2025-02-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nu är det dock så att dom allra flesta kommer gå till jobb/skola som vanligt. Är man sysslolös så kan man tänkas att man genom arbetsförmedlingen får i uppdrag att köra ut vatten, mat osv där det behövs.
Ingen som inte har kompetens, rätt utbildning kommer skickas ut i nåt krig. Är ni så pass dåligt pålästa?

Det som vi har i Sverige är totalförsvarsplikt. Det innebär dock inte att man ska försvara landet med vapen om man inte exempelvis tjänstgjort inom försvarsmakten.

Nej ingen i tråden verkar ha någon verklighetsförankring.

Vi slänger ut vapen till varje person blir säkert skit bra Tror större delen.
För det finns garanterat vapen så det räcker å blir över. Eller inte Finns nog inte ens vapen så det räcker till folk som har kompetens!
Senast redigerad av Noccofocus 2025-02-15 kl. 11:20.
Citera
2025-02-15, 11:27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
I en akut fas kommer säkert inget att hända, eftersom försvaret och myndigheterna kommer vara upptagna av regnet av kryssningsrobotar och drönare, samt systematiska mord på nyckelpersoner och sabotageverksamhet. Man kommer inte hålla på att skicka militärpoliser runt i världen för att jaga desertörer då.

Efteråt (om Sverige fortfarande är en självständig stat då vill säga) kan det förstås bli surt för alla smitare. Det är ju inte som om man inte vet vilka de är.
Just det där efteråt kan bli jobbigt. Kommer man praktiskt kunna döma alla berörda till fängelse? Om ja, är det den bästa lösningen? Man vill inte heller riskera att någon grupp lynchar misstänkta smitare. Men man kan nog räkna med något liknande som kan drabba kvinnor som umgås med ockupationssoldater, samt de barn som kan bli resultatet av umgänget.
Citera
2025-02-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Att tala om att kvinnor i stridbar ålder inte skulle bli inkallade till krig är både naivt och historielöst. Visst, i Sverige har vi inte haft ett fullskaligt krig på länge, och det är osäkert när eller om vi någonsin kommer att bli indragna i ett. Men det betyder inte att vi inte har haft och kommer att ha kvinnor som måste delta i krig om situationen kräver det. I ett fullskaligt krig handlar det inte om kön – det handlar om överlevnad, och om det behövs kommer alla att kallas till att delta, oavsett om de vill eller inte.

Krig handlar inte om valfrihet – de flesta människor blir inte soldater frivilligt, och för många handlar det om att kämpa för sin egen överlevnad och för sina nära och kära. Att undkomma mobilisering genom att gömma sig utomlands handlar inte om att “undvika sitt ansvar”, det handlar om att försöka bevara sitt liv och sin frihet i en situation där man tvingas göra omänskliga val.

Om någon försöker gömma sig i ett annat land för att undkomma mobilisering kan Sverige välja att samarbeta med andra länder för att få tillbaka dessa individer, genom utlämningsavtal och internationella samarbetsöverenskommelser. Men vi borde också vara medvetna om att människor som flyr från mobilisering inte gör det för att de vill undvika ansvar, utan för att de inte vill bli tvingade att delta i ett krig som de inte har valt och som de inte vill vara en del av.

Det är lätt att prata om mobilisering och att stå för sitt land när man inte står inför det verkliga hotet. Men när kriget kommer är det inte längre fråga om kön eller politiska åsikter – det handlar om människors liv, och de val som ingen vill behöva fatta.

(FB) Folket måste vakna – Staten splittrar oss och vi går på det!

Bra inlägg herr nazistledare!
Citera
2025-02-15, 12:27
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Varför skulle lagar vara relevanta vid en invasion tänker du?
Men ring något skyddsombud och klaga på din placering längst fram du.

Haha!!! Skulle vilja se den efterföljande förhandlingen i Arbetsdomstolen.
Senast redigerad av KlasLund 2025-02-15 kl. 12:32.
Citera
2025-02-15, 12:29
Medlem
Ett klassiskt sätt att undvika mobilisering är att göra sig själv oduglig. Det kan handla om att skjuta sig själv i benet så man blir rullstolsberoende eller vara så opålitlig och galen att militären anser dig vara en risk.

