2025-02-15, 01:19
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Av vad jag förstått det så var det mycket folk på fm då det var nationella prov, betydligt färre personer på em.

Det var bland annat knökfullt på morgonbussen enligt dagens artikel om när RA åkte till skolan.

I tidigare artikel har det stått att det var ca 400 personer på skolan sammanlagt när skjutningen började (och att det var strax under 3000 inskrivna elever och personal på skolan allt som allt så 400 personer är inte speciellt många mot en vanlig dag utan nationella prov).
Vilket RA var medveten om då han var på plats. En vanlig skolskytt vill ha så många "bodycounts" som möjligt, men RA väntade i 5 timmar tills det blev lunchtid, varför?
Citera
2025-02-15, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Vilket RA var medveten om då han var på plats. En vanlig skolskytt vill ha så många "bodycounts" som möjligt, men RA väntade i 5 timmar tills det blev lunchtid, varför?
Som jag skrev tidigare ikväll, jag tror inte att RA var utstuderad i val av tidpunkt utan mer att det ”blev”. Jag tror att han var förvirrad, hade någon slags tunnelseende och betedde sig irrationellt.

Och att han förmodligen skulle bli fly förbannad över min analys.
Citera
2025-02-15, 01:34
Medlem
Citat:
Att han tagit sig tid på plats, i 5 timmar, tyder väl ändå på att han kanske tvekade rätt länge på vad han skulle göra? Vanliga skolskyttar går ju rätt in och matar skott?

Jag tror innerst inne att han verkligen inte ville göra det han gjorde, ärligt talat. Men att han var så jävla förstörd inombords att han till slut kände att det inte fanns något ljus i tunneln.

Som att han inte hade valet att döda endast sig själv, i sin lägenhet, istället för att försöka döda tiotals andra?
Det låter som du beskriver nån självmordsbenägen som sitter och överväger att hoppa ner från bron. När det i själva verket är någon som tagit med sig vapen in i en skola för att massmörda.

Rickard var en autist som var intresserad av militär och vapen.
Han var dock samtidigt inte särskilt smart.
5 timmar är vad han kanske behövde för att planera, fokusera och analysera varenda meter av den gigantiska byggnaden?
Citera
2025-02-15, 01:42
Medlem
K.Blomkvists avatar
Sorgen är väldigt tung.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Oo18dO/du-skulle-overraska-mamma-men-nu-kommer-alla-med-blommor-till-dig
Publicerad 2025-02-14 21.50

Alla tre offer för den värsta masskjutningen i Sveriges historia.
Tre kistor – omgivna av blommor, vänner, barn, kompisar och skolkamrater.

Suck...
Citera
2025-02-15, 01:44
Medlem
Hade han velat döda så många som möjligt hade han ju först kunnat sätta igång rökbomben så brandlarmet startat. Då hade ju alla sprungit ut ur klassrummen matsalen och toaletterna eller var de nu befann sig. Känns inte så jätteplanerat.
Citera
2025-02-15, 01:55
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hade han velat döda så många som möjligt hade han ju först kunnat sätta igång rökbomben så brandlarmet startat. Då hade ju alla sprungit ut ur klassrummen matsalen och toaletterna eller var de nu befann sig. Känns inte så jätteplanerat.
Det var precis det han gjorde. Vad menar du?
När och varför han gjorde det är frågan;
1. Han kastade rökbomb när alla hade stängt in sig i klassrummen.
2. Han kastade rökbomb när han såg poliserna ta sig in i byggnaden.

Sen är inrymning och att söka skydd typ det första som skolorna blir tillsagda att göra vid pågående dödligt våld.
Senast redigerad av -Nigger- 2025-02-15 kl. 01:58.
Citera
2025-02-15, 01:58
Medlem
Citat:
Det var precis det han gjorde. Vad menar du?

Att han började skjuta långt innan brandlarmet satte igång.

Angående motivet så lär det till 100% handla om RA själv och inte hans offer.
Citera
2025-02-15, 01:59
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Att han började skjuta långt innan brandlarmet satte igång.

Angående motivet så lär det till 100% handla om RA själv och inte hans offer.
Läs mitt uppdaterade inlägg.
Motivet är psykisk ohälsa. Inget annat. Min teori.
Citera
2025-02-15, 02:00
Medlem
Inte alls svårt fatta varför han var på skolan flera timmar innan massakern. Med stor sannolikhet rekade han, gjorde en mental lista över de han helst ville skjuta. Njöt av situationen, kände sig mäktig, han visste något ingen annan visste, snart skulle de sluta ignorera honom och sluta leva sina äckliga liv. Telefonen praktisk om någon tittade eller såg ut vilja fråga t.ex. "letar du efter ett klassrum, vilket isf, jag kan visa". Tror också han tvekade, ont och gott slogs i honom dessa timmar, om det goda segrat hade han lämnat. Att han var på skolan ett par veckor innan var nog test hur han smälte in, om gitarrfodralet funkade eller tilldrog sig oönskat intresse, memorera planlösning, span lämpliga offer, och genomgång av sin plan. Att han setts i en kyrka med gitarrfodralet var nog träning vistas bland folk, ev. beväpnad, och kanske ett uttryck för en ambivalens, att han önskade bli räddad från sina onda tankar. Sålde vapenskåpet för det behövdes ej längre och behövde pengar. Tror han ringde spekulanten som blev utan för han hade anledning ringa en människa och han ville sköta bland det sista han gjorde rätt och riktigt.
Senast redigerad av kringkring 2025-02-15 kl. 02:13. Anledning: Tillägg
Citera
2025-02-15, 02:03
Medlem
Citat:
Läs mitt uppdaterade inlägg.
Motivet är psykiskt ohälsa. Inget annat.

Jag har läst det och det ändrar inte på att han började skjuta innan han satte igång någon rökbomb.
Ja det handlade helt om honom. Han hade bestämt att ta livet av sig men ville bli ihågkommen för något.
Citera
2025-02-15, 02:03
Medlem
K.Blomkvists avatar
Intervju av han som köpte vapenskåpet.

Anders köpte vapenskåp av Rickard Andersson
Uppdaterad igår 16:45Publicerad igår 16:41

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/anders-kopte-vapenskap-av-massmordaren-rickard-andersson

Han verkade väldigt tillbakadragen. Lite tafatt och ganska harmlös.
Citera
2025-02-15, 02:09
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Jag har läst det och det ändrar inte på att han började skjuta innan han satte igång någon rökbomb.
Ja det handlade helt om honom. Han hade bestämt att ta livet av sig men ville bli ihågkommen för något.
Jag undrar mycket om han funderat på att han satt sina kvarlevande (sin familj och släkt) i en riktigt dålig sits? Eller så struntade han bara i den punkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in