2025-02-16, 01:41
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Artikeln i dagens NA om att kyrkguiden kände sig förföljd av RA tyckte jag var lite pinsam. Bara för att han sköt folk på en skola tror jag inte att han ville skjuta vem som helst, men kyrkguiden är traumatiserad och går i terapi... Tänk om det var så att RA besökte kyrkan han bodde några hundra meter ifrån för att han sökte Gud eller sällskap, men inte visste hur man gör för att ta kontakt med folk? Jag kan känna medlidande med RA, även om andra säkert har svårt för det.

"Förutom att mannen satt tyst i kyrkan under de guidade turerna ska han flera gånger även dykt upp på begravningar.
/../
Jan-Eric Norman uppger att han träffat på mannen i kyrkan minst ett tiotal gånger. Inte under något tillfälle ska mannen ha svarat på tilltal.
– Jag kände mig förföljd av Rickard Andersson. Det var jättejobbigt. Jag försökte hitta på ursäkter för mig själv för att slippa gå till jobbet. Jag tyckte det var så obehagligt att han var där varje gång jag skulle ha guidade turer."
/../
– Jag är väldigt rädd. Det är en skräckupplevelse. Jag har kontaktat vårdcentralen och ska börja gå i terapi. Jag måste bearbeta det här. Det är så mycket tankar som snurrar i huvudet. Jag tänker att jag hade kunnat vara det första offret. Flera gånger sade jag ju åt honom att gå ut ur kyrkan och vem vet vilken reaktion det skulle ha kunnat väcka i honom."

https://www.na.se/2025-02-15/massmordaren-var-i-kyrkan-med-gitarrfodral/?shareSource=iossharebutton

Varför polisanmälde han inte detta innan? Känns som varenda jävel har trauma i efterhand som vistats på samma yta som RA.

Han var ju jävligt ensam och han kanske kände sig mindre ensam i dessa sammanhang. Var ska han gå annars liksom för att känna något slags sammanhang?
Just det är extremt viktigt för alla dvs KASAM känsla av sammanhang.
Citera
2025-02-16, 01:45
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Han kanske besökte kyrkan, för han tänkte på döden. Eller undrade också, vilka kyrkan hjälper ekonomiskt och med mat. Om man inte får hjälp någon annanstans.

Tror också att han tänkte på döden i kyrkan. Att han ville vara nära den och fantisera om att han kan vara i döden om han vill. Som en tröst. Med gitarrfodralet som en påminnelse om att han kan hämnas på vägen.

Tycker kyrkoherden i artikeln kunde uttrycka sig bättre. De är till för att visa styrka i en sån har situation. Hade varit önskvärt om han inte uttalat sig på det vis han gör. Hjälper ingen. Men visst, han är självfallet också chockad.
Citera
2025-02-16, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Ja, exakt vad handläggarna borde ha tänkt direkt om de fick veta om det. Minns inte om det krävs betyg vid ansökan om försstöd men det känns mindre troligt. Skulle man förvägras hjälp bara för att man har för många VG i så fall.

Ja, det är det som är frågan. Om han haft försörjningsstöd tidigare och det stämmer att man dragit in den så undrar man varför? Kan finnas flera orsaker. En anledning kan vara så enkel att han fått en ny handläggare som följer reglerna strikt. Att han måste visa att han sökt jobb. En handläggare som kanske trodde att lite press skulle vara bra. Vi vet ju inte tyvärr.
Citera
2025-02-16, 02:14
Medlem
K.Blomkvists avatar
Om nu RA blev av med sitt försörjningsstöd eller liknande så kan det bli som denna mannen.
Hoppas inte att han blir likadan som RA som blev av med sitt.

Morgontrött tackade nej till jobb – blir av med bidrag
Publicerad 16 feb 2025 kl 00.20
Uppdaterad kl 00.32

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/morgontrott-tackade-nej-till-jobb-blir-av-med-bidrag/
Citera
2025-02-16, 02:28
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Tycker kyrkoherden i artikeln kunde uttrycka sig bättre. De är till för att visa styrka i en sån har situation. Hade varit önskvärt om han inte uttalat sig på det vis han gör. Hjälper ingen. Men visst, han är självfallet också chockad.

