funktionen och ärligt talat, har din enhetet blivit infekterad eller någon har fysisk tillgång till den upplåst är du rätt så jäkla körd ändå. Anledningen till varför Signal inte tagit in funktionen i sin applikation än är väl för att de helt enkelt inte har resurserna till det och den ökade komplexiteten. Är Molly tredjepartsgranskad än ens? Har för mig att det samlades in donationer för det förut.
Moxie sitter kvar i styrelsen men han är inte lead dev längre.
Det är väldigt få som har nytta av deras krypto med. Eller deras proxy. Det innebär inte att det inte borde finnas säkerhetsfokuserade funktioner i en säkerhetsapp.
Ingen aning om Molly är audited än. De har ju pratat lite om att expandera till sin egna tjänst, så får vi se hur det går med det.
Citat:
Signal har ett väl definierat "scope" som man garanterar. Jag ser inget problem med det. Briar garanterar väl ingen anonymitet heller utan bara ingen kan ta reda på dina kontakter ändå tycker du Försvarsmakten borde valt dem istället? SimpleX skyddar inte fullt ut mot det här heller. Du har verkligen hakat upp dig på kryptovalutagrejen. Det blir ganska tramsig diskussion då.
Tramsig diskussion för att jag gör en poäng av att deras kryptononsens går före mycket annat? Som sagt, jag skrev ju att finansiera projektet är det viktigaste. Men när Signal upprepade gånger släpper halvhjärtade projekt börjar man ju undra. Bara för att de är bäst borde de inte få free pass för vad som helst. Just datorklientens säkerhet är ju något som ändå rätt många säkerhetsexperter sågat.
Citat:
Jag kan ändå hålla med dig i din kritik mot Signal men tycker att den borde nyanseras lite. I min mening är Signal det bästa vi har idag när det gäller kompromissen mellan säkerhet/integritet och användarvänlighet. Just användarvänligheten är något som Briar inte uppfyller fullt ut senast jag kikade på det. SimpleX har jag aldrig använt så kan inte uttala mig om det. För den stora massan är det viktigast och de flesta vet inte eller bryr sig inte om säkerhet över huvud taget. Det värsta tycker jag är fragmenteringen av vilka applikationer alla använder eller att man använder något utan säkerhet som SMS. Jag hoppas majoriteten konvergerar på ett alternativ i framtiden och just nu är Signal den mest lämpade kandidaten. Sen kommer det alltid finnas personer som behöver ta det några steg längre och det är bra att det finns alternativ för det också.
Jag håller ju med dig helt om att det är det bästa vi har idag. Men vi kommer inte få den att förbättra sig genom att bara acceptera alla deras konstigheter. Jag använder själv Signal dagligen, och jag har rapporterat så många buggar till dem under åren att jag haft mejlkontakt med några av utvecklarna, tro det eller ej. Är även betatestare för datorversionen as we speak.
Det är väl mest bara att jag ser en otrolig app som skulle kunna bli ännu otroligare om de faktiskt la ner lite mer effort, och jag upplever att Signal väldigt ofta haft udda prioriteringar. Signals scope och Moxies plan har ju redan slagit igenom; det han drömde om var ju att andra appar skulle använda hans källkod för att kryptera meddelandena och som vi ser på Messages/Skype/Messenger/WhatsApp så har ju Signal Protocol redan blivit det dominanta sättet för kryptering.
Men det innebär ju inte att de inte ska kunna kritiseras. Speciellt inte på saker som faktiskt spelar roll. Deras proxy-tjänst speciellt är ju öppet mål för kritik då de gjort den för att folk i utsatta länder ska kunna använda tjänsten, vilket uppenbart är ett mål de tycks ha då de hållit på med domain fronting och dylikt.