2025-02-14, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Tack.

Läste precis att han kom hela 5 timmar innan skjutningen och åkte på en fullsatt buss. Det blir bara sjukare och sjukare att få grepp om honom.

Uppenbart var inte specifikt invandrare målet då det vore lätt för honom att mörda invandrare på väg till jobb och skola om det var rusningstrafik. Däremot så höjer det för att medelålders människor var måltavlor i sig och att somliga kanske mer råkade hamna I skottlinjen. Alternativt att svenskar inte alls var måltavlor även om att skjuta på en buss bör vara besvärligt om man vill se till så att man inte riskerar att tas levandes.

Gissningsvis har han suttit vaken hela natten och planerat det hela. Men jag som äldre kan knappt gå rakt trots att jag äter ritalin när jag är vaken för att plugga (jag somnar på ritalin också så det gör kanske inte skillnad för sömnen alls).

Kan han ha varit vaken i flera dygn? Hur känner ni andra äldre er om ni är vakna? Jag menar man blir sliten som man aldrig blev som barn, tonåring och ung.

Själv har jag varit vaken dygnet runt sedan i höstas och iallafall i två månader utan att bli knäpp men jag sover var och varannan natt så det kanske inte påverkar mer normalt sett än att man känner sig slut som människa.

Brukar gärningsmän strunta i att sova innan de begår attentat? Han ska ha varit vaken på nätter och sovit på dagarna så att vara iväg vid sju känns inte troligt om han sovit innan.

Har någon granskat scheman ordentligt för den dagen?

Innan idag stod det att han kom till skolan 1,5 timme innan ,många olika bud här
Citera
2025-02-14, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Antagligen kamera då inga på bussen lagt märke till honom. I en fullsatt buss ståendes med tre vapen. Killen levde som ett spöke.

Mycket möjligt, men det vore bra om de kunde bekräfta var uppgifterna kommer ifrån.
Alla dessa tidningar gottar sig i att mystifiera killen.
Därför som jag sällan läser alla dessa blaskor, man blir ju bara irriterad.
Citera
2025-02-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Innan idag stod det att han kom till skolan 1,5 timme innan ,många olika bud här

Det stod att någon har SETT honom 1,5h innan.
Citera
2025-02-14, 21:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Varför kan de aldrig tala om varifrån uppgifterna kommer?
Ett nytt vittnesmål? Fångades han på kamera på bussen?

Tidpunkten 10:59 är en väldigt exakt tidpunkt.

Det kan vara en övervakningskamera, men det kan förstås även vara ett vittne som har koll på tiden då en lektion börjar prick tio; att uppgiften till Expressen kommer från någon med insyn i utredningen.

Polis vill ofta inte lämna ut uppgifter till allmänheten innan utredningen är klar, då vittnen kan bli påverkade och mindre tillförlitliga. Men medlarfriheten kan göra att vissa uppgifter kan komma till media, men då kanske på just detta vis.

Expressen:

"Nu kan Expressen berätta tidpunkten som Rickard Andersson kom till Risbergska skolan tisdagen den 4 februari. Enligt uppgifter till Expressen sågs Rickard Andersson precis utanför ingången, på väg in i skolan, klockan 10.59."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-rickard-andersson-kom-till-skolan-15-timme-innan-dadet/

SvD:

"Polisen: Rickard Andersson fångades på video
Den misstänkta gärningsmannen Rickard Andersson i Örebro fångades på bild under sin väg till brottsplatsen, uppger Bergslagens biträdande regionpolischef Niclas Hallgren till SVT. Men Hallgren vill i nuläget inte ge några detaljer om var eller när, säger han till SVT.
"

https://www.svd.se/a/jQxXde/senaste-nytt-om-skolskjutningen-i-orebro
Citera
2025-02-14, 21:11
Medlem
Någon borde kunnat lagt ihop pusslet under alla år som arbetssökande utan något enda resultat. Så avvikande som han var i sin livssituation. Att ingen kunnat se och slå larm om att den här personen behöver insatser eller en utredning. Men det kan mycket väl varit så att RA helt enkelt nekat sådana insatser eller utredningar. Det vet vi inget om. Det går inte tvinga på någon. En del accepterar inte sina diagnoser. Nog inte helt ovanligt just med envisa autister tyvärr.

Det är mycket vi inte vet och aldrig kommer få veta. Många uppgifter faller även, med rätta, under sekretesslagen / tystnadsplikt.
Citera
2025-02-14, 21:26
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Polisen kan se vilken tid han blippade sitt busskort och/eller polisen har honom på övervakningsfilm från bussen.

Han kanske plankade,om det var RA.

Jag undrar också, var det verkligen RA de såg.
Det står ingenting om att de såg något fodral på en fullsatt buss.

Nja. Detta tar jag med en stor nypa salt.
Citera
2025-02-14, 21:30
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Senaste budet är alltså att han var på skolan flera timmar innan han började mörda folk. OM det är så att folk inte sett honom aktivt typ gå omkring i korridorerna är det kanske rimligast att tro att han typ satt sej inne på en toa och planerat alt tvekat om dådet - eller möjligen väntat på att tillräckligt många rör sej ute i korridorerna?

Får en stark känsla, precis som många andra, att vi aldrig kommer få fram en mängd viktiga detaljer om GM och denna händelse.
Citera
2025-02-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Han kanske plankade,om det var RA.

Jag undrar också, var det verkligen RA de såg.
Det står ingenting om att de såg något fodral på en fullsatt buss.
Förvisso. Men det finns ju vittnen som sagt att de sett honom med fodralen två veckor tidigare på skolan.

