2019-03-04, 00:06
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
2017-02-03, 21:24
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu börjar det bli riktigt illa för Berit... det är dags att börja prata nu!
Tänk om det är så att hon mördade Eva av svartsjuka för att PAJ var intresserad av Eva och PAJ hjälpte Berit att dölja spåren av mordet?
Mycket pekar på att PAJ är mördaren och inget på Berit än så länge... men ju längre den här tråden går desto värre kommer det att bli.
Jag är helt säker på att Berit läser här så jag uppmanar henne till att börja prata nu innan hon själv blir misstänkt för mordet på Eva.

Ja hur är Berit inblandad? Flydde hon Kramfors och klippte all kontakt med vännerna 3 veckor efter mordet för att skydda sig själv mot misstankar eller för att hon var rädd för PAJ?

Ja det är riktigt sjukt Inget normalt beteende från någon av dom

Vi har skrivit mycket om PAJ, men nästan ingenting om BERIT, vem är hon?
Citera
2019-03-04, 00:57
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
2017-01-31, 17:42
Citat:
Fortsätter att fylla på din tråd ehoesofglory Uppdaterad 31 jan 2017
Fortsätt gärna att fylla på om nåt intressant är missat.

SAMMANSTÄLLNING ÖVER UPPGIFTER SOM HAR FRAMKOMMIT OM MORDET PÅ EVA.

Sista mötet
*Alkohol dracks under sista mötet och PAJ kan ha tagit amfetamin med.
*Eva skulle återvända till Sundsvall dagen efter.
*PAJ skulle köra ett släp inför hästtävling.
*Varför dog Evas häst en kort tid efter mordet. Den var född med ett hjärtfel och dog av naturliga orsaker.

Relationen till Eva
*PAJ "otrogen" med kamrat till Eva. Det var troligen Evas väninna Berit som PAJ hade en hemlig relation med. Berit flyttade från Kramfors bara veckor efter mordet och klippte kontakten med alla vänner. Hon flyttade troligen väldigt långt söderut i landet. Varför?
*PAJ hade ingen relation till Eva men ville gärna ha en men han blev avvisad.
*Eva hade en relation med annan man hon kallade "toyboy" inför P.
Det var ett skämt. Eva hade sagt något om systerns pojkväns yngre bror och dom hade ingen relation och hade inte haft heller.
*Tömde Evas lägenhet, förde familjens talan efter mordet.
*Har inte haft kontakt med Evas familj efter mordet.

PAJ:s person
*Umgicks med yngre personer
*Klädd i militärkläder
*Intresse för dolkar
*Genomgått FBU, frivillig befälsutbildning. Är god vän med en ML som nu är Överste.

Cykeln
Gott om röda cyklar kring grannhuset. Det kan ha stått cyklar i något uthus vid PAJ:s fars hus.
En cykel låg slängd lite på sidan av vägen vid platsen för mordet. Flera bilister såg cykeln och fick väja för den, men PAJ har inte sett någon cykel vilket han borde ha gjort om han körde där.
Cykeln låg där vid tiden för mordet på natten när PAJ påstår att han körde flera gånger upp, minst 3 ggr, till Evas föräldrahem för att söka efter henne. PAJ bör ha passerat cykeln ca 6 ggr.

Bevismaterial
Det fanns hudavskrap under Evas naglar och det talar för att hon klöste gärningsmannen.
Avskrapet har ännu inte gått att DNA undersöka då tekniken för små mängder inte har funnits tidigare och provet är undersökt för flera år sen. Ny teknik finns nu och det borde testas nu.
Det ska även finns färgflagor från en cykel.

Övrigt om Eva
*Hade dagbok som PAJ kom över innan polis, motsägs av vissa.

Underliga uppgifter
*Hur lyckades GM locka till sig Laban så att han kunde döda honom med ett enda knivhugg?
PAJ kände hunden väl då han hade haft sällskap med hundens ägare, Evas syster, i 3 år.
Laban var känd för att vara skygg och absolut inte gå fram till främmande människor.

