2025-02-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Missa inte bilden från förundersökningen som Börje Öhman visar i FUP där platsen för kroppen är markerad, PAJs väg in till kroppen, var blocket låg, var cykeln låg, ca 7 minuter in i programmet.

Du saknar antagligen kunskap, vilket du förvisso har bevisat otaliga gånger tidigare. Ett tekniskt protokoll som upprättas ett par dagar efter ett mord visar endast omständigheterna på brottsplatsen eller fyndplatsen, exempelvis den förmodade vägen som gärningsmannen gick och trampade ned gräset. Ingenting här talar för något annat.
Citera
2025-02-14, 00:02
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Du saknar antagligen kunskap, vilket du förvisso har bevisat otaliga gånger tidigare. Ett tekniskt protokoll som upprättas ett par dagar efter ett mord visar endast omständigheterna på brottsplatsen eller fyndplatsen, exempelvis den förmodade vägen som gärningsmannen gick och trampade ned gräset. Ingenting här talar för något annat.
Just precis... "visar endast omständigheterna på brottsplatsen eller fyndplatsen". Det har inte ändrats.
Det är vad dom har då och dom visar ingen nyare så den står fast.
Du tror inte att vittnena har lämnat sina uppgifter eller?
Det fanns ju vittnen till var PAJ stannade bilen och sprang in i skogen.
Grannarna har även vittnat om var dom fann blocket.
Tror du sånt har ändrats sig då är du helt fel ute.

Angående min kunskap jag har jag nog läst 100 tals fler fupar än vad du har.
Det blir lite löjligt när någon med 957 inlägg börjar tala om kunskap med någon som har över 8.200 inlägg mer och som har varit aktiv i krimtrådar länge och har 100 tals fupar nerladdade.
Senast redigerad av Timeout 2025-02-14 kl. 00:46.
Citera
2025-02-14, 00:46
Medlem
Citat:
Angående min kunskap jag har jag nog läst 100 tals fler fupar än vad du har. Det blir lite löjligt när någon med 957 inlägg börjar tala om kunskap med någon som har över 8.200 inlägg mer och som har varit aktiv i krimtrådar länge och har 100 tals fupar nerladdade.

Spelar knappast någon roll hur mycket du har läst när du inte har förstått innebörden. Samma sak kan sägas om antalet inlägg, rent löjeväckande hur du framhäver kvantitet som kvalitativt argument.

Det som finns utmärkt i den bilden från förundersökningen som du länkade till är med all säkerhet den förmodade gärningsmannens väg, hur ett vittne kan ha rört sig senare är knappast vad kriminaltekniker är intresserade av i första hand. Som sagt, brister kunskapen är det lätt att man hamnar fel. Vi får väl vara nöjda med att det finns andra i tråden som har förstått bättre.
Citera
2025-02-14, 00:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Spelar knappast någon roll hur mycket du har läst när du inte har förstått innebörden. Samma sak kan sägas om antalet inlägg, rent löjeväckande hur du framhäver kvantitet som kvalitativt argument.

Det som finns utmärkt i den bilden från förundersökningen som du länkade till är med all säkerhet den förmodade gärningsmannens väg, hur ett vittne kan ha rört sig senare är knappast vad kriminaltekniker är intresserade av i första hand. Som sagt, brister kunskapen är det lätt att man hamnar fel. Vi får väl vara nöjda med att det finns andra i tråden som har förstått bättre.
Ta och läs några fupar innan du kommenterar vidare för du gör bara bort dig.

Citera
2025-02-14, 06:25
Medlem
Citat:
Ta och läs några fupar innan du kommenterar vidare för du gör bara bort dig.

Har du läst FUP i det här fallet? Kan du lägga upp om du har den?
Citera
2025-02-14, 13:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orbetor.Trebor
Har du läst FUP i det här fallet? Kan du lägga upp om du har den?
Det finns ingen fup som någon kan få ut om mordet så nej jag har inte läst fup om mordet på Eva.
Det blir ingen fup som delas ut till dom med utgivningstillstånd när det inte har gått till åtal.
Som privatperson får man oftast betala en hel del för en fup.

