2025-02-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Den gode kyrkogubben hade kunnat informerat socialen eller bjudit in den blivande massmördaren till lite aktiviteter så han kanske hade fått annat i tankarna. Men så här går det när regeringarna oavsett färg bantat barn och vuxenpsykiatrin så mycket att sjuka personer blir utan hjälp.
Det är väl kanske inte så lätt när den tilltalade inte vill svara när man pratar med dem
Citera
2025-02-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Uppskattade hela ditt svar men fastnade speciellt för det jag citerade ovan. Håller med. I tider där det t.ex skickas ut broschyer om vad vi ska göra i krig så väljer denna man att ignorera att RA dök upp såhär. Kyrkan måste väl vara van att diverse olika personligheter därinne men enligt personens beskrivning var detta inte bara en gång och då borde ju han vidta ngn åtgärd. Sen att besöka begravningar är intressant. Jag hade ingen aning om att främmande ens fick vara i närheten när en begravning skedde. Jag hade nog blivit rent ut sagt förbannad om en obehörig varit i närheten av en sådan känslosam stund. Man vill ju inte bli störd eller distraherad.

Han gick väl iväg, när de andra kom in. Ville vara där precis innan och sitta ifred.?
Citera
2025-02-16, 22:50
Medlem
*Hur många ingångar finns det på Risbergska?

*Vilken ingång använde den första patrullen på platsen (de som behövde retirera)?
Och vilken ingång använde insatsstyrkan 9-10 min senare?

*Tidslinje vid dådet – tror det är svårt att få fram en exakt tidslinje genom själva dådet utan att ha tillgång till metadata i original från enheterna som filmat på plats. Det gäller även för polisernas kroppskameror som säkert kan hjälpa till att få fram ett mer exakt förlopp.

*Tidslinje på förmiddagen innan dådet – den info som cirkulerar i tråden nu verkar härröra från någon stationär kamera och eventuellt busskort så vitt jag förstår.
Det finns två uppgifter som jag ser i tråden och den första ska då vara att bussen anländer till skolan 10:59.
Den andra är att GM ska ha tagit en tidigare tur kring 08-tiden.
Det knepiga med den tidiga bussen vid 08-tiden blir då tiden fram till själva skjutningen som då är omkring 4,5h.
Vad försiggår under den tiden är den självklara frågan, som är svårförklarad med den info som finns ute i nuläget.

*Kan GM ha suttit inlåst på toan hela tiden?
*Kan GM ha gått runt i närområdet och funderat? Kanske gått till OK/Donken/Willys och handlat käk eller godis?
*Har GM åkt fram och tillbaka mellan bostaden och Risbergska för att transportera vapen och ammunition? Är det därför det finns tidsstämplar från 08-tiden och 11-tiden?

*Vad väger gevären och den ammunition som hittills är bekräftat funnet? En rökgranat är bekräftad använd på plats, de andra rökgranaterna vet vi inte om polisen beslagtog på skolan eller i hemmet väl? En granat kan väga kring 200g?

*Utrustningen tog plats och det finns lite olika bud om det går att få ner i ett gitarr(liknande) fodral eller inte. Men ponera att det gick. Då borde fodralet väga en hel del. Orkar ett handtag till ett fodral bära upp den vikten?
Om fodralet orkar bära vikten, hur kånkar man runt på det till bussen och vidare, utan att dra till sig uppmärksamhet som vikten för med sig? Den hand som håller i handtaget borde blivit rejält mosad om GM gick hemifrån till resecentrum med uppåt 15 kilo eller så..
Ammunitionen måste väl väga en hel del med alla dessa magasin också?
GM hade kanske även med sig en ryggsäck, för kläder och ammo?

*Ohälsa och psykiskt mående ligger nog till grund för skjutningen. Jag vill minnas att Ulf Kristersson intervjuades i Örebro Rådhus den 11:e eller 12/2 och där nämnde psykiatrireform i tv-intervjun. Jag kan inte se klippet då den är bakom betalvägg men känner någon mer igen den intervjun och språkande kring psykiatrireform? Det kan vara både intressant och behövligt i det samhälle vi har idag.

