2025-02-17, 10:27
Medlem
different_trips avatar
Jaha…

Av allt att döma så verkar det som systemet har svikit mördaren. Han är en person systemet skulle fångat upp och anpassat ett arbete runt istället för att det skulle bli så här.

Detta borde vara en lärdom för Sverige och politiker. Alla varken ska eller kan pressas in i kapitalistsvängen vi lever i. Det må vara provocerande för en del, men jag tar hellre en kille som arbetar 25-50% och resten bidrag än detta som hände nu.
Citera
2025-02-17, 10:31
Medlem
Maj 2002 publicerade Secret Service som undersökt 37 amerikanska skolskjutningar. De fann följande:
• Incidenterna var sällan plötsliga eller impulsiva handlingar.
• Redan innan attackerna visste andra om förövarnas intentioner eller planer.
• De flesta förövare hotade inte sina offer innan attacken.
• Det finns ingen profil över eleverna som genomför en skolskjutning.
• Många av förövarna utförde någonting innan attacken som skickade ut varningssignaler.
• De flesta av förövarna hade svårt att hantera förluster eller misslyckanden. Många av dem hade även övervägt eller försökt begå självmord.
• Många av förövarna kände sig mobbade eller utfrysta av andra.
• Många av förövarna hade tillgång till och hade använt vapen innan attackerna.
• I många fall var andra elever inblandade i olika grad.
• Trots många försök med polis var de flesta skolskjutningar som blev stoppade av andra saker än polismyndigheter.[43]
Citera
2025-02-17, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Jo någon anledning borde det ju finnas till att han uppehöll sig runt skolan i så många timmar innan han bestämde sig för att göra det.
Om han väntade på att se en viss person, eller så kanske han fick ut någon njutning av att bara vistas på platsen och iaktta folk innan han själv visste den normala lunken skulle komma att bytas mot total kaos.

Verkar ju både besökt kyrkan och skolan sedan tidigare och haft detta gitarrfodralet han sågs bära runt på enligt vittnen.

Kanske fick kalla fötter tidigare och backade ur, därav tog det många timmar på skolan innan han hunnit samla mod till att motivera sig till att begå handlingen.

Fanns ju ingen återvändo när han väl avfyrade första skottet.

Mental ohälsa brukar vara förknippad med prokastinering. Man skjuter upp saker. Orkar inte diska och tvätta idag. Får göra det imorron osv osv.
Som videon han spelat in där han läser ett brev.
Han har säkert skjutit upp att läsa brevet. Och nu börjar det bli bråttom att ta tag i det.
Jag tror han skjöt upp mycket tillslut kunde han inte skjuta upp mer.
Citera
2025-02-17, 10:43
Medlem
Nu går ett vittne ut i Nerikes Allehanda och Aftonbladet och beskriver hur han har sett Rickard Andersson i Olaus Petrikyrkan. Detta vittne är inget annat än en uppmärksamhetssökande narcissist.

"Massmördaren Rickard Andersson bodde ett stenkast bort från Olaus Petri-kyrkan.
Nu träder ett vittne fram och berättar att mördaren flera gånger besökt kyrkan med ett gitarrfodral."

Om man mår dåligt så är ju kyrkan enligt de kyrkliga själva, den naturliga platsen att söka sig till.
Inte är det då så konstigt, att man kan gå in bara för att få samla sina tankar. Detta utan att behöva bli störd av en nyfiken kyrkvärd.
Citera
2025-02-17, 10:49
Avslutad
Det är svårt att veta varför han var i kyrkan. Kan vara allt från att söka hjälp, vilja skjuta eller släppa tankarna i kyrkan.

Vi vet inte om gärningsman hatade eller älskade kyrkan.

Min gissning är att han för längesen ville mala ner folk. Men att han gick till kyrkan för att dämpa/lämna tankarna. Han hoppades kanske på något bättre men kände sig i hopplöst läge.

Sedan att han har en rak blick mot altaret kan också betyda vad som helst. Men diagnos har han hundra procent. Autism/schizo i kombo med social ångest.
Citera
2025-02-17, 10:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Jo någon anledning borde det ju finnas till att han uppehöll sig runt skolan i så många timmar innan han bestämde sig för att göra det.
Om han väntade på att se en viss person, eller så kanske han fick ut någon njutning av att bara vistas på platsen och iaktta folk innan han själv visste den normala lunken skulle komma att bytas mot total kaos.

Verkar ju både besökt kyrkan och skolan sedan tidigare och haft detta gitarrfodralet han sågs bära runt på enligt vittnen.

Kanske fick kalla fötter tidigare och backade ur, därav tog det många timmar på skolan innan han hunnit samla mod till att motivera sig till att begå handlingen.

Fanns ju ingen återvändo när han väl avfyrade första skottet.

Om det stämmer att han varit på flera ställen innan dådet, kan det berott på att han behövde känna av, hitta rätt tillfälle. Kanske kolla om någon verkade reagera på hans väska.

Svårt att veta hur han tänkte, när han lämnat så lite spår efter sig, men kyrkan kan stå för att det fanns en tveksamhet, samtidigt som han kanske närmade sig döden. Både för offren, men även sin egen. Det mörka i honom, som både längtade och fruktade.

