2025-02-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLANEE
Känns som han fått riktig panik av att behöva ha ett planeringssamtal. Hans sociala problem måste varit fruktansvärda.

Ja plus att han var tydlig med vad han inte klarade av så lönlöst att utsätta sig för obehagliga möten.
Citera
2025-02-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja får i alla fall inte bilden av en sådan psykossjukdom men visst jag kan ha fel.

Schizofrena brukar leva i litet misär och gravt missköta sitt utseende.
Jo, men vi vet inte om han fått bra hjälp med mediciner och annan hjälp, då kan det fungera hyffsat bra, så länge man sköter medicineringen.
Citera
2025-02-17, 13:59
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Hans tillstånd var troligen mycket värre än vad som kom fram, jag tror han börjat få hallucinationer/vaneföreställningar som tillslut blir så verkliga att det drev honom till massmordet. Att gå från att vara helt isolerad och inte märkas till att plötsligt ge sig ut på en buss full av folk och in på en stor skola visar på en ganska snabb personlighetsförändring. Han kan ha fått tag på droger av något slag som ytterligare spätt på det hela?
Det är sant men det är sådan lång planering som någon med pågående psykos inte är kapabel till
Citera
2025-02-17, 14:00
Medlem
Citat:
Hans tillstånd var troligen mycket värre än vad som kom fram, jag tror han börjat få hallucinationer/vaneföreställningar som tillslut blir så verkliga att det drev honom till massmordet. Att gå från att vara helt isolerad och inte märkas till att plötsligt ge sig ut på en buss full av folk och in på en stor skola visar på en ganska snabb personlighetsförändring. Han kan ha fått tag på droger av något slag som ytterligare spätt på det hela?

Fast han är lite svår att greppa. Skulle en person med svår social fobi exempelvis spela in en film där man läser upp ett brev? Visst, man interagerar inte med folk i filmen, men ändå. Går för mig inte ihop med en blyg person
Citera
2025-02-17, 14:01
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Jo, men vi vet inte om han fått bra hjälp med mediciner och annan hjälp, då kan det fungera hyffsat bra, så länge man sköter medicineringen.
Hyffsat ja, men ofta tror man inte man behöver medicin och om ingen ger den till personen som lider av schizofreni kommer det gå åt helvete snabbt. Även väl medicinerad kan dem inte planera såna här stora saker
Citera
2025-02-17, 14:02
Medlem
okok1s avatar
Drogs försörjningsstödet veckorna innan dådet?
Citera
2025-02-17, 14:02
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Drogs försörjningsstödet veckorna innan dådet?
Högst oklart
Citera
2025-02-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppen123
Vet man med säkerhet vad det är för diagnoser RA hade?
"Enligt ett läkarutlåtande som då diskuterades framkom att han hade varaktigt nedsatt arbetsförmåga." Ett sån här utlåtande har jag bara sett bland riktigt allvarligt psykiskt sjuka eller funktionsnedsatta där man bedömer att personen aldrig kommer att bli bättre i sin sjukdom eller i sitt funktionshinder. När jag läser om RA så tycker jag mig se likheter med någon med schizofreni eller annan psykossjukdom. Tror inte bara att det är en autistisk person som utfört detta, utan kombinerat med annan problematik. Schizofreni kan debutera i tidig ålder och oftast om man kollar tillbaka hos någon äldre person med schizofreni har man kunnat se symtom från rätt tidig ålder i form av visst avvikande beteende.
Han kanske hade behövt mediciner för sitt mående, eller han kanske hade det men inte tog dom.Men det kommer väl fram om han hade läkarkontakt. Det finns många frågetecken här.
Citera
2025-02-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Högst oklart
Är man sjuk ska man väl få sjukersättning i första hand. Endast kompletterande försörjningsstöd om inte sjukersättningen räcker till eller man någon månad haft godtagbara extea nödvändiga utgifter.
Citera
2025-02-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Nja inte direkt, han har ju fått mycket hjälp, vi kan ju inte ösa pengar på folk utan motprestation för att vi är rädda för att ska begå våldsbrott, den här snubben hade säkert högpresterande autism, det är annat skit i hans skalle som fått honom till det här som jag tror samhället omöjligt kan väja för tyvärr.

Jag tror i o f sig inte att det enbart är autism som har fått honom att utföra dåd, snarare att det var i kombination men minst en till diagnos.

Samhället består av bl a olika myndigheter och vårdinstanser som är till för att hjälpa och se till att sånt inte händer.
Du menar nog inte att vi bara ska strunta i alla som RA och acceptera att de mördar 10 personer var innan de tar sina egna liv.
Citera
2025-02-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, han kan ju knappast ha blivit social av att sitta hemma mellan fyra väggar.

Nej, att han varit såpass isolerad åren efter som det ändå verkar har nog inte hjälpt
Citera
2025-02-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag tror i o f sig inte att det enbart är autism som har fått honom att utföra dåd, snarare att det var i kombination men minst en till diagnos.

Samhället består av bl a olika myndigheter och vårdinstanser som är till för att hjälpa och se till att sånt inte händer.
Du menar nog inte att vi bara ska strunta i alla som RA och acceptera att de mördar 10 personer var innan de tar sina egna liv.

Men vad menar du vi skulle gjort mer när han inte upppvisat "värre" symptom, uppfinna nån maskin som i Minority Report? Jag tror nog samhället gör så gott man kan, en sån här snubbe går under radarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in