Lättaste sättet är nog ändå att vara en förrädare och uttrycka stark sympati för fienden.

Svenska fängelser är som lyxhotell så det är inget jobbigt alternativ och jag tror inte att Sverige kommer tvinga fångarna till slagfältet såsom man gjort i Ryssland.
Citera
2025-02-15, 12:42
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Svenska fängelser är som lyxhotell så det är inget jobbigt alternativ och jag tror inte att Sverige kommer tvinga fångarna till slagfältet såsom man gjort i Ryssland.

Att kalla svenska fängelser för ‘lyxhotell’ är en grov förenkling av verkligheten. Frihetsberövande är alltid en svår erfarenhet, oavsett hur systemet ser ut. Men när det kommer till krig, verkar det som om många har en naiv uppfattning om vad det innebär. Att tro att svenska soldater skulle stå utanför den brutalitet och de övergrepp som förekommer i krig är inte bara en överdrift – det är farligt. Krig är inte vackert, och de flesta soldater, oavsett nation, dras in i en våldsam verklighet där övergrepp och grymheter kan bli en del av den blodiga historien. Sverige är inget undantag, och vi måste inse att våra soldater inte är mer ‘civiliserade’ än någon annan när de sätts under de extrema förhållandena som ett krig innebär.

Att tro att vi som nation skulle hålla oss på en högre moralisk nivå än alla andra är en absurd tanke. Alla soldater, oavsett land, är människor och kan agera utifrån desperation och överlevnad, inte ideal och vänlighet. Krig är en mänsklig tragedi, och det finns inget glamouröst i det – oavsett vilket land du tillhör.

Om man sitter i fängelse när kriget bryter ut, förvänta dig inte att det kommer finnas någon säkerhet. Straffen kommer att vara något som används som en ursäkt för att rättfärdiga en ytterligare förnedring, och ‘fängelsestraff’ kan snabbt bli en förklädnad för att dra in fångar i en krigsmaskin utan någon som helst hänsyn till deras rättigheter eller frihet. Det handlar om att bevara systemet och kasta bort alla som inte passar in, i det här fallet de som redan är stämplade som samhällsproblem...
Senast redigerad av KlasLund 2025-02-15 kl. 12:50.
Citera
2025-02-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Att kalla svenska fängelser för ‘lyxhotell’ är en grov förenkling av verkligheten. Frihetsberövande är alltid en svår erfarenhet, oavsett hur systemet ser ut. Men när det kommer till krig, verkar det som om många har en naiv uppfattning om vad det innebär. Att tro att svenska soldater skulle stå utanför den brutalitet och de övergrepp som förekommer i krig är inte bara en överdrift – det är farligt. Krig är inte vackert, och de flesta soldater, oavsett nation, dras in i en våldsam verklighet där övergrepp och grymheter kan bli en del av den blodiga historien. Sverige är inget undantag, och vi måste inse att våra soldater inte är mer ‘civiliserade’ än någon annan när de sätts under de extrema förhållandena som ett krig innebär.

Att tro att vi som nation skulle hålla oss på en högre moralisk nivå än alla andra är en absurd tanke. Alla soldater, oavsett land, är människor och kan agera utifrån desperation och överlevnad, inte ideal och vänlighet. Krig är en mänsklig tragedi, och det finns inget glamouröst i det – oavsett vilket land du tillhör.

Nu är du inne på ett farligt spår som insinuerar att svenska soldater skulle bete sig som ryssar som mördar och våldtar där de härjar samt avrättar fångar.

Något sådant kommer inte att hända i Sverige, den soldat som skulle bete sig som så hamnar i fängelse. Det är krigsförbrytelser som du påstår att svenska soldater skulle delta i.

Däremot kan jag hålla med dig om att slagfältet blir en fruktansvärd upplevelse och tyvärr så kommer framtida krig även att drabba civila lika hårt såsom fienden krigar genom att mala ner städerna de vill inta. Men det är en annan historia som jag bara nämner för att det är viktigt att arbeta för en hållbar fredlig värld, men också vara beredd på att kriga för att återskapa freden när den bryts.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-02-15 kl. 12:49.
Citera
2025-02-15, 12:53
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Nu är du inne på ett farligt spår som insinuerar att svenska soldater skulle bete sig som ryssar som mördar och våldtar där de härjar samt avrättar fångar.

