Citat:
Ursprungligen postat av
honn
Att han sökte sig till kyrkan, kan det ha berott på att han umgicks med dessa mörka tankar en längre tid, att han nånstans ville söka hjälp?!
Pratade han inte med någon där, en präst?
I vilket sammanhang befann han sig i kyrkan?
Låter konstigt med begravningar. Någon borde frågat sig varför. Eller ännu hellre frågat honom.
Men om han haft vapen med sig till kyrkan är det oerhört konstigt. Ville han överlämna dem?
Varför skulle man vilja skjuta i en kyrka, hatade han människor i grupp så mycket att han ville hämnas på t ex sörjande? Många frågor...
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Vi kan ju konstatera att han begick självmord. Det är inte ovanligt att man har självmordstankar under en ganska lång period och troligen redan så tidigt som 2021. Att då besöka kyrkan kan ha varit ett tyst rop på hjälp, men uppenbart så var inte kyrkvärden så bekväm med honom utan snarare irriterad, arg och avvisande och ville ha bort honom därifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
spindeldrottning
Om han fick brevet från soc som han läste upp i filmen från Expressen i Aug 2021, vad gjorde han sen mellan Aug 2021 till Dec 2024? Det kanske behandlats tidigare, ursäktar om jag missat.
Gällande hans besök i kyrkan och på begravningar: en gissning från mig som autist så kan det ha att göra med att testade att finna en samhörighet, söka ngn form av tröst, han kanske ville be om ngn vägledning men har svårt att prata med folk han inte känner väldigt väl, han hade kanske en fascination eller specialintresse för döden/meningen med livet. Han kanske gick på andras begravningar för att han själv kanske fantiserade om sin egen.
Tillägger bara att när man är suicidal så snurrar nästan alla tankar kring döden på olika sätt, om han varit i kyrkan och på begravningar så är det troligt att det är för att bemöta sina tankar, eller hur jag ska uttrycka mig. Man kan fundera mycket på hur döden är, men även hur anhöriga kommer att reagera när man är borta. Jag tänker att det kan ha varit en slags "research" för det senare om det stämmer att han varit på diverse begravningar. Han har studerat anhörigas reaktioner. En slags förberedelse helt enkelt.
Såhär i efterhand kan man ju undra varför ingen har informerat myndigheter om att en främmande man som inte ser ut att må bra dyker upp på diverse begravningar? Hur många varningsklockor måste ringa för att nån ska agera?
Vidare så tänker jag att anledningen till att han tog med vapen var ett sätt att synas, att det var
den delen som var ett rop på hjälp. Han blev aldrig sedd och hörd som person och behövde någonting som fick människor att reagera, att se honom, vilket de inte gjorde ändå. Det skulle inte förvåna mig om han gick runt med vapen
utan ammunition den första tiden (i kyrkan osv).
Det är inte så svårt att se att han berättade i förväg vad som skulle hända (vapen, död, begravningar), det var bara ingen som såg honom.