2025-02-16, 09:49
Medlem
Hade han någon elev koppling till matematikläraren han dödade? Han hade ju varit inskriven på matematik på skolan.
Citera
2025-02-16, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vi kan ju konstatera att han begick självmord. Det är inte ovanligt att man har självmordstankar under en ganska lång period och troligen redan så tidigt som 2021. Att då besöka kyrkan kan ha varit ett tyst rop på hjälp, men uppenbart så var inte kyrkvärden så bekväm med honom utan snarare irriterad, arg och avvisande och ville ha bort honom därifrån.
Det är den eviga förbannelsen för autister i ingenmanslandet mellan såna som är uppenbara vårdkollin och såna som har lindrigare former (fd Asperger) och ser normala ut. Det är ’förbjudet’ att vara autism-konstig och samtidigt se normal ut – det ursäktas inte, det blir syntax error – de hamnar aldrig i facket ”stackarn kan inte hjälpa det” utan bara i ”creepy jävla weirdo, obehaglig och otrevlig som fan”.
Citera
2025-02-16, 09:50
Medlem
Tv4 säger att han arbetade fram till 2014 men aftonbladet-artikeln som den uppgiften ska komma från nämner inget sånt, står bara att han inte sökt jobb.
Det är ju under all kritik med sånt slarv från tv4:s sida och ganska svårförståeligt.
Citat:
Tack, jag hittade en artikel som kan vara läsvärd. Den ger en lite mer nyanserad bild av hur hans uppväxt faktiskt var. Rätade direkt ut en hel del frågetecken jag hade efter att följt trådarna här. I artikeln nämns att han gick gymnasiet också och även att han haft anställning. Vilket inte alls var den bild jag fick tidigare i diskussionerna och för all del även massmedia där det i princip sades att han isolerade sig redan vid högstadiet.

https://www.tv4.se/artikel/1wVN3eKWvUVdFzfmRAb3jX/bilden-boerjar-klarna-det-haer-vet-vi-om-rickard-andersson-35
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-16 kl. 10:00.
Citera
2025-02-16, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Inte ens i kyrkan fanns hjälp att få.

Nån källa på att kyrkvärden skulle avvisat RA?

Kyrkan är väl den institution som verkligen tar hand om behövande människor med diakoniverksamhet och liknande. Sen finns stadsmissionen och liknande verksamheter.

Däremot kan man inte använda själva kyrkobyggnaden som nån värmestuga eller fritidsgård.
Citera
2025-02-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Att han sökte sig till kyrkan, kan det ha berott på att han umgicks med dessa mörka tankar en längre tid, att han nånstans ville söka hjälp?!

Pratade han inte med någon där, en präst?
I vilket sammanhang befann han sig i kyrkan?
Låter konstigt med begravningar. Någon borde frågat sig varför. Eller ännu hellre frågat honom.

Men om han haft vapen med sig till kyrkan är det oerhört konstigt. Ville han överlämna dem?
Varför skulle man vilja skjuta i en kyrka, hatade han människor i grupp så mycket att han ville hämnas på t ex sörjande? Många frågor...
Citat:
Vi kan ju konstatera att han begick självmord. Det är inte ovanligt att man har självmordstankar under en ganska lång period och troligen redan så tidigt som 2021. Att då besöka kyrkan kan ha varit ett tyst rop på hjälp, men uppenbart så var inte kyrkvärden så bekväm med honom utan snarare irriterad, arg och avvisande och ville ha bort honom därifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Om han fick brevet från soc som han läste upp i filmen från Expressen i Aug 2021, vad gjorde han sen mellan Aug 2021 till Dec 2024? Det kanske behandlats tidigare, ursäktar om jag missat.

Gällande hans besök i kyrkan och på begravningar: en gissning från mig som autist så kan det ha att göra med att testade att finna en samhörighet, söka ngn form av tröst, han kanske ville be om ngn vägledning men har svårt att prata med folk han inte känner väldigt väl, han hade kanske en fascination eller specialintresse för döden/meningen med livet. Han kanske gick på andras begravningar för att han själv kanske fantiserade om sin egen.

Tillägger bara att när man är suicidal så snurrar nästan alla tankar kring döden på olika sätt, om han varit i kyrkan och på begravningar så är det troligt att det är för att bemöta sina tankar, eller hur jag ska uttrycka mig. Man kan fundera mycket på hur döden är, men även hur anhöriga kommer att reagera när man är borta. Jag tänker att det kan ha varit en slags "research" för det senare om det stämmer att han varit på diverse begravningar. Han har studerat anhörigas reaktioner. En slags förberedelse helt enkelt.

Såhär i efterhand kan man ju undra varför ingen har informerat myndigheter om att en främmande man som inte ser ut att må bra dyker upp på diverse begravningar? Hur många varningsklockor måste ringa för att nån ska agera?

