2025-02-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kan väl bara de tre eller fyra senaste som i så fall kan vara av intresse med tanke på att RA föddes 1989.
Den där listan är inte komplett. Här är två till och i tråden skrivs det om ytterligare ett.

(FB) Två män ihjälskjutna, Varberga Örebro, kvällstid 2022-05-29
Senast redigerad av dundersnyting 2025-02-16 kl. 16:24.
Citera
2025-02-16, 18:04
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Men de DROG JU IN DET till slut, trots att han befann sig i en utsatt situation. De borde ha fortsatt betala ut försörjningsstöd, alternativt erbjudit honom någon form av sjukpension. Det är synd att vi inte har medborgarlön i det här landet som det går att överleva på, det hade passat Rickard som handen i handsken. Det här samhället är helt sjukt, man tvingar till och med svårt cancersjuka att arbeta ända in i döden i vissa fall. Är så innerligt trött på alla jävla as som slår sig för bröstet och bräker om att de minsann arbetar och gör rätt för sig! Vill de ha en medalj för att de går till jobbet varje dag, eller? Patetiskt.

Jag tycker för övrigt inte alls det är fel att döda andra människor, det handlar om vilka man dödar. Ryska soldater i Ukraina är ett praktexempel på folk som det är helt OK att döda och till och med pissa på efteråt. Rickard sköt ihjäl några stackars svartingar som bara var snäppet mindre värdelösa än vad han själv var. Nu är ju många här inne på FB rasister och tycker bara det är bra när någon mular blattar, MEN hade han i stället skjutit ihjäl socialtanter, jobbcoacher, arbetsförmedlare, högerpolitiker, riskkapitalister, timbroister m.m hade åtminstone inte jag spillt en endaste liten tår. Good riddance, säger jag bara. Frihetens träd måste då och då vattnas med blod från frihetskämpar och tyranner. Det skulle behövas tusentals Rickard Anderssons för att vända den här skutan rätt igen.

Ja, det var synd att han inte gjorde som Luigi Mangione och gav sig på någon ur "eliten" istället.
Citera
2025-02-16, 18:08
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag vet, har en bekant med autism, PTSD och svår reumatism, men hon anses arbetsför till 100%. Hon har fått tjata till sig en anpassad praktik mot soc. Socbidrag heter försörjningsstöd och sjukpension heter sjukersättning. Under 29 kan man få sjukpension i form av aktivitetsersättning. Dessa borde få pension, det är inhumant att tvinga dem att bli sjukare och kanske dö, men det är ju medvetet.

Jag fick sjukpension vid 29, men det var med det gamla systemet. Göran Persson kom på att man kunde sjukpensionera människor för att säga att man hade mindre arbetslöshet. Lägenhetsstjuven Ulf och det andra packet, som väl själva aldrig har haft ett betungande arbete i hela sitt liv, vill däremot att så många som möjligt ska arbeta tills de stupar.
Citera
2025-02-16, 18:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Jag fick sjukpension vid 29, men det var med det gamla systemet. Göran Persson kom på att man kunde sjukpensionera människor för att säga att man hade mindre arbetslöshet. Lägenhetsstjuven Ulf och det andra packet, som väl själva aldrig har haft ett betungande arbete i hela sitt liv, vill däremot att så många som möjligt ska arbeta tills de stupar.

Fick enligt nya systemet precis i början, det var då lätt att få med rätt diagnos. De saker som gör att jag verkligen inte kan jobba kunde jag inte få bidrag för, de ansågs botbara (ja men ge mig bot då), medan det jag fick för i sig inte gör mig dålig på att arbeta med specifika uppgifter.

Det var många som ljög på vägen till detta, både soc och FK. T ex hade jag ett samtal med FK som sa att jag bara kunde få 3000 i månaden. De gjorde allt för att man inte kunde ansöka. Jag visste vad jag hade rätt till från soc men fick inte detta. Har kostat mindre än vad jag hade rätt till.

Men folk hejar på för de vet att folk begår självmord hellre än att ta livet av andra. RA har nog indirekt räddat fler liv än han tog.
Citera
2025-02-16, 18:24
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fick enligt nya systemet precis i början, det var då lätt att få med rätt diagnos. De saker som gör att jag verkligen inte kan jobba kunde jag inte få bidrag för, de ansågs botbara (ja men ge mig bot då), medan det jag fick för i sig inte gör mig dålig på att arbeta med specifika uppgifter.

Det var många som ljög på vägen till detta, både soc och FK. T ex hade jag ett samtal med FK som sa att jag bara kunde få 3000 i månaden. De gjorde allt för att man inte kunde ansöka. Jag visste vad jag hade rätt till från soc men fick inte detta. Har kostat mindre än vad jag hade rätt till.

Men folk hejar på för de vet att folk begår självmord hellre än att ta livet av andra. RA har nog indirekt räddat fler liv än han tog.

Tandvården nekar mig grönt tandvårdskort eller vad det kallas för att jag är "för frisk". FK nekar mig också ersättning för de emaljskador som jag har fått genom min refluxsjukdom. Rena turen att jag åtminstone fick min pension.