Han är inte kyrkoherde utan en guide. Han har olika uppdrag bl.a som (S) ledamot i Socialnämnden
Samt andra uppdrag som inte är relevant för tråden.
Citera
2025-02-16, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Om han nu gick runt skolan tidigare och planerade långt i förväg, kan också ha att göra med att bara den enorma byggnaden gav honom ångest, som han måste övervinna. För att inte tala om folkträngsel, som tog all hans kraft att vistas i. Så han hade mycket att övervinna i sina planeringar. Och var skulle han slutligen ta sitt eget liv ? Var det klassrummet, där han hade känt sig en aning hemma ?

Nerikes Allehanda (na.se) la ut en artikel kring den 9-10 februari, där det stod något i stil med att RA främst riktat in sig på de lokaler och korridorer där han själv gått på gymnasiet. Stämmer det? Det var en annan skola som bedrev undervisning i lokalerna då, komvux-studierna som han gick för några år sedan har kanske hållit till i andra lokaler eller korridorer inom skolområdet?

Har inte sett att någon mer skrivit om detta och har inte hittat tillbaka till artikeln, som förövrigt förmodligen är låst och bakom betalvägg nu. Är det någon som vet mer och också snappat upp denna uppgiften, om att attacken skedde där han bedrev sina gymnasiestudier?
Citera
2025-02-16, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Tvingades lasta skadade i polisbilar vid masskjutningen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyrv4J/fackets-larm-efter-skolskjutningen-pa-risberska-skadade-fick-inte-aka-ambulans

”Dåligt förberedda”
Ambulansförbundets förbundssekreterare Henrik Johansson säger i en artikel till Nerikes Allehanda att personalen som arbetade på plats varken hade rätt utrustning eller fordon för att klara en sådan extrem händelse som den vid Örebro.

Kanske det är dags att vi behöver förbereda oss för "worst case scenario".
Det kommer kanske fler saker framöver. Copycats eller liknande.
Ja, och vad hade hänt om något annat hänt i Regionen samtidigt?
Den civila beredskapen är fruktansvärt dålig. Gäller ju inte bara Ambulansen. 130 poliser vid skolan. Om gårdagens trafikolycka utanför Uppsala (eller vart fan det var) hänt samtidigt i Örebro, Hur hade dom tänkt lösa det? Behövs vettiga beredskapsresurser/reserv.
Citera
2025-02-16, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Kanske lite smaklöst orera om GM:s självmord när 10 personer fick plikta med sina liv och 5 skadades. GM nöjde sig inte med att avsluta sitt liv i stillhet som en vanlig deprimerad utan gick loss och mördade och skadade okända personer för han behövde inte ta konsekvenserna av massakern. Så bra Refraktor berättar hur det ligger till för alla med egna agendor och stackars missledda dumskallar. Men fakta ljuger inte. Merparten av de mördade hade utländsk etnicitet, så närmast till hands ligger hatbrott. Säger inte det är så, men är det mest sannolika. Siffror ljuger inte. De som VET att det inte är fråga om etnicitet eller religion, hur vet de, kontakt med GM:s ande eller?

Nu är det ju svårt med statistik när det handlar om en liten kohort, och ännu svårare när personerna uppträder i grupper på olika platser. Det räcker med att skytten medvetet eller av en slump råkar gå in i ett rum med personer med viss tillhörighet, och mejar ner hela gänget, för att den gruppen ska bli överrepresenterad. Det enda vi kan säga är att andelen mördade invandrare inte avviker särskilt mycket från invandrarnas andel av den totala elevpopulationen. Slump eller inte.

Det finns väl hela tre grupper som man, med tanke på antalet skjutna, skulle kunna peka ut som tänkbara måltavlor: invandrare, kvinnor och undersköterske-elever. Men i och med att det helt saknas stödbevis för att något av de alternativen var avsedda offer, är det inte särskilt meningsfullt att peka ut någon av grupperna, om man nu inte, av något skäl, absolut vill det. Bättre att hålla frågan öppen.

