2025-02-17, 00:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Då infaller frågan om han fått denna information men tackat nej. Min egen gissning är att han fått det under många år och det redan under skoltiden. Så brukar det se ut. Din sista kommentar om fungerande kommunikation är avgörande. Det ledsamma är att så är det tyvärr aldrig. Informationen om sina rättigheter ges inte på ett sätt som är anpassade för personerna det gäller. Görs inte det blir svaret att det inte gäller mig. Och handläggaren nöjer sig med det enligt den kutym inom socialtjänsten jag redogjort för.
Precis. Och det är denna skillnad mellan lagkrav och ”kutym inom socialtjänsten” som ÄR problemet. Konsekvensen är att brukare/klienter/patienter inte får den information och det stöd som de behöver och har rätt till.

Notera speciellt från 9 § LSS:
Insatserna för särskilt stöd och service är
1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,
[…]
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1993387-om-stod-och-service-till-vissa_sfs-1993-387/#P9

Det kan förstås vara så att RA fått helt adekvat ”rådgivning och annat personligt stöd” men valt att tacka nej till allting enligt punkterna i 9 §. Men tror du att det är troligt givet hur det brukar se ut? (Du har ju redan gett svaret: Nej.)

Det är ju precis här det ödesdigra lagtrotset finns – det som mer eller mindre sätter hela systemet ur spel.

Hursomhelst är ju det här lätt att reda ut genom att gå igenom handlingarna i ärendet. Det kan såväl polis och åklagare som IVO göra.
Citera
2025-02-17, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Två saker gäller det du skriver.

Ett. Socialsekreterarna arbetar i team (med kvalificerade handläggare som stöd) och en enhetschef över sig. Då vi talar om ekonomiskt bistånd finns det en handbok från socialstyrelsen som vägleder och styr hur socialsekreteraren ska arbeta med sitt ärende enligt socialtjänstlagen. I denna handbok förmedlas närmare hur lagen ska tolkas i enskilda ärenden beroende på individens bakgrund. Till detta kommer kommunens egna riktlinjer. Socialsekreteraren lär sig dessa styrdokument genom att i varje fall få stöd av kollegor hur ärendet ska tillämpas enligt styrdokumenten, till att mer och mer arbeta självständigt. Men ärendena diskuteras alltid i gruppen. Det är det ideala tillståndet.

Två. Det stressande är att varje socialsekreterare har så många ärenden. De fall som är utanför majoriteten av bidragstagare blir därmed lidande. Någonstans i detta hinner inte den enskilde sätta sig in i styrdokumenten kring de ärenden som gäller den grupp som inte tillhör den stora majoriteten. Man blir motarbetat att göra det. För att inte gå under anpassar man sig till rådande tolkningskultur inom det egna socialkontoret. Exempelvis att gruppera klienter utefter om man kan ställa motkrav på dem och andra inte beroende hur mycket bråk det blir eller att det finns outsagda påtryckningar från kommunen. Till slut har vi en landsomfattande kultur i alla socialkontor. Och kvar blir de härdade.

Rickard Andersson tillhörde med all säkerhet den grupp som socialtjänsten var ovana med, men att han ändå ansågs passa in i en mall tillsammans med andra som man kunde ställa motkrav på. Vi vet dock att han faktiskt under flera år försökte förklara för sina socialsekreterare varför han inte kunde söka jobb. Dessa argument tillsammans med hans historik och diagnoser borde socialsekreterarna ha tagit hänsyn till. Det gjorde man alltså inte.