Det var riktigt tråkigt att de verkligt ansvariga kom undan i RA:s fall.

NPCs är ynkedomar. Jag kan inte tycka synd om NPCs heller, eftersom de står på statens och de rikas sida.
Citera
2025-02-16, 19:04
Avstängd
Tuppruskarens avatar
Var han en Dylan Roof wannabe?

Aftonbladet skriver om att han hängt i kyrkan med sitt gitarrfodral
Citera
2025-02-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja ingen vill ha honom som anställd säger du, samtidigt läser man i massor av trådar att man inte ska få bidrag om man inte söker jobb eller börjar jobba och tydligen svälta ihjäl. Hur ska man göra med såna autister som Rikard, som ingen vill anställa, och andra som blir mobbade på arbetsplatser utan anledning, fast de inte beter sig otrevligt eller drygt eller som inte kan jobba 100% lika bra som andra, som lider? Då skapar man desperation sen kommer såna som Richard och andra gå loss med uzin på skolor eller sin tidigare arbetsplats och meja ner chefen och kollegor. Det är rätt vanligt en del människor vuxenmobbar och håller på med gliringar på arbetsplatser samt mår dåligt över sina skitliv de tar ut på andra och de finns ingen lagstiftning mot mobbing på arbetsplatser som i många andra västliga länder vilket är underligt.

Summa summarum: Alla ska ha rätt till livslångt socialbidrag, även utan att söka jobb, praktik eller delta i meningslösa cv skrivarstugor och aktiviteter om dom inte vill det (de kostar inte samhället så mycket) samt de ska även införas lagar mot mobbing i arbetslivet. Chefer och arbetskamrater ska kunna få fängelse samt sparken för mobbing och miljon skadestånd ska kunna utgå till en drabbad som företaget ska stå för, i värsta fall gå i konkurs om de inte kan betala.

Ja, håller med i det du skriver här.
Och människorna i ett samhälle är en produkt av det samhälle de vuxit upp i och lever i.
Citera
2025-02-16, 19:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bambiboll
Ja, håller med i det du skriver här.
Och människorna i ett samhälle är en produkt av det samhälle de vuxit upp i och lever i.

Inte bara "samhället de vuxit upp i". RA verkar ha varit gravt förståndshandikappad. Rösten och blicken hans i klippet är inte normal. Men problemet är kanske att man inte sätter någon diagnos på dessa individer som varit svagbegåvade sedan födseln. Den här individen borde inte bo själv, utan vara på något särskilt boende med övervakning och ronderingar.
Citera
2025-02-16, 20:56
Medlem
StonedMonkeys avatar
För mig känns det självklart att han helt plötsligt sket i att söka jobb var för att han visste att han skulle utföra skjutningen och inte behövde pengarna längre, han hade ju lyckats få försörjningsstöd i 10 år så han hade kunnat fortsätta få det men valde bort det medvetet.

I motsats till dom som tror att det var en utlösande faktor, det indragna försörjningsstödet.
Citera
2025-02-16, 21:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Tandvården nekar mig grönt tandvårdskort eller vad det kallas för att jag är "för frisk".

Jag vet inte vad du har för diagnos, men om du har något som går under LSS, kommer du troligen bli beviljad kortet om du har en LSS-insats. Jag kommer ansöka om kontaktperson för att få mitt kort. De kan säga att jag inte behöver en KP men de måste fatta att när man blir äldre så får man svårare att klara sig själv och detta kommer jag använda för att få detta. Tyvärr måste man kunna spela spelet. Jag vet att folk har sin stolthet men ibland måste man bortse från denna. Jag har en känsla av att RA:s föräldrar hellre betalade för honom än att han fick LSS.
Citera
2025-02-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
För mig känns det självklart att han helt plötsligt sket i att söka jobb var för att han visste att han skulle utföra skjutningen och inte behövde pengarna längre, han hade ju lyckats få försörjningsstöd i 10 år så han hade kunnat fortsätta få det men valde bort det medvetet.

I motsats till dom som tror att det var en utlösande faktor, det indragna försörjningsstödet.

Plötsligt sket i att söka jobb? Så som jag förstått det så sökte han aldrig jobb för att han helt enkelt var sjuk och mådde dåligt psykiskt.

Han fick alltså försörjningsstöd utan att söka jobb vilket är möjligt om man är för sjuk för att arbeta, ändå sade Soc till slut upp hans ekonomiska bistånd trots att detta var enda sättet för honom att kunna ha en inkomst.

De ville alltså tvinga honom till att söka arbete för att få försörjningsstödet trots att han helt uppenbart ej klarade att arbeta.
Citera
2025-02-17, 02:30
Medlem
Zoologens avatar
Det måste vara minst sagt jobbigt för RA:s släktingar att läsa allt som står i tidningarna. Det är konstigt att det inte nämns någonstans (vad jag har sett) att han faktiskt också var ett offer.

Så typiskt att den här kyrkoanställde plötsligt kom på att han sett RA i kyrkan med gitarrfodralet. Då fick han också sina 15 minuters fame.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in