2025-02-16, 05:54
Medlem
M_A_Rs avatar
Han hade helt klart hamnat mellan stolarna. Hade psykiska problem och var i praktiken oanställningsbar, men uppenbart inte tillräckligt sjuk för att få soc.bidrag eller sjukpension. Sådant skapar vrede och frustration. Vi kommer att få se fler sådana här skjutningar i framtiden. Det här sjuka skitsamhället vi lever i äter människor. Ju äldre jag blir desto mer förbannad blir jag på det här arbetspisset. Hålla på och slava tills man är en gammal gubbdjävul på nästan 70 år. Fy fan. Det är inte så konstigt om vissa får psykbryt av att behöva tvingas in i någonting sådant. Rickard Andersson höll ut länge, men när de drog in försörjningsstödet funkade det inte längre. Han insåg att hans liv var över, men han ville inte bli ytterligare en kugge i statistiken. Han bestämde sig för att gå till historien med ett illdåd som fick bli hans sista rungande FUCK YOU till den så kallade arbetslinjen.
Citera
2025-02-16, 05:56
Medlem
disquss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
??? Av vad?
Nej, filmen är nog lågupplöst och grynig för att det är en skruttig webcam modell 2010-tal (notoriskt känslig för dåligt ljus).
Av vad? Av att filen raderats, för avlastning av minnet. Är du efterbliven?
Citera
2025-02-16, 07:05
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reedtower
Nej man eldar på en paranoid scizofreni med mediciner avsedda för autismspectrat vilket står tydligt i texten.
Vilka är dessa mediciner avsedda för autismspektrat?
Citera
2025-02-16, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Han hade helt klart hamnat mellan stolarna. Hade psykiska problem och var i praktiken oanställningsbar, men uppenbart inte tillräckligt sjuk för att få soc.bidrag eller sjukpension. Sådant skapar vrede och frustration. Vi kommer att få se fler sådana här skjutningar i framtiden. Det här sjuka skitsamhället vi lever i äter människor. Ju äldre jag blir desto mer förbannad blir jag på det här arbetspisset. Hålla på och slava tills man är en gammal gubbdjävul på nästan 70 år. Fy fan. Det är inte så konstigt om vissa får psykbryt av att behöva tvingas in i någonting sådant. Rickard Andersson höll ut länge, men när de drog in försörjningsstödet funkade det inte längre. Han insåg att hans liv var över, men han ville inte bli ytterligare en kugge i statistiken. Han bestämde sig för att gå till historien med ett illdåd som fick bli hans sista rungande FUCK YOU till den så kallade arbetslinjen.

Vad menar du, han fick väl försörjningsstöd i tio år?
Citera
2025-02-16, 08:53
Medlem
Trustmedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Känns ändå som någon störning om man blir så bitter (depression?) Kan inte vara vanligt att man låter oförrätter lagras och växa i dag efter dag, år ut och år in? Särskilt inte hos en så ung person med livet framför sig...?
Han kan ha varit deprimerad i 20 år, jag har själv levt med depression och hög stress i 20 år, är i övrigt fri från diagnoser. Depression gör saker med hjärnan... Det är inte bara att vara nedstämd.

Jag har själv problem med bitterhet och hat... Jag kan fastna i ältande och ibland blir det övermäktigt.. Det dyker upp onda tankar, jobbiga tankar då. Det kanske låter hemskt, men jag förstår GM... Och då har jag ändå inte samma skitliv som han verkat ha.

Jag har min spärr kvar, och det är tur för just nu är det så mycket som händer så frustrationen och bitterheten är jäkligt intensiv. Om jag hade varit isolerad och inte fått någon break i tankarna då och då så hade jag nog fallit ned i ett djupare hål av hat och förakt.

Jag tror att det var det som hände GM... ensam med bitterhet o hat, då kan den växa sig hur stark som helst. Tänk på en Tjur vid tjurfäktning, rep runt kulorna som orsakar smärta... Tjuren ser människor och associerar dem med smärtan, i tjurens värld är det människan framför honom som orsakar hans lidande.

Jag är absolut inte någon psykolog, men det är min känsla om vad som ligger bakom hans handlingar.
Citera
2025-02-16, 10:10
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad menar du, han fick väl försörjningsstöd i tio år?