*Varför är PAJ så orolig för Eva den natten och påstår sig både ringa och köra till hennes hem flera gånger för att söka efter henne? Ingen har svarat på hans samtal den natten, har han ringt?
PAJ påstår att Berit har svarat men det förnekar hon. Berit körde Eva mot hemmet den kvällen.
Ingen uppgift finns heller att hans bil har setts på platsen, en vit Volvo 245 syns bra i mörker.

*Varför kommer PAJ in dyblöt på mordnatten på Kramm vid 0.40 tiden.
Vem påstås han ha kört hem från Kramm senare på natten? Vilka var vittnena som såg PAJ dyblöt?

*Eva skulle bara till sitt föräldrahem och sova och sen upp tidigt för att köra hästen och greja med flytten. Varför all denna oro för Eva? Hon borde vara trygg i föräldrahemmet.
Det finns ingen anledning till oro för Eva. Varför oroar sig PAJ och påstår sig leta efter henne?

*PAJ kommer till mötet morgonen efter när hästarna skall transporteras efter att Marpet har ringt hem till honom. PAJ kommer för sent.
PAJ nämner inte till Marpet att Eva är försvunnen och att han har letat efter Eva hela natten eller att han har ringt till Annelies jobb för att få ut Annelie att leta efter Eva.
Anneli var inte särskilt orolig på morgonen utan tog för givet att Eva hade sovit över hos någon.

Frågan blir då:
1. Varför ringer PAJ till systern Annelie på jobbet på morgonen och uppmanar henne att ge sig ut och leta efter Eva.
2. Varför nämner inte PAJ något om detta vid mötet med Marpet när Eva inte dyker upp?

När PAJ en stund senare dyker upp vid hästhagen säger han till Marpet att hon kan åka därifrån och att han själv stannar kvar och väntar tills Eva dyker upp. Hur länge var han kvar där?
Varför säger inte PAJ ett ord om sitt sökande till Marpet när dom befinner sig vid hästhagen?
Kan det vara för att Eva ligger död i skogsdungen på andra sidan vägen, endast 35-40 meter bort.
PAJ vill förmodligen inte att en sökinsats med Evas föräldrar, grannar, Marpet och kanske ytterligare vänner eller bekanta drar igång redan tidigt på lördagsmorgonen. Eva skulle kunna hittas väldigt snabbt om dom satte igång att leta.
Eva's block låg helt öppet på parkeringen på andra sidan vägen mot där dom befann sig och skulle garanterat hittas ganska snabbt. Blocket hade PAJ troligen inte sett.

*Dagen efter mordet kör PAJ till mordplatsen på eftermiddagen, stannar bilen på exakt rätt ställe och springer rakt in i skogen till där Evas kropp ligger. Hur kunde han veta att kroppen låg just där? Inget skulle synas från vägen enligt flera uppgifter då kroppen låg långt in, ca 25 m, och det var högt gräs och sly enligt foton och uppgifter i tråden.

*Varför kör inte PAJ upp för backen först till Evas syster och vän som står där för att trösta dom, vilket vore det normala för en person som inget vet om mordet mer än att Eva är död?
Det var Annelie, Evas syster, som ringde PAJ och talade om att Eva hade hittats mördad.
Men hon talade inte om den exakta platsen där kroppen låg. Hur kunde PAJ veta var kroppen låg?

*Varför påstår PAJ i programmet Svenska Fall för FBI att det fanns en man med hund på mordplatsen dagen efter så att det var orsaken till att han sprang in just där?
Evas syster och vän såg ingen man med hund och dom stod uppe i backen och såg PAJ komma.

*Är den uppgiften så kallat leakage? PAJ cyklar nästan på en man med hund på natten strax innan mordet, men placerar den mannen på platsen dagen efter i stället.
Leakage= Berättar något som är sant men sätter in det i fel sammanhang/tidpunkt.

Alternativa gärningsmän
Sture aka "Cykelmannen", avförd från utredningen 1996
Mystisk försäljare
MGM i Appojaure.morden 1984
Missbrukare i Bruket, ägare av röd cykel, avfärdad.
"Lampan"(?) ML officer och bekant till P, f. 1966

Om programmet
*Enligt Börje Öhman fick Mark Safarik och Bo Åström en del av förundersökningen, mötet med Öhman tog någon timme.