Råkar man avsky eller älska undersköterskor i kommunal tjänst, eller annars vara djupt engagerad i deras situation, så blir det förstås lätt att få för sig att det säkert var sådana som GM ville skjuta, och sedan försöka sprida detta budskap. Med hänvisning till siffrorna påstår man kanske att det ligger närmast till hands.

Påtagligt är ändå att de som vill peka ut grupper inte gärna deltar i diskussioner om GMs sjukdomstillstånd och livssituation, sådant som varit faktiskt relevant vid andra skolskjutningar.

De personer som VET att det inte är fråga om etnicitet eller religion, har antagligen kontakt med gärningsmännens ande, men jag är osäker på om jag sett någon sådan person här. Eller är det kanske de som vet motsatsen?
Citera
2025-02-16, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Intervju av han som köpte vapenskåpet.

Anders köpte vapenskåp av Rickard Andersson
Uppdaterad igår 16:45Publicerad igår 16:41

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/anders-kopte-vapenskap-av-massmordaren-rickard-andersson

Han verkade väldigt tillbakadragen. Lite tafatt och ganska harmlös.

Ett annat citat från svt-artikeln;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/anders-kopte-vapenskap-av-massmordaren-rickard-andersson

"Enligt polisens kartläggningar verkade Rickard Andersson ha levt ett socialt isolerat liv och det har visat sig att telefonsamtalet till [vapenskåpsköparen] i Sunne var det sista utgående samtalet från Rickard Anderssons telefon, trots att detta var veckan före jul.
[...]
– De ville veta varför mitt telefonnummer fanns i gärningsmannens telefon."

Expressen har också skrivit om detta;

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kopte-rickard-anderssons-vapenskap-blev-sa-paff/

"Polisen jobbar fortfarande intensivt för att utreda dådet, och en del i det är att kartlägga skolskyttens liv på nätet och att tömma hans telefon. Enligt uppgifter till Aftonbladet har denna tömning visat att det sista samtalet Rickard Andersson gjorde var just det angående vapenskåpet före jul.

Därefter har det varit tyst.
"

Artiklarna på NWT.se, frykdalsbygden.se och Aftonbladet.se är redan låsta.

Kommunicerade han skriftligen annars med sina anhöriga, eller var han så ensam att sista utgående kontakten han hade/gjorde med omvärlden var med vapenskåpsköparen?

Han kan förstås fått inkommande samtal både från familj och myndigheter efteråt iofs... Artiklarna nämner bara att det sista utgående samtalet var till vapenskåpsköparen...
Senast redigerad av neveroddoreven 2025-02-16 kl. 03:30.
Citera
2025-02-16, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nu är det ju svårt med statistik när det handlar om en liten kohort, och ännu svårare när personerna uppträder i grupper på olika platser. Det räcker med att skytten medvetet eller av en slump råkar gå in i ett rum med personer med viss tillhörighet, och mejar ner hela gänget, för att den gruppen ska bli överrepresenterad. Det enda vi kan säga är att andelen mördade invandrare inte avviker särskilt mycket från invandrarnas andel av den totala elevpopulationen. Slump eller inte.

Det finns väl hela tre grupper som man, med tanke på antalet skjutna, skulle kunna peka ut som tänkbara måltavlor: invandrare, kvinnor och undersköterske-elever. Men i och med att det helt saknas stödbevis för att något av de alternativen var avsedda offer, är det inte särskilt meningsfullt att peka ut någon av grupperna, om man nu inte, av något skäl, absolut vill det. Bättre att hålla frågan öppen.

Råkar man avsky eller älska undersköterskor i kommunal tjänst, eller annars vara djupt engagerad i deras situation, så blir det förstås lätt att få för sig att det säkert var sådana som GM ville skjuta, och sedan försöka sprida detta budskap. Med hänvisning till siffrorna påstår man kanske att det ligger närmast till hands.

