Citat:
Ursprungligen postat av
RIKSKRIM
Det som är intressant är att mobbningperspektivet inte har lyfts. Inte ett pip om att han skulle ha blivit mobbad under grundskolan. Jag tror folk har samvetskval och därför håller tyst om det. Allihopa. En figur som Rickard blir mobbad. Så är det bara.
"
Den misstänkte ska också ha blivit mobbad i grundskolan, vilket påverkat honom starkt."
https://omni.se/slakting-om-utpekade-skytten-var-avvisande/a/rPO303
Citat:
Ursprungligen postat av
wrongdaytodie
Drar egna paralleller nu men jag var så fruktansvärt brutalt mobbad i mellan- och högstadiet att jag var helt klar med människor när jag sedan bytte skola igen i gymnasiet, var livrädd att ens andas fel i andras närvaro att jag tillslut blev sjukskriven och inte kunde gå klart gymnasiet. Att se andra ta studenten och du inte var med gör förbaskat ont (tog med detta eftersom man såg bilden som ser ut som en studentfiranse och han ser typ ledsen ut). Något hände uppbarligen redan när han var skolelev och tro mig även om ingen tror du faktiskt blev så farligt mobbad så kan du ha blivit slagen och spottad på och andra hemskheter bakom kulisserna och sådant kan förstöra en människa, även lärare kan vara riktigt elaka
Det beklagar jag verkligen! Sådant sätter spår!
Naturligtvis har sådant påverkat RA på ett mycket allvarligt sätt, mobbing påverkar den som blivit utsatt hela livet.
Mobbing, utanförskap, autism som i sig gör det "
svårare att hantera och bearbeta information från omgivningen", samspela med andra, läsa av andra osv, sådant har bidragit till det som har hänt, utan tvekan.
DN:
"
Men det finns inga vetenskapliga bevis för att påstå att autism är en riskfaktor för att begå våldsbrott.
En stor svensk studie från 2017 visar att det samband som kan finnas mellan autism och våld snarare beror på psykiatrisk samsjuklighet, som adhd eller beteendestörningar, än på autism i sig."
//
"
När Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, gjorde en forskningsöversikt om ensamagerande gärningsmän var just ensamhet en gemensam nämnare. Flera av männen, några med autismdiagnos, hade en livssituation som liknar den Rickard Andersson verkar ha haft i sin etta i Örebro."
https://www.dn.se/sverige/anna-bratt-ensamhet-inte-autism-kan-forklara-valdsbrott/
I artikeln omnämns också psykiatrikern Sven Bölte, som medverkat i tv 4, med anledning av massjutningen. Han betonade risken med att leva isolerat, då fantasierna kan ta över, eftersom man är ensam med sina tankar och känslor, återkopplingen uteblir.
Jag hoppas att du idag har ett fungerande liv, och att du kunnat bearbeta mobbningen.