När blir FUP offentlig?
Förundersökningen blir offentlig när åtal väcks. Om uppgifter inte bedöms skada undersökningen om de offentliggörs, kan åklagaren välja att lämna ut uppgifterna redan under pågående förundersökning. Sekretess kan även gälla med hänsyn till de inblandade personerna.
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/brottsutredningen/sekretess-under-pagaende-forundersokning/

Här på Flashback finns flera som är bra på att få fram fupar så det finns en tråd för just fupar.
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
Det finns även en tråd för fupar i Kriminalhistoria
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP) Kriminalhistoria

Börje Öhman visade en bild i en pärm från fup i programmet som jag printscreenade och förtydligade med pilar vad den visar.
Bilden är en skiss från mordplatsen och stämplad och daterad till 27 sep 1987.
Den bilden diskuterades mycket i tråden efter att programmet sändes 27 oktober 2016.
Gå tillbaka till 2016 i tråden så ser du själv.

Mark och Bo fick nog läsa mer i fupen, men då den handlar mest om den misstänkta utvecklingsstörda Sture som dom låste sig fast vid i 9 år så är det inte mycket att läsa.

Här är länken till Svenska fall för FBI.
https://www.tv4play.se/video/76c955159c650b86e95b/avsnitt-1[/b]

Missa inte bilden från förundersökningen som Börje Öhman visar i FUP där platsen för kroppen är markerad, PAJs väg in till kroppen, var blocket låg, var cykeln låg, ca 7 minuter in i programmet.

BILD FRÅN FÖRUNDERSÖKNINGEN FÖRTYDLIGAD MED PILAR. Print screen är ett bra verktyg.
https://imgur.com/a/Nh2Gixi
Senast redigerad av Timeout 2025-02-14 kl. 13:34.
Citera
2025-02-14, 14:55
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Du har sökt i några minuter och jag har varit aktiv i tråden sedan 2016 och har aldrig sett någon annan uppgift än att Laban dödades med ett stick i nacken.

Du begär det omöjliga. Dom enda som har haft tillgång till obduktionsrapporten av hunden är dom som har FUP och utan den kan ingen säga säkert..."Med källa avses då en extern väletablerad källa"
Trådsanning är det nog inte då den uppgiften har funnits i flera tidningar och för det mesta skrivits som ett knivstick i nacken, förutom i en tidning vad jag vet.

Reportrar brukar få info även om dom inte får all info rätt när dom sedan skriver en artikel.
Men det är samstämmiga uppgifter om Laban, ett stick i nacken.
Söker man på ordet nacken i tråden får man 157 träffar.

Du använde uttrycket "perfekt stick i nacken" som ett försök till argument för att det knivhugget inte skulle kunna ha utdelats mot en attackerande hund.

Jag efterfrågade källan till att Laban fick ett "perfekt stick i nacken".
Du svarar att den uppgiften finns i flera tidningar.
Jaha, då är det väl bara att länka eller citera en sådan tidningsuppgift?

De tidningsuppgifter jag sett om detta handlar om att Laban blev stucken i halsen, inget om "perfekt" stick, inget om "nacken".

Sök "stick i nacken" i tråden så framgår att det påstås första gången 2016-11-8, av "echoesofglory, hen skrev: "Laban ska ha dödats med ett "perfekt" stick i nacken."
... UTAN ATT ANGE KÄLLA.
Det kan varit fröet till en trådsanning, dvs en falsk uppgift, både var gäller "perfekt" och "nacken".
Citera
2025-02-14, 16:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Du använde uttrycket "perfekt stick i nacken" som ett försök till argument för att det knivhugget inte skulle kunna ha utdelats mot en attackerande hund.

De tidningsuppgifter jag sett om detta handlar om att Laban blev stucken i halsen, inget om "perfekt" stick, inget om "nacken".

