2025-02-16, 13:36
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Någon som tror på det här? Skulle kunna han utför fler mord? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-skolskjutningen-polisen-vill-utreda-rickard-andersson-for-olosta-mord

Vad gjorde han i fem timmar innan? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRQ7BX/rickard-andersson-kom-till-skolan-fem-timmar-fore-skjutningen

Han verkar ha vart riktigt associal: https://www.tv4.se/artikel/6sxxd8BTCil3OR6cqrblx9/maria-var-granne-med-rickard-andersson-far-mardroemmar

Tveksamt, han har troligen brustit en gång och detta blev summan av kardemumman

Stort mysterium men jag spånar i om det har berott på att han väntat in någon person han var ute efter eller behövde samla sig. Jag tror att han bara kört direkt om det bara var brottet i sig han ville begå.

Kontakt med människor vet vi ju han haft svårt med sedan högstadiet, det är en av få saker som hittills är genomgående hos många vittnen
Citera
2025-02-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Ursäkta franskan, men det här är ju bara för dumt. Hur många skjutningar med motivet "hat mot undersköterskor" har förekommit historiskt? Jag gissar 0. Hur stort är det generella hatet mot undersköterskor i samhället? Rimligen helt obefintligt.

Detsamma gäller inte invandrare. Därför är naturligtvis rasism ett ohyggligt mycket mer troligt motiv.

Du har säkert rätt i att det nog blir svårt att hitta särskilt många som älskar eller hatar undersköterskor i kommunal tjänst. Liksom medelålders, som rent matematiskt är den största gruppen. Det går bra att byta ut ”undersköterske-elever” mot valfri annan grupp som just du föredrar. Varför inte kvinnor? Det är ju den grupp som mördas i störst antal av svenska män. Du som gillar statistik. För det är väl inte så att du älskar eller hatar invandrare eller engagerar dig speciellt för deras situation, och att det är därför du uttalar dig tvärsäkert om motiv? Du har ju faktiskt, åtminstone än så länge, inga bevis för din tes.

I avsaknad och avväntan på andra bevis, tycker jag nog vi söka svaret i GMs mående och situation och i parallellerna med tidigare skolskjutningar, hellre än att jaga väderkvarnar. Vi får väl se vad som kommer fram.
Citera
2025-02-16, 13:38
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, men varför är det relevant här, vad har det i sak med diskussionen om massmordet att göra?

Tänker att man kan pissa på det och gå vidare.

Jag försökte stävja att det inte finns konkreta bevis på att han varit hundvakt då det florerat tjugotalet inlägg som är helt meningslösa.
Sedan kan jag tycka någonstans att det är relevant om han verkligen varit hundvakt, det betyder att han träffat hundens ägare innan, brister så pass i empati att han ändå väljer att genomföra allt detta med det ansvaret han tagit på sig.
Jag vet inte, någonstans är det relevant att bara försöka peka på de faktan vi har och inte spä på trådsanningar.
Citera
2025-02-16, 13:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Det kanske bör tilläggas att GM:s eventuellt (starkt) socialdemokratiska föräldrar verkar ha tillräckligt med pengar för att dela med sig då pappan enligt mrkoll.se står på tre bilar.

Det gör det då anmärkningsvärt att GM hotades av att hamna på gatan.

Åh, så det är bekräftat att han hotades av vräkning?
Citera
2025-02-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Tveksamt, han har troligen brustit en gång och detta blev summan av kardemumman

Ja, det verkar helt oootroligt om han skulle ligga bakom fler mord, och ingen skulle ha upptäckt honom. Tror detta också är det enda.

Citat:
Stort mysterium men jag spånar i om det har berott på att han väntat in någon person han var ute efter eller behövde samla sig. Jag tror att han bara kört direkt om det bara var brottet i sig han ville begå.

Det är verkligen skumt, 5 timmar är väl lång tid...

Citat:
Kontakt med människor vet vi ju han haft svårt med sedan högstadiet, det är en av få saker som hittills är genomgående hos många vittnen

Ja det verkar vara den sammakopplade länken.
Citera
2025-02-16, 13:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Jag försökte stävja att det inte finns konkreta bevis på att han varit hundvakt då det florerat tjugotalet inlägg som är helt meningslösa.
Sedan kan jag tycka någonstans att det är relevant om han verkligen varit hundvakt, det betyder att han träffat hundens ägare innan, brister så pass i empati att han ändå väljer att genomföra allt detta med det ansvaret han tagit på sig.
Jag vet inte, någonstans är det relevant att bara försöka peka på de faktan vi har och inte spä på trådsanningar.