Men de DROG JU IN DET till slut, trots att han befann sig i en utsatt situation. De borde ha fortsatt betala ut försörjningsstöd, alternativt erbjudit honom någon form av sjukpension. Det är synd att vi inte har medborgarlön i det här landet som det går att överleva på, det hade passat Rickard som handen i handsken. Det här samhället är helt sjukt, man tvingar till och med svårt cancersjuka att arbeta ända in i döden i vissa fall. Är så innerligt trött på alla jävla as som slår sig för bröstet och bräker om att de minsann arbetar och gör rätt för sig! Vill de ha en medalj för att de går till jobbet varje dag, eller? Patetiskt.

Jag tycker för övrigt inte alls det är fel att döda andra människor, det handlar om vilka man dödar. Ryska soldater i Ukraina är ett praktexempel på folk som det är helt OK att döda och till och med pissa på efteråt. Rickard sköt ihjäl några stackars svartingar som bara var snäppet mindre värdelösa än vad han själv var. Nu är ju många här inne på FB rasister och tycker bara det är bra när någon mular blattar, MEN hade han i stället skjutit ihjäl socialtanter, jobbcoacher, arbetsförmedlare, högerpolitiker, riskkapitalister, timbroister m.m hade åtminstone inte jag spillt en endaste liten tår. Good riddance, säger jag bara. Frihetens träd måste då och då vattnas med blod från frihetskämpar och tyranner. Det skulle behövas tusentals Rickard Anderssons för att vända den här skutan rätt igen.
Citera
2025-02-16, 10:19
Medlem
Citat:
Men de DROG JU IN DET till slut, trots att han befann sig i en utsatt situation. De borde ha fortsatt betala ut försörjningsstöd, alternativt erbjudit honom någon form av sjukpension. Det är synd att vi inte har medborgarlön i det här landet som det går att överleva på, det hade passat Rickard som handen i handsken. Det här samhället är helt sjukt, man tvingar till och med svårt cancersjuka att arbeta ända in i döden i vissa fall. Är så innerligt trött på alla jävla as som slår sig för bröstet och bräker om att de minsann arbetar och gör rätt för sig! Vill de ha en medalj för att de går till jobbet varje dag, eller? Patetiskt.

Jag tycker för övrigt inte alls det är fel att döda andra människor, det handlar om vilka man dödar. Ryska soldater i Ukraina är ett praktexempel på folk som det är helt OK att döda och till och med pissa på efteråt. Rickard sköt ihjäl några stackars svartingar som bara var snäppet mindre värdelösa än vad han själv var. Nu är ju många här inne på FB rasister och tycker bara det är bra när någon mular blattar, MEN hade han i stället skjutit ihjäl socialtanter, jobbcoacher, arbetsförmedlare, högerpolitiker, riskkapitalister, timbroister m.m hade åtminstone inte jag spillt en endaste liten tår. Good riddance, säger jag bara. Frihetens träd måste då och då vattnas med blod från frihetskämpar och tyranner. Det skulle behövas tusentals Rickard Anderssons för att vända den här skutan rätt igen.
Försörjningsstöd söks månad för månad och kan inte "dras in". Man söker varje månad och kan få bifall eller avslag varje månad, beroende på om man följt den planering man gjort med sin socialsekreterare och om man lämnat in de papper man ska.
Det som hänt är alltså att Richard inte följt sin planering eller lämnat in sina papper EN månad. Inget hade hindrat honom från att söka försörjningsstöd igen nästa månad, men han tyckte tydligen det var ett bättre alternativ att avsluta sitt eget värdelösa liv och ta ett helt gäng oskyldiga med sig.

Sjukpension finns inte. Medborgarlön finns inte. Detta är det system som finns att förhålla sig till.
Citera
2025-02-16, 10:28
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Försörjningsstöd söks månad för månad och kan inte "dras in". Man söker varje månad och kan få bifall eller avslag varje månad, beroende på om man följt den planering man gjort med sin socialsekreterare och om man lämnat in de papper man ska.
Det som hänt är alltså att Richard inte följt sin planering eller lämnat in sina papper EN månad. Inget hade hindrat honom från att söka försörjningsstöd igen nästa månad, men han tyckte tydligen det var ett bättre alternativ att avsluta sitt eget värdelösa liv och ta ett helt gäng oskyldiga med sig.

