2025-02-14, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Allt man skriver på profilsidor stämmer inte men just för RA stämmer både årtal och skolnamn.

Simon är ett vanligt namn och det är säkert många Simon som har gått på skolan genom åren.
Varför skulle han ens sätta sitt gamla efternamn som förnamn på profilen?
Citera
2025-02-14, 20:11
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Nej, det är en släkting. Och inte heller denne har uttalat sig om diagnoser.

” Han vill vara för sig själv. Han verkar inte tycka om folk och så där, säger en släkting.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Me8QG/skolskjutningen-i-orebro-rickard-andersson-35-ar-misstankte-skytten

” Släktingen säger att Andersson växte upp i ett välmående område. Han saknade kriminellt förflutet. På senare år hade han ”inte några vänner alls” och ”mådde inte bra psykiskt”, enligt släktingen.”
https://omni.se/rickard-andersson-35-misstanks-for-masskjutningen-i-orebro/a/4Bllm6

Det borde varenda släkting eller förälder inse att personen måste utredas ordentligt.
Citera
2025-02-14, 20:13
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Simon är ett vanligt namn och det är säkert många Simon som har gått på skolan genom åren.
Varför skulle han ens sätta sitt gamla efternamn som förnamn på profilen?
Han hette Símon i efternamn, inte Simon.

Verkar för övrigt vara ett anrikt franskt efternamn.
https://www.houseofnames.com/simon-family-crest/french
Citera
2025-02-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kan nog hända att han även blev paranoid gentemot hunden och tyckte illa om den, om han ens lät den leva?!. Har på känn att han var jävligt sjuk under perioden.
Han var autistisk inte psykotisk, att få sjuka vanföreställningar om djur som onda eller whatever, är inte normalt för autism. Du blandar samman
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rekonstruerat? Du menar nog rekognoserat.
Ja. Det blev fel. Inget av orden verkar rätt och jag tänker väl på något mittemellan även om rekognosera blir bättre. Ord jag missförståt

Jag menar att återskapa välbekanta miljöer både fysiskt som via internet (med scheman och kartor över skolan om sådana fanns) och innan dådet då genom att åka buss på välbekanta linjer, ta med sig vapenfodral ut. Använda hunden kanske för att rekognosera.

Förbereda sig genom övning? Samt söka efter specifikt mål om sådant fanns.
Sådant som talar emot att det var en annan gärningsman inblandat som inte hade krävt egna utflykter. Tänker på tiden det tåg från ankomst till skjutning som anmärkningsvärt då de flesta lektioner även började 12.30 den tisdagen av de som bör ha rört sig omkring innan de gick till sina klassrum. Kanske rörde det sig för mycket folk omkring honom innan för att han skulle klara av att vara omkring dem eller börja skjuta och det behövde minskas först. Men å andra sidan startade han brandlarmet för stt få ut folk så var antagligen inte så det gick till.
Citera
2025-02-14, 20:21
Medlem
farbror Svens avatar
Psykiatrin, försörjningsstöd och vapenskåp tycks uppta de flestas intresse i tråden. Är inte ett vittne intressant?

Aftonbladet hade en intervju igår med en överlevande från det klassrum RA sköt ihjäl flera. Har ni några kommentarer kring detta vittnesmål?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEJLqJ/orebro-marya-stod-oga-mot-oga-med-skytten
Citera
2025-02-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsbritta
Finns fortfarande en på fejjan som heter Simon Örebro med en svartvit bild på en varg, men jag har för mig att jag har sett en annan med en bild på en varg, men är färgerna röd svartvit

Är på facebook nu och ska kolla. Är hans namn där Simon Örebro bara?
Citera
2025-02-14, 20:23
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Psykiatrin, försörjningsstöd och vapenskåp tycks uppta de flestas intresse i tråden. Är inte ett vittne intressant?