Länkar

Karta över mordplatsen.
https://dacostarkivet.files.wordpress.com/2016/05/scan-296-page-61.jpg?w=599&h=979

Svenska Fall för FBI 2016 del 1
http://www.tv4play.se/program/svenska-fall-f%C3%B6r-fbi?video_id=3501212

AB om Svenska fall för FBI omgång 1, 2015
https://minfil.org/Y3Nbpebbbc/svenska_fall.pdf

P4, Börje Öhman menar att PAJ är kartlagd. Det vet vi nu att han inte är.
PAJ är endast hörd upplysningsvis i samband med mordet. och ingen kroppsbesiktning eller undersökning av hans kläder, bostad, bil mm gjordes.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6551468

Tidningsartiklar från 1987-

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987

"Nya tips om Eva-fallet"
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/annu-ett-tips-om-eva-mordet

Relationen till Eva
*PAJ "otrogen" med kamrat till Eva. Det var troligen Evas väninna Berit som PAJ hade en hemlig relation med. Berit flyttade från Kramfors bara veckor efter mordet och klippte kontakten med alla vänner. Hon flyttade troligen väldigt långt söderut i landet. Varför?

Jag tror att vi är BERIT på spåret nu (sedan mer än två år tillbaka)!
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-03-04 kl. 01:06.
Citera
2019-03-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsrunkaren
Jag har följt den här tråden sedan start, och här kommer min reflektion över vem jag tror är mördaren.

2016-10-28, 01:28

2017-12-19, 06:55

2019-02-13, 00:49

2019-02-13, 11:29

Det är BERIT som har mördat EVA, och PAJ håller henne bakom ryggen.

PAJ ”städar” däremot upp mordplatsen efter BERITS galenskap.

Är det någon som håller med mig?

Hur stor var Berit? Skulle de hugg Eva fick ha utdelats av henne?
Citera
2019-03-04, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av solento

Ett hugg räcker, sedan är man nog redan nere för räkning.
11 hugg tyder på att mördaren ville se henne död snabbt.
Citera
2019-03-04, 23:29
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:

I morgon vet jag mer om det!

Sanna nedanstående meningar fram till dess:

https://pennyfriends.se/stallkoll-artikel/hasttjejer-ar-starka

Hästtjejer ...

... lyfter hovarna på hästar som väger flera hundra kilo.

... bär på tunga kassar med flera kilo hö i.

... släpar fram spån- eller halmbalar som också väger massor.

... mockar. Varje tag med grepen är kanske inte så tungt. Men det blir en del när du mockar en hel box.

... kör runt tunga, vingliga skottkärror fyllda till max med gödsel.

... bär ut vattenfyllda spänner till hagen.

... lyfter ner tunga sadlar. Och lägger upp dem på hästens rygg.

... kan dra upp sig själva i sadeln. Det kräver armstyrka.

... kånkar runt på tunga hästböcker för att lära sig mer om hästar och ridning.
Citera
2019-03-05, 05:03
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
I morgon vet jag mer om det!

Sanna nedanstående meningar fram till dess:

https://pennyfriends.se/stallkoll-artikel/hasttjejer-ar-starka

Hästtjejer ...

... lyfter hovarna på hästar som väger flera hundra kilo.

... bär på tunga kassar med flera kilo hö i.

... släpar fram spån- eller halmbalar som också väger massor.

... mockar. Varje tag med grepen är kanske inte så tungt. Men det blir en del när du mockar en hel box.

... kör runt tunga, vingliga skottkärror fyllda till max med gödsel.

... bär ut vattenfyllda spänner till hagen.

... lyfter ner tunga sadlar. Och lägger upp dem på hästens rygg.

... kan dra upp sig själva i sadeln. Det kräver armstyrka.

