2025-02-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Då får jag väl rätta mig själv för att istället peka ut missunnsamma bitterfittor i 35-årsåldern istället.

Du har verkligen helt fått allt om bakfoten. Missunnsamhet är inte alls vad som driver diskussionerna här framåt. Snarare fascination över en influencers världsfrånvända låtsasliv.
Citera
2025-02-16, 19:31
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina
Du har verkligen helt fått allt om bakfoten. Missunnsamhet är inte alls vad som driver diskussionerna här framåt. Snarare fascination över en influencers världsfrånvända låtsasliv.

Okej.
Citera
2025-02-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrumpeten
Elsa skriver ett inlägg om ett tv-program om en balettskola och får det att handla om... sig själv. Igen. Hon är verkligen oförmögen att skriva om nånting annat. Jag säger inte att Elsa föddes narcissist, men att det gjort något med hennes ego att ha ett "yrke" som går ut på att berätta om sig själv och sitt liv in i minsta detalj dagligen. Lägg även till ett modererat kommentarsfält där hon bara får hyllningar av ointelligenta människor som tycker hon skriver så djupt och insiktsfullt (haha!) så är dte kanske inte så konstigt att hon blivit (självförvållat) så självupptagen. Hennes kompis Sandra Beijer t ex kan ju faktiskt skriva om böcker film och världen runt omkring henne utan att behöva referera till sig själv i varje mening, men Elsa KAN helt enkelt inte, HON är alltid utgångspunkten! Det är skrattretande när man läser hennes inlägg med dem glasögonen faktiskt. Sen det här tjatet om att hon är extrovert men tvingats tona ner det hela tiden, bullshit! Det är ju bara nån slags humble bragging. Samhället premierar alltid utåtgående personlighet, det måste ju till och med världsfrånvända Elsa veta.

Gud ja, den texten var outhärdlig att läsa… Att hon inte inser det själv.
Citera
2025-02-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkakatill
Vid poddens början så berättade ju hon att en psykolog gett henne diagnosen ”narcissist”. Var väl under en period då hon gick mycket i terapi. Skämtade om det många gånger senare, vilket jag tyckte var konstigt då det inte är en typ av personlighet som anses önskvärd av samhället i stort. Med största sannolikhet har hon, och även många andra influencers, narcissistiska drag. Kanske hör att man dras till yrket? Sen verkar det som Elsa tampas med inpulsen att synas/höras och stå i centrum och ansträngningen som krävs för att hålla sig tillbaka. Givetvis jobbigt att censurera sig själv, men vem hur odräglig hon skulle bli annars?

Tror den där oförmågan att kontrollera sig själv och ta det lite lugnt är adhd. Tycker hon är urtypen för det. Ombytlig (dopamin), spretig, uppjagad, "för mycket", vill gärna prata om sig och sitt, försöker härma andras sätt att vara för att passa in. Med två konstnärsföräldrar är det inte osannolikt att adhd-drivet och kreativiteten finns i familjen. Man måste ju säga att hon är uppfinningsrik ändå, med varierat resultat.
Senast redigerad av pinnsmal 2025-02-16 kl. 23:39.
Citera
2025-02-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal
Tror den där oförmågan att kontrollera sig själv och ta det lite lugnt är adhd. Tycker hon är urtypen för det. Ombytlig (dopamin), spretig, uppjagad, "för mycket", vill gärna prata om sig och sitt, försöker härma andras sätt att vara för att passa in. Med två konstnärsföräldrar är det inte osannolikt att adhd-drivet och kreativiteten finns i familjen. Man måste ju säga att hon är uppfinningsrik ändå, med varierat resultat.
Ja det är ju en teori jag har sedan länge. Inte för att det ena utesluter det andra. Konstigt iaf att hon själv inte funderat i de banorna? Kanske har hon fel bild av vad ADHD är? Betyder ju verkligen inte att man är oförmögen att organisera, bara att det är svårare när uppgifterna är tråkiga.
Citera
2025-02-17, 15:34
Medlem
Citat:
Ja det är ju en teori jag har sedan länge. Inte för att det ena utesluter det andra. Konstigt iaf att hon själv inte funderat i de banorna? Kanske har hon fel bild av vad ADHD är? Betyder ju verkligen inte att man är oförmögen att organisera, bara att det är svårare när uppgifterna är tråkiga.