*Att Clifford framför Imagine kan ses som väldigt taktlöst givet sammanhanget – ”Imagine there is no heaven” samt ”Imagine there´s no religion”.
Citera
2025-02-16, 23:01
Medlem
Om anledningen till skjutningen antas bero på enheten för försörjningsstöd vill jag se en särskild utredare gå igenom praxis för avslag/beviljande i Örebro kommun.
Både handläggare och enhetschefer i sina respektive roller.
Citera
2025-02-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundgren19
Om anledningen till skjutningen antas bero på enheten för försörjningsstöd vill jag se en särskild utredare gå igenom praxis för avslag/beviljande i Örebro kommun.
Både handläggare och enhetschefer i sina respektive roller.
Kan lika gärna varit Försäkringskassan som "borde" betalat ut ersättning.

Skulle gissa att det är många som har olika ansvar för det inträffade och inte enbart kommunen.

Regionen med sjukvård och psykolog, kommunen med utbildning, daglig verksamhet och socialbidrag, staten med arbetsförmedling, Samhall och Försäkringskassan.

Vi vet ännu inte vilka instanser som GM varit i kontakt med och om någon har gjort fel men det är säkert tio olika instanser som mer eller mindre har ett ansvar för personen. Ett problem är den sekretess som råder. Personens journal med sjukdomar och besök hos psykolog omfattas av sekretess. Hur ska då andra instanser kunna agera korrekt.
Senast redigerad av Mynicname 2025-02-16 kl. 23:27.
Citera
2025-02-16, 23:25
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Det jag är intresserad av är alla filmer och ljudinspelningar som det stod om nu att polisen går genom, det kan ju vara så att han fört någon form av logg/dagbok via det mediet, eller kommunicerat till sin släkt eller liknande. Där kan det nog dyka upp en hel del nycklar förhoppningsvis.
Det var jag också lite inne på, filmerna och bilderna han troligen laddade upp får mig att tro att han kanske gjorde någon typ av självbiografi någonstans
Citera
2025-02-16, 23:35
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag fick en tanke om RA.

Han kanske hade fått en obotlig sjukdom, inte hade så lång tid kvar.

Som sagt, enbart en tanke...
Citera
2025-02-16, 23:35
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Det som är intressant är att mobbningperspektivet inte har lyfts. Inte ett pip om att han skulle ha blivit mobbad under grundskolan. Jag tror folk har samvetskval och därför håller tyst om det. Allihopa. En figur som Rickard blir mobbad. Så är det bara.
Drar egna paralleller nu men jag var så fruktansvärt brutalt mobbad i mellan- och högstadiet att jag var helt klar med människor när jag sedan bytte skola igen i gymnasiet, var livrädd att ens andas fel i andras närvaro att jag tillslut blev sjukskriven och inte kunde gå klart gymnasiet. Att se andra ta studenten och du inte var med gör förbaskat ont (tog med detta eftersom man såg bilden som ser ut som en studentfiranse och han ser typ ledsen ut). Något hände uppbarligen redan när han var skolelev och tro mig även om ingen tror du faktiskt blev så farligt mobbad så kan du ha blivit slagen och spottad på och andra hemskheter bakom kulisserna och sådant kan förstöra en människa, även lärare kan vara riktigt elaka
Citera
2025-02-16, 23:37
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Det jag är intresserad av är alla filmer och ljudinspelningar som det stod om nu att polisen går genom, det kan ju vara så att han fört någon form av logg/dagbok via det mediet, eller kommunicerat till sin släkt eller liknande. Där kan det nog dyka upp en hel del nycklar förhoppningsvis.
Förstod det som att det var media från själva händelsen i skolan och alltså inget som han lämnat efter sig.
Citera
2025-02-17, 00:00
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Förstod det som att det var media från själva händelsen i skolan och alltså inget som han lämnat efter sig.

Ja, så är det givetvis. Han själv har lämnat få spår efter sig.
Citera
2025-02-17, 00:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Det som är intressant är att mobbningperspektivet inte har lyfts. Inte ett pip om att han skulle ha blivit mobbad under grundskolan. Jag tror folk har samvetskval och därför håller tyst om det. Allihopa. En figur som Rickard blir mobbad. Så är det bara.