Hans skuld till skjutningarna kan å ena sidan bara läggas på honom. Men å andra sidan: om inte socialtjänsten fortsatt att envisas med att kränka honom genom att han skulle söka jobb i det usla skick han befann sig i så hade inte 10 dödats och fem fått livshotande skottskador. Kan mycket väl tänka mig att de anhöriga till offren är intresserade av den informationen. Media kommer inte att föra fram detta.
Just i Örebro är det gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden som har hand om försörjningsstödet. Men dom borde följa samma regler, alltså att de har samma utbildning som en socialsekreterare? Eller?

https://www.orebro.se/kommun--politik/politik--beslut/namnder/gymnasie--och-arbetsmarknadsnamnden.html
Citera
2025-02-17, 11:01
Medlem
Totiuss avatar
Idag presenterar Aftonbladet nya uppgifter som stärker bilden av att kommunen och regionen systematiskt har ignorerat eller kringgått regelverket:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnv9d0/rickard-anderssons-samtal-med-arbetsformedlingen-utrryckte-oro-och-radsla

Jag citerar inget eftersom artikeln bör läsas i sin helhet. Det är som ett skräckexempel på hur det INTE ska gå till och det som framkommer bryter helt mot avsikten med regelverket gällande samarbete mellan myndigheter, vården och den enskilde.

Hoppas att medierna gräver vidare i detta och att ansvariga politiker, tjänstemän och läkare avkrävs svar och förklaringar.

Medierna borde också förklara för allmänheten hur regelverket ser ut och hur fall som detta SKA skötas.

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Just i Örebro är det gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden som har hand om försörjningsstödet. Men dom borde följa samma regler, alltså att de har samma utbildning som en socialsekreterare? Eller?

https://www.orebro.se/kommun--politik/politik--beslut/namnder/gymnasie--och-arbetsmarknadsnamnden.html
Samma regler gäller oavsett hur kommunen har organiserat olika verksamheter.
Citera
2025-02-17, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Idag presenterar Aftonbladet nya uppgifter som stärker bilden av att kommunen och regionen systematiskt har ignorerat eller kringgått regelverket:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnv9d0/rickard-anderssons-samtal-med-arbetsformedlingen-utrryckte-oro-och-radsla

Jag citerar inget eftersom artikeln bör läsas i sin helhet. Det är som ett skräckexempel på hur det INTE ska gå till och det som framkommer bryter helt mot avsikten med regelverket gällande samarbete mellan myndigheter, vården och den enskilde.

Hoppas att medierna gräver vidare i detta och att ansvariga politiker, tjänstemän och läkare avkrävs svar och förklaringar.

Medierna borde också förklara för allmänheten hur regelverket ser ut och hur fall som detta SKA skötas.

Samma regler gäller oavsett hur kommunen har organiserat olika verksamheter.

Är det också reglerat vilken utbildning de ska ha? De som bedömer försörjningsstöd?
Citera
2025-02-17, 11:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Är det också reglerat vilken utbildning de ska ha? De som bedömer försörjningsstöd?
Inte i lag men olika lagar implicerar att personalen måste ha adekvat utbildning för att kunna följa de regler som gäller och agera på ett sakligt och opartiskt sätt.
Citera
2025-02-17, 17:12
Medlem
Citat:
Inte i lag men olika lagar implicerar att personalen måste ha adekvat utbildning för att kunna följa de regler som gäller och agera på ett sakligt och opartiskt sätt.
Ok, tack, ja det är ju viktigt att de som faktiskt träffar människorna som söker försörjningsstöd har rätt kompetens. Vare sig ansvaret är hos Soc eller någon annanstans.
Citera
2025-02-17, 20:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Jag citerar inget eftersom artikeln bör läsas i sin helhet. ...

Lite citat.

Citat:
Aftonbladets kartläggning av gärningsmannen visar att han skrevs in hos Arbetsförmedlingen i april 2017, på uppmaning av kommunen. ...

[2018] uppgav Rickard Andersson att han hade fått aktivitetsersättning mellan 2008 och 2014. Därefter meddelade Försäkringskassan att ett läkarutlåtande inte gav möjlighet till fortsatt aktivitetsersättning. ...

Senare under 2018 skrev Rickard Andersson ett mejl till Arbetsförmedlingen där han berättade att han fått beviljat försörjningsstöd.

Myndigheterna ansåg att de behövde samordna hanteringen och hade ett gemensamt samtal med Rickard Andersson i maj 2018. ...