... kånkar runt på tunga hästböcker för att lära sig mer om hästar och ridning.
Ditt inlägg får mig att gapskratta så här på morgonkvisten
"lyfter hovarna på hästar som väger flera hundra kilo"
Du har kanske inte kratsat en hästhov för då skulle du inte skriva något så urbota dumt.
När man lyfter en hästhov så vilar hästen tyngden på dom andra tre benen.
(Du har säkert varit i ett stall men försöker låtsas som du inte har varit det för att ta fokus från mördaren PAJ)

Resten är inte ens värt att besvara och alla dina inlägg går bara ut på en enda sak och det är att ta fokus från mördaren PAJ och försöka lägga det på någon annan.
Men se det lyckas du inte med!
Vi som har följt den här tråden vi är säkra på att PAJ och ingen annan mördade Eva.

Skönt att höra att han ser snuskig ut nu. Hoppas han PAJar ihop helt.
Jag har alltid tyckt att han ser snuskig ut och blir han snuskigare så skrämmer han små barn.
Citat:
Så är det. Jag fick detta från en person som varit i Kramfors nyligen:

"Han ser väldigt snuskig ut nu."
Senast redigerad av Timeout 2019-03-05 kl. 05:08.
Citera
2019-03-05, 06:23
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
(1) Ditt inlägg får mig att gapskratta så här på morgonkvisten
(2) "lyfter hovarna på hästar som väger flera hundra kilo"
Du har kanske inte kratsat en hästhov för då skulle du inte skriva något så urbota dumt.
När man lyfter en hästhov så vilar hästen tyngden på dom andra tre benen.
(3) (Du har säkert varit i ett stall men försöker låtsas som du inte har varit det för att ta fokus från mördaren PAJ)

Resten är inte ens värt att besvara och alla dina inlägg går bara ut på en enda sak och det är att ta fokus från mördaren PAJ och försöka lägga det på någon annan.
Men se det lyckas du inte med!
(4) Vi som har följt den här tråden vi är säkra på att PAJ och ingen annan mördade Eva.

Skönt att höra att han ser snuskig ut nu. Hoppas han PAJar ihop helt.
Jag har alltid tyckt att han ser snuskig ut och blir han snuskigare så skrämmer han små barn.
(1) Även jag gapskrattade, fast på nattkvisten.

(2) Jag kopierade texten från länken (som du inte klickade på).

(3) Jag lägger mitt fokus på att hitta den rätta mördaren, BERIT.

(4) Du skriver ”Vi” som har, även ”Jag” har följt den här tråden, och jag är inte så säker på att det är PAJ allena som har mördat EVA.

Har du glömt bort att även du var skeptisk för två år sedan: ”Tänk om det är så att hon mördade Eva av svartsjuka för att PAJ var intresserad av Eva och PAJ hjälpte Berit att dölja spåren av mordet? Mycket pekar på att PAJ är mördaren och inget på Berit än så länge... men ju längre den här tråden går desto värre kommer det att bli.” Det är DINA ord, inte MINA.

Dessutom så vet jag hur starka hästtjejerna kan vara, jag har nämligen levt ihop med en!
Citera
2019-03-05, 22:30
Medlem
Citat:
2017-01-31, 17:42

Relationen till Eva

Jag tror att vi är BERIT på spåret nu (sedan mer än två år tillbaka)!

BÅ flyttade väl in hos P strax efter mordet och bodde där i tre veckor, sen tror jag att det tog ytterligare någon månad/månader innan hon lämnade Kramfors för gott - dock är jag inte säker på tiden (uppgifter i tråden). Jag kan tänka mig att de allra flesta var skärrade och rädda efter mordet, och att det skulle kunna vara en anledning till att hon flyttade in hos P - eftersom det sägs att dom hade ett förhållande förefaller det än mindre konstigt. När man nu är inne på "rädsla" var det ju något som Patrick Sellén stötte på mycket när han gjorde sin research inför reportaget om mordet för SVT.
Jag håller med om att det är märkligt att hon lämnade Kramfors hastigt och lustigt, och bröt all kontakt med sina tidigare vänner. Vet man med säkerhet att hon verkligen bröt all kontakt, eller kan det vara en trådsanning? Det kan kanske någon ur hennes gamla kompisgäng svara på?
Cykeln är en central del, hur knyter du ihop den iakttagelsen med att BÅ är GM?
Citera
2019-03-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ett hugg räcker, sedan är man nog redan nere för räkning.
11 hugg tyder på att mördaren ville se henne död snabbt.

