2025-02-15, 16:03
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vilket är precis det som gör att Humanisterna framstår som en liberal tillgång-efterfrågan tjänst helt utan ideologisk grund.

Vilket är ungefär lika intressant som Björn Ulvaeus avatarprojekt.
Ok, jag håller inte med dig.
Citera
2025-02-15, 18:18
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ok, jag håller inte med dig.
Det får du göra som du vill.
Ditt resonemang var att folk gör det i kyrkan ändå, utan att tro på Gud.

Om Humanisterna hade tänkt efter lite, hade man kanske utvärderat vad sakramenten är i andra religiösa sammanhang, för att förstå sambandet: tas upp i gemenskapen, bli en man, ingå förbund med den man älskar, begravas.

Gifta sig kan man redan göra borgerligt, så det är ju överflödigt. Att döpas är att tas upp i den kristna gemenskapen, konfirmationen bekräftar barnets egna vilja att ingå i gemenskapen o s v. Vilken gemenskap står Humanisterna för? Surmarks bastuklubb?

Det enda jag egentligen kan se ett verkligt behov av, är en begravning utanför kyrkan.
Citera
2025-02-16, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Hört talas om intution?

Visst har jag hört ordet tidigare, men hur tänkte du att det skulle vara relevant för sammanhanget ?
Citera
2025-02-16, 08:35
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Visst har jag hört ordet tidigare, men hur tänkte du att det skulle vara relevant för sammanhanget ?
Istället för sekulär humanism kan vi följa intuitionen som är en direkt kontakt med guds kunskapskälla. Göra beslut utifrån metafysiska intuion (kärlek).
Citera
2025-02-16, 22:52
Medlem
Citat:
Istället för sekulär humanism kan vi följa intuitionen som är en direkt kontakt med guds kunskapskälla. Göra beslut utifrån metafysiska intuion (kärlek).

Du får gärna beskriva några konkreta dagsaktuella frågor man kan ta sig ann genom intuition.
Citera
2025-02-17, 07:44
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Du får gärna beskriva några konkreta dagsaktuella frågor man kan ta sig ann genom intuition.
Egentligen vilken som helst?

Det blir nog enklare om du skriver nån fråga man inte kan få svar Mee genom intuition, för kan inte komma på någon själv.
Citera
2025-02-17, 11:28
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Ingenting uppstår ur ett vakuum men det finns en rätt stor vattendelare i teistiskt och sekulärt synsätt, som jag pekade på.
Kristendomen är ju en utveckling av en oral tradition, äldre än bronsåldern. Mycket av de filosofiska ställningstaganden man kan hitta i gamla testamentet är säkert relevanta för en samhällsstruktur med små grupper av primitiva samhällen med begränsad kontakt med omvärlden. Rent fysiologiskt har inte människan utvecklats mycket sedan dess, så mycket fungerar även idag om man bortser från teisternas förklaringsmodeller.

Men är då ursprunget verkligen kristet och inte rent mänskligt?!

Dessutom, all seriös forskning som bedrivs kring värderingar, etik och moral är idag sekulär, även när den bedrivs av religiösa människor.

Varför är du en bra människa? För att du fattar beslut efter rädslan att straffas i helvetet i evigheten eller efter logiska och empatiska bevekelsegrunder? Skillnaden är subtil men viktig att förstå...
Precis. Det var det jag ville få fram. Att kalla det för kristen etik eller moral är fel, för det är bara ett steg av tusentals på vägen. Och den "kristna etiken" har ju också förändrats kopiöst mycket sen den togs fram för 2000 år sen, och ändå fortsätter folk att använda samma ord för att beskriva det.
Det är dags att begrava det synsättet en gång för alla. Vi har en mänsklig moral och etik.

Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Även om det skulle vara så att big bang är sant och människan utvecklades från apor så kan man faktiskt tro ändå,ingen som har sagt att skapelseberättelsen i 1 Moseboken är på riktigt och förmodligen är det inte så men religion handlar om tro.
När det gäller Guds existens så, man kan inte tro på påhittade figurer som Batman och Spiderman, man kan inte tro på sådant som finns på riktigt.
Guds existens är lite luddig,det finns "bevis" i gamla skrifter om folk som har haft kontakt med Gud, så det finns en möjlighet att Gud finns,man kan tro eller inte det väljer man själv.
Nja. Tyvärr så finns det ju rätt många som faktiskt påstår att skapelseberättelsen är sann. Lyckligtvis inte så speciellt många här i Sverige.
Och gamla skrifter kan aldrig vara någon form av bevis (vet att du skrev det inom ""), för i så fall skulle man lika gärna kunna hävda att Odysseus seglade omkring och slogs mot jättar och massa andra dumheter som vi vet inte är sanna.

Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Dom sk kristna värderingarna har uppstått när det funnits människor som emotionellt var tillräckligt mogna för att ha dessa värderingar. Värderingar har kommit från deras mognad och inte från en religion.