Enligt handlingarna kom parterna överens om att det inte var aktuellt för honom att vara inskriven på Arbetsförmedlingen, då både han och vården bedömt att det inte var aktuellt med arbete.

Citera
2025-02-17, 22:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Lite citat.

Det här är en central punkt: ”Enligt handlingarna kom parterna överens om att det inte var aktuellt för honom att vara inskriven på Arbetsförmedlingen, då både han och vården bedömt att det inte var aktuellt med arbete.”

Det är en viktig grund för den individuella plan som SKA ligga till grund för socialtjänstens och vårdens arbete MEN uppenbarligen har det gått snett med socialtjänsten efter 2018. Det gick också snett efter 2014 eftersom han då tvingades leva på egna besparingar.

Poängen för tråden är att hela historiken som framkommit visar att lagstiftningen i allt väsentligt har kringgåtts eller ignorerats med några få undantag. Politiken har sett till att det finns bra lagar men verksamheterna struntar godtyckligt i lagarna.
Citera
2025-02-17, 22:32
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Usch, vad arg jag blir när jag läser det där.
Det man utläser av det är ju att han ändå gjorde rätt goda ansatser, trots sina begränsningar.
Trots omständigheterna alltså.
Hoppas det blir bakläxa för politikerna också, att lugna sig lite med att jaga sjukskrivna och sparka på folk som redan ligger ner.
Han fixade ju ändå att vara på en praktikplats, där han trivdes.
Det är ju ändå stort, med tanke på hur stark social fobi han hade.
Nä, ändå skulle de bråka på honom och tvinga in honom någonstans där det inte fungerade.

Och FK som bråkar om läkarutlåtanden och sånt. Det är många människor de knäcker idag.
Citera
2025-02-17, 22:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Usch, vad arg jag blir när jag läser det där.
Det man utläser av det är ju att han ändå gjorde rätt goda ansatser, trots sina begränsningar.
Trots omständigheterna alltså.
Hoppas det blir bakläxa för politikerna också, att lugna sig lite med att jaga sjukskrivna och sparka på folk som redan ligger ner.
Han fixade ju ändå att vara på en praktikplats, där han trivdes.
Det är ju ändå stort, med tanke på hur stark social fobi han hade.
Nä, ändå skulle de bråka på honom och tvinga in honom någonstans där det inte fungerade.

Och FK som bråkar om läkarutlåtanden och sånt. Det är många människor de knäcker idag.
Det är enskilda tjänstemän på olika myndigheter som knäcker människor. Politiken borde använda det här fallet för att i detalj granska hur allt har skötts. Här finns de väsentliga aktörerna som ska samverka för att hjälpa den enskilde; skolan, socialtjänsten, vården, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Det måste bli ett slut på det maktmissbruk som har gått under radarn i många år.
Citera
2025-02-18, 11:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Framför du, att Socialtjänsten har brutit mot gällande lag?

Om svar JA - anser du, att detta framgångsrikt kan åtalas och dömas som tjänstefel?
Jag tar mig friheten att svara eftersom jag tycker att det här är en mycket viktig politisk fråga. Det kan vara den allra viktigaste politiska frågan i modern tid eftersom ALLA väsentliga problem i Sverige kan härledas till myndigheter som åsidosatt eller kringgått olika lagar. Inte minst gäller detta massinvandringen som drivits igenom TROTS att mängder av offentliga verksamheter inte klarar trycket. OM ansvariga tjänstemän och tillsynsmyndigheter slagit larm hade utvecklingen kunnat bli en helt annan.

Är det någon som tror att politiker och medier skulle kunnat ge en positiv bild av mångkultur och invandring om de ansvariga myndigheterna protesterat och informerat om alla problem som väntar?

