2025-02-09, 18:21
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Att döma av bilderna från barndomen ser han ut som en helt vanlig liten pojke - om än lite känslig och försiktig av sig. I bilden med systern vid sommarstugan ler han stort som vilket barn som helst.

Det "döda" uttrycket verkar ha kommit först i vuxen ålder. Vilken fruktansvärd tragedi.

https://gofile.io/d/QnMwuz
Han verkar ju inte haft något emot att bli fotograferad iaf? Visst, han ser väl lite obekväm ut på vissa bilder men vem har tagit dom? Systern? Fattar att vissa har han tagit själv.

Det där är ju fler bilder än vad jag låtit någon ta på mig någonsin. Gillar ej att vara med på bild.

Nåt känns skumt med hela detta fotoalbum.
Citera
2025-02-09, 18:22
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
Uppdaterad list;
1. Kvinna 32 år - Elsa Teklay, studerade till undersköterska, eritreanska
2. Kvinna 38 år -
3. Kvinna 46 år - Niloofar Dehbaneh, studerade till undersköterska, iranska
4. Kvinna 52 år - Camilla Condro, studerade till undersköterska, svenska
5. Kvinna 54 år - Eva-Lena Kling, studerade till undersköterska, svenska
6. Kvinna 55 år - Selma Hukic, studerade till undersköterska, bosniska
7. Kvinna 68 år - Aziza, mattelärare, kurd
8. Man 28 år - Salim Iskef, studerade till undersköterska, syrier
9. Man 31 år - Ali Mohammed Jafari, afghan
10. Man 48 år - Bassam Al Sheleh, bagare, gick på SFI, syrier

Skadade: 6
1: Kvinna, kvar på IVA
2. Kvinna, kvar på IVA
3. Kvinna
4. Kvinna, lindrig skadad, fått lämna sjukhus
5. Man
6. Man 32 år - Adnan Imsirovic, Vaktmästare på skolan, bosnier

38 åringen heter Qumar, Undersköterska, från somalien, finns uppdaterat i andra tråden.
Citera
Medlem
Kaptenzoomsfasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Jag skrev ju att jag själv inte tror på den teorin. Jag har en helt annorlunda bild själv.

Mördaren hade uppenbart gett upp på livet. Han tog ju sitt eget liv och anledningen att han valde att ta med sig andra var helt enkelt nihilism; "mänskligt liv är inte värt något ändå." Anledningen att han valde skolan kan vara att det är en öppen plats med mycket folk. Kanske ville han "för en gångs skull" bli ihågkommen.

Det hade ju varit intressant om han lämnat efrer sig ett brev.

Det är oerhört tragiskt det som skett. Förmodligen kände han sig som en förlorare. Ville göra militärtjänsten men fick inte. Försökte läsa in gymnasiekurser, bland andra matte a men lyckades inte.
I hans skruvade hjärna blev nog självmord den enda utvägen och med sig i döden skulle han ta med sig de människor han ansåg hade motarbetat honom på hans väg, lärare och kanske annan personal.
Han kanske valde den lektionssal där han trodde att de skulle befinna sig och styrde stegen dit i sin militärmundering...men de flesta var inte där, så han dödade andra istället. Jag vet inte. Det är för djävligt alltihop och så många människor har mist sina liv och många har fått sina liv fullständigt krossade.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Samhället gjorde honom till en potentiell massmördare.

Med 18 000 hemmasittare så kommer vi att få se det här igen. Vi får det samhälle vi själva skapar.
Citera
Medlem
På anonyma forum sitter incels och högerextrema råttor och vältrar sig i hat, hyllar massmördare och hetsar varandra till blodbad. De är inte bara tragiska – de är en direkt säkerhetsrisk. Varje dag de får kräka ur sig sitt avskum ostört är en dag närmare nästa skolmassaker. Polisen borde knacka in deras dörrar innan de hinner trycka på avtryckaren. Vi förlorar framtida undersköterskor, lärare och oskyldiga liv för att dessa fega kryp får härja fritt. Sluta dalta – krossa dem innan de krossar fler familjer.

Nu är det så hårt och kompromisslöst som det ska vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Varför hade de ens den här presskonferensen? 2 Minuter anförande utan någon ny information. 25 sekunder frågestund där ingen fråga besvarades. Jösses så sjukt.

