2025-02-14, 16:26
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Det här kommer från Aftonbladet....fundera själv!
Finns vittnen som säger att han var maskerad med rånarluva, svårt att se munnen , eller hur!

Ett vittne som vill spä på sin historia!
Varför skulle han haft rånarluva?
Han ville nog snarare att de på skolan skulle känna igen honom.
Citera
2025-02-14, 16:29
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Skolan ligger på nederplan. Det vore enkelt att krossa ett fönster och fly. Det borde finnas något starkt föremål i klassrummen att krossa glaset med.

Man ska alltid fly även om är inlåst i ett rum med fönster.

Eh, det där är inte nödvändigtvis smart i den här typen av situation. Skytten kan börja skjuta utåt eller för den delen kan det finnas skyttar utanför.

Såvida han inte faktiskt försöker bryta sig in så är det faktiskt bättre att stanna där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Lite märkligt att man direkt avfärdar rasism som motiv. Vilket kan vara sant.
Men sen faller allt på skuldbeläggning av ensamma, med autism, istället.
Som om en annan generell förklaringen skulle vara mer trovärdig, än den första

När en frisk person skadar/dödar andra. Så ser man individen.
När en sjuk person dödar. Så blir folk med samma diagnos, och problematik, utpekad som potentiellt farlig. Kan vara fördomar mot sjuka och svaga, som finns kvar i reptilhjärnorna

Det är inte så att alla ensamma personer, med autism, beväpnar sig och planerar attacker
De flesta är harmlösa och helt fredliga
Tänk så många gamla människor som lever ensamma. De är inte speciellt aktiva i skolskjutningar

Man borde fördjupa sig i personen istället för att generalisera. Hur blev han så våldsam osv...

Jag ser inte någon som skuldbelägger ensamma personer med autism. De flesta av oss skuldbelägger samhället som inte gett en ensam kille med autism rätt stöd. Vi är intresserade av att förstå hur detta kunde hända, och hur samhället kan förhindra att det händer igen. RA:s funktionsvariation är inte oviktig i den ekvationen. Jag och många med mig tycker att samhället inte har tagit hänsyn till RA:s svårigheter när man fattat en rad myndighetsbeslut, och att dessa beslut kan ha bidragit till psykisk ohälsa hos RA – och till det fruktansvärda dådet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Jag undrar om Richard är begravd och jag undrar om tidningarna helt kommer att undvika att skriva om det.

Tänkte också på det där. Gissar på minneslund och en liten namnskylt.
Citera
2025-02-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Lite märkligt att man direkt avfärdar rasism som motiv. Vilket kan vara sant.
Men sen faller allt på skuldbeläggning av ensamma, med autism, istället.
Som om en annan generell förklaringen skulle vara mer trovärdig, än den första

När en frisk person skadar/dödar andra. Så ser man individen.
När en sjuk person dödar. Så blir folk med samma diagnos, och problematik, utpekad som potentiellt farlig. Kan vara fördomar mot sjuka och svaga, som finns kvar i reptilhjärnorna

Det är inte så att alla ensamma personer, med autism, beväpnar sig och planerar attacker
De flesta är harmlösa och helt fredliga
Tänk så många gamla människor som lever ensamma. De är inte speciellt aktiva i skolskjutningar

Man borde fördjupa sig i personen istället för att generalisera. Hur blev han så våldsam osv...

Prova gå utan inkomst i 3 år .och får höra Soc säger Ppp pppp ....rrttt tttt.
Föräldrar eller andra kanske har slut på pengar
Så kanske det klarnar varför man kan krascha

Låt socialbyrå chefen vara utan bidrag i 3 år eller till densamma dagen hen berättar vad som hänt per Svensk Grundlag --- Offentlighetsprincipen
Frågar ni mig kan snuten prova samma.
typ " Det är prestationen i stället för mucka bråk --demokratin behöver lös ngt kom tillbaks sedan
Listan med hur många socialsekreterare ni lagfört "
eller kör en Löfving
Citera
2025-02-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Tänkte också på det där. Gissar på minneslund och en liten namnskylt.

