2025-02-14, 12:15
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tio-ljudtekniker-om-tv4-kan-inte-sla-fast/

10 oberoende ljudtekniker verifierar att det TV4s 2 ljudtekniker verifierat inte går att verifiera
Citera
2025-02-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Idioterna på TV4 är ju totalt värdelösa i sina märkliga spekulationer. Jag tycker Flashback håller högre nivå.

Därför borde alla bojkotta skitkanalen.
Citera
2025-02-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag kan bara hålla med! De allra flesta tickande bomber resulterar i ett suicid istället för ett vansinnesdåd, vilket nog mest är tur och tillfälligheter.

Vi kommer att få se mer av dåd som detta i framtiden i Sverige.

För att högfungerande autism inte är tillräckligt för att bli beviljad sjukersättning så som reglerna ser ut. Att bli beviljad sjukersättning nuförtiden är nästintill omöjligt.

Ligger lite efter i tråden men jag tror att du har helt rätt. Jag drog mig till minnes en personlig händelse som hände mig för cirkus tio år sen när jag blev av med aktivitetsstödet.

Min autism är väldigt sent diagnostiserad, alltså när jag blev över 30 år. Detta berodde ju givetvis på kunskapsbrister hos mina vårdnadshavare, lärare o.s.v.

När jag tänker efter så är det ett smärre mirakel att jag aldrig fick träffa någon läkare i åldern. Detta fall har påverkat mig så mycket för att Rickard MYCKET väl hade kunnat vara jag om jag inte bara hade haft en sån jävla tur.

Behöver inte gå in i detalj på hur mitt liv såg ut men kan säga att jag identifierar mig med honom. Han är jag, i ett parallellt universum. Kan bara för Säpos skull säga att jag idag har familj, stabilt jobb med lön över median o.s.v.

Men händelsen var att jag i veckors tid fullkomligt terroriserade arbetsförmedlingens chatt efter indraget aktivitetsstöd. Det var hela mitt liv under flera veckors tid och jag fick flera hot om polisanmälningar. Skrattar åt det idag men jävlar vad arg man var.
Citera
2025-02-14, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Såg nu på tv 4 fd kriminal kommisarie bosse åström som säger ” man kan döda flera för att dölja 1 mord ”
Intressant tyckte jag

Sådana vaga uttalande ger bara grogrund för alla möjliga spekulationer.
Sedan så är det TV4 också. Pajasar är vad de är nu i mina ögon.
Citera
2025-02-14, 12:18
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Någon som vet vad RA:s föräldrar jobbar/jobbade med, även det verkar vara hemligt.

Låt hans föräldrar vara, de ansvarar inte för hans handling.

De mår dåligt redan som är det.
Dessutom så har de inte kvar deras son vid även trots hans brutala dåd, det är tufft för hans föräldrar att svälja.

De är totalt oskyldiga i det här.

Det är staten som är skyldig som har dragit in all hjälp RA kan tänka sig få, och vänt ryggen åt han.
Myndigheternas fel helt enkelt.
De hade kunnat förhindrat detta, genom att inte dra in hans bidrag.
Senast redigerad av Elm17 2025-02-14 kl. 12:21.
Citera
2025-02-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag var själv mobbad i grundskolan, i nästan 6 års tid.
Idag, en halv livstid senare, så känner jag ingenting för barnen som utsatte mig för mobbningen. Det är inte svårt att som vuxen förstå att dessa barn själva mådde dåligt och att de tog ut sin egen frustration på mig. Det är inte svårt att förstå att de var barn och inte fullt ut förstod vad de utsatte mig för, och därför har det varit lätt att förlåta dessa och lämna det bakom mig.

Vad jag aldrig har kunnat förstå däremot är hur samhället svek mig. Inte ens såhär långt efteråt kan jag förstå hur vuxna lärare, skolkuratorer, elevassistenter, rektorer, pedagoger och alla andra inblandade kunde låta det pågå i 6 år utan att agera. Hur kunde dessa vuxna människor gå hem och sova om natten när de visste vad ett barn i deras klassrum blev utsatt för dagligen?

