Citat:
Ursprungligen postat av
Majsmannen2
Jo någon anledning borde det ju finnas till att han uppehöll sig runt skolan i så många timmar innan han bestämde sig för att göra det.
Om han väntade på att se en viss person, eller så kanske han fick ut någon njutning av att bara vistas på platsen och iaktta folk innan han själv visste den normala lunken skulle komma att bytas mot total kaos.
Verkar ju både besökt kyrkan och skolan sedan tidigare och haft detta gitarrfodralet han sågs bära runt på enligt vittnen.
Kanske fick kalla fötter tidigare och backade ur, därav tog det många timmar på skolan innan han hunnit samla mod till att motivera sig till att begå handlingen.
Fanns ju ingen återvändo när han väl avfyrade första skottet.
Om det stämmer att han varit på flera ställen innan dådet, kan det berott på att han behövde känna av, hitta rätt tillfälle. Kanske kolla om någon verkade reagera på hans väska.
Svårt att veta hur han tänkte, när han lämnat så lite spår efter sig, men kyrkan kan stå för att det fanns en tveksamhet, samtidigt som han kanske närmade sig döden. Både för offren, men även sin egen. Det mörka i honom, som både längtade och fruktade.
Jag kan tänka mig att om han verkligen var flera timmar på skolan inan dådet, kanske han även nu väntade in det tillfälle som skulle kunna funka. Han hade valt ut en korridor, där det fanns en "korsning". Han kunde skjuta in i klassrummet, ha uppsikt över ingång, där han kunde slänga rökbomben, ställe att retirera till för att avsluta sitt värv och slutlgen sitt liv.
Han har alltså rekat, tränat sin hjärna, för att döda och avsluta sitt eget liv och väntat på det tillfälle då han känner att han kan utföra dådet perfekt.
En av mina teorier.