Påtagligt är ändå att de som vill peka ut grupper inte gärna deltar i diskussioner om GMs sjukdomstillstånd och livssituation, sådant som varit faktiskt relevant vid andra skolskjutningar.

De personer som VET att det inte är fråga om etnicitet eller religion, har antagligen kontakt med gärningsmännens ande, men jag är osäker på om jag sett någon sådan person här. Eller är det kanske de som vet motsatsen?

Ursäkta franskan, men det här är ju bara för dumt. Hur många skjutningar med motivet "hat mot undersköterskor" har förekommit historiskt? Jag gissar 0. Hur stort är det generella hatet mot undersköterskor i samhället? Rimligen helt obefintligt.

Detsamma gäller inte invandrare. Därför är naturligtvis rasism ett ohyggligt mycket mer troligt motiv.
Citera
2025-02-16, 04:04
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Ursäkta franskan, men det här är ju bara för dumt. Hur många skjutningar med motivet "hat mot undersköterskor" har förekommit historiskt? Jag gissar 0. Hur stort är det generella hatet mot undersköterskor i samhället? Rimligen helt obefintligt.

Detsamma gäller inte invandrare. Därför är naturligtvis rasism ett ohyggligt mycket mer troligt motiv.

Ville han själv utbilda sig till undersköterska? Var han avundsjuk på dem?

Han hade väl bra betyg i psykologi? Han kanske ville bli skötare men hindrades av att han inte blev godkänd i matte?
Citera
2025-02-16, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Varför polisanmälde han inte detta innan? Känns som varenda jävel har trauma i efterhand som vistats på samma yta som RA.

Han var ju jävligt ensam och han kanske kände sig mindre ensam i dessa sammanhang. Var ska han gå annars liksom för att känna något slags sammanhang?
Just det är extremt viktigt för alla dvs KASAM känsla av sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Artikeln i dagens NA om att kyrkguiden kände sig förföljd av RA tyckte jag var lite pinsam. Bara för att han sköt folk på en skola tror jag inte att han ville skjuta vem som helst, men kyrkguiden är traumatiserad och går i terapi... Tänk om det var så att RA besökte kyrkan han bodde några hundra meter ifrån för att han sökte Gud eller sällskap, men inte visste hur man gör för att ta kontakt med folk? Jag kan känna medlidande med RA, även om andra säkert har svårt för det.

"Förutom att mannen satt tyst i kyrkan under de guidade turerna ska han flera gånger även dykt upp på begravningar.
/../
Jan-Eric Norman uppger att han träffat på mannen i kyrkan minst ett tiotal gånger. Inte under något tillfälle ska mannen ha svarat på tilltal.
– Jag kände mig förföljd av Rickard Andersson. Det var jättejobbigt. Jag försökte hitta på ursäkter för mig själv för att slippa gå till jobbet. Jag tyckte det var så obehagligt att han var där varje gång jag skulle ha guidade turer."
/../
– Jag är väldigt rädd. Det är en skräckupplevelse. Jag har kontaktat vårdcentralen och ska börja gå i terapi. Jag måste bearbeta det här. Det är så mycket tankar som snurrar i huvudet. Jag tänker att jag hade kunnat vara det första offret. Flera gånger sade jag ju åt honom att gå ut ur kyrkan och vem vet vilken reaktion det skulle ha kunnat väcka i honom."

https://www.na.se/2025-02-15/massmordaren-var-i-kyrkan-med-gitarrfodral/?shareSource=iossharebutton

Det är väl inte ett dugg jävla konstigt om kyrkvärden kände obehag om en man beter sig på det där viset. Inte svarar på tilltal, dyker upp på random begravningar osv.
Själva viben måste ha varit väldigt off och sånt känner man ju.

Kyrkvärdar och diakoner är vana med att det dyker upp påverkade och psykiskt sjuka personer, men de brukar ju gå att prata med så det måste varit något som stack ut. Vi ska inte underskatta det vittnesmålet bara för att alla nyanser inte kom med i en tidningsartikel.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in