2025-02-15, 19:58
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratdancer
Fy fan vad fu han var som barn!
Förstår att hanns mamma ogillade honom, det kan man knappast beskylla henne för.
Jag tror inte att Joakim Lundells mamma ogillade honom. Snarare handlade det om att hon helt enkelt inte klarade av att ta hand om honom, med tanke på hans diagnoser och de svårigheter som följde med hans utbrott. Hon visste förmodligen inte hur hon skulle hantera situationen och kände kanske skam över att ha ett barn med NPF-diagnos.
Det är möjligt att hon saknade den förmåga och det stöd som krävs för att vara en trygg och fungerande förälder. Troligtvis berodde detta på att hon antingen inte sökte, eller inte fick, det stöd hon behövde från socialtjänsten för att kunna hantera ett barn med särskilda behov. Enligt socialtjänstens journaler får jag uppfattningen om att han bedömdes vara ett övergivet barn – inte ett oälskat barn.

Kan förstå Jockes känslor som barn. Hur som helst, det är tragiskt för alla inblandade. Dokumentären lär säkert dra in en hel del pengar.
Senast redigerad av Adrenaline976 2025-02-15 kl. 20:04.
Citera
2025-02-15, 20:49
Medlem
kajnuss avatar
Stämmer det verkligen att Jockes mamma var tvungen att fly Vadstena efter att hans bok publicerades?
Senast redigerad av kajnus 2025-02-15 kl. 21:06.
Citera
2025-02-15, 20:58
Medlem
Tror också mycket bottnar i att mamman inte kunde hantera hans utbrott och aggressivitet, speciellt när det började gå ut över de andra barnen och de blev rädda och skadade. Det ÄR inte lätt att vara förälder till ett barn med NPF och om föräldern själv inte är tillräckligt stark, både i sig själv och i relationen till den andre föräldern är det ännu svårare.

Med det sagt, det gör ändå ont i hjärtat att se hur Jocke som barn for illa av att bli avvisad av sin egen mamma och idag hoppas man att familjen hade fått bättre stöd. Men allt är inte svart eller vitt.
Citera
2025-02-15, 21:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Stämmer det verkligen att Jockes mamma var tvungen att fly Vadstena efter att hans bok publicerades?
Hon flyttade ju året efter så det verkar högst sannolikt att det var så. Det är ju inte kul att bo på mindre orter, efter en sån skitspridning, när många vet vem man är .
Citera
2025-02-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hon flyttade ju året efter så det verkar högst sannolikt att det var så. Det är ju inte kul att bo på mindre orter, efter en sån skitspridning, när många vet vem man är .

Hoppas verkligen att hon inte kände sig tvungen att fly, det känns oerhört fel. Jag är en advokat till att man ska kunna gå med huvudet högt också i en liten ort, även om man utsätts för skitsnack.

Jag funderar på om jockiboi någonsin överväger hur hans publika neuroser påverkar andra människor?
Eller är hans eget ego för stort för detta?
Citera
2025-02-15, 21:41
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shackihorsie
Det känns som att många utgår ifrån att det som sagts om mamman endast har varit det som står i papper ifrån socialen och att man då tycker att det är dåligt av familjen att inte vilja ha någon relation, men så är ju inte riktigt fallet. Under åren som gått så långt bak som till 2016 har Joakim påstått väldigt sjuka och allvarliga saker som mamman ska ha gjort, det handlar om att ha tvingat Joakim att se på skräckfilmer och att hon skar sig i armarna och sa att det var hans fel bland annat. Jag tycker att det är ganska stor skillnad på att vara en missbrukande förälder som uppenbarligen inte klarade av att ta hand om sitt barn och den bild som Joakim målat upp innan, där mamman rent av beskrivs som en psykopat.

Jag undrar lite hur han själv tänker att hans mamma och hans familj ska ställa sig till det och honom efter det? Om det är en bild som de själva av allt att döma absolut inte delar. Jag har svårt att se att någon person eller familj skulle lägga sig platta och bara acceptera det.

_
Jocke har även sagt att hans mamma tvingade honom att skära sig själv så hon såg att det kom blod.

