2025-02-16, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Han gick till klassrummet C07 först, alla personer utom en i det klassrummet dog, hon som klarade sig gjorde det då hon snavade och hamnade under sina klasskamrater. Lektionen var ännu inte igång. Jag minns inte antalet personer som var där, men ca 5st och alla blivande undersköterskor.

När/var/hur matteläraren dog finns det ingen information om. Om RA haft henne eller inte finns det inte heller någon information om. Det enda vi vet är att han började i klassrummet C07 och att en av personerna som i ett senare skede blev träffad var en mattelärare. Allt annat är spekulation.

Men som sagt, hade matteläraren varit hans primära mål så borde han ha sökt upp henne först. Han måste ju ha varit medveten om att det folk skulle börja ta skydd så snart han avlossat de första skotten och att sannolikheten att hitta en specifik person skulle sjunka rejält om han inte började med denne.

Det sades rätt väl av en extrovert fd poliskommissarie, som intervjuades på TV, att om han hade haft ett specifikt mål hade han inte tagit med sig så många vapen.
Citera
2025-02-16, 14:18
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Att gå på begravningar för att "testa" om empati fungerar, "psykologisk" vibe
När han inte kände något så gick han och sköt ?
Det med kyrkan är fascinerande, vi vet inte om han gick dit för att finna meningen med livet, få hjälp med mat och han gick dit vid fel tidpunkt eller att gå på begravningar var med flit och om det var för att såg sig själv där framme, någon nyligen hade gått bort som han inte kunde släppa eller ville se om han kunde känna sorg(begravningar är ju alltid sorgliga men om personen som ligger i kistan inte är någon du vet vem det är så kommer det inte påverka dig lika mycket som det är någon du tycker om och känner väl)
Citera
2025-02-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Han kanske aldrig blev inkluderad någonstans på grund av att han inte kunde kommunicera och inte kunde kommunicera sina tankar, känslor och behov. Han blev kanske inte förstådd någonstans. ALLA människor har behov av att bli förstådda och att känna gemenskap med åtsminstonde en enda person. Kyrkan är Guds hus och Gud representerar villkorslös kärlek.

Ja indirekt bad han nog om.hjälp ändå, så jag ser detta med hans besök i kyrkan som ett gott tecken trots det fruktansvärda som sedan skett.

Därför att alla människor får Guds förlåtelse när vi ber om den. Alla.
Citera
2025-02-16, 14:20
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Precis, ropet på hjälp börjar väldigt diskret men eskalerar allt eftersom.
Sannolikt kände han att när han kan gå in i en kyrka med en väska trots väskförbud, som dessutom var lite öppen så att man kunde skymta vad som antas ha varit vapen, utan att bli sedd/uppmärksammad.. Ja då kände han kanske att han aldrig kommer att bli sedd och tagen på allvar.

Jag kan även tänka mig att han gjort någonting på skolan de första timmarna som, i hans värld, varit ett försök att bli uppmärksammad innan han skulle fullfölja sina planer.

Det här med uppmärksamhet blir otroligt komplext och irrationellt när man mixar depression och autism. Man vet att tankarna är sjuka, man vet att man behöver hjälp, man vill att nån ska se en och hindra en från att utföra planerna - men samtidigt är man livrädd för att bli konfronterad och att människor ska prata med en och ställa frågor. Man behöver någon som förstår och agerar utan att ställa frågor - vilket är otroligt svårt såklart.

Fråga inte hur jag vet det här..
Det är sådana tankar som ger mig tankar att tänk om man hade kunnat hjälpa innan den här tragedin skedde och då kände jag inte honom eller någon annan inblandad...
Citera
2025-02-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är sådana tankar som ger mig tankar att tänk om man hade kunnat hjälpa innan den här tragedin skedde och då kände jag inte honom eller någon annan inblandad...

Det är ju i grunden ett självmord, så jag tror han led rätt mycket innan. Han stod väl inte ut med den smärtan. Det här med begravningarna, vad kommer det ifrån? Vad det nått han blev intresserad av? Har missat det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Om du går in i en kyrka, gillar du att prästen eller vaktmästaren går fram till dig och kramar om dig och ser dig osv? Inte alla som gör det.
Han kanske var där för att han tänkte reka inför en kyrkoskjutning? Han kanske var ute efter en specifik person, en kristen från något annat land som jobbade på Risbergska?
Han kanske hatade religion och gick runt och blängde hatiskt och ville bränna kors?

Kravet på att "bli sedd", "bli inkluderad" är inte realistiskt. Alla känner nån som inte vill att man är framme och tafsar med ovälkommen omtanke.

Det är möjligt. Allt är möjligt så länge vi inte vet.

Hata religion gör man annars inte ofta om man själv inte har enormt dåliga erfarenheter av det, som t ex uppväxt i en strängt religiös familj.

