2025-02-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Problemet är att vi är flera som tror oss ha sett polisen lyfta ut en hund via balkongen vid husrannsakan! Med andra ord inte den bilden du syftar på.

"Tyckt vara lite mysko"? Han beskriver att han inte ville gå till jobbet pga vibbarna som han fick av Rickard. Det är väl ganska mycket mer än att bara tycka nån är mysko? Dessutom är han nog, i sin roll som kyrkoguide, van vid "mysko" människor så hans ribba för när någon verkligen sticker ut lär vara betydligt högre än gemene mans.

"Jag kände mig förföljd av Rickard Andersson. Det var jättejobbigt. Jag försökte hitta på ursäkter för mig själv för att slippa gå till jobbet. Jag tyckte det var så obehagligt att han var där varje gång jag skulle ha guidade turer"

https://imgur.com/sMaf2JA

Tycker du verkligen inte att det här är nog för att slå en signal till polisen och uppmärksamma dom om denna personen? Det spelar i mina ögon ingen roll om han kan bli massmördare eller inte, han mår uppenbart inte bra och behöver uppmärksammas innan något tragiskt inträffar.
Vilken väg de släppte in polishunden ver jag inte men tvivlar via stege.

https://orebrotribune.se/2025/02/04/husrannsakan-mot-skyttens-lagenhet/
Citera
2025-02-16, 11:55
Medlem
De bor i ett välmående område också. Villans värde går inte att utröna på mrkoll, men i alla fall pappan borde ha en ganska hög lön med tanke på hans position i arbetslivet.

Det är möjligt, men GM bytte ju till pappans efternamn som han hade innan han gifte sig med mamman, vilket tyder på att just GM:s och mammans förhållande verkar ha varit extra komplicerat. Hon kanske försökte kompensera för något i så fall. Vi kan bara spekulera.
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Att ha tre bilar är inget bevis på att de hade tillgång till cash el var villiga att fortsätta betala.

Tänk om det är mamman som själv har tagit det ekonomiska ansvaret för RA och hon inom snar framtid skulle gå i pension, eller har redan gjort det.
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-16 kl. 11:59.
Citera
2025-02-16, 11:55
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag slår oxå hål på en återkommande missuppfattning: han är inte präst.
Det här med C*nny, kan det vara så att det inte är Rickards riktige pappa ?
Citera
2025-02-16, 11:57
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Långsinthet och hämnlystnad kopplat till diagnoser gör att det kanske inte var slumpen att just matteläraren dog.

Vittne som befann sig i mattematiksalen berätade att någon försökte komma in vid två tillfällen. Det kan ha varit slumpen eller så var det inte det..

https://omni.se/gav-min-dotter-en-sista-halsning-berattelserna-inifran-risbergska/a/KMX7WM

Det absolut märkligaste i det hela vet du vad det är ? Begår någon med en autismspektrumstörning ett brott så bedöms de som för friska för vård och hamnar istället i ett vanligt fängelse

Iofs finns det dom av dom som trivs med den trygghet fängelsets rutiner ger dom .
Citera
2025-02-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Föräldrarna har en hund av rasen Lagotto Romagnolo.
https://images.app.goo.gl/gHBFhkeg8SvnUnU56
Citera
2025-02-16, 12:03
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Problemet är att vi är flera som tror oss ha sett polisen lyfta ut en hund via balkongen vid husrannsakan! Med andra ord inte den bilden du syftar på.

"Tyckt vara lite mysko"? Han beskriver att han inte ville gå till jobbet pga vibbarna som han fick av Rickard. Det är väl ganska mycket mer än att bara tycka nån är mysko? Dessutom är han nog, i sin roll som kyrkoguide, van vid "mysko" människor så hans ribba för när någon verkligen sticker ut lär vara betydligt högre än gemene mans.

"Jag kände mig förföljd av Rickard Andersson. Det var jättejobbigt. Jag försökte hitta på ursäkter för mig själv för att slippa gå till jobbet. Jag tyckte det var så obehagligt att han var där varje gång jag skulle ha guidade turer"

https://imgur.com/sMaf2JA

Tycker du verkligen inte att det här är nog för att slå en signal till polisen och uppmärksamma dom om denna personen? Det spelar i mina ögon ingen roll om han kan bli massmördare eller inte, han mår uppenbart inte bra och behöver uppmärksammas innan något tragiskt inträffar.

Det finns två bilder på samma hund!

