2025-02-14, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du glömde nämna katolska präster angående våldtäkter? Det är uppenbart att kristendom inte per automatik gör alla goda. Det är också uppenbart att det finns goda människor som inte är religiösa eller som har en annan religion. Dvs kristendomen är inte nödvändig i sammanhanget. Därmed förnekas inte att kristendomen har påverkat västvärlden mycket. Det finns korn av sanning och positiva budskap i kyrkans lära också, även om religionen som helhet är rappakalja.

Du jämför päron och kokosnötter.

Inom buddhismen ingår barnvåldtäkterna i religiösa ritualer.

Återigen: Diskussionen handlade om huruvida moralen kommer inifrån människan eller kommer utifrån.

Du medger alltså att moralen kommer utifrån och att Humanisterna har fel?
Citera
2025-02-14, 17:09
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Du jämför päron och kokosnötter.

Inom buddhismen ingår barnvåldtäkterna i religiösa ritualer.

Det tror jag inte på.

Citat:
Återigen: Diskussionen handlade om huruvida moralen kommer inifrån människan eller kommer utifrån.
Du medger alltså att moralen kommer utifrån och att Humanisterna har fel?
Jag menar ju uppenbarligen att god moral finnas helt oavsett kristendomen. Detta är uppenbart. Ni kristna som tror att kristendomen är det enda som kan leda till god moral, ni har fel. Du är hjärntvättad.
Citera
2025-02-14, 17:19
Bannlyst
Citat:
Det tror jag inte på.

Oj, krossade jag din bild av den gulliga Buddhismen nu?
Citera
2025-02-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Kan det finnas ännu bättre alternativ?

Som är andliga?

För all del, jag ska inte vara omöjlig. Om du har några förslag på andliga alternativ får du gärna berätta dem för mig.
Citera
2025-02-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Tragiskt. Kyrkan ljög, men Bibeln ljuger inte, och du var för ung för att läsa bibeln. Det är en bok som är för svår för de flesta under 40 generellt, man måste ha levt ett liv så man känner igen sanningarna och kan reflektera över dem, för att förstå.

Satan har fått makten att placera ut falsklärare överallt, men han har inte fått makten att ta bort bibeln. Då ändrade han istället orden vi använder i vardagen, så att ande blev medvetande, sedan glömde man bort detta några hundra år senare och inbillar sig att andar är spöken... och så är det med många ord. Demon betyder felprogrammering. Ängel budbärare. osv osv osv.
Bibeln ljuger visst. De människor, som bestämde vilka texter som skulle få vara med i Bibeln, brände alla texter de jobbade hårt för att finna som inte stämde med lögnerna de ville framföra, och bannlös andra kristna som sa sanningen. Om Bibelsammansättarna inte ljugit hade det inte varit så viktigt för dem att stoppa bevis på att de ljög...
Därför finns det så få - kända - bevis kvar, men några har hittats, t ex ett som talar om att
/Jesus var gift.
/Mycket troligt med Maria Magdala, som Bibeln vill förminska. Hon var snarare en likvärdig lärljunge enligt Jesus verkar det som.
/Och hon blev PRÄSTINNA i ett av de senare bannlysta kristna samfunden för att de sa sanningen om de här. Så katolska och protestantiska kyrkans långvariga motstånd mot kvinliga präster visar på löjligheten...

/Och den största lögnen Jesus biologiska far var säkert inte gud, troligen fenisiska soldaten Pantera.
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Du kanske skulle ta råd i sådana frågor från någon som är vuxen istället?
Varför det?? Jag hade ju redan då mycket bättre logiskt tänkande än religiösa vuxna...
Pappa var smart men la sig inte i då andra försökte påverka mig att tro på gud och sätta mig i Söndagsskolan, han räknade nog med att skulle komma på det själv snart vilket jag gjorde.
Grundskolan var mest bortkastad till, för jag måste mest sitta och vänta på de andra för jag fick max ligga två kapitel före de andra.
Som ung vuxen chockade jag en VD i ett börsnoterat företag då jag med logik hade listat ut en hemlighet, som bara 8 visste, efter att ha läst ett kort pressmeddelande.
((Jag var en "tänkare" redan som småbarn. Som 3-4åring sa jag en del filosofiska saker min mamma hade svårt att förstå. Min 4 år äldre kusin och jag var mest med och fick vara med på vuxnas villkor i sällskapsspel med männen så unga vi ville, medan mammorna gjorde sig så barnen vann. Det märkte jag och blev arg för jag räknade det som fusk så från 3 års ålder spelade jag bara med männen...
Som 7åring började jag som fotbollscoach, och som 9-10åring pratade jag som en advokat då de jämngamla kom och var exalterade över att de frågat chans på tjejer.
-Äh! Larvigt. Det är inte juridiskt bindande i alla fall, sa jag allvarligt.

