2025-02-15, 14:22
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memekrig
Nu ser det ut att bli fred ändå, men jag hade vägrat bli sprängd i bitar utav någon drönare för "Ukrainas frihet" om man säger så.

LOL ja det kanske blir "fred" mellan Ryssland och Ukraina men storkriget är bara något eller ett par år bort.
Citera
2025-02-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sydsten
Kan vi försöka vara on-topic? Hålla oss till ämnet?

Alltså vad staten Sverige gör (eller inte gör) i krigssituation med dem som undviker inkallelse genom att gömma sig utomlands.

Och vad staterna där de befinner sig gör, eller inte gör.

Säg att jag sitter och trycker i en bergsby i Kroatien när det pågår krig i Östersjön. Kommer Kroatien att utlämna mig?
Frågan är om du kommer till Kroatien. Gränserna stängs vid mobilisering.
Citera
2025-02-15, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Memekrig
Nu ser det ut att bli fred ändå, men jag hade vägrat bli sprängd i bitar utav någon drönare för "Ukrainas frihet" om man säger så.

Jag hoppas verkligen att Ukraina och inte Ryssland vinner, fast det ser inte hoppfullt ut nu. Däremot skulle jag aldrig bli kanonmat. Det är inte aktuellt i mitt fall ändå, då jag är över 50 och aldrig har gjort militärtjänst.
Citera
2025-02-15, 16:39
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Bättre i fängelse än att få huvudet bortskjutet vid fronten.

Bättre nationalister och "gentlemän" söker sig till fronten, så kan smarta män softa i fängelset istället.

Det är därför vi borde överväga avsevärt hårdare straff för desertering i Sverige.
Citera
2025-02-15, 17:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Det är därför vi borde överväga avsevärt hårdare straff för desertering i Sverige.

Varför det? Det finns ju många engagerade människor. Allt från klimataktivister, palestinademonstranter till djurrättsaktivister som tycker enormt illa om Putin. De kommer ställa sig i kö för att få strida för Sverige. Känner att min närvaro blir överflödig i sammanhanget.
Citera
2025-02-15, 17:18
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför det? Det finns ju många engagerade människor. Allt från klimataktivister, palestinademonstranter till djurrättsaktivister som tycker enormt illa om Putin. De kommer ställa sig i kö för att få strida för Sverige. Känner att min närvaro blir överflödig i sammanhanget.

Der handlar om plikt. Känner personligen att Jag har mage och moral för att utföra straffen för pliktvägran.
Citera
2025-02-15, 18:00
Avslutad
I andra länder blir desertörer avrättade så det är ingen idé att du försöker "rymma".

Dom hittar dig ändå och får springa ut i kriget. Annars blir det kåken 3-4 år.
Citera
2025-02-15, 18:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Der handlar om plikt. Känner personligen att Jag har mage och moral för att utföra straffen för pliktvägran.

Men det finns ju så många andra plikttrogna.
Läste nu precis om ett gäng aktivister som hällt ut rödfärg på arlandas inrikesterminal, i protest mot inrikesflyget. Sådana personer med högt patos är säkert mer än villiga att offra sig.
Citera
2025-02-15, 18:11
Medlem
Citat:

Varför då?

Varför är ni som inte kan ge några vettiga argument till stöd för era åsikter, så ivriga att straffa fredliga män?

Men ni vill samtidigt inte alls straffa kvinnor som vägrar hålla i vapen. Samtidigt som ni mumlar att kvinnor minsann är minst lika starka och självständiga som män, och kvinnor förtjänar högre löner.
Citera
2025-02-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
I andra länder blir desertörer avrättade så det är ingen idé att du försöker "rymma".

Dom hittar dig ändå och får springa ut i kriget. Annars blir det kåken 3-4 år.

Jaså vilka andra länder då?

Jag tror det du skriver enbart sker i dina fantasier, som är resultatet av en ond odemokratisk hjärna.

Det har flytt många tiotusentals unga män från Ukraina. Inga som helst problem med det. Ingen blir avrättad. Dessa unga män i de fall de fångas in vid gränsen till ett grannland, har det lugnt och skönt i en cell, när hjärndöda nationalister och gentlemän istället dör som flugor vid fronten, precis som dessa nationalister önskar.
Citera
2025-02-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Jaså vilka andra länder då?

Jag tror det du skriver enbart sker i dina fantasier, som är resultatet av en ond odemokratisk hjärna.

Det har flytt många tiotusentals unga män från Ukraina. Inga som helst problem med det. Ingen blir avrättad. Dessa unga män i de fall de fångas in vid gränsen till ett grannland, har det lugnt och skönt i en cell, när hjärndöda nationalister och gentlemän istället dör som flugor vid fronten, precis som dessa nationalister önskar.

Alla fega desertörer och landsförrädare ska skjutas enligt mig och flyr ni landet ska ni inte vara välkomna tillbaka!
Citera
2025-02-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Du blir efterlyst och hemskickad annars riskerar du upp till 4 år på kåken med knäckebröd och vatten till middag.

https://www.krisinformation.se/forbered-dig/hojd-beredskap-och-krig/totalforsvarsplikt
Svenska fängelser har väl bäst standard i världen.
I händelse av krig kommer många att vägra.
Förmodligen tvingas Sverige till nya extremt hårda lagar för dom som vägrar bli kanonmat.
Inte många kommer frivilligt att ställa upp.
Min grabb kommer jag skicka utomlands till avlägsen släkt om det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in