Sjukpension finns inte. Medborgarlön finns inte. Detta är det system som finns att förhålla sig till.

OK, OK, du har rätt. Vad jag försökte uttrycka är att det är fel att försöka tvinga någon som är uppenbarligen oanställningsbar och inkapabel att sköta ett arbete att söka ett normalt jobb och gå i skola m.m. Kunde man åtminstone inte satt honom i någon form av aktivitet inom kommunen? I min kommun finns det många kommunalanställda alkisar som har någon form av trygghetsanställning. De gör inte många knop, kan jag säga. Det hade kanske passat Rickard? Ett soft "jobb" utan några större krav, annat än att man dyker upp då och då.
Citera
2025-02-16, 10:34
Medlem
Citat:
OK, OK, du har rätt. Vad jag försökte uttrycka är att det är fel att försöka tvinga någon som är uppenbarligen oanställningsbar och inkapabel att sköta ett arbete att söka ett normalt jobb och gå i skola m.m. Kunde man åtminstone inte satt honom i någon form av aktivitet inom kommunen? I min kommun finns det många kommunalanställda alkisar som har någon form av trygghetsanställning. De gör inte många knop, kan jag säga. Det hade kanske passat Rickard? Ett soft "jobb" utan några större krav, annat än att man dyker upp då och då.
Gissar bara nu men eftersom ingen får försörjningsstöd utan motprestation (om man inte är sjukskriven) skulle jag tro att olika former av sysselsättning tex arbetsträning, skyddad anställning och studier provats med R, och att han inte klarat någonting någonstans.
Ska du vara arg på någon för du vara arg på vården som uppenbarligen inte gav honom den sjukskrivning som hade undantagit honom från motkrav för att få ekonomiskt bistånd.
Citera
2025-02-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varje fall avgörs separat. Vare sig patienten är medveten om att hen är nedsatt, så ska de kunna se det. Tro på en. Se att man inte klarar sin skola och sina praktiker. Det visar att man inte har arbetsförmåga. Vissa autister kan jobba och är bra på det. Men även dessa bordes se på så att de kanske kan få halvtids pension om de börjar bli utbrända. Alla med autism ska inte få pension, det handlar om de har sjukdomar. Om de har energi. Om de kan samarbeta alls. Har en kompis som kan jobba men får våldsamma psykbryt om han måste pröva att samarbeta, han blev pensionerad.

Jag har en bekant med autism, som fick sjukpension (eller heter det förtidspension numera?) men då var hon 50+ och hade varit inlagd på psyket i tre års tid, så det är minst sagt jäkligt svårt att få, man måste konkret bevisa att man är ett vrak
Senast redigerad av Florman 2025-02-16 kl. 11:14.
Citera
2025-02-16, 12:34
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disqus
Av vad? Av att filen raderats, för avlastning av minnet. Är du efterbliven?
Videokompression är alltså en komplicerad matematisk operation som inte sker spontant. Det är alltså vida skiljt från hur en video återskapad pga. databortfall skulle se ut. Är du efterbliven? Antagligen, eftersom du tror att en fil som raderas från disk avlastar "minnet". Filer skrivs till disk för att avlasta minnet. Är videon komprimerad på disken så har programmet som skrivit filen skrivit den i komprimerad form (och låglöst och grynig, uppenbart pga. uppställt ISO-värde)
Citera
2025-02-16, 16:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag har en bekant med autism, som fick sjukpension (eller heter det förtidspension numera?) men då var hon 50+ och hade varit inlagd på psyket i tre års tid, så det är minst sagt jäkligt svårt att få, man måste konkret bevisa att man är ett vrak

Jag vet, har en bekant med autism, PTSD och svår reumatism, men hon anses arbetsför till 100%. Hon har fått tjata till sig en anpassad praktik mot soc. Socbidrag heter försörjningsstöd och sjukpension heter sjukersättning. Under 29 kan man få sjukpension i form av aktivitetsersättning. Dessa borde få pension, det är inhumant att tvinga dem att bli sjukare och kanske dö, men det är ju medvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in