2025-02-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det var ju en ung kvinna som hade barn och barnvagn som blev intervjuad i televisionen att när hon väntade på hissen i huset och såg honom på väg mot hissen samtidigt så gick han ut ur hissen när hon ville in i den .
Han ville inte åka med någon .

Även sa hon att när hon bad honom att hjälp till med vagnen vid ett skarpt läge ,typ någon tröskel ,så svarade han inte tittade förbi henne och gick bara vidare ....det tyckte hon kändes mystiskt.

Antagligen diagnosen som fick honom att glida förbi ...

Varför tar jag upp detta omkring mördaren ?
Jo det verkar som att han enbart kan/ kunde agera med vapen i hand .
Vapen = trygghet ; för honom ?
Ett sätt att fjärma sig against others ?
Vapnet skapade en sfär utav bubbla för honom / eget utrymme / han hade hela kollen -

- sen när polisen tog sig in med vapen blev han underlägsen igen = rädd .
Bubblan sprack och han fick panik .
Därav utgången på hans öde.

( Spekulation)
Det beror på att det är för nära utrymme i hissen.
Det andra beror på att han hade ett annat mål och inte kunde kommunicera med en främling oförberedd eftersom han antagligen skulle gå hem eller till en annan plats utan att ha språklig förmåga att avbrytas och automatiskt börja göra något annat.

Det har inte något med skjutningen att göra. I skjutningen var han väl förberedd. Det enda konstiga är hunden i det hela. Att vara hundvakt vid en planerad skjutning är lite anmärkningsvärt, en kanske var det pga spikade dagar och att föräldrarna isåfall hade nycklar och skulle hämta hunden på eftermiddagen.

Det är i tråden jag läst att han var hundvakt. Har aldrig läst att grannen behövde hjälp heller. Men vid till exempel försäljning av skåpet var han förberedd på att prata med någon (han ringde ju upp) och att de skulle gå in i hans bostad.

Kom ihåg att ingen uppfattat honom som farlig utan udda och tillbakadragen. Så han hade antagligen tydligt drag av social fobi också. Ändå bör han ha rekonstruerat innan för att vara förberedd, precis som någon påstår att ha sett honom innan I skolan ,ed vapenfodral. Att han haft de ute tidigare är troligt. Inte nödvändigtvis vid rekonstruktion innan men han verkar definitivt ha behövt ett "välkänt" område. De flesta våldsmän är inom välbekanta områden överhuvudtaget, även vid dåd utomhus. Dvs serievåldtäktsmän, vansinnesdåd eller raseribaserade mord och överfall.
Citera
2025-02-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsbritta
Finns fortfarande en på fejjan som heter Simon Örebro med en svartvit bild på en varg, men jag har för mig att jag har sett en annan med en bild på en varg, men är färgerna röd svartvit

Det är inte omöjligt att kontot är hans. Skapat 2018 och gick på Risbergska men man får inte fram något mer.
Citera
2025-02-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Det andra beror på att han hade ett annat mål och inte kunde kommunicera med en främling oförberedd eftersom han antagligen skulle gå hem eller till en annan plats utan att ha språklig förmåga att avbrytas och automatiskt börja göra något annat.

Det har inte något med skjutningen att göra. I skjutningen var han väl förberedd. Det enda konstiga är hunden i det hela. Att vara hundvakt vid en planerad skjutning är lite anmärkningsvärt, en kanske var det pga spikade dagar och att föräldrarna isåfall hade nycklar och skulle hämta hunden på eftermiddagen.

Det är i tråden jag läst att han var hundvakt. Har aldrig läst att grannen behövde hjälp heller. Men vid till exempel försäljning av skåpet var han förberedd på att prata med någon (han ringde ju upp) och att de skulle gå in i hans bostad.