Här finns en tydlig information om tjänstefel (fetat av mig):
Tjänstefel är ett centralt och komplext område inom arbetsrätten i Sverige. Det refererar till när en person i myndighetsställning, såsom exempelvis läkare, polis, domstol, socialtjänst eller arbetsförmedling agerar på ett sätt som strider mot lag eller sina arbetsuppgifter. I denna artikel kommer vi att utforska tjänstefel mer ingående genom att undersöka vad det innebär, vilka som omfattas av reglerna, de olika grader av brottet som finns, hur man går till väga för att anmäla och relevanta juridiska konsekvenser.
[...]
https://lawbox.se/brott/tjanstefel/

Av det som framkommit i RA:s fall är det solklart att åtminstone socialtjänsten agerat på ett sätt som strider både mot lagen och arbetsuppgifterna. Det är fakta (det som framkommit).

Att rättssystemet inte hanterar tjänstefel som lagen avser är ett politiskt problem som måste lösas. Några nya lagar behövs dock inte för just det ändamålet.
Citera
2025-02-18, 12:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag tar mig friheten att svara eftersom jag tycker att det här är en mycket viktig politisk fråga. Det kan vara den allra viktigaste politiska frågan i modern tid eftersom ALLA väsentliga problem i Sverige kan härledas till myndigheter som åsidosatt eller kringgått olika lagar. Inte minst gäller detta massinvandringen som drivits igenom TROTS att mängder av offentliga verksamheter inte klarar trycket. OM ansvariga tjänstemän och tillsynsmyndigheter slagit larm hade utvecklingen kunnat bli en helt annan.

Är det någon som tror att politiker och medier skulle kunnat ge en positiv bild av mångkultur och invandring om de ansvariga myndigheterna protesterat och informerat om alla problem som väntar?

Här finns en tydlig information om tjänstefel (fetat av mig):
Tjänstefel är ett centralt och komplext område inom arbetsrätten i Sverige. Det refererar till när en person i myndighetsställning, såsom exempelvis läkare, polis, domstol, socialtjänst eller arbetsförmedling agerar på ett sätt som strider mot lag eller sina arbetsuppgifter. I denna artikel kommer vi att utforska tjänstefel mer ingående genom att undersöka vad det innebär, vilka som omfattas av reglerna, de olika grader av brottet som finns, hur man går till väga för att anmäla och relevanta juridiska konsekvenser.
[...]
https://lawbox.se/brott/tjanstefel/

Av det som framkommit i RA:s fall är det solklart att åtminstone socialtjänsten agerat på ett sätt som strider både mot lagen och arbetsuppgifterna. Det är fakta (det som framkommit).

Att rättssystemet inte hanterar tjänstefel som lagen avser är ett politiskt problem som måste lösas. Några nya lagar behövs dock inte för just det ändamålet.

Du har tidigare besvarat frågan, som jag ställde till TheLucky, och jag tackade för mig i den diskussionen med dig.

Du *avfärdar* luftigt, att när tjänstemannaansvaret avskaffades 1976 så föll straffansvaret för tjänstefel i det närmaste helt. Du kallar det för "juridiska hårklyverier" (!). Vi kommer därför inte längre; (dina) lekmannatolkningar av lagtexten är ointressanta.

......

Folk funderar idag över:

Hur har det varit möjligt för de invandringsansvariga partierna, massivt uppbackade av media och myndigheter att vilseleda väljarna? Var finns ansvaret?

Invandringsansvariga politiker och deras megafon journalistkåren är föga förvånande utomordentligt angelägna, att något ansvar inte ska utkrävas av dem själva. I stället vill de lasta befolkningen/gemene man/Svensson för Sveriges negativa utveckling.

Det har förvånat, att du så helhjärtat ställer upp på detta. Du ger verkligen järnet för att ansvaret inte ska hamna hos politiker eller journalister - utan hos enskilda aktörer lååångt ner i kedjan. Du faller villigt in i det politiskt korrekta ledet; som du ser det, så ska ingen skugga falla på invandringsansvariga politiker eller på deras invandringspropagandistiska megafon journalistkåren. Hur som, den diskussionen är knappast inom topic i den här tråden och jag får åter tacka för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in