Dessa värderingar har alla emotionellt vuxna per automatik. De troende är inte emotionellt vuxna, kan inte vara om de tror på en fantasivarelse, därför behöver de en bok där dessa värderingarna står skrivna. De emotionellt mogna har dessa värderingar "inbyggda", de vet i sitt innersta vad som är rätt och fel, de har ett samvete.

Om man måste läsa på en bok vad som är rätt och fel och om man följer dessa råd för att man väntar sig en belöning i himlen, eller är rädd för straff, är det inte en mogen form av moral. De som har en inre kompass om rätt och fel har mognare form av moral, den styrs inte av religioner. De som har konsekvensetik kan inte förstå en mognare form av etik och tror att de icketroende har ingen moral eller etik.
Ja. Dags för folk att förstå att det är vi ateister som är moraliska på riktigt. Vi handlar inte rätt för att vi tror att vi ska bli belönade eller bestraffade för vad vi gör, utan för att vi vill göra rätt.
Citera
2025-02-17, 20:17
Medlem
Citat:
Egentligen vilken som helst?

Det blir nog enklare om du skriver nån fråga man inte kan få svar Mee genom intuition, för kan inte komma på någon själv.

Vi kan ta frågan om kriminalitet. Hur löser du den med intuition ?
Citera
2025-02-17, 20:24
Medlem
Nordfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det måste ha varit en klantig debattör, eftersom jag får Jehovas Vittnen svarslösa på några minuter
genom att säga så här och kan sedan hänvisa till passande punkt vad de än kommer med för argumentförsök:

"Kristna säger att gud är allsmäktig. Eftersom så mycket skit händer t o m små barn så måste det vara ett av de här alternativen:
1. Gud är allsmäktig = I sådana fall är hen en elak djävel. Om jag vore allsmäktig skulle jag inte låta onda saker hända ok/bra människor...
2. Gud är inte allsmäktig =Kristendomen ljuger.
3. Gud finns inte...

Vilket väljer du?"

En del kristna har försökt med att gud har lämnat över till mänskligheten att lösa problemen och kommer att gå in EFTER allt är löst = Utopi. Så om gud skulle finnas är han dessutom korkad...
Detta måste vara det mest uttjatade, ogenomtänkta och trötta argumentet genom tiderna. Idén bygger på att vi har erhållit fri vilja från Gud. Sen att vi människor är eländiga och hopplösa för det mesta är en annan sak. Det följer samma princip som en förälder som låter sitt barn flytta hemifrån och låter det bestämma på egen hand.
Citera
2025-02-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordfeldt
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det måste ha varit en klantig debattör, eftersom jag får Jehovas Vittnen svarslösa på några minuter
genom att säga så här och kan sedan hänvisa till passande punkt vad de än kommer med för argumentförsök:

"Kristna säger att gud är allsmäktig. Eftersom så mycket skit händer t o m små barn så måste det vara ett av de här alternativen:
1. Gud är allsmäktig = I sådana fall är hen en elak djävel. Om jag vore allsmäktig skulle jag inte låta onda saker hända ok/bra människor...
2. Gud är inte allsmäktig =Kristendomen ljuger.
3. Gud finns inte...

Vilket väljer du?"

En del kristna har försökt med att gud har lämnat över till mänskligheten att lösa problemen och kommer att gå in EFTER allt är löst = Utopi. Så om gud skulle finnas är han dessutom korkad...
Detta måste vara det mest uttjatade, ogenomtänkta och trötta argumentet genom tiderna. Idén bygger på att vi har erhållit fri vilja från Gud. Sen att vi människor är eländiga och hopplösa för det mesta är en annan sak. Det följer samma princip som en förälder som låter sitt barn flytta hemifrån och låter det bestämma på egen hand.
Ditt svar är ju ett mycket uttjatat MISSLYCKAT FÖRSÖK TILL BORTFÖRKLARING. Det vederlägs ju av det jag skrev i det du citerade...
Citera
2025-02-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Den moral du tallar om är rotad i människans evolutionära biologi och gäller knappast bara bara den kristna världen eller västerländska samhällen.

Kristen sekulär västerländsk moral baserad på kristendom är dysfunktionell eftersom den går ut på obegränsad altruism och mesighet.

Det som är inprogrammerat genetiskt är alturism mot sin egen grupp, tvärt om mot utomstående, som man kan se i gamla testamentet. Att göra som Gingis Khan och döda miljoner (utomstående) människor är inget som går emot nedärvd moral och människans evolutionära biologi.
Citera
2025-03-09, 15:05
Avstängd
senhackarens avatar
Till skillnad från högerkristna, så lever inte humanisterna kvar på medeltiden med ett trångsynt gammalmodigt tänkande. Humanisterna är mycket klokare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in