2025-02-16, 13:23
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Det var psykolog med på Breiviks rättegång i Norge som i sitt utlåtande bedömde att Breivik hade autism(asperger), bland annat.

Paranoid schizofreni, Asperger, Tourettes, Antisocial personlighetsstörning, Narcissistisk personlighetsstörning, psykotisk, inte psykotisk osv.

Han har utvärderats av flertalet professionella i många, många timmar & med olika resultat.

Rickard har haft några samtal med en skolpsykolog vid 13 års ålder. Det är över 20 år sedan. Vad utfallet blev vet ingen. Han gick i specialklass för barn med diagnoser som autism.
Så hur kommer det sig att ni snöar in så på en autismdiagnos ni inte ens vet om han hade? Tror ni en skolpsykolog kan sätta en sådan diagnos? Är det seriöst? Vad hade han fått för diagnos i vuxen ålder? Hade han fått olika diagnoser hos olika läkare? Antagligen.
Sluta sätt in honom i en autism mall. Han hade givetvis allvarligare problem än så.
Citera
2025-02-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Okej, vi vänder på det, vad var det för hund då tror dig ha sett som inte liknar polisens hund?

https://orebrotribune.se/wp-content/uploads/2025/02/Pressbilden_5172Tha%CC%8Astro%CC%88m-1200x800.jpg Bild på polishunden utanför Storgatan 53.

https://www.gettyimages.com/detail/news-photo/police-officer-carries-a-dog-at-the-scene-of-the-risbergska-news-photo/2197114633 Bild på polishunden när den bärs ut från Risbergska.

Jag är alldeles för dålig på hundar för att uttala mig om raser och annat, jag la inte särskilt stor vikt vid vad jag såg, när jag såg det, heller. Det var där och då ingenting som jag på nåt sätt reagerade över, det är först i efterhand när det blivit en snackis i tråden som jag försöker reflektera över vad jag såg.

Det jag känner mig 99% säker på är att det var en avsevärt mörkare hund, alltså grå eller svart. Jag känner inte alls igen att den skulle vara så ljus som hunden på bilderna. Det jag också känner mig rätt säker på är att jag sett en polis bära denna (gråa?) hund ut på balkongen i samband med husrannsakan. Mer än så minns jag tyvärr inte.
Citera
2025-02-16, 13:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Menade att de kan ha psykopatdrag/antisociala drag, men uppfyller väl ofta inte alla kriterier för antisocial personlighetsstörning. Över 50 procent av alla grova våldsbrottslingar har antisociala drag och jag är säker på att den grive brottslingen Rickard hörde till det gänget
Ja, det är något som krävs för att kunna utföra den här typen av dåd.
Citera
Medlem
Självklart, jag har till och med skrivit själv att de kan ha tröttnat på att försörja och finnas där för sin son, mycket tyder ju på det. men ju mer kosing de har desto svårare skulle de ha att säga nej till honom också.
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det jag menar är att deras vilja/möjlighet till att (fortsätta) betala för sin sons uppehälle kan ha ändrats oavsett hur mycket värde de sitter på i hus och bilar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Grabben var ca 15år och hade skolplikt..
Han bodde hemma hos föräldrarna på den tiden.
Menar du att de bara lät honom ligga hemma och spela tv-spel när de åkte till jobbet? Att de sa vadå till skolan när de ringde och efterlyste honom? Att de inte skulle bry sig?

Det låter inte så troligt i mina öron.

Ganska troligt tyvärr, speciellt om han led av depressioner och ångest samtidigt.
Han kan ha hoppat av skolan helt på den tiden, det vet vi inget om.
Citera
2025-02-16, 13:28
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Jag är alldeles för dålig på hundar för att uttala mig om raser och annat, jag la inte särskilt stor vikt vid vad jag såg, när jag såg det, heller. Det var där och då ingenting som jag på nåt sätt reagerade över, det är först i efterhand när det blivit en snackis i tråden som jag försöker reflektera över vad jag såg.

