2025-02-13, 20:49
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, det stämmer ju. Vad tror du själv anledningen och motivet var kring vapenskåpet? :-)

Det var inte mig du frågade men jag tror att Rickard behövde pengar för rökgranater och ammunitionsinköp samt förstås mat. Han visste att förvaring av vapen under sängen inte spelar någon roll på det stora hela med tanke på hans plan 😔
Citera
2025-02-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Det var inte mig du frågade men jag tror att Rickard behövde pengar för rökgranater och ammunitionsinköp samt förstås mat. Han visste att förvaring av vapen under sängen inte spelar någon roll på det stora hela med tanke på hans plan 😔

Okej :-) Men vad tror du då anledningen var att han avstyrde köpet?
Citera
2025-02-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ja det är väl så.. men tycker ändå att man borde samarbeta över de här teamgränserna och det är märkligt att lärare ser hur knäpp han är men inte försörjingsstödshandläggaren. Jag visste inte det om att just dessa inte behöver vara socionomer. Det borde, anser jag, göra att dessa administratörer/ekonomer har en låg tröskel att ta hjälp av det andra teamet när man ser att nån är avvikande och kanske inte kommer klara kraven som ska ställas normalt sett. Man jag antar att jag kanske är lite naiv 😔

Som det ser ut idag så kan det vara svårt för individen att själv söka stöd på rätt plats, men Rickard bör ha informerats om att han hade rätt till ett personligt ombud, som kan hjälpa till med att söka stöd på rätt plats i olika frågor, för i hans fall hade han utöver psykiatrin både rätt till stöd via LSS och via Socialtjänsten. Men som sagt att söka stöd själv eller via ombud är en sak, men extremt viktigt är ju att sedan kunna ta emot hjälpen som erbjuds.
Citera
2025-02-13, 20:54
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ja ok, det är vettigt. Kanske lite för vettigt för att vara han. Men det kanske är så det är med vissa diagnoser.. att man klarar vissa saker men inte andra.. som vi/jag inte kan se logik i. Ser ju ingen logik i massmördandet heller

Ja. Det intressantaste med detta samtal tycker jag också är tidpunkten (runt jul tror jag). Detta skåp behövde han ju själv till sina vapen, men han säljer det. Orsaken är förstås att han redan bestämt sej för dådet. Alltså redan 1½ mån tidigare!
Ett nytt vapenskåp kostar några tusenlappar 2-5000:-. Ett begagnat mindre. Låt säga att han fick ca 1500:-. Inget större belopp alltså. Han måste ha varit i desperat behov av pengar då, annars hade han väl skitit i den försäljningen eftersom han ändå skulle ta sej av daga.

Tja, frågorna är många.
Citera
2025-02-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Det tvivlar jag på, då hade han märkts av tidigare isåfall

Han ska förutom tystnaden ha jävlas med sina klasskamrater genom att kasta papper på dem, kan både vara ett sätt att söka kontakt, men även vara ett psykopatiskt beteende
Citera
2025-02-13, 20:55
Medlem
Citat:

Ska bli intressant att se kartläggningen över inköp som jag antar att polisen håller på med just nu.
Förhoppningsvis kanske man kan se något mönster om när det började planeras eller om han bara har haft OCD och känt sig tvungen att köpa ammunition lite då och då genom alla år.

Har en bekant som verkar ha samma problem som Rickard vad det gäller det sociala, han har lite OCD vad gäller inköp av konstiga saker så som varje gång vi går i en affär så är det alltid tandkräm, deo eller schampo som gäller.
Rickard kanske gjorde likadant fast med ammunition och magasin som han uppenbarligen hade mängder av.
Citera
2025-02-13, 20:55
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Menade mer generellt i tråden, folk försöker framställa honom som totalt handlingsförlamad.

Sen just om dessa två samtalen som skulle vara märkliga på något sätt tyckte jag inte va märkligt alls.

Det du skriver är intressant. Kan erkänna att jag från bilderna av honom med dessa stora speciella ögon nog fått en bild av det du skriver ändå... i kombination med vad hans gamla lärare sa i aktuellt ...att han var helt handlingsförlamad och bara satt där framför datorn. Jag trodde ju knappt att han kunde prata. Men det hör man ju på filmen att han kan.
Citera
2025-02-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast har du en psykiatrisk du en psykiatrisk funktionsnedsättning så kommer det inte att gå att få ett vanligt jobb eller kanske inte ens ett Samhalljobb.

Nej psykolog och arbetsterapeut har bestämt nivån på hans funktionsnedsättning och den kan inte vara betydande för då vore han inom LSS och daglig verksamhet.
Citera
2025-02-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Okej :-) Men vad tror du då anledningen var att han avstyrde köpet?

Det va ju två intresserade och då hade han ringt till den ena och sagt att skåpet va sålt?
Den andra personen som eventuellt köpte det har ingen hört något ifrån så man kan ju anta att det såldes.
Citera
2025-02-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ja det är detta jag inte fattar. Att han inte kan prata med en lärare under lång tid.. som vill hans bästa... men klarar av att ringa en främling på blocket.

Men blocketförsäljningen av vapenskåpet kanske hamnade under specialintresset vapen och dylikt... att han fick träda in i sin egen värld? Vet inte.

Alltså det är ju över 15 år emellan att han "inte pratar med lärare på gymnasiet" och att han kontaktar en Blocket-spekulant. Det är ju mycket som kan förändra sig däremellan eller som kan vara anledningar till att man gör på ett visst sätt. Det känns som en skev jämförelse och slutsats att dra...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han ska förutom tystnaden ha jävlas med sina klasskamrater genom att kasta papper på dem, kan både vara ett sätt att söka kontakt, men även vara ett psykopatiskt beteende
Fortfarande oerhört tveksamt, han hade märkts av åtminstone grannarna isåfall
Citera
Medlem
Cameltotems avatar
Först säger man de inte finns en koppling mellan skolan och Richard.

Och ny dyker ett avbokat mattetest upp och man ser fortfarande inte en koppling.

Hur fan kan inte polisen gräva mer i det här.

Blev Richard sexuellt avvisad av mattekvinnan? Var de som putta honom i korridoren under mattetestet?

Finns jättemycket att undersöka. Jävla amatörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in