Tänk om det är så att han gömde vapnen och eventuellt ombytet där två veckor tidigare (kanske låsbara plåtskåp, bring your own hänglås? Eller peta upp en fiberplatta i innertaket nånstans och putta in dem där, ingen skulle leta?) På så sätt hade han kunnat åka till skolan på dagen för dådet utan nånting med sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Nästan rätt! Simón.
Det är spansk stavning. Han hade ju franskt påbrå. O har aldrig den accenten på franska. Nåväl.
Citera
2025-02-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Det är första uppgiften antagligen av någon kamera. Skolan är vidrig att titta på. Hade jag gått på den så hade definitivt misslyckats då jag aldrig haft möjligheten att kunna navigera mig inom den. Hade han samma svårigheter som mig, även om jag såklart inte är en galen massmördare, så kan han absolut ha vandrat runt i timmar pga funktionsnedsättning.

Dock ur annan än autistisk synpunkt hoppas jag att skolan rivs då den definitivt kan bli framtida mål också med människor fångade. Det är en skola, inte ett sjukhus. Behöver absolut inte var en jäkla labyrint och fullständigt livsfarligt för hysteriska människor om de ska ut under en pågående attack Helt klart att fanskapet startade brandlarmet för att han visste att folk skulle kunna få svårt att ta sig ut därifrån. En jävla tur att han varså funktionsnedsatt att han inte klarat av att planera en större attack.

Alla skolor som eventuellt ser ut som den där (i storlek också då dvs, behöver rivas, stängas eller byggas om ävenom det är dyrt. Ska liknande finnas måste man slå ut gångar i mitten så folk kan komma utomhus och liknande. Dvs att en sådan byggnad blir fristående lokaler. Finns inga som helst skäl att en skola ska sitta ihop i den omfattningen.

SFI var definitivt inte ett mål. Timmarna innebär att han hade kunnat hittat dit. De hade även lektioner precis som vård.
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Mycket möjligt, men det vore bra om de kunde bekräfta var uppgifterna kommer ifrån.
Alla dessa tidningar gottar sig i att mystifiera killen.
Därför som jag sällan läser alla dessa blaskor, man blir ju bara irriterad.
Jag tror att de släpper successivt för att återhållsamhet kan ge övertag om man ska hitta eventuellt fler gärningsmän. Samtidigt som en massa pusslande med felaktiga bitar ändå kan kartlägga gärningsmannen och skapa en profil över honom.

Man kan inte släppa värdefull information om man fortfarande är osäker på om det kan störa en utredning men den kan släppas när den kan hjälpa en utredning eller bara ge oss i allmänheten svar på sådant som vi kräver (eftersom vi inte uppskattar locket på när civila samhället angrips på dödligt vis).

Sedan så har tidningar agendan av att sälja. Lokalgrafiken är sådan. Intressant information man kan betala som prenumerant för att få. Dock kass eftersom mina enheter inte klarar grafiken riktigt och jag inte kan skrolla och förstora som jag önskat mig.

Måste checka om gymnasiekomvux hade lektioner också. Tror dock att han gått in i C-porten där han sedan syntes och rört sig i mitten av skolan. Kanske gömt vapen någonstans innan skjutningen. I någon tom del. Dock motsätter sig det iom att han bytte om på toaletten. Gissar att Cporten var hans tidigare ingång att han gått på vanliga komvux där i mitten. Han kan ha strosat runt i timmar och bara sett sig omkring. 5 timmar på en toalett tvivlar jag på. Även att han burit på vapnen hela tiden.
Citera
2025-02-14, 21:35
Medlem
Trustmedudes avatar
Har han varit inne på skolan sen tidig morgon? Samlade han mod eller var han ambivalent? Väntade han på det bästa tillfället, typ lunch?

Det tidigaste någon placerat honom på skolan är väl 1.5 Tim innan skjutningen, kan han väntat i anslutning till skolan?
Citera
2025-02-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förvisso. Men det finns ju vittnen som sagt att de sett honom med fodralen två veckor tidigare på skolan.

Tänk om det är så att han gömde vapnen och eventuellt ombytet där två veckor tidigare (kanske låsbara plåtskåp, bring your own hänglås? Eller peta upp en fiberplatta i innertaket nånstans och putta in dem där, ingen skulle leta?) På så sätt hade han kunnat åka till skolan på dagen för dådet utan nånting med sig.

Det är spansk stavning. Han hade ju franskt påbrå. O har aldrig den accenten på franska. Nåväl.
Inte helt osannolikt. Jag tror att han gömt vapnen. Han kanske inte ens kunde hitta dem igen heller först.

Men var isåfall? Kanske inte ens på skolan. Hade det funnits en gärningsman till så hade två hjärnor kunnat planerat det hela men antagligen var han så nedsatt att han själv inte kunde komma ihåg var han gjort av vapnen och det skulle också kunna indikera på psykos. Dock så ser jag det mer som diaboliskt att befinna sig i mitten och starta brandlarmet men det är lika omänskligt överhuvudtaget att begå massmord. Hade det varit fler gärningsmän så hade det varit långt fler dödsoffer. Även om han varit smartare och mer fungerande.
Citera
2025-02-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Ett av offren. Skulle gifta sig i sommar.

Vet du vad, jag tycker också att hyllningarna och klemandet med RA är fullkomligt vidrigt. Försöker bara upplysa om den krassa verkligheten.

Diskussionen kan absolut stanna vid att det GM gjorde var fruktansvärt ondskefullt och fegt och att det helt och hållet var GMs val. Men jag tror att en del av "klemandet" består i att försöka hitta den röda tråd i RAs liv som ledde fram till en skolskjutning. Jag hoppas i alla fall att ingen försöker översläta GMs ansvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in