Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-i-KBA
Ett par riktigt OT-inlägg av Moderathataren ovan... Det lönar sej alltid att jobba för att få en så bra pension som möjligt, allt annat är rent trams!
Om du går tillbaka och läser tidigare i tråden ser du att jag började med att tala om pensioner här.
Men fick då en massa helt grundlöst högersvammel från flera olika svarande här. Rena fördomar om vilka och hur många som har garantipension osv.
Allt med poängen att alla andra än de som skrev det här minsann bara var hemska bidragstagare som borde svälta ihjäl istället för att få nån ersättning alls.
Det är ju ofta så här det ser ut på nätet idag - de flesta har ingen som helst idé om grundläggande fakta och de är inte ett skit intresserade att lära sig heller, utan det enda de vill göra är att upprepa sina egna fördomar.
Varför jag - till skillnad från majoriteten här - styrker det jag skriver med källor som visar att det jag skriver inte bara är löst tyckande.
Till slut påstod iaf en lucifer 0014 (nu på sidan 26) att:
Citat:
Ursprungligen postat av
lucifer0014
Trams, en lite justering av skatten upp eller ner någon procent gör varken till eller från. I princip alla partier i Sverige är "sossar" I någon form.
vilket fick mig att skriva ett långt inlägg på sidan 27 om hur helt grundläggande fel det påståendet är.
Sen glömde jag bort den här tråden tills jag råkade se, långt senare, att MachDiamonds skrivit ett svar på den kommentaren som också bara bestod av hans åsikter och helt saknade stöd i fakta.
Så då svarade jag honom.
Vill du faktiskt lära dig något om pensioner kan du gå tillbaka till typ sid 16-17 i den här tråden (och tidigare) och läsa de inlägg där där jag (med källor) går igenom det här med garantipension, hur den faktiskt fungerar och varför det vanliga svamlet om att det bara är en massa invandrare som får den inte stämmer.
Vi lever i ett öppet samhälle där riktig fakta finns offentligt tillgänglig för alla som faktiskt vill läsa på och lära sig.
Men problemet är att de flesta är oerhört lata och hellre går på sina egna fördomar och löst tyckande de sett eller hört andra uttrycka på nätet.
Så väldigt, väldigt mycket av det du ser och hör repeteras på nätet ekokammare är helt enkelt inte sant.
Tror man på den skiten kommer man gå genom livet och ha fel i det mesta - precis som Trumparna.
Eller så kan man göra sig ansträngningen att faktiskt kolla upp saker och utgå från fakta istället för fördomar.
Gällande
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-i-KBA
Det lönar sej alltid att jobba för att få en så bra pension som möjligt, allt annat är rent trams!
så håller jag helt med dig - naturligtvis är det så och jag har heller aldrig sagt nåt annat här.
Men frågan om garantipension gäller inte - som vissas fördomar påstår - människor som inte velat arbeta utan människor som inte kunnat arbeta.
Vissa föds tyvärr med handikapp och andra drabbas av sjukdomar eller skador under livet som gör att aldrig kan jobba så mycket. Det är inte dessa människors fel - ingen väljer att bli sjuk eller handikappad.