2025-02-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Då borde brandlarmet ha gått, eller?

Det var kanske just det han testade. ?
Citera
2025-02-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Det var kanske just det han testade. ?

Så kan det ha varit men larmet gick av rökgranaten så bevisligen funkade larmet. Då borde det ha gått om han rökte inomhus också?
Citera
2025-02-16, 22:08
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Det jag är intresserad av är alla filmer och ljudinspelningar som det stod om nu att polisen går genom, det kan ju vara så att han fört någon form av logg/dagbok via det mediet, eller kommunicerat till sin släkt eller liknande. Där kan det nog dyka upp en hel del nycklar förhoppningsvis.
Citera
2025-02-16, 22:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
"[...] vi kan ju konstatera att gitarrfodralet och andra tillhörigheter som vi kan koppla till den här personen är anträffade på toaletten"

Det säger utredningsledare Kristoffer Zickbauer i P3 krim.

Avsnittet heter "Masskjutningen i Örebro" och är publicerat 2025-02-13. Detta sägs 40 minuter och 3 sekunder in i avsnittet.

Nerikes Allehanda redogjorde för samma information och hänvisade till uppgifter från polisen.
Citera
2025-02-16, 22:13
Medlem
Citat:
Så kan det ha varit men larmet gick av rökgranaten så bevisligen funkade larmet. Då borde det ha gått om han rökte inomhus också?

Det var nog hans avsikt att få igång larmet för att veta hur det låter i förväg. Men det räcker såklart inte med att röka lite?
Citera
2025-02-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Nej att sitta tyst i en kyrka är inte förbjudet eller att gå med gitarrfodral på gatorna. Inte heller att dra sig undan socialt eller inte vilja prata med folk på stan. Vad jag menar är att det givetvis är lätt att missa att någon röker i skolan, då många idag inte ens reagerar när grannen slår ihjäl partnern vägg i vägg.. Och de som vet säger knappt något. Men det är en annan diskussion.
Hur ser altartavlan ut i kyrkan. Den som han stirrade på ? Lugnande ? Vägledande ? Någon som vet ?
Citera
2025-02-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Det jag är intresserad av är alla filmer och ljudinspelningar som det stod om nu att polisen går genom, det kan ju vara så att han fört någon form av logg/dagbok via det mediet, eller kommunicerat till sin släkt eller liknande. Där kan det nog dyka upp en hel del nycklar förhoppningsvis.

Ja, absolut. Funderar också på om han var duktigare på att uttrycka sig i skrift istället för tal. Kanske han hade talang där.
Citera
2025-02-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Det var nog hans avsikt att få igång larmet för att veta hur det låter i förväg. Men det räcker såklart inte med att röka lite?
Eller så ville han markera sin närvaro, som i kyrkan ?
Citera
2025-02-16, 22:28
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Wow, jättebra källa. Nu ska vi alla gå och se på Dexter och sedan löser vi nöten!
Om du inte läste vad jag skrev så stod det "Alla som har sett tv-serien Dexter vet att han fascineras av normala människors känslor eftersom han själv är psykopat och inte har några. Kanske var det något liknande med RA".

Men bra att du ska se Dexter, jädrigt bra serie.
Citera
2025-02-16, 22:29
Medlem
Elefanten i rummet. Det är det det oftast bottnar i när det gäller skolskjutningar.
Googla på vad Finland har gjort efter sina två skolskjutningar.
Skulle det visa sig att det är så så kanske det här landet till sist tvingas att på allvar börja försöka göra något åt sin djupt rotade mobbing- och utfrysningskultur som inte är särskilt utbredd bland våra nytillkomna.
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Det som är intressant är att mobbningperspektivet inte har lyfts. Inte ett pip om att han skulle ha blivit mobbad under grundskolan. Jag tror folk har samvetskval och därför håller tyst om det. Allihopa. En figur som Rickard blir mobbad. Så är det bara.
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-16 kl. 22:55.
Citera
2025-02-16, 22:30
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Förstår hur du tänker men RA led bl a av autism verkar det som och autister har inte samma problematik gällande känslor som psykopater. De har däremot svårt för att visa sina känslor.

Därför tänker jag att han gick dit antingen pga ritualer eller om han ev kände trygghet/acceptans i närvaro av kyrkoguiden. Visst kom infon om att RA besökte begravningar från den personen?
Jag tror att jag har läst det i flera tidningar att han setts i kyrkan, men det om begravning var kyrkvärden som sa. Om han nu tyckte att RA var så obehaglig; kunde han inte bett prästen eller en diakon prata med honom?
Citera
2025-02-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe

Det kan vara så, han kanske var för långt ifrån sensorer.

Läskigt hur väl förberedd han verkar ha varit men förståeligt att det var så med tanke på diagnoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in