2025-02-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag har läst allt du skrivit (tror jag) och ändå vet jag inte exakt vilka symtom du syftar på.

I ditt andra inlägg måste jag säga stopp.
Du har skrivit väldigt bra inlägg och jag har respekt för din kunskap i ämnen, men här seglar du iväg. Visst kan det ligga en sanning i att man blir bättre på att hantera sina funktionsnedsättningar, absolut.

Men symtomen förvärras DEFINITIVT med åren precis som Mellanting skriver.
Både av fysiska förändringar som sker i kroppen vid bland annat puberteten, men framförallt på grund av förändringarna i vad samhället förväntar sig av en som person i en viss ålder.

En tioåring har inga stora förväntningar på sig i sitt sätt att agera, de behöver nästan inte prestera alls. De flesta med högfungerande autism kan prestera det som förväntas av en tioåring. När man senare blir 14-15 så ska man helt plötsligt se ut på ett speciellt sätt, man ska vara populär hos tjejerna (utgår från en kille eftersom tråden handlar om Rickard), man ska vara cool inför de andra grabbarna, ha bra betyg osv osv. Den kravbilden är brutalt mycket svårare att leva upp till om man är på spektrat.

När man går ut skolan ska man helt plötsligt kunna försörja sig själv, man ska kunna ta hand om ett hem, betala räkningar, städa, sätta upp egna rutiner och allt annat som sammanfaller med att bli vuxen. Det är ytterligare en nivå som är brutalt mycket svårare för en person på spektrat.

När man sedan inser att dessa saker inte fungerar, att man inte fungerar som andra människor och behöver hjälp för att klara av livet så ska man klara navigera genom en djungel av byråkrati för att, om man har tur, få den hjälp man har rätt till.

I dessa faser av livet kommer symtomen att bli mer framträdande, så enkelt är det. Om en person får allt stöd den behöver kanske det inte nödvändigtvis måste bli så, men Rickard har ju definitivt inte fått rätt stöd och hans symtom kommer således med all säkerhet bli mer framträdande i tonåren och vuxen ålder.

Även om han hanterar sina funktionsnedsättningar bättre.
Vet inte riktigt vart vi ska komma så du och Mellanting får grupprunka till det här själva nu, men tack ändå för diskussionen.
Citera
2025-02-14, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Ligger lite efter i tråden men jag tror att du har helt rätt. Jag drog mig till minnes en personlig händelse som hände mig för cirkus tio år sen när jag blev av med aktivitetsstödet.

Min autism är väldigt sent diagnostiserad, alltså när jag blev över 30 år. Detta berodde ju givetvis på kunskapsbrister hos mina vårdnadshavare, lärare o.s.v.

När jag tänker efter så är det ett smärre mirakel att jag aldrig fick träffa någon läkare i åldern. Detta fall har påverkat mig så mycket för att Rickard MYCKET väl hade kunnat vara jag om jag inte bara hade haft en sån jävla tur.

Behöver inte gå in i detalj på hur mitt liv såg ut men kan säga att jag identifierar mig med honom. Han är jag, i ett parallellt universum. Kan bara för Säpos skull säga att jag idag har familj, stabilt jobb med lön över median o.s.v.

Men händelsen var att jag i veckors tid fullkomligt terroriserade arbetsförmedlingens chatt efter indraget aktivitetsstöd. Det var hela mitt liv under flera veckors tid och jag fick flera hot om polisanmälningar. Skrattar åt det idag men jävlar vad arg man var.

Även jag kan relatera otroligt mycket till Rickard och hans situation.
Vi har så mycket gemensamt att jag väntar att nån ska knacka på dörren.

Kul att höra att livet löste sig för dig!
Citera
2025-02-14, 12:33
Medlem
Ja, det är klart, men familjen kan även vara en stor nyckel till att RA blev som han blev och gjorde som han gjorde. Notera att jag säger kan.
Allt vi kan få veta som kan förhindra eventuella framtida dåd är viktigt, även det som inte direkt rör samhällsinstitutionerna.

Och familjens eventuella nätverk är alldeles för tysta och har i stort sett inte låtit oss få veta någonting, det är absolut inte naturligt. Med tanke på polisens tystnad så borde de känna en vilja att uttala sig till media, speciellt om de vet någonting viktigt, frågan är varför de inte gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Låt hans föräldrar vara, de ansvarar inte för hans handling.

