Citat:
Ursprungligen postat av
Slipsluder
Jo, på ytan uppfattas personer med autism oftast så. Men vi ska komma ihåg att dom ofta är otroligt mottagliga mot omvärlden även om detta inte visas utåt. Det är alltså väldigt introverta personer. Oftast iallafall. Själva responsen på det dom får till sig är oftast där problematiken ofta ligger.
Personer med autism eller inom autismspektrat har oftast en eller flera hobbies. Dessa blir oftast deras hela värld och även en tillflykt där dom kan ägna tid och energi och känna glädje när omvärlden inte förstår dom. Allt som oftast utvecklas detta till ett specialintresse. Rickard hade alldeles säkert även han olika hobbies. Sen måste dom inte vara många, men varför måste man ha många?
Du nämner fantasivärld och det kan vara så, men det är inte alls säkert. Vissa personer med autism är väldigt teoretiska, andra fysiska och en del med en kombination. Det finns ju autister som är otroligt duktiga på att teckna medans andra är otroligt duktiga på teoretisk fysik. Poängen är att personer är olika även om dom klassas in under samma diagnos. Det är viktigt att komma ihåg. Men ska man dra någon form av generalisering i det hela så är det ju svårigheten med att uttrycka sig på olika former av yttre faktorer.
Tyvärr faller folk mellan stolarna i det här samhället ibland och det känns som att det kan vara lite så här. Man verkar ju mer eller mindre ha tvingat iväg honom till en vanlig högskola. Antingen har man gjort bedömningen att han har svårigheter men klarar sig själv, eller också så har någon på någon myndighet inte insett hur pass stora hans svårigheter med saker och ting varit och att han då behandlats som normalfungerande. Att han inte fångats upp tyder ju på någon form av missförstånd. Tyvärr är det ju rätt vanligt i samhället att hjälpen finns där, men om du inte vet hur du ska be om den så händer ingenting.
Det känns ju som att det är mer regel än undantag att gärningspersonerna efter den här typen av dåd målas upp som totalt funktionsodugliga, avvikande och rent av konstiga. Hade du bett samma personer dagen innan dådet att beskriva personen hade svaret antagligen varit att personen var tystlåten och lite egen istället.
Det där ska du inte ta allt för seriöst på. Folk har en tendens att "minnas" väldigt konstiga saker efter såna här dåd.
Varför det är så tyst från dom? Deras son har för ungefär en vecka sedan begått den värsta masskjutningen i Sveriges historia. Sånt måste ta något oerhört, det förstår du väl? Dylan Klebolds mamma pratade exempelvis inte med pressen på många herrans år. Det hade inte jag heller gjort om mitt barn hade gjort något sånt här.
Jag vet hur jag själv sedan låg ålder upplevde världen annorlunda och i ett närmast meditativt tillstånd kunde upptas av att gå med bärbar spegel för att betrakta bostaden "upp och ner" eller sitta och titta på linjer och mönster som upprepade sig och finna djup inre tillfredsställelse i det. Barn som leker kan t.ex vid autism istället stapla leksaker på rad så de "flyter" i ett sammanhängande mönster istället för att interagera och leka rollspel. Nu var jag inte ett sådant barn men ändå. Jag minns att jag tidigt la stort värde mer på saker och hur de såg ut än just att leka med andra 2,5 år -5 års ålder). Jag ska redan vid lite över 1 år ha lagt lång tid på att leka med geometriska figurer helt ensam och liknande beteenden av att självständigt sysselsätta mig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
snasavglas
Det är ändå en viss gradskillnad mellan att terrorisera folk i en chatt (halva Flashback är nog kapabla till det, utan att behöva NPF-diagnoser) och att gå in på sin gamla skola, skjuta ihjäl ett gäng helt oskyldiga, och avsluta det hela med att blåsa skallen av sig. Var du nära det stadiet någon gång tror du? Vad fick dig att bryta beteendet?
Det som fick användaren att börja var sannolikt oförmåga till kommunikation. Så frågan handlar inte om att börja eller sluta utannatt inte få gehör för vad som är av betydelse då vi har olika uppfattningar. Jag försökte googla efter rättshaveri och stalking för några dagar sedan men det är sällsynt bland autistiska människor även om de faktiskt kan utveckla beteendet. Det är då relaterat till autismen och inte profilen över beteenden.