Jag vet inte om jag är unik som tänker såhär, men jag lägger definitivt ansvaret på samhället. De hade 6 år på sig att lösa situationen och misslyckades totalt.

Att sen växa upp bara för att inse att samhället behandlar vuxna, utsatta, människor på samma sätt som skolan gjorde när jag var barn, var ett brutalt uppvaknande. Vi lever i ett samhälle där ingen agerar, där ingen är beredd att ta sitt ansvar, och där ingen behöver stå till svars när deras passivitet får konsekvenser. Istället läggs allt ansvar på den som inte fick den hjälp hen behövde och förtjänade när denne till slut flippar.

Det är hög tid att personal inom vård och omsorg inte längre kommer undan med "jag har inte gjort något fel" när de inte har gjort någonting alls.

Att inte agera alls måste börja ses som att man agerat fel.

Mobbning är inte motivet.
Skulden ska inte ligga någon annanstans den ska bara ligga hos Rickard för att ha avrättat 10 för honom obekanta personer.
Gud vet hur många fler han kunde ha mördat om inte polisen konfronterade honom.
Jag har väldigt svårt att tro efter att sett och lyssnat på videon flera gånger att han inte haft våldsfantasier länge och visat känslokyla.
Man måste vara totalt likgiltig inför andra människors lidande för att kunna klara av det han gjorde.
Citera
2025-02-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
För att det inte handlar om att försöka övertyga varandra om sina "uppfattningar". Det handlar inte om tycke och smak. NPF blir inte "bättre" eller "sämre" med åren. Det är inte psykologiska tillstånd, utan neurologiska. Individen blir med tiden bättre på att hantera sina funktionsnedsättningar, det är den enda förändring som sker.

Det här är trivial och grundläggande kunskap jag ger dig. Du kan fördjupa dig på andra håll, men sprid inte dina missuppfattningar som sanningar under tiden. Tack!

Det är ingen som påstår att någonting i RA's hjärna skulle ändrats i högstadiet som nedsatte hans funktion...
Graden av funktionsnedsättningen beror ju till stor del av miljön hen vistas i.
Om en person i rullstol är i en miljö där det finns ramper överallt och helt plötsligt flyttas till en miljö med endast trappor så kan de helt enkelt inte förflytta sig längre.
På samma sätt är det för autister som flyttas till mellanstadiet/högstadiet/gymnasiet.
Ju högre begåvning desto längre brukar de hanka sig fram innan det blir uppenbart att de behöver stöd.
Citera
2025-02-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Men händelsen var att jag i veckors tid fullkomligt terroriserade arbetsförmedlingens chatt efter indraget aktivitetsstöd. Det var hela mitt liv under flera veckors tid och jag fick flera hot om polisanmälningar. Skrattar åt det idag men jävlar vad arg man var.

Det är ändå en viss gradskillnad mellan att terrorisera folk i en chatt (halva Flashback är nog kapabla till det, utan att behöva NPF-diagnoser) och att gå in på sin gamla skola, skjuta ihjäl ett gäng helt oskyldiga, och avsluta det hela med att blåsa skallen av sig. Var du nära det stadiet någon gång tror du? Vad fick dig att bryta beteendet?
Citera
2025-02-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Det är ingen som påstår att någonting i RA's hjärna skulle ändrats i högstadiet som nedsatte hans funktion...
Om en person i rullstol är i en miljö där det finns ramper överallt och helt plötsligt flyttas till en miljö med endast trappor så kan de helt enkelt inte förflytta sig längre.
På samma sätt är det för autister som flyttas till mellanstadiet/högstadiet/gymnasiet.
Ju högre begåvning desto längre brukar de hanka sig fram innan det blir uppenbart att de behöver stöd.