Sök "stick i nacken" i tråden så framgår att det påstås första gången 2016-11-8, av "echoesofglory, hen skrev: "Laban ska ha dödats med ett "perfekt" stick i nacken."
... UTAN ATT ANGE KÄLLA.
Det kan varit fröet till en trådsanning, dvs en falsk uppgift, både var gäller "perfekt" och "nacken".
Om du vill leva i den villfarelsen att man så perfekt kan döda en hund med ett enda stick/hugg så får du göra det.
Kan man det minsta om hundar förstår man hur svårt det är med en attackerande hund.

Vill du har fram den perfekta källan så får du försöka få ut fupen om mordet på Eva. Lycka till.

Tidningar från 1987 och 1988 om mordet på Eva finns tyvärr inte kvar på nätet och det borde du veta.

Echoes uppgift kom som många andra från tidningar och vill du betvivla dom så är det upp till dig.

Du kan ju själv försöka få fram artikeln i Aftonbladet 88-09-25 och det är inte echoes som har skrivit om den.
Det inlägget skrevs 2019-03-05 av en annan postare.
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Det var mycket kraftiga knivhugg det rörde sig om - där varje enskilt knivhugg var för sig var dödande. Den uppgiften kommer från en artikel i Aftonbladet 88-09-25. Laban dödades med ett hugg i nacken eller halsen - uppgifterna varierar, men det rör sig om ett hugg.
Citera
2025-02-14, 19:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Som dom säger i TV programmet. "Det stora problemet med ett mord på en sån här liten ort är att man letar efter en galning som har löpt amok eller har lurat ut offret.
Man har inte börjat som med ringarna på vattnet, börjat inifrån och sen gått utåt."

Så är det, dom skulle ha börjat med Anneli (och PG).

Citat:
"När en kvinna mördas så det är så ovanligt att en hund dödas också så det är något som sällan ses och det har stor betydelse för fallet.
Om det här var ett sexmord utfört av en främling så varför döda Laban och hur?
Laban var lös och skygg för främlingar.
Gärningsmannen har försökt skapa en scen som ska likna ett sexmord."

Det här är udda och säger mycket om GM, ovanstående gör Anneli och PG högintressanta.

Citat:
Echoes är den som har lämnat mycket tillförlitliga uppgifter i tråden.

Det har hen även gjort i PM
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-02-14 kl. 19:43.
Citera
2025-02-14, 19:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon

... UTAN ATT ANGE KÄLLA.
Du vill tydligen antyda att JAG försöker göra en trådsanning, men det har funnits uppgifter i tråden länge om hur Laban dödades.
Glappande poliser nämns i flera inlägg. Spaningsledaren var Gunnar Nilsson.
Bara sök på hans namn så får du 3 sidor med träffar.

Inlägget är postat 2023-11-11 och där nämns även ett annat inlägg från 2018-03-01.

Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Med anledning av att det finns dom som har synpunkter och hellre väljer att kommunicera via PM föredrar jag att svara denna gång i tråden. Jag är inte negativ till PM men ibland är det bättre att skriva öppet i tråden.

Uppgiften om det var i halsen eller nacken som Laban stacks ihjäl har varierat i MEDIA och inte ENBART i tråden.

Något som media har varit rätt så konsekvent med är upplysningen att Laban stacks ihjäl med ETT STICK. Någon enstaka artikel har beskrivit det som flertal stick. Glöm det!

Följande inlägg skrev jag 2018-03-01:
… ”Det glappades ganska friskt från vissa av utredarna vid tiden strax efter mordet.
Från en artikel i DN står att läsa: Laban dödades med ett enda knivstick, exakt placerat i finnspetsens nackparti - som jag uppfattar en info som gavs till pressen av Gunnar Nilsson.

