2025-02-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast det är ju en viss skillnad på att själv äga dina sparade medel mot att bara ha ett (osäkert) krav på kommande generationer.
I fallet med inkomstpensionen har du en fordran på statens pensionssystem.
I fallet med privat pensionsförsäkring har du en fordran på en privat pensionsfond.

Jag föredrar det senare, men skillnaden är inte speciellt stor. I båda fallen är det fordringar. Och man kan diskutera om det är en stor skillnad i hur säkra dom är. Båda är utsatta för risk.
Citera
2025-02-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Problemet med det gamla systemet som funkade mer åt det hållet är att det lades undan för lite pengar iom att medelåldern ökade. Det höll på att falla ihop fullständigt.
Ja, i och med att livslängden efter 65 ökade så snabbt som den gjorde behövde man antingen öka på premien eller flytta upp pensionsåldern.

Det var politikerna lite saktfärdiga med. Krävdes väl Reinfeldts styrka för att klara av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
I teorin skulle din idé kunna funka, men gör det inte i verkligheten, då majoriteten inte kommer att kunna nå a förvalta sitt kapital på ett vettigt sätt. Har redan prövats i andra länder. Folk tar ut pengarna och konsumerar upp den direkt.
Man kan ha privata pensionsförsäkringar som betalas ut livslångt också.

(Alla har för övrigt den möjligheten. Men det går ju ha sådana där det inte går att välja bort).
Citera
2025-02-15, 13:22
Medlem
Citat:
Fast tjänstepension fungerar exakt så, och det fungerar, så det kunde den allmänna pensionen också göra. Premiepensionen gör redan det.

Iof, men ser ändå en stor risk att pengarna tar slut för folk. Det är lockande att ta ut pengarna direkt, och ska sen socialtjänsten gå in och täcka för de som bränt sina pengar?

Idag finns ju inkomstpensionen i grunden som skydd.

Men det hade kanske funkat, men är skeptiskt.

Betänkt dock att om vi skulle få riktigt hög inflation kan alla ens sparade tillgångar minska, tom utraderas. Det system vi har idag justeras ju bara summan på pensionsrättigheterna efter aktuellt värde utefter inkomstnivåerna som är aktuella.
Citera
2025-02-15, 13:23
Medlem
Citat:
Inte egentligen av den allmänna pensionen, det finns ett tak vid drygt 50', på lön över det betalas pensionsavgift in, men ger dig inte högre pension.
https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ch-varderegler
Därav är det gällande den statliga inkomstpensionen mest fördelaktigt att ligga precis på den nivån så många år som möjligt.
Så börjar man jobba tidigt med en medelhög lön kan ge en helt OK pension
Men sen är det viktigt att man utöver det sparar skälv eller förhandlar med sin arbetsgivare att den betalar in en pension.
Är man egenföretagare är det viktigt att tänka på.
Försök få så många år på gränsen, se till att den delen tas upp som inkomst av arbete.
Däremot nivåer över brytpunkten skall man försöka fundera som pensionssparande eller ta ut som utdelning.
Har försökt diskutera det i forumet, har man som jag ser ut att göra har 40år med max, samt ytterligare drygt 10år med skapliga år, blir även den statliga pensionen rätt OK.
Däremot som många räknar 30år med nån meddelnivå blir pensionen skral.
Citera
2025-02-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, i och med att livslängden efter 65 ökade så snabbt som den gjorde behövde man antingen öka på premien eller flytta upp pensionsåldern.

Det var politikerna lite saktfärdiga med. Krävdes väl Reinfeldts styrka för att klara av det.

Man kan ha privata pensionsförsäkringar som betalas ut livslångt också.

(Alla har för övrigt den möjligheten. Men det går ju ha sådana där det inte går att välja bort).

Ja absolut, jag har bara en rätt pessimistisk syn på folk i allmänhet. När man står i valet om låg utbetalning livet ut eller hög nu direkt väljer man det senare.
Citera
2025-02-15, 13:42
Medlem
Över 1 miljon pensionärer är beroende av garantipension i liten eller stor utsträckning, vilket inte har nånting med pensionssystemet att göra utan går på statens utgifter, dvs ett bidrag därför funkar pensionssystemet och är välfinansierat.
Citera
2025-03-17, 22:18
Medlem
DiggerNicksons avatar
Ja det är ett jävla gråtande kring pensionerna. Det finns någon slags rotad sossetanke på att alla som haft ett arbetsliv ska få en massa guldkant på tillvaron.

Skrapar man på ytan så framkommer snabbt att ”fartigpensionären” jobbat deltid, varit arbetslös, hemmamamma, sjukskriven eller tjänstledig. Inte sällan har de avbetalda hus eller lägenheter.

Staten har inte ansvar för dessa situationer, det behöver gemene man ta ansvar för själv!