Hade en gång en person som jag upplevde som autistisk som höll på att terrorisera mig i mail och brev så jag istället ville slita huvudet av personen då beteendet kom av hans funktionsnedsättning. För mig är det idag som så att jag börjat skicka iväg slarviga anmälningar. Jag vet att hur rätt jag än har så löser sig inte något lila lite som anmälningar eller överklaganden faktiskt innebär att man kan få hjälp. Autistiska människor förstår inte att sådant mest är för "syns skull". Rättigheter är bara på pappret när någon gjort sitt beslut även om överklaganden däremot kan ändra et beslut om det är välmotiverat.
Citat:
Ursprungligen postat av
rubbergirl
Jag håller med till 100%
Detta var i början av 2000-talet & mkt har hänt.
För mig låter det som han har C-PTSD i grunden men det är ett relativt nytt begrepp & förr pratade man bara om PTSD.
Det finns många överlappande symtom mellan PTSD, autism, generaliserad ångest, ADHD etc & många ggr ställs fel diagnos.
Och det är inte relevant då alla är olika även om de delar samma diagnos.
Rickard hade bra betyg i psykologi. Det verkar oxå som han har varit manipulativ till viss del (videon om försörjningsstödet, hur försäljningen av vapenskåpet gick till + hur han gick runt i korridorer & pratade i telefon för att ingen skulle besvära honom). Att förstå hur tankar, beteende & känslor påverkar + förmågan att dupera andra har autister väldigt svårt med, men inte R.
Likadant detta att tiden står still i hans liv - han tragglar ff med matten 20 år senare & inget går framåt - gör honom äldre än vad skolskyttar är. Men mentalt kanske han är på samma ställe som han var när han blev traumatiserad.
Och många andra saker.
Nej han framstår inte det minsta "manipulativ".
Jag hittar inte information om hans anhöriga dvs namn etcetera då jag skumläser och innan vi ens fått bekräftad gärningsman. Hans anhöriga verkar leva med skydd nu och rensat från nätet här som där. Systern är kanske psykologutbildad och det innebär att familjen är väl insatt i psykologi vilket inte är konstigt med en så pass dålig anhörig. När jag spekulerar i fel som kan ha skett gör jag inte det med
skuldbeläggning i tron att familjen skulle vara orsak och verkan. Många har dåliga bakgrunder utan att bli särskilt dåliga människor och människorkan ha bra bakgrunder och ändå skada andra.
Hans betyg i psykologi säger inte ett smack. Jag har själv högsta betyg i ämnena och det vore konstigt om jag som läst psykologi på avancerad nivå i låg ålder i kombination med medfödd högre empati än genomsnittlig, inte skulle klara av ämnet. Det innebär inte att jag skulle ha egenskaper som är "manipulativa". Jag hade knappast levt det här livet om jag tagit mig fram genomatt manipulera och bedra andra istället för att sätta sank på mig själv genom att fungera annorlunda samtidigt som jag förstår hur jag då får negativa sanktioner av det.
Kan jämföras med att jag hela tiden nu har problem med myndigheter och ekonomi och skola och betyg och i det förlorar motivationen totalt.
I mina myndighetskontakter har jag fått mycket hjälp av en autistisk kille som klart och tydligt vuxit upp framför internet. Svensk eller invandrare vet jag inte och det är irrelevant i sammanhanget. Han lämnar pga sin autism för mycket personliga trådar för sitt eget bästa pga just avsaknaden av manipulativt beteende och inte förstår hur viktigt det är att vara "nomralmanipulativ" för att skydda sig själv och göra karriär. Han vill bara hjälpa andra människor med en autistisk oförmågaatt förståatt andra människor kan vara skadliga för honom och att det då behöver finnas distans. Han arbetar välvilligt med fokus på andras bästa i vad han upplever är lite komplicerade system (byråkrati som kräver insatthet) för andra människor. Sedan är han ju universitetsutbildad och psykologi på då högre nivå än gymnasiet utan att det är som för mig som barn/tonåring "särintresse". Jag har sagt tidigare att han ska köra rakt på och
efter utbildning genomföra utredning (autism) för att då inte riskera att bli av med möjligheter eller arbeten utan att kunna använda lagar kring diskriminering som försvar. Att vänta är inte att manipulera utan att skydda sina intressen och få
jämlika förutsättningar. Det är värre med klåpare som ska ha alla möjliga hjälp med låga förmågor för att de egentligen inte klarar av utbildningar utan stöd och insatser (jag vill inte ha funktionsnedsatt vårdpersonal t.ex).