2025-02-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Inte riktigt så utan utgå från människor som inte klarar av ett socialt liv.

Jag röstar för mentalsjukhus igen, spärra in dom, nu är dom ju ute och springer i samhället
Citera
2025-02-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja, precis.

Jag har också varit inne på schizoid personlighetsstörning.

Asperger tycker jag inte räcker för att beskriva honom. Det faktum att han verkar ha haft en ganska normal barndom pekar dessutom, vad jag förstår, egentligen för att han egentligen inte hade en NPF-diagnos öht.

Nej, det skulle isåfall vara om den här andra diagnosen han har kan förklara resterande symptom och beteende men jag har svårt att se vad det skulle kunna vara.

Angående NPF och symptom i barndomen är det ju svårt att svara på men den lilla infon vi har pekar ju på att han ju iallafall upp i tidig tonår inte haft riktig så uttalade problem, utan att det började komma runt högstadiet. Svårt.
Citera
2025-02-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLANEE
Nej, det skulle isåfall vara om den här andra diagnosen han har kan förklara resterande symptom och beteende men jag har svårt att se vad det skulle kunna vara.

Angående NPF och symptom i barndomen är det ju svårt att svara på men den lilla infon vi har pekar ju på att han ju iallafall upp i tidig tonår inte haft riktig så uttalade problem, utan att det började komma runt högstadiet. Svårt.
Ja och eftersom han är död kommer vi kanske aldrig att förstå hans mentala status, fullt ut.
Citera
2025-02-17, 15:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Drogs försörjningsstödet veckorna innan dådet?

Jag är också intresserad av att veta mer om detta; när skedde denna indragning som gjorde Rickard Andersson "rasande".

Är det redan i augusti- 2021 då enligt Expressens uppgifter Rickards egen film där han läser ur ett brev från Örebro kommun. Han läser aur brevet att han är slumpmässigt utvald för ett stickprov av Örebro kommun för att få försörjningsstöd och Rickard Andersson behöver redovisa fakturor och handlingar.

Det ska då vara strax efter att han avslutat sina studier på komvux.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/massmordaren-rickard-anderssons-video-orden-om-forsorjningsstodet-/

I nedanstående artikel i ab är det något lite oklart i tidslinjen.
  • Jag uppfattar det då som att mellan 2008- 2014 fått aktivitetsstöd. "Därefter meddelade Försäkringskassan att ett läkarutlåtande inte gav möjlighet till fortsatt aktivitetsersättning." RA har då använt sina egna besparingar enligt egen uppgift som uppehälle.
  • 2017 blev han inskriven efter begäran av kommunen i arbetsförmedlingen. De vill att han ska medverka i ett planeringssamtal för att vara inskriven, men han avbokar detta, önskar bli utskriven och är sedan inte heller nåbar per telefon. Han har uppgett att han trivdes med biluthyrningen, men ej sportbutik, där det är för mycket folk. Han trivs med ensamarbete, köra bil.
  • 2018 Vill AFutreda RAs arbetsförmåga, och lite senare berättar RA att han fått beviljat försörjningsstöd..
  • I maj 2018 anser myndigheten att de behöver samordna hanteringen gemensamt med samtal med RA. Ett läkarutlåtande styrker att RA ska ha en varaktigt nedsatt arbetsförmåga, vilket även RA tycker stämmer.

"Rickard uttrycker oro kring att inte beviljas försörjningsstöd”, står det i handlingarna.

Enligt handlingarna kom parterna överens om att det inte var aktuellt för honom att vara inskriven på Arbetsförmedlingen, då både han och vården bedömt att det inte var aktuellt med arbete.
    "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnv9d0/rickard-anderssons-samtal-med-arbetsformedlingen-utrryckte-oro-och-radsla

Så när hände detta?

"Bidraget drogs in
Enligt Aftonbladets uppgifter fick Rickard Andersson tidigare ekonomiskt bidrag från kommunen. Det ska ha dragits in på grund av att han inte sökte jobb i tillräckligt hög utsträckning. Polisen utreder detta som ett av flera möjliga motiv bakom dådet.

– Det man anser är ett av de hetaste spåren är något slags hat mot socialen och Arbetsförmedlingen. Han ska ha behövt söka jobb för att få bidrag och mycket tyder på att det där med att vara utan pengar gjort honom rasande, säger en av Aftonbladets källor.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzrRVJ/rickard-anderssons-i-filmklipp-utsatt-for-stickprov

Enligt tidningen NA:

"Under flera år uppgav massmördaren Rickard Andersson, 35, att han varken tjänat några pengar eller fått något arv. "

Man utreder hans ekonomi med hjälp av Europol och den nationella operativa avdelningen, Noa. Det för att kunna se hur han kunnat ha råd med ammunition och rökgranater mm.

https://www.na.se/2025-02-12/video-avslojar-nya-detaljer-om-massmordaren/

Jag tycker mig ha läst att han har haft överskott av kapital vid taxeringen, så kanske pengarna till sist tod slut? Pengar som han/föräldrar/släktingar kanske satt in i aktier, fonder?

Vi lär väl få veta, så småningom...
Citera
2025-02-17, 15:09
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har rätt, eftersom det finns en stor risk att artikeln låses.