Precis så är det, bra. De med högre begåvning klarar ofta att maskera sina svårigheter till följd att många blir utbrända i vanlig skolmiljö då det kräver så mycket av dem.

I en icke anpassad miljö blir funktionsnedsättningen också mer framträdande.
Citera
2025-02-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Rickard var helt uppenbart inte högbegåvad. Hade han varit doktor i teoretisk fysik men inte klarat av att få/behålla ett jobb pga sina övriga egenheter och därefter flippat så hade det varit intressant att fundera vidare kring, men det finns inget "högfungerande" med en person som inte fick godkänt i ett enda ämne i högstadiet - trots stöd!
Citera
2025-02-14, 12:26
Medlem
Citat:
Jag har redan skrivit massor om detta, du är välkommen att läsa mina tidigare inlägg. Vi behöver inte fylla tråden med onödiga upprepningar.
Citat:
För att det inte handlar om att försöka övertyga varandra om sina "uppfattningar". Det handlar inte om tycke och smak. NPF blir inte "bättre" eller "sämre" med åren. Det är inte psykologiska tillstånd, utan neurologiska. Individen blir med tiden bättre på att hantera sina funktionsnedsättningar, det är den enda förändring som sker.

Det här är trivial och grundläggande kunskap jag ger dig. Du kan fördjupa dig på andra håll, men sprid inte dina missuppfattningar som sanningar under tiden. Tack!

Jag har läst allt du skrivit (tror jag) och ändå vet jag inte exakt vilka symtom du syftar på.

I ditt andra inlägg måste jag säga stopp.
Du har skrivit väldigt bra inlägg och jag har respekt för din kunskap i ämnen, men här seglar du iväg. Visst kan det ligga en sanning i att man blir bättre på att hantera sina funktionsnedsättningar, absolut.

Men symtomen förvärras DEFINITIVT med åren precis som Mellanting skriver.
Både av fysiska förändringar som sker i kroppen vid bland annat puberteten, men framförallt på grund av förändringarna i vad samhället förväntar sig av en som person i en viss ålder.

En tioåring har inga stora förväntningar på sig i sitt sätt att agera, de behöver nästan inte prestera alls. De flesta med högfungerande autism kan prestera det som förväntas av en tioåring. När man senare blir 14-15 så ska man helt plötsligt se ut på ett speciellt sätt, man ska vara populär hos tjejerna (utgår från en kille eftersom tråden handlar om Rickard), man ska vara cool inför de andra grabbarna, ha bra betyg osv osv. Den kravbilden är brutalt mycket svårare att leva upp till om man är på spektrat.

När man går ut skolan ska man helt plötsligt kunna försörja sig själv, man ska kunna ta hand om ett hem, betala räkningar, städa, sätta upp egna rutiner och allt annat som sammanfaller med att bli vuxen. Det är ytterligare en nivå som är brutalt mycket svårare för en person på spektrat.

När man sedan inser att dessa saker inte fungerar, att man inte fungerar som andra människor och behöver hjälp för att klara av livet så ska man klara navigera genom en djungel av byråkrati för att, om man har tur, få den hjälp man har rätt till.

I dessa faser av livet kommer symtomen att bli mer framträdande, så enkelt är det. Om en person får allt stöd den behöver kanske det inte nödvändigtvis måste bli så, men Rickard har ju definitivt inte fått rätt stöd och hans symtom kommer således med all säkerhet bli mer framträdande i tonåren och vuxen ålder.

Även om han hanterar sina funktionsnedsättningar bättre.
Citera
2025-02-14, 12:28
Medlem
Så tragiskt detta än är så hoppas jag verkligen Sverige vaknar nu och börjar satsa mer på vårat eget land än att försöka hjälpa alla andra länder..

Jag är sjukt besviken på Sverige, det är svårt att ta steget att söka hjälp och när man väl gör det så får man väldigt sällan hjälp..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in