2025-02-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Ja, men han behöver bara ha stått i entrén och skjutit för att ljudet ska höras så här och så snabbt vända om in igen, en blev ju faktiskt mördad vid just entré-dörren så vi vet ju inte händelseförloppet ännu.

Kan du förklara hur de tre personerna längre in i byggnaden trillade ur rummen då och vilken roll det hade spelat om han hade stått utanför byggnaden?
Förstår inte vad du vill komma fram till..
Citera
2025-02-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Men vad menar du vi skulle gjort mer när han inte upppvisat "värre" symptom, uppfinna nån maskin som i Minority Report? Jag tror nog samhället gör så gott man kan, en sån här snubbe går under radarn.

Sjukpensionerat eller iaf gett honom sjukersättning efter att han under många år och trots flera försök att både jobba och plugga misslyckats.
Citera
2025-02-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Sjukpensionerat eller iaf gett honom sjukersättning efter att han under många år och trots flera försök att både jobba och plugga misslyckats.

Sjukersättning ÄR det som tidigare hette sjukpension...
Citera
2025-02-17, 14:34
Medlem
Citat:
Jag tror i o f sig inte att det enbart är autism som har fått honom att utföra dåd, snarare att det var i kombination men minst en till diagnos.

Samhället består av bl a olika myndigheter och vårdinstanser som är till för att hjälpa och se till att sånt inte händer.
Du menar nog inte att vi bara ska strunta i alla som RA och acceptera att de mördar 10 personer var innan de tar sina egna liv.
Ja precis, säkert en till diagnos samt odiagnostiserade besvär pga hans situation. Diagnosen i sig är ju inte farlig. Den är ju bara några bokstäver på ett papper. Folk verkar ha någon generell uppfattning om att alla autister är exakt lika, så är det förstås inte. Beroende på vad man har för hjälp så ser det ju väldigt olika ut också. Krav från samhället, myndigheter och inte rätt behandling kan skapa ångest, depressioner, frustration och annat. Detta i kombination med att vara obehandlat och långvarigt med svårigheter att uttrycka det och söka hjälp så ber man i praktiken om psykoser och annat skit. Vad som helst kan hända.

Vi har sett människan prata och fått ta del av lite av hans historik. Karaktärsvittnen som träffat honom, det är liksom redan solklart att han var väldigt trasig, Detta är ju rätt onödiga diskussioner. Väldigt lite av detta går att se på en obduktion. Så något exakt svar kommer vi inte att få. Mer än dom två diagnoser som han påstås ha papper på.
Citera
2025-02-17, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja får i alla fall inte bilden av en sådan psykossjukdom men visst jag kan ha fel.

Schizofrena brukar leva i litet misär och gravt missköta sitt utseende.

Samma här. Har svårt att få ihop Schizofreni med detta.
Läste dock på lite om de olika personlighetssyndromen. Schizoid personlighetsstörning har ju många likheter med både schizofreni och autism tex.

Citat:
Symtom för schizoid personlighetsstörning inkluderar ointresse för sociala kontakter och avsaknad av uttryck för känslomässiga reaktioner. Avsaknad av intresse för sociala relationer leder ofta till isolering, men avsaknaden av sociala behov gör att personen inte nödvändigtvis lider av ensamheten.

Personer med schizoid personlighetsstörning har också ett begränsat register av känsloupplevelser och känslouttryck. Då inga starka känslor uttrycks kan personer med schizoid personlighetsstörning upplevas som kalla och tillbakadragna av omgivningen
https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/schizoid
Citera
2025-02-17, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Sjukersättning ÄR det som tidigare hette sjukpension...

Ok, tack! Jag menar tillfällig ersättning ivf om de inte ville godkänna det för resten av hans liv.
Citera
2025-02-17, 14:37
Medlem
Citat:

Jo fast, i grunden försöker man ju hjälpa människor till ett bättre liv och aktivitet, men du tycker att man ska betala ut skattepengar till misstänkta framtida gärningsmän för att föregå dåd... som kan hända iaf, de låter ju helt skruvat
Citera
2025-02-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLANEE
Samma här. Har svårt att få ihop Schizofreni med detta.
Läste dock på lite om de olika personlighetssyndromen. Schizoid personlighetsstörning har ju många likheter med både schizofreni och autism tex.

https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/schizoid
Ja, precis.

Jag har också varit inne på schizoid personlighetsstörning.

Asperger tycker jag inte räcker för att beskriva honom. Det faktum att han verkar ha haft en ganska normal barndom pekar dessutom, vad jag förstår, egentligen för att han egentligen inte hade en NPF-diagnos öht.
Citera
2025-02-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Ja precis, säkert en till diagnos samt odiagnostiserade besvär pga hans situation. Diagnosen i sig är ju inte farlig. Den är ju bara några bokstäver på ett papper. Folk verkar ha någon generell uppfattning om att alla autister är exakt lika, så är det förstås inte. Beroende på vad man har för hjälp så ser det ju väldigt olika ut också. Krav från samhället, myndigheter och inte rätt behandling kan skapa ångest, depressioner, frustration och annat. Detta i kombination med att vara obehandlat och långvarigt med svårigheter att uttrycka det och söka hjälp så ber man i praktiken om psykoser och annat skit. Vad som helst kan hända.

Vi har sett människan prata och fått ta del av lite av hans historik. Karaktärsvittnen som träffat honom, det är liksom redan solklart att han var väldigt trasig, Detta är ju rätt onödiga diskussioner. Väldigt lite av detta går att se på en obduktion. Så något exakt svar kommer vi inte att få. Mer än dom två diagnoser som han påstås ha papper på.

Exakt. Jag tror bara att hans diagnoser ihop med dålig ekonomi har gjort att han har fått nog och ville hämnas mot skolan i första hand och mot myndigheter i andra hand genom att skjuta ihjäl några som i hans värld såg ut att vara bidragstagare.
Citera
2025-02-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jo fast, i grunden försöker man ju hjälpa människor till ett bättre liv och aktivitet, men du tycker att man ska betala ut skattepengar till misstänkta framtida gärningsmän för att föregå dåd... som kan hända iaf, de låter ju helt skruvat

Inte riktigt så utan utgå från människor som inte klarar av ett socialt liv.
Citera
2025-02-17, 14:48
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Inte riktigt så utan utgå från människor som inte klarar av ett socialt liv.

KBT hade säkert hjälpt.
Citera
2025-02-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Fast han är lite svår att greppa. Skulle en person med svår social fobi exempelvis spela in en film där man läser upp ett brev? Visst, man interagerar inte med folk i filmen, men ändå. Går för mig inte ihop med en blyg person
Jag har för mig att när filmen först publicerades här i tråden så var det spekulationer om att han hade spelat in den för att visa sina föräldrar att han riskerade att bli av med sitt bidrag.
Förstår inte resonemanget om att det skulle vara svårt för en person med social fobi att spela in en selfie.
Det var någon i tråden som talade om att detta brevet som GM läser upp skickades till hundratals personer med försörjningsstöd varje månad. Det är inte personligt utan ett ”massutskick ”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in