De mår dåligt redan som är det.
Dessutom så har de inte kvar deras son vid även trots hans brutala dåd, det är en tuff pill för hans föräldrar att svälja.
Citera
2025-02-14, 12:34
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Det passar inte in i NPF-bilden att svårigheterna började visa sig först i sjuan. NPF (oavsett om man talar om ADD, ADHD eller AST) är inget som bara uppstår plötsligt, det föds man med.

Med de grava svårigheter han visade upp som ungdom och vuxen så hade det varit uppenbart redan på förskolan att han behövde mycket extra stöd för att fungera, om det hade rört sig om NPF. Han verkar ha blivit extremt udda och närmast apatisk i högstadiet, efter att under låg- och mellanstadiet beskrivits som "helt vanlig" av sina klasskamrater. I högstadiet började han täcka ansiktet med uppdragen huva och handen framför munnen, och slutade kommunicera.

Hans omgivning verkar ändå ha tolkat hans beteende som någon form av autism och placerat honom i en specialklass. Det fungerade uppenbarligen dåligt, eftersom han inte gick godkänt i ett enda ämne när han hade gått ut grundskolan. Var hans autistiska specialintresse att vara helt värdelös på precis allting?

Det finns gott om andra hypoteser i tråden som passar in betydligt bättre på vad som hände med honom i högstadiet, och varför inga insatser för hans påstådda "autism" har fungerat.

Familjen måste börja berätta om vad som hände honom i sjunde klass.

Jag håller med till 100%
Detta var i början av 2000-talet & mkt har hänt.

För mig låter det som han har C-PTSD i grunden men det är ett relativt nytt begrepp & förr pratade man bara om PTSD.
Det finns många överlappande symtom mellan PTSD, autism, generaliserad ångest, ADHD etc & många ggr ställs fel diagnos.
Och det är inte relevant då alla är olika även om de delar samma diagnos.

Rickard hade bra betyg i psykologi. Det verkar oxå som han har varit manipulativ till viss del (videon om försörjningsstödet, hur försäljningen av vapenskåpet gick till + hur han gick runt i korridorer & pratade i telefon för att ingen skulle besvära honom). Att förstå hur tankar, beteende & känslor påverkar + förmågan att dupera andra har autister väldigt svårt med, men inte R.

Likadant detta att tiden står still i hans liv - han tragglar ff med matten 20 år senare & inget går framåt - gör honom äldre än vad skolskyttar är. Men mentalt kanske han är på samma ställe som han var när han blev traumatiserad.

Och många andra saker.
Citera
2025-02-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Som sagt så påminner det mig om hur dubbelmördaren i Linköping bodde:

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/946900-sa-levde-daniel-nyqvist-efter-dubbelmordet-i-linkoping

Hans lägenhet ser rätt ren ut (speciellt med tanke på att han var alkoholiserad), men samtidigt så är till exempel hans dator (som han använde varje dag) helt neddammad. Han hade också flyttlådor stående i köket trots att han bott där i över ett årtionde. Hade jag kommit in i den lägenheten så hade jag antingen antagit att han var på väg att flytta in eller ut.

Linköpingmördaren hade också extremt låg internetaktivitet i form av medlemskap på olika forum och kommentarsfält. Precis som RA så hade han i princip ett Steam-konto.

Ser inte en enda flyttlåda i köket enligt bilderna, däremot står det 2st Lidl kassar och 2st lådor för något som ser nyligen inhandlat ut bland annat en dammsugare.

Köparen som va inne i Rickards lägenhet sa ju att det såg ut som att han höll på att tömma lägenheten och att det stod flyttlådor där.

Vet faktiskt inte hur du får kartonger till dammsugare att på något sätt bli en flyttlåda, det är nog väldigt få som gör den missuppfattningen.
Citera
2025-02-14, 12:42
Medlem
Citat:
Individen blir med tiden bättre på att hantera sina funktionsnedsättningar, det är den enda förändring som sker.

Visst, men den förändringen kommer sig oftast av att man tränar på de sociala situationer som inte är väl fungerande. Om någon blir sittande ensam i en sunkig lägenhet så lär ju den där träningen knappast bli av.