Jag tänker inte betala välfärd för dessa gratisätare. En del har haft otur i livet, absolut. Men det får deras släktingar el grannar ta hand om, inte jag. D v s mina skattepengar ska inte gå dit. Sosseriet måste få ett stopp,

Sedan har vi invandringen ja, som är ett kapitel för sig. De får en hel del bidrag osv för besväret att bo i Sverige och jobba i lågstatusyrken. Om de jobbar alls d v s - annars ska de antingen ut eller sättas i straffarbete.
Citera
2025-03-19, 02:54
Medlem
Ett par riktigt OT-inlägg av Moderathataren ovan... Det lönar sej alltid att jobba för att få en så bra pension som möjligt, allt annat är rent trams!
Citera
2025-03-19, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Ett par riktigt OT-inlägg av Moderathataren ovan... Det lönar sej alltid att jobba för att få en så bra pension som möjligt, allt annat är rent trams!
Om du går tillbaka och läser tidigare i tråden ser du att jag började med att tala om pensioner här.
Men fick då en massa helt grundlöst högersvammel från flera olika svarande här. Rena fördomar om vilka och hur många som har garantipension osv.
Allt med poängen att alla andra än de som skrev det här minsann bara var hemska bidragstagare som borde svälta ihjäl istället för att få nån ersättning alls.

Det är ju ofta så här det ser ut på nätet idag - de flesta har ingen som helst idé om grundläggande fakta och de är inte ett skit intresserade att lära sig heller, utan det enda de vill göra är att upprepa sina egna fördomar.

Varför jag - till skillnad från majoriteten här - styrker det jag skriver med källor som visar att det jag skriver inte bara är löst tyckande.

Till slut påstod iaf en lucifer 0014 (nu på sidan 26) att:

Citat:
Ursprungligen postat av lucifer0014
Trams, en lite justering av skatten upp eller ner någon procent gör varken till eller från. I princip alla partier i Sverige är "sossar" I någon form.

vilket fick mig att skriva ett långt inlägg på sidan 27 om hur helt grundläggande fel det påståendet är.

Sen glömde jag bort den här tråden tills jag råkade se, långt senare, att MachDiamonds skrivit ett svar på den kommentaren som också bara bestod av hans åsikter och helt saknade stöd i fakta.

Så då svarade jag honom.

Vill du faktiskt lära dig något om pensioner kan du gå tillbaka till typ sid 16-17 i den här tråden (och tidigare) och läsa de inlägg där där jag (med källor) går igenom det här med garantipension, hur den faktiskt fungerar och varför det vanliga svamlet om att det bara är en massa invandrare som får den inte stämmer.

Vi lever i ett öppet samhälle där riktig fakta finns offentligt tillgänglig för alla som faktiskt vill läsa på och lära sig.
Men problemet är att de flesta är oerhört lata och hellre går på sina egna fördomar och löst tyckande de sett eller hört andra uttrycka på nätet.
Så väldigt, väldigt mycket av det du ser och hör repeteras på nätet ekokammare är helt enkelt inte sant.

Tror man på den skiten kommer man gå genom livet och ha fel i det mesta - precis som Trumparna.

Eller så kan man göra sig ansträngningen att faktiskt kolla upp saker och utgå från fakta istället för fördomar.

Gällande
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det lönar sej alltid att jobba för att få en så bra pension som möjligt, allt annat är rent trams!
så håller jag helt med dig - naturligtvis är det så och jag har heller aldrig sagt nåt annat här.

Men frågan om garantipension gäller inte - som vissas fördomar påstår - människor som inte velat arbeta utan människor som inte kunnat arbeta.
Vissa föds tyvärr med handikapp och andra drabbas av sjukdomar eller skador under livet som gör att aldrig kan jobba så mycket. Det är inte dessa människors fel - ingen väljer att bli sjuk eller handikappad.
Citera
2025-03-19, 05:04
Medlem
Med tanke på hur länge folk förväntas jobba kommer nog de flesta dö ändå innan de kan ta ut pension.
Citera
2025-03-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Med tanke på hur länge folk förväntas jobba kommer nog de flesta dö ändå innan de kan ta ut pension.
Nu är det ju inte så många som dör vid 67-68års ålder.....
Citera
2025-03-21, 08:23
Medlem
Enydrions avatar
Pensionen ändrades retroaktivt från de sista årens lön, typ 10 , 15 år till livslönen, så jag slutade jobba extra tidigt då jag började jobba ganska sent. Tog ledigt 15 år innan pensionen i stället, får nu garantipension ett par tusen uppe på vanliga pensionen, hade jag jobbat fram till 65 hade jag bara sparat in garantipensionen åt samhället i stället, tog pension vid 62 men slutade jobba många år innan dess.

Är civilingenjör, hoppas politikerna blev riktigt nöjda med sitt beslut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in