Också något jag reagerat på är att än sålänge har jag inte sett en enda polis som faktiskt var på plats vid dådet på en presskonferens? Rätta mig om jag har fel. Svaret på 90% av frågorna blir alltid ”jag har inte den informationen” ”jag vet inte” och den klassiska ”vi kan inte säga något om det i nuläget” man ba jahopp… vad fan är meningen då? Samma blaska varje gång, sen är dom alltid lite sådär passivt aggressiva haha
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nr 9, Man 31 år är Ali Mohammed Jafari, afghan

Studerade till lokalvårdare enl. Expressen

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ali-mohammed-jafari-31-mordades-frun-telefonen-ar-fortfarande-pa/
Uppdaterade listan
Citera
2025-02-09, 18:23
Medlem
Trontie123s avatar
Nåt jag stör mig sjukt på är hur massa skit om rasism och dylikt som delas av mina rasifierade vänner. Och alla massdemonstrationrr som var i fredags. Meb tex när svenskarna Mördades för att de var svenskar i Bryssel hörde man inte ett skit och ej massa demonstrationer. Sen så såg man inte många demonstrationer av etniska svenskar heller för vi är så jävla patetiska och bekväma. Skäms för att kalla mig flr svensk ibland.
Citera
Moderator
OYs avatar
Kan det vara så enkelt att slumpen avgjorde vilka mördaren attackerade.

Första klassrum mitt emot toaletten där han bytte till gröna kläder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Det är som att säga om en gärningsman valde en moske och alla offer vad muslimer att det är bara statistik. Finns väl någon tanke till att mosken valdes ut från början?

Nu var jag mest intresserad av vad sannolikheten är om man är på en plats som är tät av studenter studerande till undersköterska. Jag misstänker att en majoritet är kvinnor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Hur många invandrare och svenskar går på den här skolan procentuellt, bara för att fler invandrare dog så var det kanske dom han kom åt och var fler till antal, kan vara så enkelt!

En annan fråga. Hur många och vilka klasser var det som hade lektion denna eftermiddag?

Han bytte om och startade allt inne i komvux del av skolan. Den delen av skolan han själv gått på alltså. (Tes: riktat mot hans egen skolgång)

Det var nationella prov på fm. Detta borde ha medfört att just komvuxelever av en händelse inte var på plats efter lunch just denna dag. (Tes: en tursam miss i hans planering)

Var det endast undersköterskorna som hade lektioner denna eftermiddag? Isf går det att säga ännu mindre om motiv utifrån vilka han dödade.

Jag läste att en matematiklärare dog. Han hade studerat just matematik på Risbergska. Kan han ha haft henne som lärare? Eller var det (vilket jag egentligen tror) också en slump att hon befann sig där precis då? Här skulle det annars faktiskt kunna finnas en koppling GM/BO till skillnad mot övriga han dödade.

En sista sak. OM han främst ville döda personer med invandrarbakgrund. Borde han inte ha startat i SFIs del av skolan då? Den delen han startade i (komvux) borde vara den del av skolan som det en vanlig dag är flest svenskar på plats jämfört med både SFI och undersköterskeprogrammet.

Min slutsats är att det inte går att dra några slutsatser alls utifrån den informationen vi har att tillgå nu. Men att sannolikheten att han var ute efter att ”döda så många invandrare som möjligt” känns låg.

Och att polisen försöker mörka något tror jag absolut inte. Vi kommer få veta, tids nog.
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-09 kl. 18:51.
Citera
2025-02-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Fast det där är i Amerika. Deras historia av "postal" eller vapenlagar och kultur går knappast att jämföra med landet falukorv.

I Sverige har vi haft Anton Lundin-Pettersson och "Skåne".

Verkar se annorlunda ut här i Norden.
”De delade en fascination för våld, skolattacker, nazism och krig”. Det finns tre ord där som är helt i linje med t ex Columbine-duon. Men du hoppar över dem och tänder direkt spotlighten på nazism. Naziiiiiiiiiism! Fasciiiiiiiiism! Rassssssssiiiiiiiiiiiiiiism! Och där kan man väl säga att du hittat det särpräglat svenska, fast inte hos gärningsmännen så mycket som hos ett visst segment av betraktarna som är besatta av framför allt rasism och alltid letar efter rasismen i allt de ser och hör.

Om RA hade drivits av rasistiska motiv så måste han vara det största klantarslet någonsin. Han har inte lämnat något avskedsbrev eller manifest. Polis, förundersökningsledare, justitieministern, ingen har en susning om motivet efter snart en vecka. Och han valde en plats där han vet som tidigare elev att det är en random blandning av svennar och blattar. Och dit gick han och sköt en blandning av svennar och blattar. Därmed är sista chansen att ’sända ett budskap’ sumpad. När han bor i en stad som har en moské? Varför inte lämna ett manifest och sen gå bärsärk i moskén. Näpp! Gör allting diffust, spretigt och mystiskt så att endast de som alltid hittar rasism i allt, hittar den igen för miljonte gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in