Problemet är ofta att t ex föräldrar orkar med ansvaret, eller har förmågan till det, bara tills en personlig gräns har uppnåtts. Hur väl fungerande en förälder än är så har man trots allt som anhörig oftast en icke professionell psykologisk kunskap. Psykologin har verktyg som bryter dåliga vanor, eller åtminstone dämpar dem.
Citera
2025-02-14, 12:42
Avstängd
Elm17s avatar
Toafilmen ifrån skolskjutningen finns fortfarande kvar på youtube

https://m.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE

Den är inte borttagen för den som undrar.

Precis i början hör man hysteriskt skrik för att sedan bli knäpptyst. Samt någon greppar efter andertag för att sedan bli skjuten. Vila i frid.
Senast redigerad av Elm17 2025-02-14 kl. 12:46.
Citera
2025-02-14, 12:43
Medlem
Citat:
Rickard var helt uppenbart inte högbegåvad. Hade han varit doktor i teoretisk fysik men inte klarat av att få/behålla ett jobb pga sina övriga egenheter och därefter flippat så hade det varit intressant att fundera vidare kring, men det finns inget "högfungerande" med en person som inte fick godkänt i ett enda ämne i högstadiet - trots stöd!

Ett icke godkänt betyg har inget med intelligens att göra. Har du inte förutsättningarna sett till miljö och omgivning samt läromedel så kanske du inte klarar av att infinna dig och uteblir. Frånvaro = inget betyg. Säger inget som helst om intelligens.

Uppenbarligen har GM däremot inte varit högfungerande eftersom att han har trillat ur alla system.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-14 kl. 12:47.
Citera
2025-02-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Såg nu på tv 4 fd kriminal kommisarie bosse åström som säger ” man kan döda flera för att dölja 1 mord ”
Intressant tyckte jag

Har han kollat på Reacher-filmerna kanske?
Citera
2025-02-14, 12:44
Avstängd
-Nigger-s avatar
https://www.na.se/2025-02-14/tillsatt-en-expertgrupp-for-att-granska-morden-i-orebro/

Citat:
Låt en grupp oberoende experter granska massmordet i Örebro. Låt dem exempelvis granska mördaren Rickard Anderssons liv. Och så ska de svara på frågan: Vad hade kunnat förhindra massmordet?

Vad hade kunnat förhindra massmordet?

Expressen JO-anmäler Örebro kommun

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/flera-skjutna-vid-skola-i-orebro?inlagg=38a6a5427da138e5232d0300567da22b

Dags att granska Örebro kommun!
Citera
2025-02-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Mobbning är inte motivet.
Skulden ska inte ligga någon annanstans den ska bara ligga hos Rickard för att ha avrättat 10 för honom obekanta personer.
Gud vet hur många fler han kunde ha mördat om inte polisen konfronterade honom.
Jag har väldigt svårt att tro efter att sett och lyssnat på videon flera gånger att han inte haft våldsfantasier länge och visat känslokyla.
Man måste vara totalt likgiltig inför andra människors lidande för att kunna klara av det han gjorde.

Nej, mobbning är inte motivet och det har jag aldrig påstått.
Jag pratar om vad långvarig mobbning och utsatthet gör med en människa över tid och vilket hat man kan bygga upp mot samhället som inte tar sitt ansvar. Ett skyddsnät som inte fungerar och fångar upp individer som Rickard.

Det är inte alls säkert att Rickard var likgiltig som person. Drivs man till vansinne och över gränsen så stänger man av känslorna, man blir förblindad av hatet. Helt naturligt och kan hända vem som helst som blivit/varit utsatt i 35 års tid.
Citera
2025-02-14, 12:48
Medlem
Ska den verkligen inte det? både samhället, dess institutioner och medborgare är i grunden ansvariga när något sånt här sker.

Varför sker sånt här extremt lite i mer väsensskilda samhällen som tex Tibet, varför verkar det vara vanligare i väst där de flesta har det relativt bra jämfört med i tex Brasilien där många behöver leta mat på soptippar för att överleva.
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Mobbning är inte motivet.
....Skulden ska inte ligga någon annanstans den ska bara ligga hos Rickard för att ha avrättat 10 för honom obekanta personer.....
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-14 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in