2025-02-13, 20:19
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag men gymnasienämnden dvs kommunen får inte direkt vara hyresvärdar. Det skulle vara osund konkurrens mot näringslivet. Därmed så kan de inte vräka någon.

Sen när det gäller GMs värd så var det Behrn Fastigheter AB som är ett privat bolag och kommunen har inte hand om vräkningarna hos dem.

Sociala myndigheter kan under vissa förutsättningar gå in och teckna ett förstahandskontrakt och sedan hyra ut i andra hand . Det är nog inte vanligt förekommande men det förekommer. Dock vanligast när det gäller hemlösa och missbrukare . Jag har sett både lägenheter från allmännyttan och privata hyresvärdar ( en del har varit nödtorftigt tillfixade källarlokaler som inte ens varit godkända enligt bygglov )
Citera
2025-02-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
På bilden är ”C-port” utmärkt, där RA anges filmad. Är det den filmen som figurerade i början där man ser honom gestalta sig ett tiotal meter in? Om det är denna film som menas så tror jag snarare att den är filmad via ingången bredvid huvudentrén.

Mest troligen går GM in i C07 vid dörren närmast toaletterna skjuter de som finns där inne för att sedan gå ut genom den andra ingången där Salim hittas. Då kommer han ut i korridoren som går ned mot C ingången.

Även Lasse berättar att han hör GM röra sig i korridoren utanför rummet han befinner sig i och det är ju korridoren som går mot C ingången.
Citera
Medlem
Hade han haft undervisning av lärarinnan som han mördade när han själv gick på Risbergska?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Om han tyckte att den "sociala kontakten" med köparen blev för svår skulle han knappast ringt upp spekulanten för att säga att den var såld.
Han skulle ha skickat ett meddelande, eller inte hört av sig alls...

Som sagt: Det finns många olika anledningar/möjligheter här som vi aldrig kommer få svar på.

Att han valde att inte skicka meddelande/SMS kan ju bero på att han verkade vara mån om att hålla sig någorlunda anonym. Han valde ju att ringa från dolt nummer t ex...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ok, då besitter du en ganska ovanlig talang. Du kanske borde söka jobb på SÄPO? I övrigt får du gärna svara på/bemöta det jag faktiskt skrev...
Nja, tror vi har varsin poäng. Ytterligare diskussion skulle inte leda vidare. Men håller fast vid att de flesta ämbetsmän/tjänstemän är korkade.
Citera
2025-02-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Men hallå, va? Tystnaden var ju en del av hans problematik, inte bristande vilja.
Jag vet ingenting om hans kommunala kontakter med inom psykologiska kontakter så finns det ett obligatoriskt test att man inte tänker begå självmord. Men utanför deras revir så är självmord, enligt mig, inget som man tar på sig ansvaret för att förhindra. Så begick han det ändå men kanske något som uppstod i stundens allvar.
Citera
2025-02-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det är ingen som påstår det du skriver heller. Hyresvärd är oviktig i detta.

Får man inte pengar har man inte råd att betala hyran alltså blir man vräkt.

Ta och läs på om Örebros kommuns organisation så ser du att de har en Socialnämnden som ansvarar för socialtjänstlagen. Gymnasienämden har inget att göra med GMs bidrag. Det är Socialnämden som beslutar om detta.
Citera
2025-02-13, 20:26
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det enda denna grupp har gemensamt är att dom lider av någon form av psykisk ohälsa, tidigare begått brott och/eller genomgått någon slags personlig kris (t ex arbetslöshet, ekonomisk problematik eller stress) samt har ett vapenintresse.

...

Om man sedan ser till just R.A och hans vapenintresse så kan man fråga sig hur mycket av detta som var/uppfattades som ett intresse för just vapen, och hur mycket som var/uppfattades som ett intresse för jakt och friluftsliv?

Jag försökte korta ner citatet av din text. Hoppas det inte blev fel nu. Det är intressant det du skriver här ... att det finns x antal faktorer som kan öka risken I KOMBINATION med vapenintresse? I så fall kommer man ju uppnå mycket gällande säkerhet genom att ha starkare kontroll på licenser.

Det om vapenintresset.. där borde ett enskilt intresse för vapen vara en extrem röd flagga. Borde man inte behöva visa kopplingar till jakt. Jag har tex varit med på jakt flertalet gånger utan att ens ha licens och vapen. Det innebär att jag skulle kunna berätta det vid en intervju, visa bilder och få en referens från de jag jagat med att jag är lämplig. Vore inte detta rimligt?
Senast redigerad av Hanzel 2025-02-13 kl. 20:33.
Citera
2025-02-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Sociala myndigheter kan under vissa förutsättningar gå in och teckna ett förstahandskontrakt och sedan hyra ut i andra hand . Det är nog inte vanligt förekommande men det förekommer. Dock vanligast när det gäller hemlösa och missbrukare . Jag har sett både lägenheter från allmännyttan och privata hyresvärdar ( en del har varit nödtorftigt tillfixade källarlokaler som inte ens varit godkända enligt bygglov )

Nä, snarare så att kommunen går in som borgenär.
Att skriva massa olika kontrakt blir onödigt när det bara behövs skrivas in en borgenär i avtalet.
Citera
2025-02-13, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
Så vart fick han pengar ifrån?
0 taxering betyder att han inte fick förtidspension eller sjukbidrag om han btraktades som sjuk.

Soc. Ställer krav för försörjningstöd att man jobbar , söker jobb tillräckligt eller är sjukskriven/sjukbidrag.

Vill man inte ha läkarkontakt eller söka jobb får man inga pengar från försäkringskassan eller soc.

Så var kom pengarna ifrån?

Polisen har troligen granskat hans bankkonton för dom senaste 10-15 åren för att kolla samtliga insättningar och uttag så dom vet. Socialbidrag (försörjningsstöd) räknas inte som inkomst av tjänst så det kan han ju haft under alla år som han var hemma och spelade dataspel och tittade på tv. Sen har väl föräldrarna bidragit med pengar, kanske till hyran och bjudit med honom på resor jorden runt.
Citera
2025-02-13, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973

Oftast finns dessa lägenheter i allmännyttan eller hos bostadsrättsföreningar. Privata hyresvärdar brukar inte vilja ha kontrakt med socialamyndigheter. Att lägenheterna finns hos olika BRF beror på att kommunen köpte upp dem vid nyproduktion och även ställde upp med lånegarantier. Idag är det inte så vanligt att detta sker något mer utan tendens är att när bostadspriserna har stigit så har kommunerna sålt sina BRF lägenheter.

Edit:
Idag används dessa lägenheter framför allt som akut boende och inte för missbrukare.
Senast redigerad av zapohd 2025-02-13 kl. 20:31.
Citera
2025-02-13, 20:30
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Han hade väl 2 intresserade. Hade lovat höra av sej till bägge. Sålde till den ene som bjöd mest, och ringde sen upp den andre och sa det var sålt..

Ja ok, det är vettigt. Kanske lite för vettigt för att vara han. Men det kanske är så det är med vissa diagnoser.. att man klarar vissa saker men inte andra.. som vi/jag inte kan se logik i. Ser ju ingen logik i massmördandet heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in