Osynlig som ett spöke såväl i livet som i döden.
Citera
2025-02-14, 16:33
Medlem
okok1s avatar
TV4:
Citat:
– I det här fallet är jag helt säker på vad motivbilden är, säger han.
Citat:
Åström vill dock inte avslöja motivet då det är en pågående utredning.
Jaha? Som att det spelar roll när GM är död?
Citera
2025-02-14, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag är skeptisk. Det finns för många intressen och olika hänsyn att ta här . Både gentemot " klienten " och handläggarna .

Visst framkommer det information om att " klienten " varit hotfull eller uppfattats som hotfull av handläggarna så kör det komma ut fort. Då kan de två sina händer . Styrks detta även via diarieförd kommunikation så är det 100% säkert att det kommer fram .

Är så inte fallet och felet ligger i handläggningen eller att inte fått rätt hjälp så kommer ingen att villigt medge det ( Den potatisen är för het )

Jag tycker att det redan känns som het potatis..

Antingen släpper inte SOC sekretessbelagda handlingar till polisens utredare eller så har handläggningen varit så gravt dålig så man inte riktigt vågar gå ut i media med det.

Man kan tycka att det är svårt att kartlägga en person med så få kontaktytor, jag tror att det borde vara mycket enklare. Utesluter man vittnen är det nog i övrigt inte många andra personer polisen har behövt förhöra på de 10 dagarna som nu har gått sedan dådet.

Frågan är om en åklagare har större befogenheter än polisen i utredningen beträffande SOC-handlingar. Någon som vet det?
Tänker att Expressen isf ska försöka komplettera med en kravställning i sin anmälan, eller så kan Aftonbladet göra en egen JO-anmälan och ta med den delen.
Citera
2025-02-14, 16:41
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
TV4:

Jaha? Som att det spelar roll när GM är död?
För att man vill veta varför han begick dådet?
För att man vill veta om dådet kunnat stoppats?
Citera
2025-02-14, 16:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
För det första kan du ta det vittnesmålet om "le stort" med en nypa salt.
För det andra finns det vetenskapligt stöd för att personer med autism kan le eller skratta i obekväma eller stressande situationer. Det är en del av strategin "maskering", de hanterar sin sociala osäkerhet genom att dölja sina egna känslomässiga reaktioner om något känns jobbigt. Detta tycker jag passar betydligt bättre in på RA:s profil än att han skulle ha psykopatiska drag.

Han var nog inte en renodlad psykopat (antisocial personlighetsstörning).
Men en viss empatistörning tror jag krävs för att kunna utföra den här typen av dåd.
Citera
2025-02-14, 16:43
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag tycker att det redan känns som het potatis..

Antingen släpper inte SOC sekretessbelagda handlingar till polisens utredare eller så har handläggningen varit så gravt dålig så man inte riktigt vågar gå ut i media med det.

Man kan tycka att det är svårt att kartlägga en person med så få kontaktytor, jag tror att det borde vara mycket enklare. Utesluter man vittnen är det nog i övrigt inte många andra personer polisen har behövt förhöra på de 10 dagarna som nu har gått sedan dådet.

Frågan är om en åklagare har större befogenheter än polisen i utredningen beträffande SOC-handlingar. Någon som vet det?
Tänker att Expressen isf ska försöka komplettera med en kravställning i sin anmälan, eller så kan Aftonbladet göra en egen JO-anmälan och ta med den delen.

Socialförvaltningar i Sverige har redan i tidigare fall trotsat såväl förvaltningsdomstolen vanliga domstolar åklagare samt polis . Detta i ärenden som varit mindre heta .
Citera
2025-02-14, 16:44
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
För att man vill veta varför han begick dådet?
För att man vill veta om dådet kunnat stoppats?

Menar att polisen ska vara transparenta och berätta. Som de gör i andra länder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in