Eller så ogillar man religionens fantastiska uttryck, men kristendom idag är knappast vad islam är idag.

Jag tror mer att han sökte hjälp och hade existentiella grubblerier men det är kanske för jag vill se något gott i honom. Dock tror jag på den inneboende godheten hos alla och att besöken i kyrkan var en om sä inte medvetet så omedvetet rop på hjälp.
Citera
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det sades rätt väl av en extrovert fd poliskommissarie, som intervjuades på TV, att om han hade haft ett specifikt mål hade han inte tagit med sig så många vapen.
Och någon annan som så att han kanske sköt fler för att dölja vem som var verkliga offret.
Citera
2025-02-16, 14:25
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det med kyrkan är fascinerande, vi vet inte om han gick dit för att finna meningen med livet, få hjälp med mat och han gick dit vid fel tidpunkt eller att gå på begravningar var med flit och om det var för att såg sig själv där framme, någon nyligen hade gått bort som han inte kunde släppa eller ville se om han kunde känna sorg(begravningar är ju alltid sorgliga men om personen som ligger i kistan inte är någon du vet vem det är så kommer det inte påverka dig lika mycket som det är någon du tycker om och känner väl)
Så kan man se det MEN att känna med andra som är där är inte konstigt.
NA.se:
Citat:
Förutom att mannen satt tyst i kyrkan under de guidade turerna ska han flera gånger även dykt upp på begravningar.

Flera begravningar .. att inte förstå när Rickard/Simon har goda betyg i psykologi.
Citera
2025-02-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Om skolpsykolog och skolläkare sätter dessa diagnoser vilket jag inte tror på utan att skickat vidare till BUP så borde man väl funnits med i ” rullarna ”.
Slutar allt med att man får med sig ett papper med en diagnos på.

Hjälpen efter att ha fått en diagnos (oavsett vem som utfört utredning på RA) är frivillig. Han kan ha tackat nej, vägrat medicinering etc.
Citera
2025-02-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Precis, ropet på hjälp börjar väldigt diskret men eskalerar allt eftersom.
Sannolikt kände han att när han kan gå in i en kyrka med en väska trots väskförbud, som dessutom var lite öppen så att man kunde skymta vad som antas ha varit vapen, utan att bli sedd/uppmärksammad.. Ja då kände han kanske att han aldrig kommer att bli sedd och tagen på allvar.

Jag kan även tänka mig att han gjort någonting på skolan de första timmarna som, i hans värld, varit ett försök att bli uppmärksammad innan han skulle fullfölja sina planer.

Det här med uppmärksamhet blir otroligt komplext och irrationellt när man mixar depression och autism. Man vet att tankarna är sjuka, man vet att man behöver hjälp, man vill att nån ska se en och hindra en från att utföra planerna - men samtidigt är man livrädd för att bli konfronterad och att människor ska prata med en och ställa frågor. Man behöver någon som förstår och agerar utan att ställa frågor - vilket är otroligt svårt såklart.

Fråga inte hur jag vet det här..

Så bra analys.
Många här skriver insiktsfullt.
Det är en så stark och sorglig bild av en människa som inte blir sedd trots att han går med vapnet synbart. Går genom skolan eller kyrkan med vapenväska. Jo jag tror faktiskt vi bär en kollektiv skuld när något sådant här händer, om vi nu ska tala om skuld.
Citera
2025-02-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Tack, fruktansvärt!

Vet du var matteläraren befann sig i samband med skjutning och om man vet något mer, när började hon den dagen etc?
Redigerade mitt förra svar med den delen, men du hann nog inte läsa, klistrar in hela svaret här:

Han gick till klassrummet C07 först, alla personer utom en i det klassrummet dog, hon som klarade sig gjorde det då hon snavade och hamnade under sina klasskamrater. Lektionen var ännu inte igång. Jag minns inte antalet personer som var där, men ca 5st och alla blivande undersköterskor.

När/var/hur matteläraren dog finns det ingen information om. Om RA haft henne som lärare eller inte finns det inte heller någon information om. Det enda vi vet är att han började i klassrummet C07 och att en av personerna som i ett senare skede blev träffad var en mattelärare. Allt annat är spekulation.

Men som sagt, hade matteläraren varit hans primära mål så borde han ha sökt upp henne först. Han måste ju ha varit medveten om att folk skulle börja ta skydd så snart han avlossat de första skotten och att sannolikheten att hitta en specifik person skulle sjunka rejält om han inte började med denne.
Citera
2025-02-16, 14:33
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Så kan man se det MEN att känna med andra som är där är inte konstigt.
NA.se:

Flera begravningar .. att inte förstå när Rickard/Simon har goda betyg i psykologi.
Verkligen inte konstigt men jag får en känsla av att han gick dit endast för att han mådde så fruktansvärt dåligt och försökte se sig om efter en annan utväg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in