2025-02-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
En buss är framme 10:40 & R sågs vid skolans ingång 10:59 så han har förmodligen rört sig på skolområdet 15-20 minuter innan han gick in (vet inte hur nära busshållplatsen ligger).
Sedan har han setts i korridorerna - oklart hur länge - för att sen gå till toaletten & byta om.
Hållplatsen ligger nära, du kan nog tänka 0,5-1 minut om det inte ändrats sen förr, men varför skulle de ändra busshållsplats vid en skola? Han kan alltså ha tagit senare buss också (visst går bussarna var 12e minut enligt tidigare inlägg?)

Edit: Nu skriver Kalle Blomkvist att den stannar vid Asalamskolan så då har de väl ändrar då. Låter konstigt men ok.
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-12 kl. 20:57.
Citera
2025-02-12, 20:50
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Alla dessa vapenfodral av känt märke ser ut som ett vapenfodral om det inte är ett hard case men det har han inte kånkat runt på 3st.
Tanken med fodralet är ju att vapnet ska ligga still och skyddat och behöver ha passform.

Tänkte om han körde på något liknande detta, men det är nog som du säger klassiska vapenfodral det rör sig om.

https://m.media-amazon.com/images/I/61Qt3czNoSL.jpg
Citera
2025-02-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Ja självklart, jag har också flera typ 20 stycken. Det jag undrar snarare är hur vi inte lyckats hitta en enda.

Det jag menade va att pressen har troligtvis inte heller några adresser utan polisen kanske gått ut med att de inte har kunnat hitta några "fynd" i personens dator då det ställer till med att det finns flera adresser och att dessa är krypterade.

Pressen vet alltså inte vilken specifik mejladress han har utan bara omständigheterna.
Citera
2025-02-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XlAdZ
30-06 jaktam med blyspets etc. Ingen trevlig syn på ”människa”. Fy fan att städa där sen. Inte så konstigt att ”tandröntgen” tog tid

https://youtu.be/fFjWC6EP4wc

Det har väl mindre betydelse. Men han sköt på 100 yard, dvs ca 90 meter. GM i detta fall var betydligt bör ju ha varit betydligt närmare.

Men man kan ju fundera på vad de överlevande har för skador. Enligt vissa uppgifter så är ju en av de skadade träffad i bägge axlarna. Men får ju hoppas för hans skull att det inte blev skjuten med 30-06 utan det var .22 som användes då.
Citera
Medlem
Ursäkta om det redan nämnts, inte hunnit lusläsa tråden idag pga annat i livet, men ett ögonvittne som intervjuades i tv4s 19-nyheter berättar om att hon mötte gärningsmannen men lyckades fly och låsa in sig, och vidare att han hade ETT gevär samt ett bälte med pistoler i. Har jag missat detta eller har hon sett fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Det kan inte vara en slump att han sköt så många kvinnor 🤔
Det kan inte vara en slump att så många kvinnor läser till undersköterska.

Vad fiskar du efter?
Citera
2025-02-12, 20:54
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XlAdZ
30-06 jaktam med blyspets etc. Ingen trevlig syn på ”människa”. Fy fan att städa där sen. Inte så konstigt att ”tandröntgen” tog tid

https://youtu.be/fFjWC6EP4wc

Nu förstår man varför det sa splash emot toadörren ifrån han som filmade inne på toaletten
Citera
2025-02-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Träffar du någon i huvudet med en .22 Long Rifle så är sannolikheten rätt stor att personen dör, ja.

Och träffar man i armen eller benet så händer typ, ingenting.
Träffar du däremot med 30-06 i armen eller benet så är risken väldigt stor att förblöda.

I huvudet så blir det köttfärsbuffé till kråkorna.
Sen kan man använda .22an till att skjuta kråkorna i efterhand men det va nog inte hans grundtanke när han tog med den
Citera
2025-02-12, 20:55
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det har väl mindre betydelse. Men han sköt på 100 yard, dvs ca 90 meter. GM i detta fall var betydligt bör ju ha varit betydligt närmare.

Men man kan ju fundera på vad de överlevande har för skador. Enligt vissa uppgifter så är ju en av de skadade träffad i bägge axlarna. Men får ju hoppas för hans skull att det inte blev skjuten med 30-06 utan det var .22 som användes då.

22an hittade polisen i hemmet.
Citera
2025-02-12, 20:55
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Hållplatsen ligger nära, du kan nog tänka 0,5-1 minut om det inte ändrats sen förr, men varför skulle de ändra busshållsplats vid en skola? Han kan alltså ha tagit senare buss också (visst går bussarna var 12e minut enligt tidigare inlägg?)

Jag kollar från Bromsplan & tis förmiddag:

10:14 - 10:40
10:44 - 11:04
Citera
2025-02-12, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag funderar väldigt mycket på just meningen ”polisen UPPLEVDE” att RA sköt mot dem. Det har framkommit så många gånger, vadå upplevde. Antingen blev de beskjutna eller inte…känns som en gardering. Man vet väl om när man får skott riktade mot sig.

Tror polisen har gjort bort sig - han killen som låg och förblödde hade pratat med sin fästmö och uppgett exakt vart han låg…varför gick man inte in och räddade hans liv?
Nu när vi har facit så är det lätt att fundera på vad man kunde gjort. Tror kollegorna gjorde rätt enligt förutsättningarna.
Vid denna tiden 5-10 min efter larm om PDV.
Automateld från platsen, okänt antal gärningsmän. Efter första patrullens inträngande och ev beskjutning och rökgranat. Kan det ha ändrats till risk för sprängmedel. Är det en spanare som bevakade ingången som de har sett. Fortfarande ingen uppgift om flera gärningsmän eller uppsåt.terrorbrott ??
Citera
2025-02-12, 20:56
Medlem
JSpuns avatar
Jag blir så frustrerad att hans liv på nätet verkar inte existera; eller att polisen vägrar släppa den informationen - han måste iaf ha varit aktiv i något forum.. någonstans..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in