2025-02-13, 20:36
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Nä, snarare så att kommunen går in som borgenär.
Att skriva massa olika kontrakt blir onödigt när det bara behövs skrivas in en borgenär i avtalet.

Nä jag skojar inte . Det förekommer men det är som sagt inte vanligt . De fall jag känner till har dessutom hyresavtalet förnyats månadsvis på socialkontoret och de har haft fri tillgång till lägenheten ( De har haft egen nyckel ) Det har dock handlat om ny muckade individer .
Citera
2025-02-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Ja ok, det är vettigt. Kanske lite för vettigt för att vara han. Men det kanske är så det är med vissa diagnoser.. att man klarar vissa saker men inte andra.. som vi/jag inte kan se logik i. Ser ju ingen logik i massmördandet heller

Alltså han kanske hade diagnoser(vilket vi faktiskt inte vet till 100%), men han va ju uppenbarligen inte helt efterbliven.

Börjar fundera på hur samhället ser på folk med npf diagnoser, tror ni att dessa är grönsaker som sitter hemma och inte ens kan torka sig i röven? man börjar fan undra hur dåligt insatta folk är.

Att tycka att ringa två samtal "kanske lite för vettigt för att vara han" är för mig extremt skrämmande att läsa

Det är ologiskt om något.
Citera
2025-02-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nä jag skojar inte . Det förekommer men det är som sagt inte vanligt . De fall jag känner till har dessutom hyresavtalet förnyats månadsvis på socialkontoret och de har haft fri tillgång till lägenheten ( De har haft egen nyckel ) Det har dock handlat om ny muckade individer .

Sällsynta fall alltså, att folk har problem med ekonomin och kanske visat sig slösa upp sina pengar istället för att betala hyra är däremot vanligare och då brukar det innebära att kommunen står som borgenär och att kommunen betalar hyran direkt och gör avdrag från riksnormen till den sökande.
Citera
2025-02-13, 20:42
Medlem
JSpuns avatar
Det är mycket 'år 2021' som fokuseras kring när det gäller GM - när han var själv kopplad till/inskriven till skolan, videoklippet om brevet ifrån soc, andra saker jag inte minns exakt just nu.. pga en förkylning (haha).

Jag är betydligt mer intresserad utav dom andra åren efter det - 2022, 2023, 2024.. Det är en lång tid sedan det var 2021.
Citera
2025-02-13, 20:42
Medlem
Citat:
Jag försökte korta ner citatet av din text. Hoppas det inte blev fel nu. Det är intressant det du skriver här ... att det finns x antal faktorer som kan öka risken I KOMBINATION med vapenintresse? I så fall kommer man ju uppnå mycket gällande säkerhet genom att ha starkare kontroll på licenser.

Det om vapenintresset.. där borde ett enskilt intresse för vapen vara en extrem röd flagga. Borde man inte behöva visa kopplingar till jakt. Jag har tex varor med på jakt flertalet gånger utan att ens ha licens och vapen. Det innebär att jag skulle kunna berätta det vid en intervju, visa bilder och få en referens från de jag jagat med att jag är lämplig. Vore inte detta rimligt?

Men så skrev jag ju också frågan kring hur mycket av detta som VAR och UPPFATTADES som ett intresse för just vapen - och hur mycket som VAR och UPPFATTADES som ett intresse för jakt och friluftsliv? Jag har ingen aning om hur mycket intresse eller fascination han hade för det ena (vapen) eller det andra (jakt och friluftsliv). Jag vet heller inte hur detta kom till uttryck, hur mycket han pratade om intresset, hur mycket han utövade det, hur mycket tid han lade på det osv. Vet du?

Däremot vet jag att han inte hade några vänner, inte pratade med någon eller fanns i några sociala sammanhang osv. vilket tyder på att nog inte många visste att han hade vapen, och dom som visste det hade nog ingen större koll på hur intresset såg ut och vad han egentligen var intresserad av i ämnet. Jag vet också att han tog jägarexamen 2011 och strax därefter fick licens för fyra vapen. Trots att det gick 14 år(!) så har ingen slagit larm om honom som person eller att han skulle vara olämplig att inneha vapen. Detta tycker jag styrker att han inte (negativt) utmärkt sig, samt att inte många vetat att han haft tillgång till vapnet eller vetat hur hans intresse kring vapen ser ut.
Citera
2025-02-13, 20:44
Avstängd
-Nigger-s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1M07yl/rickard-anderssons-sista-kontakt-komvux-innan-dadet

Citat:
Skolan avbokade två mattetester inför en ny termin.
Citera
2025-02-13, 20:44
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Alltså han kanske hade diagnoser(vilket vi faktiskt inte vet till 100%), men han va ju uppenbarligen inte helt efterbliven.

Börjar fundera på hur samhället ser på folk med npf diagnoser, tror ni att dessa är grönsaker som sitter hemma och inte ens kan torka sig i röven? man börjar fan undra hur dåligt insatta folk är.

Att tycka att ringa två samtal "kanske lite för vettigt för att vara han" är för mig extremt skrämmande att läsa

Det är ologiskt om något.

Jag menade INTE att alla med npf diagnoser är så. Det vet jag väldigt väl även från egen släkt och vänner.

Jag baserade det på vad hans gamla lärare sa OM JUST HONOM i SVTs aktuellt häromdagen.
Citera
2025-02-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Som sagt: Det finns många olika anledningar/möjligheter här som vi aldrig kommer få svar på.

Att han valde att inte skicka meddelande/SMS kan ju bero på att han verkade vara mån om att hålla sig någorlunda anonym. Han valde ju att ringa från dolt nummer t ex...

Via blocketmeddelande är man anonym..
Citera
2025-02-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Han kanske hade antisocial personlighetsstörning.. dessa lider ju oftast av brist på empati precis som psykopati och Sociopat.
Det tvivlar jag på, då hade han märkts av tidigare isåfall
Citera
2025-02-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman

Ja, det stämmer ju. Vad tror du själv anledningen och motivet var kring vapenskåpet? :-)
Citera
2025-02-13, 20:48
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Han ringde upp köparen på dolt nummer?
Citera
2025-02-13, 20:49
Medlem
Citat:
Jag menade INTE att alla med npf diagnoser är så. Det vet jag väldigt väl även från egen släkt och vänner.

Jag baserade det på vad hans gamla lärare sa OM JUST HONOM i SVTs aktuellt häromdagen.

Menade mer generellt i tråden, folk försöker framställa honom som totalt handlingsförlamad.

Sen just om dessa två samtalen som skulle vara märkliga på något sätt tyckte jag inte va märkligt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in