Om det fanns en hund i mördarens bostad betyder det inget annat än att det fanns en hund där, slutsatser av detta blir inget annat än en soppa kokad på ett spik.
Citera
2025-02-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Ok, kan vi enas om att bordlägga huruvida det fanns en till hund i RA´s lägenhet eller inte och bara konstatera det vi med säkerhet vet. Polisen lär komma fram med information förr eller senare om han varit hundvakt åt någon eller inte, men tills vidare späs detta bara på som en trådsanning och tillför inga egentligheter till tråden.

Tack, det är vi överens om.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du förklara varför denna snackis är relevant för diskussionen om massmordet, varför är det intressant att polisen burit en grå hund?

Jag har full förståelse för att du eventuellt inte minns varför du ens tjafsar om saken.

För att Diskmaskinsmedel försökte säga att någon annan hund aldrig funnits, fastän vi är flera som hävdar att vi har sett den. Jag är inte intresserad av att tjafsa det fram och tillbaka, och nu verkar vi äntligen vara överens om att det inte finns bevis men att det finns vittnen på att en hund burits ut så att vi kan släppa det.

Relevansen i övrigt är väl tidigare kartläggning av Rickards liv och sista tiden innan dådet. Det har diskuterats i tråden att hans föräldrar var bortresta den aktuella dagen och att han var hundvakt åt deras hund, men bevis för det har saknats som jag förstått det. Om en hund lyfts ut ur lägenheten så styrker det påståendet att så var fallet. Det har även diskuterats hur R kunde lämna hunden inlåst i lägenheten om han inte tänkt komma hem igen, något som kan säga en del om hur hans tankebanor gick den här dagen och om hans empati för hunden. Tänkte han göra detta och hinna hem igen innan hunden behövde rastas? Hade han inte bestämt sig för att göra detta förrän några minuter innan det skedde? Var det planerat men själva utförandet impulsivt?
Citera
2025-02-16, 13:49
Medlem
SloppySecondss avatar
Vad är tanken med rökgranater .. skulle han "försvinna" i ett pudel-moln ?
Citera
2025-02-16, 13:50
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Det är verkligen skumt, 5 timmar är väl lång tid...

Jag tyckte 1.5 timme kändes långt först, men sen ändå rimligt för då har man tid att vänta in en person efter lunchen och göra sig i ordning men 5 timmar var förbluffade länge att han bara skulle gå omkring i korridoren, pratat med sig själv i telefon för att verka mindre "out of place". Kanske hade han något möte som många frågat sig tidigare för just detta är något jag inte får ihop. Att han kan hålla masken så länge tyder ju även att han inte hade en pågående psykos åtminstone.
Citera
2025-02-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neveroddoreven
Ja, eller så var det sin egen gymnasieklass han markerade mot? Höll undersköterskestudenterna till i det klassrum där han själv varit gymnasieelev?

Vem vet vad som kan ha pågått i hans huvud? Vilka minnen (verkliga, upplevda, påhittade, ihopfantiserade), från gymnasietiden som han bar med sig?

Ja, det är väl inte otänkbart att han vände sig mot den skola och plats som ”misslyckades” med att ge honom det stöd han behövde för att klara kursen. Det har även skrivits här att det var någon skolmyndighet som drog in/nekade hans bidrag också. Sådana motiv kan väl passa i den allmänna bilden av skolskjutningar.
Citera
2025-02-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag tyckte 1.5 timme kändes långt först, men sen ändå rimligt för då har man tid att vänta in en person efter lunchen och göra sig i ordning men 5 timmar var förbluffade länge att han bara skulle gå omkring i korridoren, pratat med sig själv i telefon för att verka mindre "out of place". Kanske hade han något möte som många frågat sig tidigare för just detta är något jag inte får ihop. Att han kan hålla masken så länge tyder ju även att han inte hade en pågående psykos åtminstone.

Ja, verkligen, den här GM verkade vara väldigt speciell, får inget grepp om honom och får heller inte ihop det. Så udda och så komplex!
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-16 kl. 13:55.
Citera
2025-02-16, 13:53
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Vad är tanken med rökgranater .. skulle han "försvinna" i ett pudel-moln ?
Jag tror han ville komma iväg och avsluta sitt liv, han hade aldrig velat bli skadeskjuten och anhållen av polis eller se dådets efterdyningar. Jag tror han visste hade ett samvete djupt där inne. Sen hade ju polisen inte daltat med honom så han var nog väldigt rädd för att bli tagen vid liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in