"Den misstänkte ska också ha blivit mobbad i grundskolan, vilket påverkat honom starkt."

https://omni.se/slakting-om-utpekade-skytten-var-avvisande/a/rPO303

Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Drar egna paralleller nu men jag var så fruktansvärt brutalt mobbad i mellan- och högstadiet att jag var helt klar med människor när jag sedan bytte skola igen i gymnasiet, var livrädd att ens andas fel i andras närvaro att jag tillslut blev sjukskriven och inte kunde gå klart gymnasiet. Att se andra ta studenten och du inte var med gör förbaskat ont (tog med detta eftersom man såg bilden som ser ut som en studentfiranse och han ser typ ledsen ut). Något hände uppbarligen redan när han var skolelev och tro mig även om ingen tror du faktiskt blev så farligt mobbad så kan du ha blivit slagen och spottad på och andra hemskheter bakom kulisserna och sådant kan förstöra en människa, även lärare kan vara riktigt elaka

Det beklagar jag verkligen! Sådant sätter spår!

Naturligtvis har sådant påverkat RA på ett mycket allvarligt sätt, mobbing påverkar den som blivit utsatt hela livet.

Mobbing, utanförskap, autism som i sig gör det "svårare att hantera och bearbeta information från omgivningen", samspela med andra, läsa av andra osv, sådant har bidragit till det som har hänt, utan tvekan.

DN:

"Men det finns inga vetenskapliga bevis för att påstå att autism är en riskfaktor för att begå våldsbrott.

En stor svensk studie från 2017 visar att det samband som kan finnas mellan autism och våld snarare beror på psykiatrisk samsjuklighet, som adhd eller beteendestörningar, än på autism i sig.
"
//
"När Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, gjorde en forskningsöversikt om ensamagerande gärningsmän var just ensamhet en gemensam nämnare. Flera av männen, några med autismdiagnos, hade en livssituation som liknar den Rickard Andersson verkar ha haft i sin etta i Örebro."

https://www.dn.se/sverige/anna-bratt-ensamhet-inte-autism-kan-forklara-valdsbrott/

I artikeln omnämns också psykiatrikern Sven Bölte, som medverkat i tv 4, med anledning av massjutningen. Han betonade risken med att leva isolerat, då fantasierna kan ta över, eftersom man är ensam med sina tankar och känslor, återkopplingen uteblir.

Jag hoppas att du idag har ett fungerande liv, och att du kunnat bearbeta mobbningen.
Senast redigerad av notknapparen 2025-02-17 kl. 00:17.
Citera
2025-02-17, 00:21
Medlem
Är inte förvånad över att mobbing förekom. Han är ett lätt offer med sina psykiska problem och kontaktsvårigheter.

Min känsla är att det började redan i mellanstadiet/högstadiet. Något ganska allvarligt hände där när han helt enkelt slutade att gå till skolan och bara "försvann".

Troligen mer eller mindre allvarlig mobbning sedan därefter, speciellt den som folk kanske inte är medvetna om genom att han alltid var utanför och ensam.

Det är inte helt självvalt att undvika kontakt med andra människor. Min gissning är att mobbningen förvärrade hans beteende betydligt.

Allt det här är ingen ursäkt för vad som hände, mer att man försöker förstå mekanismerna som ledde till det tragiska beslutet att begå utökat självmord och ta med sig så många människor som möjligt i döden.

Jag tror att skola, socialförvaltning, försäkringskassa, psykologer och många andra som möter människor med liknande problem kan lära sig mycket av det här. Speciellt skolan verkar ha misslyckats med att erbjuda en trygg miljö för sina elever och det är kanske inte en slump att det även blev skolan som blev utsatt för hans våldsamma och sista gärning i livet.

Jag tror att vi måste inse att när skola, socialtjänst, försäkringskassa, sjukvård, polis och alla andra som ska erbjuda service och trygghet till landets medborgare inte har tid, utan är hopplöst överbelastade med allt möjligt skit, då kommer helt enkelt väldigt många i kläm.

Således, kan Sverige undvika att det här händer igen? Jag tror inte det. Det är ett problem man har kämpat med i många år redan och det blir bara värre. Jag tror att tyvärr så kommer vi få fler skolmassakrar eller liknande i shoppingcentra etc.

Det är för många människor som inte ser någon framtid i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in