2025-02-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Absolut kan lägga upp den, vart kan jag göra det?
Det låter som någon bryter, ex invandrare, jag tror inte det är RA.
Kan det vara någon som säger till sina invandrarkollegor "Vi ska bort från Europa"
...efter det som tv4 publicerat avslutar samma person en mening till med "allesammans" eller "tillsammans"

Jag tror det är någon som säger "-Ut allihopa!" vilket kan låta förvillande likt "Ut från Europa".
Citera
2025-02-09, 13:05
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Men nu sägs det att han valde ut sina offer och skonade andra. Det är det vi måste få reda på varför valda han ut de här offren och varför skonade han vissa?

Det get ju svaret på vad hela den här massakern handlat om från början till slut.

Håller med, vi måste få svar. Men baserat på polisens undersökning och inte egna korrelationer vi gör i tråden.

Eller annan relevant fakta som ger oss troligt motiv.
Senast redigerad av Artyg 2025-02-09 kl. 13:08.
Citera
2025-02-09, 13:06
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ja precis de låter väl troligt, sin kniv etc, är väl lämpligare än jeans eller mjukisbyxor
Lite OffTopic:
Alla med autism går nakna för att väcka uppmärksamhet och hopp om respekt
Det kan vara så.. utåt.. innerst inne gömmer han något annat, insikten och sanningen.

"Såret som inte läker".
Citera
2025-02-09, 13:08
Medlem
Mindbusinesss avatar
Aftonbladet har lagt upp en 3D-karta över skolan. Vilken jävla labyrint!
https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9
Citera
2025-02-09, 13:08
Medlem
zeinahs avatar
Citat:
Varför skulle han behöva militärkläder överhuvudtaget?

Vet vi att det är militärkläder i den benämningen? Kan det inte ha varit kläder ämnade för jakt, vilket man nog ändå kan förutsätta att RA skulle ha i och med att han ändå tog sin jägarexamen för 14 år sedan och haft licens för 4 vapen? Man får nog ändå förutsätta att han åtminstone någon gång har jagat och bör ha haft klädsel för jakt. Om han har haft med sig väldigt mycket ammunition så kan ju en jakt/fiskeväst och byxor med många fickor behövts för att han ska ha fått med sig allt.

Har han dessutom haft med sig en/flera rökgranater och magasin som stuckit upp ur fickorna så kan ju detta uppfattas som ”militärkläder” bara de är i en militärgrön färg.
Citera
2025-02-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det här är så viktigt!

Det intoleranta och polariserade samhället i ett nötskal. Det finns liksom ingen vilja eller intresse att försöka förstå än mindre lyssna till någon annans uppfattning eller upplevelse än ens egen.

Människor väljer att vantolka andras syften, handlingar och intentioner för att det ska matcha deras trångsynta narrativ.

Spot on! Bara att läsa kommentar på X och tiktok om fallet så ser man det direkt.
Citera
2025-02-09, 13:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Varför skulle han behöva militärkläder överhuvudtaget?

Blev kanske lättare att utföra dådet som rollen ’militär’.
Citera
2025-02-09, 13:10
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red.and.right
Fast varför behövde han ha militärkläder?

Undrar jag med. Sen undrar jag varifrån gitarrfodralet kom, när inhandlades kläder, väska och annan utröstning.

Igår såg jag att några här försökte lösa gåtan om hur bilder på RA publicerades för ett år sedan, något nytt som framkommit där undrar jag?
Citera
2025-02-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Lite OffTopic:
Alla med autism går nakna för att väcka uppmärksamhet och hopp om respekt
Det kan vara så.. utåt.. innerst inne gömmer han något annat, insikten och sanningen.

"Såret som inte läker".

Vänta nu.. Så alternativet var att gå naken, eller att ha militärkläder?
Citera
2025-02-09, 13:11
Medlem
Rackebajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Idéer om varför byter han om? Han har tre stora vapen, rökgranater, massor av ammunition och magasin. Gå in på toalett för att byta om. Varför besväret. Vilka kläder hade han innan? Och efter ombytet?

Så när du nu duckar min fråga om vad exakt som gör TV4:s analys "övertygande", istället för att ge ett konkret svar, så börjar du prata om något helt annat? Är det för att du inte har något bra svar på frågan, eller har du bara inget riktigt att komma med? Kom igen, varför är du så övertygad om deras analys? Vad gör den så stark?

Att byta ämne istället för att ge ett svar på frågan gör ju inte precis att din position känns starkare.
Citera
2025-02-09, 13:12
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Spot on! Bara att läsa kommentar på X och tiktok om fallet så ser man det direkt.

Problemet är att vi redan är polariserade och folk använder detta för att spä polariseringen.

Invandrare känner sig kränkta för att man inte enheligt säger att detta är ett rasistdåd utan väntar på fakta. Hade motivet varit lika "ovisst" om GM varit muslim tänker de.

Och Svärjevänner ser GM som hjälte. Oavsett motiv.

Vi är polariserade och använder detta för att polisersa ytterligare. Vi förlorar alla på detta.
Senast redigerad av Artyg 2025-02-09 kl. 13:17.
Citera
2025-02-09, 13:13
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Vänta nu.. Så alternativet var att gå naken, eller att ha militärkläder?
Precis. Han använde jakt utstyrseln, tror han ville utmärka sig som jägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in