2025-02-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Jag förstår hur du menar, men mentaliseringsförmåga är ju mycket bredare än kognitiv empatisk förmåga. Kognitiv empati är framför allt något som pågår i stunden, när man kommunicerar med varandra.

Närbesläktade begrepp och gissningsvis hade en sån som RA problem med båda. Hans isolation gjorde ju inte saken bättre precis. Många autister kan öva upp sin sociala förmåga och sin förståelse för andra människor, men det kunde ju inte RA göra så som han levde.
Citera
2025-02-14, 18:31
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Nä menar kognitiv, som är det man ofta har problem med som autist.

Jaha? OK.
Men psykopater har ofta kognitiv empati. De vet precis vad människor tycker och tänker och drar nytta av det - men DE BRYR SIG INTE vad andra känner (affektivt)! Det är skillnaden mellan kognitiv och affektiv empati.
Citera
2025-02-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Ja, jag tror verkligen att hans föräldrar försökte göra allt för honom - som föräldrar gör när deras barn verkar ha det så kämpigt.

Ja, vi har ingen information som tyder på motsatsen iallafall.
Det är fruktansvärt svårt att vara anhörig till någon som RA som mår dåligt och drar sig undan, och har så liten kapacitet att själv vända på skutan. Kan bara föreställa mig föräldrarnas maktlöshet.
Citera
2025-02-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Jaha? OK.
Men psykopater har ofta kognitiv empati. De vet precis vad människor tycker och tänker och drar nytta av det - men DE BRYR SIG INTE vad andra känner (affektivt)! Det är skillnaden mellan kognitiv och affektiv empati.

Jaha säger jag med.
Jag tror inte att RA var psykopat.
Citera
2025-02-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Jaha? OK.
Exakt - det är motsatsen till autism!
Citera
2025-02-14, 18:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Som jag redan försökte förklara var det ett svar till någon som skrev ungefär att "Man måste ha en empatistörning för att begå ett sånt här dåd." Eftersom RA med största sannolikhet hade autism finns det redan en diagnos som innebär "empatistörning" (som i bristande mentaliseringsförmåga).
Jag har däremot aldrig sagt att RA:s autism är anledningen till att han begick dådet, tvärtom tror jag att han led av psykisk sjukdom och att den plus externa faktorer orsakade en känslomässig härdsmälta. Den bristande kognitiva empatin kan däremot ha spelat in vid motivet. Om vi leker med tanken att misslyckandet med matten är motivet, så kan han ha "byggt upp ett case" mot mattelärarinnan där han utifrån sin bristande mentaliseringsförmåga inte förstår hennes bevekelsegrunder att underkänna honom. Jag tror dock att den kan ha förstärkts av paranoia (som inte beror på autismen). Djup depression kan ge psykotiska inslag och han kan rentav ha känt att myndigheter och skolan konspirerade mot honom.
Ja att han skulle ha paranoia eller depression låter rimligt. Åtminstone sista tiden.
Han hade väl "tappat kontakten" med familjen runt jul och inte haft ett samtal i mobilen på 1,5 månader vilket kan tyda på depression. (ja jag gissar som alla andra här)
Citera
2025-02-14, 18:40
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur fick han det ur lägenheten? Ett vapenskåp väger 150kg. Klarar ens 2 att bära det?
Det var ju en ung kvinna som hade barn och barnvagn som blev intervjuad i televisionen att när hon väntade på hissen i huset och såg honom på väg mot hissen samtidigt så gick han ut ur hissen när hon ville in i den .
Han ville inte åka med någon .

Även sa hon att när hon bad honom att hjälp till med vagnen vid ett skarpt läge ,typ någon tröskel ,så svarade han inte tittade förbi henne och gick bara vidare ....det tyckte hon kändes mystiskt.

Antagligen diagnosen som fick honom att glida förbi ...

Varför tar jag upp detta omkring mördaren ?
Jo det verkar som att han enbart kan/ kunde agera med vapen i hand .
Vapen = trygghet ; för honom ?
Ett sätt att fjärma sig against others ?
Vapnet skapade en sfär utav bubbla för honom / eget utrymme / han hade hela kollen -

- sen när polisen tog sig in med vapen blev han underlägsen igen = rädd .
Bubblan sprack och han fick panik .
Därav utgången på hans öde.

( Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2025-02-14 kl. 18:47.
Citera
Medlem
Citat:
Jaha säger jag med.
Jag tror inte att RA var psykopat.

Jag håller med dig. Långt ifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Psykolog ger inga diagnoser.
Nu vet ni det att det är registrerat om ni har gått till skolpsykologen.

Ur artikeln från DN:
"Hans skolpsykologjournal, som DN tagit del av, visar att han redan i 13-årsåldern hade ett antal möten med skolans psykolog. Där framgår att personal vid tio olika datum fört anteckningar över Rickard Andersson, mellan 2002 och 2003. Anteckningarna, som mycket annat i journalen, är sekretessbelagt.

Hans elevhälsojournal visar på två olika diagnoser. Vilka dessa är har sekretessbelagts."

Tror knappast att det skrevs ner i hans Elevhälsojournal att han hade två diagnoser, om det inte stämde.
Citera
2025-02-14, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur fick han det ur lägenheten? Ett vapenskåp väger 150kg. Klarar ens 2 att bära det?

Man lyfter av dörren. Den är typ halva vikten..
Citera
2025-02-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det var ju en ung kvinna som hade barn och barnvagn som blev intervjuad i televisionen att när hon väntade på hissen i huset och såg honom på väg mot hissen även han så gick han ut hissen när hon ville in i den .
Han ville inte åka med någon .

Även sa hon att när hon bad honom att hjälp till med vagnen vid ett skarpt läge ,typ någon tröskel ,så svarade han inte tittade förbi henne och gick bara vidare ....det tyckte hon kändes mystiskt.

Antagligen diagnosen som fick honom att glida förbi ...

Varför tar jag upp detta omkring mördaren ?
Jo det verkar som att han enbart kan/ kunde agera med vapen i hand .
Vapen = trygghet ; för honom ?
Ett sätt att fjärma sig against others ?

( Spekulation)

Menar du då att han alltid skulle haft vapen i handen för att kunna göra något öht, inkl när han var i skolan omkring 2021?
Det hade nog varit en räddning isf för då hade han nog med all sannolikhet åkt fast för länge sen.
Citera
2025-02-14, 18:52
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Menar du då att han alltid skulle haft vapen i handen för att kunna göra något öht, inkl när han var i skolan omkring 2021?
Det hade nog varit en räddning isf för då hade han nog med all sannolikhet åkt fast för länge sen.

Nej .
Men eftersom han genom sin pappas jaktvänner antagligen fått följa med sin far och dennes vänner ut i skogen på jakt äventyr .
Han stod ju med gevär över axeln som typ 10-11åring på en bild intill deras sommartorp i Ljungby .

Kan ju tänkas att just jakt och vapen blev något som föll honom i smaken och vem vet ; han kanske var bra på det .

Klart det kan bli en trygghet om han inte hade så många egna vänner .

Jaktvänners gemenskap brukar ju vara stark, såsom WG Persson och författaren Jan Guillou.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in