Startade mitt första företag redan innan jag var myndig.))
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Jag gav dig tankebröd för att lista ut en bättre logisk förklaring till sakernas tillstånd i denna värld. För visst har du en poäng i ditt resonemang, men det är inte ett komplett resonemang. Du har stannat halvvägs utan att tänka vidare, kanske för att du helt enkelt inte vill att Gud ska finnas?
Jag VET att gud inte finns, så det vore ologiskt att fundera vidare mer på guds existens... (Sedan 6-7årsåldern har jag tänkt ut fler argument, som det jag skrev tidigare.
Det är ENKELT varför världen ser ut så illa som den gör. = Det finns begränsade resurser och en del rikingar och maktgalna roffar åt sig t o m mer än de kan göra av med

((Jag berättade att jag är egen företagare, MEN till skillnad från de giriga t ex:
/I mitt första företag betalade jag 10-35 % mer till de anställda än konkurrenterna.
/Har jobbat väldigt mycket gratis som ungdomsledare och i en hjälp-till-självhjälps-hjälporganisation, som jag grundade själv. Vi tiggde surplus från företag men tiggde aldrig några pengar, kostnader betalade vi själva.
/Nu håller jag på att starta två projekt i SOasien, som jag finansierar ur egen ficka, för att skapa jobb åt en fattig stam där.
/Har aldrig brytt mig om pengar - bara jag har så det räcker, vilket är lite - annat än som ett mått på hur ekonomiska saker som t ex företag lyckas, och har gett bort ganska mycket.
Citera
2025-02-15, 03:52
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad är egentligen det konstiga?

Att döpa sig är ofta inget man väljer själv, utan en sak som föräldrar gör som en fin tradition. Många konfirmerar sig utan att de tror på någon gud, utan det är bara "något man gör". Samma sak med att gifta sig, förutom att giftermålet har en hel del juridiska konsekvenser. Men många tycker att det helt enkelt är vackert att ha ceremonin i en kyrka. Det du beskriver låter ju som 90% av befolkningen.
Vilket är precis det som gör att Humanisterna framstår som en liberal tillgång-efterfrågan tjänst helt utan ideologisk grund.

Vilket är ungefär lika intressant som Björn Ulvaeus avatarprojekt.
Citera
2025-02-15, 04:12
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Oj, krossade jag din bild av den gulliga Buddhismen nu?
Nej, du bekräftade min bild av att vara en skenhelig och falsk religiös galenpanna.
Citera
2025-02-15, 08:01
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
För all del, jag ska inte vara omöjlig. Om du har några förslag på andliga alternativ får du gärna berätta dem för mig.
Hört talas om intution?
Citera
2025-02-15, 08:02
Medlem
Som Voltaire uttryckte det: "Ett fyndigt svar bevisar ingenting".

Den religiöse är en mer övad debattör. Det betyder inte att han har vettiga åsikter och föreställningar.

Annars brukar religionsförespråkarna förlora de här meningsutbytena. Vad gäller specifikt kristendomen har kanske indoktrineringen och lärosystem haft en del positiva samhälleliga bieffekter i form av laglydnad och sammanhållning.

Men det handlar om att hantera människans biologiska förutsättningar. Naturligt lever vi i smågrupper på 20-30 personer som är släkt med varandra och har vuxit upp med varandra.

Nu lever mänskligheten i andra konstellationer och för att samhället ska fungera det behövs något som ersätter stammens sammanhållning baserad på släktskap och gemensam uppväxt.

Förr erbjöd religionen detta i form av gemensamma kosmologiska föreställningar och gemensamma ritualer och sätt att kommunicera.

Det är helt riktigt att det moderna sekulära samhället inte varit helt framgångsrikt i att ersätta detta.

Det betyder inte att gamla religiösa urkunder bestående av lika delar gamla amsagor, gammalt skrock och rena dumheter förtjänar att tillmätas någon betydelse.
Citera
2025-02-15, 11:24
Medlem
zebra121s avatar
Selander är bra och riktigt vass. Sturmark är oxå en imponerande debattör så det hade varit roligt att se dessa herrar.
Citera
2025-02-15, 12:29
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Du glömde nämna katolska präster angående våldtäkter? Det är uppenbart att kristendom inte per automatik gör alla goda.

Det blir kanske lite tjatigt, men som jag sagt, katolska kyrkan är inte kristndom. Det du framför här är bara ännu ett tecken. De införde celibatet och det har inte stöd i bibeln, liksom så mycket annat. Givetvis drar det förhållningssättet till sig personer md perverterade böjelser.
Citera
2025-02-15, 12:31
Medlem
Citat:
Du glömde nämna katolska präster angående våldtäkter? Det är uppenbart att kristendom inte per automatik gör alla goda. Det är också uppenbart att det finns goda människor som inte är religiösa eller som har en annan religion. Dvs kristendomen är inte nödvändig i sammanhanget. Därmed förnekas inte att kristendomen har påverkat västvärlden mycket. Det finns korn av sanning och positiva budskap i kyrkans lära också, även om religionen som helhet är rappakalja.
Det är nog snarare så att kyrkor agerar mot Kristi budskap, ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in