Jag kan tänka mig att om han verkligen var flera timmar på skolan inan dådet, kanske han även nu väntade in det tillfälle som skulle kunna funka. Han hade valt ut en korridor, där det fanns en "korsning". Han kunde skjuta in i klassrummet, ha uppsikt över ingång, där han kunde slänga rökbomben, ställe att retirera till för att avsluta sitt värv och slutlgen sitt liv.

Han har alltså rekat, tränat sin hjärna, för att döda och avsluta sitt eget liv och väntat på det tillfälle då han känner att han kan utföra dådet perfekt.

En av mina teorier.
Citera
2025-02-17, 11:04
Medlem
Det är ju som att gå in och skjuta etniska svenskar på en högskola för att man vill hämnas på alla kriminella svenskar som mördar och våldtar.

Antingen ogillade han invandrare och struntade fullständigt i om de ville göra gott för sig eller inte. Eller så hade han ett helt annat motiv.

Att ett av offren var mattelärare och att han sökt in till mattekursen där flera gånger tycker jag är lite intressant. Kan han ha tagit ut sitt misslyckande på någon av de som underkänt honom? Om han dessutom var främlingsfientlig så lär det ju ha smärtat extra mycket att det var en invandrare som underkände honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Tror inte RA brydde sig om att de var flitiga och ville integrera in i samhället.

Han sände ut en signal till invandrare med hans dåd, att de ska inte komma hit och bete sig hur de vill då slutar det illa.

Sedan att oskyldiga föll offer är olyckligt men det var ett sätt för RA att markera emot invandrare.

Ja. En varning.

Bara vad jag tro.

Varför han blåste skallen av sig själv för han insåg vad han har gjort.
Citera
2025-02-17, 11:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Det är svårt att veta varför han var i kyrkan. Kan vara allt från att söka hjälp, vilja skjuta eller släppa tankarna i kyrkan.

Vi vet inte om gärningsman hatade eller älskade kyrkan.

Min gissning är att han för längesen ville mala ner folk. Men att han gick till kyrkan för att dämpa/lämna tankarna. Han hoppades kanske på något bättre men kände sig i hopplöst läge.

Sedan att han har en rak blick mot altaret kan också betyda vad som helst. Men diagnos har han hundra procent. Autism/schizo i kombo med social ångest.

Om det stämmer att han besökte kyrkan, att hade med sig "gitarrfodral", att besöken skedde vid begravningar och inför guidade turer, riktar sig mina gissningar mer åt att det handlade om något annat än att söka stöd och hjälp, söka befrielse från onda tankar.

Då hade det snarast kanke varit besök till gudstjänster, där man kan sitta i sin ensamhet, eller enbart söka upp en präst efteråt.

Tillhör inte Örebro bibelbältet? Är hans familj kristen, aktiv i kyrkan? Intressanta frågor om det som berättas stämmer.

Då kan hans udda besök tvärtom vara ett tecken på att Rickard Andersson känt sig sviken av alla, även Gud och kyrkan? Och vem vet, kanske han även kände ett hat mot kyrkan? Att det fanns planer på att straffa och hämnas där?
Citera
2025-02-17, 11:29
Medlem
Aftonbladet går idag ut med info om att det varit en jäkla massa insatser för RA, han hade t.o. aktivitetsersättning i flera års tid, så jag tycker verkligen inte man kan säga att "samhället svek RA" Han har säkert kostat skattebetalarna mer pengar än en random flykting gör.
Citera
2025-02-17, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Det är ju som att gå in och skjuta etniska svenskar på en högskola för att man vill hämnas på alla kriminella svenskar som mördar och våldtar.

Antingen ogillade han invandrare och struntade fullständigt i om de ville göra gott för sig eller inte. Eller så hade han ett helt annat motiv.

Att ett av offren var mattelärare och att han sökt in till mattekursen där flera gånger tycker jag är lite intressant. Kan han ha tagit ut sitt misslyckande på någon av de som underkänt honom? Om han dessutom var främlingsfientlig så lär det ju ha smärtat extra mycket att det var en invandrare som underkände honom.
Var det hans mattelärare som blev skjuten.
Är detta nya uppgifter??
Citera
2025-02-17, 11:37
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tillhör inte Örebro bibelbältet? Är hans familj kristen, aktiv i kyrkan? Intressanta frågor om det som berättas stämmer.

Väldigt mycket frikyrklighet i trakterna, men samtidigt så borde inte en frikyrklig person gå till svenska kyrkan. Med det sagt - mycket möjligt att hans familj är en del av kristendomen i trakterna. Jag tror användare som #miapetter kan prata runt lite. Är för tillfället inte där så jag kan inte fråga runt.

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

(Citerar miapetter för att dra in denne i tråden)
Citera
2025-02-17, 11:38
Medlem
Han har synts vid flera tillfällen med gitarrfodral som visade sig innehålla vapen vid skolskjutningen.
Någon som har tänkt tanken på om han hade någon gitarr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in