Om han nu ordagrant uttryckte sig på det sättet, undrar jag vad han mer i detalj syftade på, och om han verkligen förstår innebörden av ett sådant påstående?
Om nu knivsticket var så EXAKT skulle det kunna säga en del om GM faktiskt.
Förhoppningsvis gjorde man en obduktion av Laban - det är först efter en sådan man säkert kunde konstatera hur det förhöll sig med den så kallade EXAKTHETEN. I vissa artiklar står att läsa att Laban dödades med ett stick i halsen, vilket innebär en helt annan sak”.

Tyvärr kan jag inte länka till artikeln i DN. Hittar den inte, det är möjligt att den fanns i dacostaarkivet?

Hur man väljer att definiera hals respektive nacke kan måhända variera hos var och en. Nacken kan i och för sig bli till: ”halsen – halsens baksida” för någon som uttrycker sig ytterst oprecist.

Jag vill mena att var, och på vilket sätt knivsticket utdelades på Laban vad gäller precision skulle tillsammans med andra faktorer möjligtvis kunna ge en viss vägledning huruvida GM kände hunden. Ibland kan små detaljer, tillsammans med andra skeenden ge anvisning åt ett visst håll.
Det handlar så klart om spekulationer eftersom uppgifterna om knivsticket varierar, samt att FUP:en är sekretessbelagd – det är viktigt att framhålla detta.

OM sticket utdelades som ett RAKT stick i nacken, och även för den delen EXAKT stick i nacken, tyder det mesta på att hunden torde ha varit rätt stilla och tätt intill GM där i mörkret. Det skulle i så fall kunna vara en mycket stark antydan att GM kände hunden väl.

OM sticket utdelades i nacken tror jag INTE det utfördes enligt skolboken. Knappast troligt att GM hade den sortens kunskap.

OM Laban försvarade Eva och GM av ren tur fick tag i honom borde själva KNIVSTICKSVINKELN se annorlunda ut – på grund av att det rimligtvis uppstod en ”viss rörelse” som orsakade en lägesförändring hos GM och hunden när sticket utdelades. Att en för hunden ”helt okänd person” ska lyckas med att sticka ett precis RAKT stick i nacken på en kämpande hund i mörker är inte sannolikt. Det är inte ens sannolikt om det hade varit helt ljust ute.

OM knivsticket utdelades i HALSEN sida blir utgångspunkten annorlunda, och ”knivsticksvinkeln” inte lika avgörande och ledande. Givetvis kan GM ändå ha känt hunden.

Jag lämnar det här nack/hals stick spörsmålet nu. Förhoppningsvis har Kalla fall så pass mycket info att man kan göra rätt bedömning.

Jag står fast vid och är helt övertygad att en hund tränad för ändamålet lätt skulle kunna lokalisera platsen för blod, trots som i detta fall ett frekvent regnande. Det finns exempel där hundar har markerat för blod flera månader efter att blod blivit avsatt, trots väder och vind. Men hunden måste naturligtvis ha rätt anlag och vara RÄTT TRÄNAD för det. Luktsinnet är hundens viktigaste sinne. Självklart kan förmågan och kapacitet skilja mellan olika hundar.

I det här fallet försökte polisen under ”lördagen utan framgång” få en spårhund till mordplatsen (info i media). Troligtvis sökte man av området vid ett senare skede med en spårhund. Det borde ha varit under söndagen, eller vid någon av de närmast efterföljande dagarna.