Angående vad RA sa till Arbetsförmedlingen vad gäller hans diagnoser:

"I samtalen med Arbetsförmedlingen berättade han om sina diagnoser, besvären med socialt samspel och varför det inte fungerade för honom i sportbutiken.

”Han berättar att det inte gick bra i butiken då det var mycket folk där”, står det i handlingarna.
"
//
"Han uppgav även att han trivdes bra med sin tidigare praktikplats på en biluthyrning och att han ville arbeta med det.

”Han arbetade mest själv och trivdes med att köra bil jämt i arbete. Han trivs med att arbeta ensam”, står det i dokumenten.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnv9d0/rickard-anderssons-samtal-med-arbetsformedlingen-utrryckte-oro-och-radsla
Tackar för citat

Har ni pratat om denna:
Citat:
När lyder man under HSL? Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
De som omfattas av lagen är människor med utvecklingsstörning, autism, autismliknande tillstånd samt de som drabbats av hjärnskada, med påföljande funktionsnedsättning, genom sjukdom eller våld.
Denna måste gälla Rickard Andersson.. som föll mellan stolarna ?

Edit
Vänta så får ni se när vårdgivarna och arbetsförmedlingen skyller på dåligt samarbete eller kommunikation.. när djungel trumman egentligen fungerar väldigt bra.
Senast redigerad av SloppySeconds 2025-02-17 kl. 15:24.
Citera
2025-02-17, 15:17
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLANEE
Samma här. Har svårt att få ihop Schizofreni med detta.
Läste dock på lite om de olika personlighetssyndromen. Schizoid personlighetsstörning har ju många likheter med både schizofreni och autism tex.

https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/schizoid
Håller med om just schizoid personlighetsstörning för det tycker jag passar in extremt bra, och även att schizofreni eller schizotyp personlighetsstörning INTE passar(dessa 3 är lätt att blanda ihop namnen på)
Citera
2025-02-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ja, precis.

Jag har också varit inne på schizoid personlighetsstörning.

Asperger tycker jag inte räcker för att beskriva honom. Det faktum att han verkar ha haft en ganska normal barndom pekar dessutom, vad jag förstår, egentligen för att han egentligen inte hade en NPF-diagnos öht.

Tycker iofs att han såg oväntat glad och sprallig ut i barndomen med livfull blick, men många med NPF får ju tydliga symptom ju högre kravbilden blir i form av skola osv.
Citera
2025-02-17, 15:20
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jag röstar för mentalsjukhus igen, spärra in dom, nu är dom ju ute och springer i samhället

Personer som ser gröna rymdvarelser och monster spärrar man in. Det är dessa som historiskt sett har suttit inspärrade, till största del.

RA var inte sjuk på det sättet.

Det mesta verkar ha gått snett för RA sedan han gick i 6an eller 7an. Han hans dåd var resultatet av ett långvarigt misslyckande av olika myndigheter.

Om RA hade varit ett fall för mentalsjukhuset så borde någonting ha hänt betydligt tidigare i livet.

Han var ju helt okänd för polisen.
Citera
2025-02-17, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tycker iofs att han såg oväntat glad och sprallig ut i barndomen med livfull blick, men många med NPF får ju tydliga symptom ju högre kravbilden blir i form av skola osv.
Ja jag är ju ingen psykistriexpert men det har sagts mig att problemen ofta börjar redan i barndomen, för personer som lider av NPF.
Citera
2025-02-17, 15:22
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Håller med om just schizoid personlighetsstörning för det tycker jag passar in extremt bra, och även att schizofreni eller schizotyp personlighetsstörning INTE passar(dessa 3 är lätt att blanda ihop namnen på)

Måste dock säga att vi vet inte om han bara var ointresserad av kontakt helt och hållet som man är när man har den personlighetsstörningen och vill inte heller ha någon eller om han var ledsen och mådde dåligt över att han var ensam och han hade just social fobi
Citera
2025-02-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ja jag är ju ingen psykistriexpert men det har sagts mig att problemen ofta börjar redan i barndomen, för personer som lider av NPF.

Men du har ju fått svar på detta redan väl? Problemen uppstår i och med hur samhället ser ut. Barn har lägre kravbild och därmed kan det vara svårt att fånga upp signaler om man ej har kunskap. Sen är spektrat brett så det är inte säkert att han uppvisade märkvärdiga autismsymtom under barnåren. Är du med?

Det är fullkomligt normalt och väldigt vanligt att det börjar uppmärksammas i tonåren.
Senast redigerad av svenskidiot 2025-02-17 kl. 15:32.
Citera
2025-02-17, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Måste dock säga att vi vet inte om han bara var ointresserad av kontakt helt och hållet som man är när man har den personlighetsstörningen och vill inte heller ha någon eller om han var ledsen och mådde dåligt över att han var ensam och han hade just social fobi

Väldigt sant. Det är ju den biten som är ganska avgörande för att skilja de olika diagnoserna åt, hur mycket uppfattade han själv detta som ett problem och hur var känslan kring det? Fanns det en sorg över att inte ha vänner/socialt samspel eller var sorgen istället över att livet inte gick ihop? Eller var han likgiltig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in