Sedan att man kan ha dålig magkänsla om någon och dra sig för att gå till jobbet behöver ju inte där och då betyda att man ringer polisen, men nu i efterhand så ångrar man att man inte gjorde det.
Känslorna är nog enormt förstärkta nu när guiden vet vem han mött.
Citera
2025-02-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Men varför i hela friden ansågs han inte ha arbetsoförmåga direkt när han verkar utgöra urtypen för någon som får den etiketten. Att han under hela sitt liv ändå hade kravet på jobbsökande för att få hjälp. I så fall skulle han ha haft den extrema oturen att ha träffat ett otal handläggare som alla tydligt ansåg att han hade arbetsförmåga trots att han om vi ska tro media inte hade varit i närheten av ett arbete under hela sitt liv och dessutom som sagt borde ha gett ett ganska inkapabelt intryck, men det kan vi inte vara säkra på att han gjorde.

Det kan man verkligen fråga sig. Det är ju det som är så sjukt. Hur kan man ställa krav på en sån som RA att söka jobb? Men enligt den info vi har är det just det som hänt. 2021 nekades han försörjningsstöd pågrund av för få sökta jobb.
Citera
2025-02-16, 12:06
Medlem
Vem vet. Det vore lite motsägelsefullt att GM bytt till pappans efternamn i så fall, eller inte...
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Det här med C*nny, kan det vara så att det inte är Rickards riktige pappa ?
Citera
2025-02-16, 12:09
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Jag tror att kyrkan liksom skolan hade bara med hans egna tankar/känslor att göra. Tror inte det var någon risk med att han skulle börja skjuta där.

I kyrkan är alla välkomna. Kyrkan ska vara en inkluderande plats, oavsett hur man är som person.
Dessutom har kyrkan sina ritualer vilket är det många med NPF-diagnoser behöver.
Många lider av tvångstankar.

Jag antar att RA var beroende av mycket rutiner, mer än vad en gemene man vanligtvis är och att det var bl a därför han besökte skolan flera gånger innan dådet.

Även om han hade bestämt sig för hämnd mot skolan eller någon person på skolan fanns det nog mycket osäkerhet i honom kring om han skulle klara av att genomföra sin plan.
Han var tvungen att kliva utanför sin comfort zone där han hade kontroll.
Då kan kyrkan där han nog kände sig accepterad ge honom en viss lugnande känsla genom sina ritualer.

Att han besökte begravningar kan ha varit av samma anledning, ritualer.
Jag tänker att han kanske inte uppsökte begravningar, utan att han råkade gå förbi kyrkan just när det pågick en begravning och då passade på att gå in. Alla som har sett tv-serien Dexter vet att han fascineras av normala människors känslor eftersom han själv är psykopat och inte har några. Kanske var det något liknande med RA; på begravning finns massor av känslor, så han gick in för att få uppleva starka känslor även om de inte tillhörde eller berörde honom själv.
Citera
2025-02-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Vilken väg de släppte in polishunden ver jag inte men tvivlar via stege.

https://orebrotribune.se/2025/02/04/husrannsakan-mot-skyttens-lagenhet/

Det var nog inte ens den hunden.. och det var inte stillbilder.
Jag tror att det var från SVT's livesändning som de filmade balkongen och när polisen lyfte ut en annan hund. Sändningen går inte längre att se på SVT Play så det går inte att bekräfta..
Citera
2025-02-16, 12:13
Medlem
GM har inte velat få någon mer åtgärd än försstöd tidigare är väl det troliga och fick till slut en idiot till handläggare och/eller en ovanligt hård socialnämnd som beslutade att dra in hans försstöd. En socialnämnd som otroligt nog verkar innehålla en viss kyrkguide.
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Det kan man verkligen fråga sig. Det är ju det som är så sjukt. Hur kan man ställa krav på en sån som RA att söka jobb? Men enligt den info vi har är det just det som hänt. 2021 nekades han försörjningsstöd pågrund av för få sökta jobb.
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-16 kl. 12:46.
Citera
2025-02-16, 12:13
Medlem
LisaHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Google är inte källa vad jag vet, utan en sökmotor som källsorterar ?
Tycker det också lite svårt att hålla reda på sådant.
När det gäller psykos:
1177:

RA var en tillbakadragen person.. och varför återstår att se.
2017 med ett försök att dölja sin historik/bakgrund/sitt rätta ansikte med namnbyte.

Tror du offrens familjer har möjlighet till psykos ?
Det är ju svårt att veta beroendes på tidigare trauma, hur de hanterar sorg.

Vilket får mig att undra när blev Rickard/Jonas .. sjuk ?
Utifrån autism-asp konstaterandet / problematiken. (Tidigt i barndomen)

Jag citerade en person som hänvisade till Google när jag bad om källa.

Jag tror inte att föräldrarna har en psykos, (om det var din fråga?) men undrar om RA hade det. Jag funderar också på hans vapenintresse. Enligt Tony Attwood, som är en auktoritet på området autism, så finns möjlighet att kanalisera om ett sådant specialintresse till exempelvis flugfiske:

https://www.studentlitteratur.se/kurslitteratur/psykologi/klinisk-psykologi---barn-och-ungdom/den-kompletta-guiden-till-aspergers-syndrom/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in