Någon som vet om han nämnde detta i dokumentären?
Citera
2025-02-15, 21:45
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Jag tror inte att Joakim Lundells mamma ogillade honom. Snarare handlade det om att hon helt enkelt inte klarade av att ta hand om honom, med tanke på hans diagnoser och de svårigheter som följde med hans utbrott. Hon visste förmodligen inte hur hon skulle hantera situationen och kände kanske skam över att ha ett barn med NPF-diagnos.
Det är möjligt att hon saknade den förmåga och det stöd som krävs för att vara en trygg och fungerande förälder. Troligtvis berodde detta på att hon antingen inte sökte, eller inte fick, det stöd hon behövde från socialtjänsten för att kunna hantera ett barn med särskilda behov. Enligt socialtjänstens journaler får jag uppfattningen om att han bedömdes vara ett övergivet barn – inte ett oälskat barn.

Kan förstå Jockes känslor som barn. Hur som helst, det är tragiskt för alla inblandade. Dokumentären lär säkert dra in en hel del pengar.
När Jocke var inlåst på psyk som 8 åring tog det utbildad och erfaren personal 45 minuter att lugna ner Jocke. Det har Jocke själv läst upp i sin podd.
Inte konstigt att en mamma med en 4 åring, 2 st 2 åringar, helt utan utbildning inom psykiatrin hade svårt att hantera Jocke.
Familjehemmet klarade ju bättre av att hantera Jockes utbrott. Varför kan inte Jocke själv se att det hade varit sämre för honom att stanna i ett hem där föräldrarna inte klarade av honom, och att det var bra att Jocke hamnade hos ett sånt bra familjehem?
Citera
2025-02-15, 21:55
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Tror också mycket bottnar i att mamman inte kunde hantera hans utbrott och aggressivitet, speciellt när det började gå ut över de andra barnen och de blev rädda och skadade. Det ÄR inte lätt att vara förälder till ett barn med NPF och om föräldern själv inte är tillräckligt stark, både i sig själv och i relationen till den andre föräldern är det ännu svårare.

Med det sagt, det gör ändå ont i hjärtat att se hur Jocke som barn for illa av att bli avvisad av sin egen mamma och idag hoppas man att familjen hade fått bättre stöd. Men allt är inte svart eller vitt.
Ja hela situationen är bara sorglig.
Jocke var ett svårt barn. Mamman var inte kompetent nog att hantera ett svårt barn och ha bebisar samtidigt.
Mamman försökte ju få hjälp ifrån Bup (Jocke har själv läst om det i sin podd), men fick ingen hjälp, och tillslut gick det som det gick.
Idag hade man troligen hanterat det annorlunda, med avlastningshem och ge mamman utbildning för att kunna hantera Jocke, men tyvärr gjorde man inte så förr.
Citera
2025-02-15, 21:59
Medlem
Deimos01s avatar
Jocke postar en bild där hans dokumentär är på 1a plats blanda populärt just nu på TV4.
Men när jag kollar är han fortfarande på 3e plats, efter love Island.
Hur ser det ut när ni kollar på populärt just nu på TV4?
Citera
2025-02-15, 22:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippi64
Hoppas verkligen att hon inte kände sig tvungen att fly, det känns oerhört fel. Jag är en advokat till att man ska kunna gå med huvudet högt också i en liten ort, även om man utsätts för skitsnack.

Jag funderar på om jockiboi någonsin överväger hur hans publika neuroser påverkar andra människor?
Eller är hans eget ego för stort för detta?
Man borde kunna gå med huvudet högt, men det är svårt och man dessutom får fysisk påhälsning kan det nog kännas bättre att flytta.

Jocke är mycket väl medveten om vad om händer, hans syfte är ju att straffa och visa det. Så han är nog nöjd oavsett om det handlar om sönderskurna däck, viskningar bakom ryggen, rop på byn eller gristrynen tryckta mot fönstren
Citera
2025-02-15, 22:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Jocke postar en bild där hans dokumentär är på 1a plats blanda populärt just nu på TV4.
Men när jag kollar är han fortfarande på 3e plats, efter love Island.
Hur ser det ut när ni kollar på populärt just nu på TV4?

Tvåa efter Bäst i test på Tv4+
Citera
2025-02-15, 23:03
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimboLife
Tvåa efter Bäst i test på Tv4+
Jag kollar också på TV4+, både i appen och på datorn. Och där är jockes dokumentär på 3e plats efter love Island. Konstigt att det är olika för olika människor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in