Jag har inte den blekaste aning om det fanns några fler nöjes ställen öppna, förutom Kramm och Träffen den kväll då Eva mördades. Det enda som har framkommit är att det skulle ha ägt rum en ”skoldans” någonstans – var vet jag inte? Jag vet inte heller hur säker den uppgiften är.
Postat 2016-10-30 Gunnar Nilsson var spaningsledare.
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nä, kanske inte det, men så står det i blaskan.
Citat:
Men redan efter någon vecka börjar utredningen gå trögt. Hällregnet under mordnatten har förstört nästan alla spår och varken mordvapen eller någon röd cykel har hittats. Inget av tipsen leder vidare och dessutom tvingas mordutredarna ta helgledigt sen polisfacket sagt nej till mer övertid.
Spaningsledare Gunnar Nilsson tror ändå på en lösning.
– Det kan fortfarande komma in mycket avgörande tips, säger han hoppfullt till Nya Norrland en dryg vecka efter mordet.
Lokalpressen ber Leif GW Persson, som då jobbar på Brottsförebyggande rådet, att vädra sin åsikt om en tänkbar gärningsman.
Postat 2016-12-14 där nämns även spaningsledarenn Gunnar Nilsson.
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det här gamla TV-inslaget från den 28 sept. 1987 (inspelat endast 3 dagar efter mordet) visar att polisen omedelbart, redan 1-2 dagar efter mordet hade slagit fast/bestämt sig för "teorin" att Eva Söderström mördades av en ren slump och att mördaren var en främmande man som stod i skogsdungen och lurpassade i mörkret på ett offer just när Eva och Laban råkade gå förbi.

Arkiv: Mittnytt från 1987 om Eva-mordet
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/arkiv-mittnytt-fran-1987-om-evamordet

Hur kunde polisen uttala sig så här tvärsäkert om hur mordet hade gått till redan efter endast 2 dygn?

Att man låser sig vid en teori på det här sättet i den omedelbara inledningen av en utredning kan ju aldrig vara bra. Det här inslaget förklarar varför man krampaktigt klamrade sig fast vid den udda lokala "kufen" Sture i 9 år och med alla medel försökte framtvinga ett erkännande från honom.

Någon borde fråga Börje Öhman idag vad det var som gjorde att man låste sig vid den här gärningsmanna-profilen endast 2 dygn efter att Eva hade hittats?
Jag menar, polisen kunde ju knappast vid tidpunkten för detta TV-inslag ha hunnit med att dels noggrant ha utrett "pojkvännen" PAJ samt även avfört honom, dagen innan sändningen.

Nej, det normala uttalandet från polisens sida endast 2 dygn efter mordet borde snarare ha varit att dom för närvarande inte vet så mycket om varken motiv eller gärningsman, men att dom jobbar utifrån ett flertal tänkbara scenarion.
Kramforspolisen med spaningschefen Gunnar Nilsson i spetsen saknade kompetensen för att utreda detta mord det är helt uppenbart.

Det här gamla klippet bevisar att man var inne på fel spår redan efter 2 dygn och att man aldrig kom ur det tänket.
Den här mordutredningen är inte bara uruselt skött, den är även en polisiärskandal som bör lyftas fram ur det mörker som polisen medvetet? har valt att gömma undan denna fruktansvärda historia i.
Senast redigerad av Timeout 2025-02-14 kl. 19:59.
Citera
2025-02-14, 20:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vad som har hänt med Pudelfrillan sista tiden är ett stort mysterium

Det största mysteriet är varför du dök upp igen i tråden efter lång tystnad. Tidpunkten för din återkomst är ännu mer intressant, du börjar spamma tråden med ditt maniska utpekande av PAJ, just när Anneli och PG börjar synas i sömmarna.
Citera
2025-02-14, 20:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Du vill tydligen antyda att JAG försöker göra en trådsanning, men det har funnits uppgifter i tråden länge om hur Laban dödades.
Glappande poliser nämns i flera inlägg. Spaningsledaren var Gunnar Nilsson.
Bara sök på hans namn så får du 3 sidor med träffar.

Inlägget är postat 2023-11-11 och där nämns även ett annat inlägg från 2018-03-01.

Postat 2016-10-30 Gunnar Nilsson var spaningsledare.

Postat 2016-12-14 där nämns även spaningsledarenn Gunnar Nilsson.

Den enda personen som vi med 100% säkerhet VET kunde locka Laban till sig/hålla i honom och med lätthet utdela ett dödligt stick i nacken är Anneli.

Med Anneli (och PG) som GM följer även en logisk förklaring gällande hunden, Laban var tvungen att "offras".
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-02-14 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in