2025-02-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Mannen som köpte 'VAPENskåpet' ifrån GM:

'– Det första jag såg var vapenskåpet. Vi kom aldrig längre in än 1-1,5 meter. Men jag såg att det fanns en säng och ett skrivbord med en stationär dator. Samt 5-10 flyttlådor. Allt var nerplockat. Det såg verkligen ut som att han höll på att tömma lägenheten. Men några vapen såg jag inte. Jag kunde aldrig drömma om att han skulle ha några, berättar han.'

Va? Han köpte liksom ett vapenskåp............. Det finns inget som säger att någon 'behöver' ett vapenskåp för vapen - det är väl bara att lägga dom någonstans.

Haha.

Hade du haft ett uns av läsförståelse hade du också sett att han sa att han ärvt skåpet, och därför sålde det..
Citera
2025-02-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Vi vet att han hade två diagnoser, men vilka är sekretessbelagt.
Är det bekräftat?
Citera
2025-02-14, 17:56
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Hade du haft ett uns av läsförståelse hade du också sett att han sa att han ärvt skåpet, och därför sålde det..

Jag har sett dina 'uns av läsförståelse' inlägg. Jag förstår att det är viktigt för dig.

Jag har inte sagt någonting om hur han fick vapenskåpet - som han sålde.
Citera
2025-02-14, 17:58
Medlem
Citat:
Nej, det är det jag inte gör. Just därför skrev jag kognitiv empati, affektiv empati är synonym med medkänsla och det är ofta inte den man har problem med som autist.
Bra. Men hur menar du i så fall att en individ med normal affektiv empati kan begå masskjutningar? När folk springer för sina liv och blodet sprutar så behövs ingen kognitiv empati alls för att inse hur de känner, och om man har ett uns av affektiv empati i kroppen så är det omöjligt att gå runt och glatt skjuta omkring sig i en sådan situation.

Visst kan han ha haft en NPF-diagnos, ca 10% av befolkningen uppskattas ha ADD/ADHD och ca 5% ligger någonstans på autismspektrat så det är inget ovanligt. Men den har i så fall överskuggats av något mycket allvarligare och ovanligare som fått blomma ut fritt i 20 år.

Återigen: Vad hände honom i sjunde klass?
Citera
2025-02-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Är det bekräftat?

Stor i DN, här om jag minns rätt.

https://www.dn.se/sverige/journalen-visar-misstankte-skyttens-tidiga-kontakter-med-psykolog/?utm_source=chatgpt.com
Citera
2025-02-14, 18:03
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Jag antar att du läste artikeln i Expressen? Originalartikeln från Frykdalsbygden hade en del mer "kraftfulla" kommentarer från köparen som kan förklara varför han "aldrig kunde drömma om att han skulle ha några vapen".

https://www.fryksdalsbygden.se/2025/02/13/anders-ullstrom-fran-sunne-besokte-massmordaren-rickard-andersson-veckor-innan-dadet-2525e/
Det är typiskt att rikspressen som till stora dela kopierar artikeln inte tar med ett omdöme som, ”borde ha bott på ett boende med personal”. Fick köparen det intrycket bör han ha varit riktigt illa däran. För min del tycker jag det var den viktigaste uppgiften i artikeln.

Det intrycket har knappats påverkats av händelserna efteråt heller då det är motsatt det förväntade.
Citera
2025-02-14, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Tänkte också på det där. Gissar på minneslund och en liten namnskylt.
Ja en namnskylt utan datum eller en plats i minneslunden.
Citera
2025-02-14, 18:05
Medlem
Citat:
Stor i DN, här om jag minns rätt.

https://www.dn.se/sverige/journalen-visar-misstankte-skyttens-tidiga-kontakter-med-psykolog/?utm_source=chatgpt.com
Psykolog ger inga diagnoser.
Nu vet ni det att det är registrerat om ni har gått till skolpsykologen.
Citera
2025-02-14, 18:08
Medlem
Citat:
Diagnoserna lär vara den viktigaste anledningen till att han "misslyckats med allt han tog sig för" (det vet vi iofs inte, han kanske var duktig på CS), så hur kan de inte vara intressanta? Jag vill förstå hur fan det kunde gå såhär snett.

proppade sej väl med Valiumm,Stilknox och annan skit... ser var det nog party time i 10min
Citera
2025-02-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Så här kan det tyvärr bli när det är vattentäta skott angående information mellan bl.a polis, soc och psykvård. Många brott skulle kunna förhindras om det fanns en öppnare kommunikation mellan dessa.

Svårt att låta bli att undra ibland vad SOC håller på med och vem de jobbar för egentligen.
De ska ju vara myndigheten som hjälper människor men jag tycker man hör mer och mer om hur människornas liv försvåras när de kommer i kontakt med SOC.

Off topic men det har ff att göra med att vara behjälpliga så att motivet blir känt och att flera eventuella dåd förhoppningsvis förhindras i tid ist för att sopa under mattan ev miss man har gjort.
Här tycker jag att politikerna till syvende och sist bör kliva fram och bestämma sig för om de vill lösa landets värsta dåd eller inte och kommunicera sitt beslut ut till allmänheten.

Att vara tyst som de har varit hittills i denna situation är det värsta de alla tsm kan göra.
Bara den här Fb-tråden visar att folk kommer inte att glömma bort det så lätt och gå vidare utan något svar.

Här har både Expressen, Aftonbladet, DN etc en mycket viktig roll.
Att skriva samma info om GM och offren i all ära men jag saknar deras press på beslutsfattare gällande deras syn på utredning. Vad har hänt med de riktiga journalisterna?
Iaf bör de kunna säga vad som kommer att släppas och vad som fortsatt blir hemligt och varför kan man tycka.

Nånting (om inte allt) måste de ha kommit fram till i utredningen under de 10 dagarna men det är inte ett pip om intervjuer med några i detta fallet viktiga personer.
Tänk vilka rubriker som skulle kunna skapas om de försökte få svar och blev kallt avvisade på film, samtidigt som hela landets befolkning bara önskar få ett svar på varför de 10 personerna fick mista sina liv.
Citera
2025-02-14, 18:13
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Psykolog ger inga diagnoser.
Nu vet ni det att det är registrerat om ni har gått till skolpsykologen.
Kontakt med skolpsykologen borde säga oerhört lite. Någon lite kontakt borde en skolpsykolog ha med samtliga elever på en skola.
Citera
2025-02-14, 18:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Viktigt att komma ihåg att den största orsaken till varför det här skedde alltid kommer vara GMs egna val. Hur man än letar diagnoser, motgångar och annat i hans liv så var detta en fruktansvärt ondskefull och feg handling på alla sätt.

Man kan inte heller skylla på droger eller förändrad verklighetsuppfattning eftersom vi vet att det här krävde tid, planering och beslutsamhet att förbereda och genomföra.

Droger och förändrad verklighetsuppfattning utesluter inte tid, planering, förberedelser och beslutsamhet att genomföra.

Vi vet inte vad som utspelade sig i mördarens hjärna, inte alls säkert att dådet handlade om medveten ondska.

Mördaren måste inte ha varit vid sina sinnens fulla bruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in