Det var mycket kraftiga knivhugg det rörde sig om - där varje enskilt knivhugg var för sig var dödande. Den uppgiften kommer från en artikel i Aftonbladet 88-09-25. Laban dödades med ett hugg i nacken eller halsen - uppgifterna varierar, men det rör sig om ett hugg.
Citera
2019-03-05, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
BÅ flyttade väl in hos P strax efter mordet och bodde där i tre veckor, sen tror jag att det tog ytterligare någon månad/månader innan hon lämnade Kramfors för gott - dock är jag inte säker på tiden (uppgifter i tråden). Jag kan tänka mig att de allra flesta var skärrade och rädda efter mordet, och att det skulle kunna vara en anledning till att hon flyttade in hos P - eftersom det sägs att dom hade ett förhållande förefaller det än mindre konstigt. När man nu är inne på "rädsla" var det ju något som Patrick Sellén stötte på mycket när han gjorde sin research inför reportaget om mordet för SVT.
Jag håller med om att det är märkligt att hon lämnade Kramfors hastigt och lustigt, och bröt all kontakt med sina tidigare vänner. Vet man med säkerhet att hon verkligen bröt all kontakt, eller kan det vara en trådsanning? Det kan kanske någon ur hennes gamla kompisgäng svara på?

Jag tror på att det var BÅs cykel som användes. Att det var just en damcykel tyder ju på att det var en kvinna som utförde mordet Själv tror jag Paj fick bråttom och blev orolig då BÅ och Eva kanske hade grälat på kvällen innan, därför eftersökte han Eva för att han visste att BÅ var enormt svartsjuk.
Mr P skyddade säkert BÅ under dessa 3 veckor som hon bodde kvar i Kramfors innan hon kände att hon var tvungen att fly, det var nog inte så svårt på den tiden att få tag i ett jobb söderut.
Kanske var det mr P som slutförde mordet, dom möttes där vid dikeskanten. Mr P tog säkert cykeln hem och sedan drog han till Kram för att skaffa alibi.
Cykeln lär väl ha dumpats i Kramforsån, kanske bakom Kram, har under årens lopp legat många cyklar där nere så ingen skulle reagera om den låg där.
Citera
2019-03-06, 05:18
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon

Jag tror helt och fullt på att det var PAJ som cyklade i panik ner till mordplatsen. BERIT hade ringt upp PAJ hemifrån och berättat att EVA var död. PAJ försökte då ringa hem till EVA. När ingen svarade cyklade PAJ i panik ner till mordplatsen, slänger cykeln i dikeskanten och finner EVA mördad i slyn. PAJ chockades utav synen, och skyndar sig därför gåendes hem i regnet. Blöt sätter han sig i sin bil och åker till hotell Kramm, för att sedan skjutsa hem en kompis. Senare under natten arrangerar PAJ mordplatsen, för att därefter cykla hem/göra sig av med cykeln.

Citat:

Citat:
I morgon vet jag mer om det!.

Citat:
Vi har skrivit mycket om PAJ, men nästan ingenting om BERIT, vem är hon?

Jag vet inte mer om BERITS fysik idag än vad jag visste igår. Inte heller vet jag någonting mer om henne som person. I mina ögon är BERIT gåtfull.
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-03-06 kl. 06:18.
Citera
2019-03-06, 13:40
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Senare under natten arrangerar PAJ mordplatsen, ...

Under arrangemanget klädde PAJ av EVAS kläder från midjan och neråt, för att på så vis misstänkliggöra en våldtäkt. Detta gjorde PAJ för att avleda eventuella misstankar mot BERIT.

Polisen hittade dock ingenting som tydde på att EVA hade våldtagits. Se nedanstående länk, under rubriken SEXUELLT MOTIV.

https://dacostarkivet.wordpress.com/2017/02/24/evamordet-i-misstankt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in