Kom ihåg att ingen uppfattat honom som farlig utan udda och tillbakadragen. Så han hade antagligen tydligt drag av social fobi också. Ändå bör han ha rekonstruerat innan för att vara förberedd, precis som någon påstår att ha sett honom innan I skolan ,ed vapenfodral. Att han haft de ute tidigare är troligt. Inte nödvändigtvis vid rekonstruktion innan men han verkar definitivt ha behövt ett "välkänt" område. De flesta våldsmän är inom välbekanta områden överhuvudtaget, även vid dåd utomhus. Dvs serievåldtäktsmän, vansinnesdåd eller raseribaserade mord och överfall.

Kan nog hända att han även blev paranoid gentemot hunden och tyckte illa om den, om han ens lät den leva?!. Har på känn att han var jävligt sjuk under perioden.
Citera
2025-02-14, 19:49
Avslutad
Kan de va så att RA hade en personlighetsstörning av nåt slag, typ schizofreni tillsammans med en psykos som gjorde att han hamnade i isolering och begick detta hemska dåd…
Citera
2025-02-14, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det är inte omöjligt att kontot är hans. Skapat 2018 och gick på Risbergska men man får inte fram något mer.

"Har studerat vid Beirut Arab University"
"Skild"

Nja, tveksamt.
Citera
2025-02-14, 19:53
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist

Rekonstruerat? Du menar nog rekognoserat.
Citera
2025-02-14, 19:55
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kan nog hända att han även blev paranoid gentemot hunden och tyckte illa om den, om han ens lät den leva?!. Har på känn att han var jävligt sjuk under perioden.

Att hunden skulle varit hos R den dagen är en trådsanning.
Citera
2025-02-14, 19:56
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LHOOQ
Tänk om han bara var lite udda och faktiskt blev fullständigt söndermobbad och aldrig hämtade sig? Att han i början av högstadiet blev trackad för sitt sätt att prata eller underbett/tänder/vad som helst och därför höll handen för munnen? Samma med håret (lockigt = mobbares våta dröm), därav luvan? Barn kan vara så fruktansvärt jävliga och hänsynslösa mot dom som avviker minsta lilla. Jag minns högstadiet som en skräck, och då var jag inte ens mobbad.

Du lär dig precis min tanke? Att det började kanske redan när han var liten. Och sedan han blev stor så fick han en slags befrielse från det här. Och kunde liksom börja leva lite grann. Halvt om halvt i varje fall. Även plågad av sina mardrömmar från högstadietid. Och det är inte så konstigt att han gick ut med. Så dåliga betyg. Var var skolan någonstans för skolan har ju faktiskt rapporteringsskyldighet till socialtjänsten?

Och sedan så. Om inte socialförvaltningen klarar du har problem så ska de fixa så att någon annan ta vid problemen man ska inte vara. Helt enkelt säga till att vi drar in försörjningsstödet. Utan då ska man se till att slussa det vidare. Och det gjorde man genom att tvinga den här personen att han skulle gå tillbaka och läsa på komvux igen där han redan hade gått exakt antal gånger. Med samma resultat. Att han inte klarade av det alltså. Han är absolut högsta behov av en eventuell sjukt pensionering eller en praktik någonstans.

Men naturligtvis, så skulle inte den här dåligt utbildade socialtjänstemän mannen eller kvinnan. Kunna gå med på det, utan de skulle istället sätta stenhårda krav på honom medans Mohammed och ali kan fuska sig till hur många bidrag som helst utan något krav på motprestation.

Då kan ni tänka er mardrömmarna som den här stackars personen och Rickard har haft. Att hans enda sista trygghet var försörjningsstödet som redan är på en. Minimal nivå av allting som är i princip omöjligt att överleva på. Men då skulle han tvingas tillbaka till skolan och där kanske hans minne kom tillbaka och där kanske hans eventuella nya skolkompisar var precis lika elaka mot honom. Och varför skulle inte detta kunna sätta en otrolig press på en person som honom?

Jag anser därför fortfarande att Richard var den som gjorde brottet och gärningen. Men att han var då fan inte den som är skyldig till detta, utan det anser jag är fortfarande staten, regeringen, skolan och socialtjänsten.