Nä precis. Hon har ju ett fritt jobb så hon slipper sitta och göra tråkiga saker. Blir det trist kan hon bara dra till nästa projekt eller gå och ta en fika på stan. Många i media har ju adhd och är väldigt drivna och organiserade inom det de är intresserade av. Undra hur hon skulle funka på ett vanligt kontorsjobb. Många med adhd kan uppfattas som narcissistiska för att de är så uppe i sig och sitt och allt de vill ha ska ske genast.
Citera
2025-02-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal
Nä precis. Hon har ju ett fritt jobb så hon slipper sitta och göra tråkiga saker. Blir det trist kan hon bara dra till nästa projekt eller gå och ta en fika på stan. Många i media har ju adhd och är väldigt drivna och organiserade inom det de är intresserade av. Undra hur hon skulle funka på ett vanligt kontorsjobb. Många med adhd kan uppfattas som narcissistiska för att de är så uppe i sig och sitt och allt de vill ha ska ske genast.

Tror inte hon skulle fungera så bra nånstans en längre tid. Sen är hon väl inte kvalificerad för något annat än det hon gör nu direkt. Hon har liksom aldrig behövt anpassa sig. Det märks ju tydligt hur hon styr och ställer det mesta i sin familj.
Citera
2025-02-17, 17:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lillamopsen
Det som är irriterande är ju att hon anser sig vara någon sorts modeexpert, trots att hon har noll koll och ingen kunskap om någonting.
Det var direkt pinsamt att höra henne kläcka ur sig dravel och felaktigheter i programmet Auktionsdeckarna.
Att gilla gamla klänningar räcker liksom inte för att man ska kunna uttala sig vitt och brett om modehistoria.
Hur vet du att hon inte har koll på nånting?
Citera
2025-02-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ja vem vet? Det var en psykolog som pratade om att hon visade tecken på narcissism enligt henne själv, sen har hon själv flera gg lite skämtsamt sagt att hon har narcissism light. ADHD har jag mycket erfarenhet av i min närhet men inte narcissism (jag är väl för vanlig för att dra till mig såna personer, de gillar ju kända och inflytelserika). För många är det en oerhörd lättnad med ADHD-diagnos för att förstå sig själva och ev få medicin. Tyvärr tappar ju många mkt i vikt av just ADHD-medicin så finns en viss fara med en smalhetsande influencerklick..
Citera
2025-02-19, 09:09
Medlem
Citat:
Ja vem vet? Det var en psykolog som pratade om att hon visade tecken på narcissism enligt henne själv, sen har hon själv flera gg lite skämtsamt sagt att hon har narcissism light. ADHD har jag mycket erfarenhet av i min närhet men inte narcissism (jag är väl för vanlig för att dra till mig såna personer, de gillar ju kända och inflytelserika). För många är det en oerhörd lättnad med ADHD-diagnos för att förstå sig själva och ev få medicin. Tyvärr tappar ju många mkt i vikt av just ADHD-medicin så finns en viss fara med en smalhetsande influencerklick..

Det är ju så märkligt att hon ska göra om hela sig efter någon annan. Och att hon i panik måste köpa allt hon ser på någon hon tycker är fin/beundrar. Tänker ofta på klippet där hon rusade och armbågade sig fram på någon loppis på Gotland och att det är så det ser ut i huvudet på Elsa när hon sett något snyggt som någon annan har.
Citera
2025-02-20, 06:50
Medlem
Hon måste ju nästan köpa kring 5 nya plagg i veckan.
Citera
2025-02-20, 07:43
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Hon måste ju nästan köpa kring 5 nya plagg i veckan.
Nej, tycker du? Och mycket av det hon köper verkar ju vara second hand vilket enligt vissa ”miljöprofiler” kan göras ad lib. (Och jag antar att det är pga miljön eller arbetarnas villkor vid fast fashion som ni som reagerar, reagerar. Annars känns det mest som irritation över att hon har råd?)
I dagens inlägg visar hon ju dessutom hela sin garderob. Tycker ni verkligen att det skulle vara exceptionellt mycket?
https://elsa.elle.se/mode/den-duktiga-helgen-en-vintagerunda/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in