Något sådant kommer inte att hända i Sverige, den soldat som skulle bete sig som så hamnar i fängelse. Det är krigsförbrytelser som du påstår att svenska soldater skulle delta i.

Däremot kan jag hålla med dig om att slagfältet blir en fruktansvärd upplevelse och tyvärr så kommer framtida krig även att drabba civila lika hårt såsom fienden krigar genom att mala ner städerna de vill inta. Men det är en annan historia som jag bara nämner för att det är viktigt att arbeta för en hållbar fredlig värld, men också vara beredd på att kriga för att återskapa freden när den bryts.

Innerst inne tror jag också på saft, kanelbullar och dialog.
Citera
2025-02-15, 13:33
Medlem
Nu ser det ut att bli fred ändå, men jag hade vägrat bli sprängd i bitar utav någon drönare för "Ukrainas frihet" om man säger så.
Citera
2025-02-15, 14:06
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Patetiskt hur då? Kvinnor anses jämlika män idag, så varför ska inte kvinnor skickade till fronten? Du är patetiskt som påstår att kvinnor är jämlika män i fredstid, men sedan när det blir krig så blir kvinnor plötsligt att jämställa med småbarn. Det är du som inte kan tänka konsekvent, eller argumentera hederligt.

Vilka moraliska argument har du till stöd för att män ska offra sig i krig, för feministiska kvinnor? Berätta.

Varför ska vuxna män bry sig om vilket språk som pratas i skolan? Haha, är det ditt argument?! Män ska offra sig i krig i försvar av feminister för att barn inte ska prata ryska i skolan! Haha! Det måste vara det mest korkade argumentet jag läst någonsin!

Varför kan hjärndöda nationalister och gentlemän ALDRIG ge några vettiga argument för varför män ska offra sig i krig? Verkar nästan som att det faktiskt inte finns några hållbara rationella anledningar alls. Ändå är så många män villiga att göra det. Män är defekta på något sätt. Något fel på hjärnan.

Här är exempel sakliga argument: män, som äger mark, som är respekterade av samhället, som är lyckligt gifta med kärleksfulla undergivna lojala kvinnor, som har barn tillsammans som via gentest konstaterats vara hans barn, dessa män HAR ANLEDNING att vilja strida för Sverige. De vill försvara sin egendom, sina barn. Sådär, så enkelt var det att komma med rationella hållbara argument. Men det innebär samtidigt att män utan egen mark och eget hus som han (inte banken) äger, utan kärleksfull och lojala fru och barn, saknar alla anledningar att offra sig. Så skriver en människa med fungerande hjärna.

Du är väl inte kvinna???
Om du gjort värnplikt komer du kallas
Totalplikt innebär att hjälpa till som med mat, sjukvård, vårda gamlingar, hjälpa bönder få fram mat.
Glöm fronten
Din inställning är fullständigt vedervärdig.
Total avsaknad empati att hjälpa andra människor i händelse av krig. Fly du...för du kommer inte vara välkommen hem så stanna där du åkt till.
Trots att jag för första gången på 15 år är sjukskriven då jag inväntar en ny ryggoperation vet att jag nu fysiskt inte kan men så fort jag blir bättre beroende på utfallet kommer jag ställa upp på det jag kan.
Citera
2025-02-15, 14:09
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memekrig
Nu ser det ut att bli fred ändå, men jag hade vägrat bli sprängd i bitar utav någon drönare för "Ukrainas frihet" om man säger så.

För Sveriges frihet då?
Att vi ska slippa bli annekterade av ryssjävlarna. Man har dessutom hus, hem, familj och vänner dvs goda skäl att göra sitt i händelse av krig.
Ni är bra patetiska självgoda skitstövlar o jag hoppas ni går under för ni är ett skämt för mänskligheten
Citera
2025-02-15, 14:21
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Du blir efterlyst och hemskickad annars riskerar du upp till 4 år på kåken med knäckebröd och vatten till middag.

https://www.krisinformation.se/forbered-dig/hojd-beredskap-och-krig/totalforsvarsplikt

Heller det än att själv bli kanonmat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in