Vill ni sedan kalla mig sjuk som Rickard så go ahead. Jag ser vad jag ser och jag hör vad jag hör. Hela denna berättelsen dryper av samhällssvek och så klart av ens svensk ung man. De kan man alltid jävlas med. Men Mohammed kan man inte det för de hotar. Skriker eller mördar för att få sin vilja igenom.

Pressa vissa människor har tidigare visat sig inte vara någon vinnande recept. Nu fick Sverige se det med egna ögon som vissa av oss varnat för i åratal innan.
Citera
2025-02-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
"Har studerat vid Beirut Arab University"
"Skild"

Nja, tveksamt.

Allt man skriver på profilsidor stämmer inte men just för RA stämmer både årtal och skolnamn.
Citera
2025-02-14, 19:57
Medlem
SirPryces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Daglig verksamhet? Min bror har DV och det är ju för fan för typ downisar som sitter och skruvar muttrar i hål, målar pinnar odyl. Tror inte Rickard var så ointelligent?!
Nu vet jag ju inte vad din bror har för diagnos, men det finns enligt min erfarenhet många olika nivåer på DV ( jag råkar f ö själv jobba som servicetekniker, och servar bl a DV för personer inom LSS ) ; en del är anpassade för högfungerande/normalintelligenta personer med ASD , medan andra är avsedda för personer med olika grad av utvecklingsstörning samt svårare autism . Utbudet av DV och valmöjligheterna är dock givetvis betydligt större i storstäder än i övriga landet. Jovisst ,uppenbarligen så var Rickard åtminstone normalbegåvad, i o m att han nu har lyckats ta både körkort och vapenlicens, men mycket tyder ju samtidigt på att han även haft dyskalkyli, vilket dessvärre ofta kan vara ett klart handikapp i vårt matematikfokuserade samhälle.
Citera
2025-02-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Bra. Men hur menar du i så fall att en individ med normal affektiv empati kan begå masskjutningar? När folk springer för sina liv och blodet sprutar så behövs ingen kognitiv empati alls för att inse hur de känner, och om man har ett uns av affektiv empati i kroppen så är det omöjligt att gå runt och glatt skjuta omkring sig i en sådan situation.

Visst kan han ha haft en NPF-diagnos, ca 10% av befolkningen uppskattas ha ADD/ADHD och ca 5% ligger någonstans på autismspektrat så det är inget ovanligt. Men den har i så fall överskuggats av något mycket allvarligare och ovanligare som fått blomma ut fritt i 20 år.

Återigen: Vad hände honom i sjunde klass?
Autistiska människor måste inte ha affektiv empati utan de kan vid insikten om att de har gjort fel må fruktansvärt dåligt utan att klara av att läsa andra och kan såklart också få viss träning i kognitiv empati me jag skillnaden är att psykopater inte är affektivt empatiska utan processar empati kognitivt utan att känna kring människor de skadar.

Det innebär absolut inte att autsistiska våldsmän eller andra våldsmän per automatik måste vara psykopater.

Givetvis är det extremt skadligt för hjärnan med isolering och särskilt gällande empati och medkänsla. Empati behöver också underhållas genom emotionella kopplingar till andra människor.

Att autsistiska människor sedan kan uttrycka sig illa eller ha morbida specialintressen är inte samma sak som att de inte har empati. I gärningsmannens fall så saknade han med stor sannolikhet affektiv empati. Det är inte samma sak som att det inte finns våldsmän som får trauman av vad de själva har gjort i efterhand. Dvs när de överlever och ska hantera mord och annat som de gjort.
Citera
2025-02-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Kan de va så att RA hade en personlighetsstörning av nåt slag, typ schizofreni tillsammans med en psykos som gjorde att han hamnade i isolering och begick detta hemska dåd…

Rimlig analys. Och med apati eller volition (brist på motivation, initiativ och förmåga att genomföra vardagliga aktiviteter) inte heller förmått att packa upp flyttlådorna sedan inflyttning eller montera inredning i vapenskåp för användning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in