Vidare så tänker jag att anledningen till att han tog med vapen var ett sätt att synas, att det var den delen som var ett rop på hjälp. Han blev aldrig sedd och hörd som person och behövde någonting som fick människor att reagera, att se honom, vilket de inte gjorde ändå. Det skulle inte förvåna mig om han gick runt med vapen utan ammunition den första tiden (i kyrkan osv).

Det är inte så svårt att se att han berättade i förväg vad som skulle hända (vapen, död, begravningar), det var bara ingen som såg honom.
Senast redigerad av PainfulVacuum 2025-02-16 kl. 10:30.
Citera
2025-02-16, 10:15
Medlem
Hon var dessutom speciallärare i matematik vilket GM borde ha varit I behov av. Hon har en egen youtubesida där hon lärde ut matte på kurdiska... Ingen av alla de överlevande lärarna kan minnas att de sett GM tidigare... kanske kunde hon ha gjort det?? Kanske hade hon haft RA...

Det här har påpekats tidigare i tråden, så jag säger inte mer....

Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
Hade han någon elev koppling till matematikläraren han dödade? Han hade ju varit inskriven på matematik på skolan.
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-16 kl. 10:27.
Citera
2025-02-16, 10:19
Medlem
I så fall har nog kyrkvärden djupa samvetskval vilket är den mest troliga anledningen till hans traumatisering och något han nog helst inte vill vara alltför öppen med.
Citat:
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-16 kl. 10:27.
Citera
2025-02-16, 10:29
Medlem
Citat:
Att han sökte sig till kyrkan, kan det ha berott på att han umgicks med dessa mörka tankar en längre tid, att han nånstans ville söka hjälp?!

Låter konstigt med begravningar. Någon borde frågat sig varför. Eller ännu hellre frågat honom.

Men om han haft vapen med sig till kyrkan är det oerhört konstigt. Ville han överlämna dem?
Varför skulle man vilja skjuta i en kyrka, hatade han människor i grupp så mycket att han ville hämnas på t ex sörjande? Många frågor...

Eller så testade han att gå runt med ett gitarrfodral för att se om nån reagerade på det...
Citera
2025-02-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Hon var dessutom speciallärare i matematik vilket GM borde ha varit I behov av. Hon har en egen youtubesida där hon lärde ut matte på kurdiska... Ingen av alla de överlevande lärarna kan minnas att de sett GM tidigare... kanske kunde hon ha gjort det?? Kanske hade hon haft RA...

Ingen info från polisen, men tycker det skymtar fram att han främst dödade personer i samma lokaler som han själv varit i när han var där 2021 och skulle studera matematik. Det finns något som heter hata slumpen att en matematiklärare dog.

Men det är också möjligt att han valde platsen utan tanke på att möta sin egen fd matematiklärare.
Citera
2025-02-16, 10:31
Medlem
Citat:

Det borde väl vara en enkel sak att kolla upp vilka lärare som haft med honom att göra?
Citera
2025-02-16, 10:33
Medlem
Citat:
Tv4 säger att han arbetade fram till 2014 men aftonbladet-artikeln som den uppgiften ska komma från nämner inget sånt, står bara att han inte sökt jobb.
Det är ju under all kritik med sånt slarv från tv4:s sida och ganska svårförståeligt.

Ja, det känns slarvigt. Man får mycket frågor efter att läst artikeln. Vad för typ av arbete var det t.ex. Jag tror att det är ett stort hinder med sekretessregler och sådant som gör att man inte riktigt får klarhet i hur myndigheterna hanterade denna person. Jag tror det är viktigt att få fram detta för det känns som det är där man ändå har någonting att ta på för att förhindra fler våldsdåd från andra personer i samma situation. Det är utifrån det jag driver på att man ska ta fram sanningen.

Givetvis anar jag att myndigheterna är för byråkratiska och väldigt mycket bara vänder på papper, därav att personer som egentligen inte klarar sig själva i samhället hamnar i stressiga situationer vilket de också har sämre förmåga att hantera.
Citera
2025-02-16, 10:37
Medlem
Citat:

Jag tror att kyrkan liksom skolan hade bara med hans egna tankar/känslor att göra. Tror inte det var någon risk med att han skulle börja skjuta där.

I kyrkan är alla välkomna. Kyrkan ska vara en inkluderande plats, oavsett hur man är som person.
Dessutom har kyrkan sina ritualer vilket är det många med NPF-diagnoser behöver.
Många lider av tvångstankar.

Jag antar att RA var beroende av mycket rutiner, mer än vad en gemene man vanligtvis är och att det var bl a därför han besökte skolan flera gånger innan dådet.

Även om han hade bestämt sig för hämnd mot skolan eller någon person på skolan fanns det nog mycket osäkerhet i honom kring om han skulle klara av att genomföra sin plan.
Han var tvungen att kliva utanför sin comfort zone där han hade kontroll.
Då kan kyrkan där han nog kände sig accepterad ge honom en viss lugnande känsla genom sina ritualer.

Att han besökte begravningar kan ha varit av samma anledning, ritualer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in