Det jag känner mig 99% säker på är att det var en avsevärt mörkare hund, alltså grå eller svart. Jag känner inte alls igen att den skulle vara så ljus som hunden på bilderna. Det jag också känner mig rätt säker på är att jag sett en polis bära denna (gråa?) hund ut på balkongen i samband med husrannsakan. Mer än så minns jag tyvärr inte.

Ok, kan vi enas om att bordlägga huruvida det fanns en till hund i RA´s lägenhet eller inte och bara konstatera det vi med säkerhet vet. Polisen lär komma fram med information förr eller senare om han varit hundvakt åt någon eller inte, men tills vidare späs detta bara på som en trådsanning och tillför inga egentligheter till tråden.
Citera
2025-02-16, 13:28
Moderator
OYs avatar
Citat:

Kan du förklara varför denna snackis är relevant för diskussionen om massmordet, varför är det intressant att polisen burit en grå hund?

Jag har full förståelse för att du eventuellt inte minns varför du ens tjafsar om saken.
Citera
2025-02-16, 13:30
Medlem
Någon som tror på det här? Skulle kunna han utför fler mord? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-skolskjutningen-polisen-vill-utreda-rickard-andersson-for-olosta-mord

Vad gjorde han i fem timmar innan? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRQ7BX/rickard-andersson-kom-till-skolan-fem-timmar-fore-skjutningen

Han verkar ha vart riktigt associal: https://www.tv4.se/artikel/6sxxd8BTCil3OR6cqrblx9/maria-var-granne-med-rickard-andersson-far-mardroemmar
Citera
2025-02-16, 13:31
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du förklara varför denna snackis är relevant för diskussionen om massmordet, varför är det intressant att polisen burit en grå hund?

Jag har full förståelse för att du eventuellt inte minns varför du ens tjafsar om saken.
Det blev en trådsanning att RA skulle ha tagit hand om hunden samma dag som dådet han utförde
Citera
2025-02-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Paranoid schizofreni, Asperger, Tourettes, Antisocial personlighetsstörning, Narcissistisk personlighetsstörning, psykotisk, inte psykotisk osv.

Han har utvärderats av flertalet professionella i många, många timmar & med olika resultat.

Rickard har haft några samtal med en skolpsykolog vid 13 års ålder. Det är över 20 år sedan. Vad utfallet blev vet ingen. Han gick i specialklass för barn med diagnoser som autism.
Så hur kommer det sig att ni snöar in så på en autismdiagnos ni inte ens vet om han hade? Tror ni en skolpsykolog kan sätta en sådan diagnos? Är det seriöst? Vad hade han fått för diagnos i vuxen ålder? Hade han fått olika diagnoser hos olika läkare? Antagligen.
Sluta sätt in honom i en autism mall. Han hade givetvis allvarligare problem än så.

+1

och för 20 år sedan var de (åsikt) lika heta på att sätta Aspergers-diagnos, som de idag är på ADHD/add.
Citera
2025-02-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Man kan inte "slå larm" bara för att en person ser udda och märklig ut.
Även annorlunda människor har rätt att vistas på olika platser.
Med facit i hand blir allting så lätt.
Med facit i hand så borde polisen ha kontaktas och väskan beslagtagits.
Men där och då var det väl ingen som visste att han var en blivande massmördare.
Som sagt, det är lätt att vara efterklok.

Man kan slå larm om en människa ser ut att må dåligt och/eller beter sig underligt/irrationellt.
Eller snarare, man SKA slå larm om en människa ser ut att må väldigt dåligt.

Det är väl egentligen inte alltid polisens jobb för att vara precis, man kan även skicka en ambulans eller om det finns i aktuell stad, psykiatriambulans (PAM). Det är ett beslut som SOS tar åt en och inget man behöver fundera över.

Som jag skrev i tidigare inlägg så spelar det ingen roll om han var blivande massmördare eller "bara" tänkt avsluta sitt eget liv. Det var uppenbart redan innan dådet att R inte mådde bra och att någon borde uppmärksammat honom.
Citera
2025-02-16, 13:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det blev en trådsanning att RA skulle ha tagit hand om hunden samma dag som dådet han utförde

Visst, men varför är det relevant här, vad har det i sak med diskussionen om massmordet att göra?

Tänker att man kan pissa på det och gå vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in