Aftonbladet hade en intervju med en överlevande från det klassrum RA sköt ihjäl flera. Har ni några kommentarer kring detta vittnesmål?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEJLqJ/orebro-marya-stod-oga-mot-oga-med-skytten

Den intervjun har diskuterats ganska flitigt i tråden. Du får bläddra tillbaka.
Citera
2025-02-14, 20:24
Medlem
[quote=SylviaPlath|91022758]
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Har du en länk till den?

https://www.youtube.com/watch?v=x9AX7SLqzTI

Vänta namnbytet har jag helt missat, hette Jonas Simon innan? Konstigt med ändring i både för och efternamn, om dom inte menar Jonas Simon Andersson, alltså som förnamn och mellannamn? Är förvirrad
Citera
2025-02-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Han var autistisk inte psykotisk, att få sjuka vanföreställningar om djur som onda eller whatever, är inte normalt för autism. Du blandar samman

Ja. Det blev fel. Inget av orden verkar rätt och jag tänker väl på något mittemellan även om rekognosera blir bättre. Ord jag missförståt

Jag menar att återskapa välbekanta miljöer både fysiskt som via internet (med scheman och kartor över skolan om sådana fanns) och innan dådet då genom att åka buss på välbekanta linjer, ta med sig vapenfodral ut. Använda hunden kanske för att rekognosera.

Förbereda sig genom övning? Samt söka efter specifikt mål om sådant fanns.
Sådant som talar emot att det var en annan gärningsman inblandat som inte hade krävt egna utflykter. Tänker på tiden det tåg från ankomst till skjutning som anmärkningsvärt då de flesta lektioner även började 12.30 den tisdagen av de som bör ha rört sig omkring innan de gick till sina klassrum. Kanske rörde det sig för mycket folk omkring honom innan för att han skulle klara av att vara omkring dem eller börja skjuta och det behövde minskas först. Men å andra sidan startade han brandlarmet för stt få ut folk så var antagligen inte så det gick till.
Han startade inte brandlarmet för att få ut folk. Det utlöstes av rökgranaten.
Tror du att folk som har låst in sig för skottlossning rusar ut pga brandlarmet.
Vilken hund är det du hänvisar till. Tidigare hade han hand om föräldrarnas Lagotto. Men har inte haft kontakt med föräldrarna på fler månader enligt vad som skrivits i tråden.
Citera
2025-02-14, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JolieKayy
Vänta namnbytet har jag helt missat, hette Jonas Simon innan? Konstigt med ändring i både för och efternamn, om dom inte menar Jonas Simon Andersson, alltså som förnamn och mellannamn? Är förvirrad

Hans förnamn var tidigare Jonas och efternamnet var Simon (eller Símon tydligen).
2017 ska han ha bytt till Rickard (som var hans mellannamn) och Andersson, som är faderns tidigare efternamn.
Citera
2025-02-14, 20:39
Avstängd
-Nigger-s avatar
Nu står det att RA var på skolan 5 timmar innan dådet skedde.

Citat:
Rickard Andersson tog lokalbussen från centrala Örebro till Campus Risbergska, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Han gick av vid skolan redan klockan 07.45 – fem timmar före masskjutningen.

På samma fullsatta buss fanns Xavier, 20.

– Obehagligt. Det känns sjukt att tänka på det, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRQ7BX/rickard-andersson-kom-till-skolan-fem-timmar-fore-skjutningen

Låter väldigt märkligt att han skulle sitta och trycka på skolan i 5 timmar innan han börjar skjuta. Måste vara den första skolskytten i historien som väntar så länge?

Sen att bussen han åkte med var fullsatt och ingen reagerar på att han har med sig vapenväska.

Citat:
Fram till dödskjutningen i Örebro var busslinje 3 så fullsatt på morgonen att resenärer stod tätt intill varandra i gångarna ända fram till busschauffören.

Blir bara märkligare detta för varje dag.
Senast redigerad av -Nigger- 2025-02-14 kl. 20:47.
Citera
2025-02-14, 20:39
Medlem
”Han gick av vid skolan redan klockan 07.45” (!!)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRQ7BX/rickard-andersson-kom-till-skolan-fem-timmar-fore-skjutningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in