2025-02-12, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Expressen skriver att MGM haft flera email addresser och även använt sig av krypterad mail. Hur fasiken har de lyckats hitta detta men inte vi? Skärpning nu flashback! Vi behöver online spår att nysta i. Några tänkbara offentliga uppgifter man kan begära ut där hans mail kan tänkas finnas?

Både Outlook och Gmail har funktioner för att kunna köra krypterat.
Troligtvis trycker journalisterna på hela tiden på pressansvarig hos polisen som informerat att de inte kunnat hitta något för att mailen är krypterad och vipps så har man en artikel om en mystisk man som krypterat allt och har flera mailadresser.

Jag har flera stycken, både gamla och nya och gamla jobb adresser och dessa är automatiskt inställda som krypterade.

Facebooks messenger är krypterad chatt som exempel.

Oftast är det enkla svaret det mest logiska, men det ser bra ut i en nyhetsartikel.
Citera
2025-02-12, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
En buss är framme 10:40 & R sågs vid skolans ingång 10:59 så han har förmodligen rört sig på skolområdet 15-19minuter innan han gick in (vet inte hur nära busshållplatsen ligger).
Sedan har han setts i korridorerna - oklart hur länge - för att sen gå till toaletten & byta om.
Är det bekräftat att han åkt buss? Sett det nämnas mycket idag, men har hängt med dåligt i tråden senaste 24h
Citera
2025-02-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Expressen har källor inom polisen. Det har de flesta av oss inte.
Såklart. Nu kanske jag är naiv. Men jag finner det osannolikt att källor inom polisen skulle ge information om något så detaljerat som mail addresser. Jag tror snarare dem fått dem på annat vis.
Citera
2025-02-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Ja, men frågan infinner sig: Hur kan skolan inte uppmärksamma att han gjort fem misslyckade försök på samma kurs? Han kanske behövde anpassad undervisning – eller så skulle ingen undervisning i världen hjälpa för att få honom att klara den där jävla kursen.

Hur kan en sån här person pressas att göra saker som överstiger hans förmåga – tex att uppvisa fakturor för varenda post han söker ersättning för hos SOC, eller att söka X antal jobb för att trygga sin försörjning? När ska detta systemfel uppmärksammas av media?

Jag tror inte hans mål heller var att lyckas med mattekursen utan snarare att göra försörjningsansvariga nöjda.
Även om han hade lyckats med både kursen och fått ett jobb hade det inte hjälp ifall han inte var arbetsbenägen.

Håller med om att media behöver lyfta frågan för att ändringar måste till innan det mot all förmodan händer något liknande igen.
Alla kan inte behandlas lika i en värld där vi pratar om att olikheter accepteras och är bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ingen uppgift jag känner till men har hängt med dåligt i tråden senaste två dagarna, mycket jobb.
Kan va lite fel tidsmässigt av mig. De ska ha varit kvar i byggnaden till reg insatsstyrkan gick in. Dessa kunde avancera eftersom de hade rökskydd.
Citera
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det mesta är dödligt om man träffar exakt rätt.
Träffar du någon i huvudet med en .22 Long Rifle så är sannolikheten rätt stor att personen dör, ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Både Outlook och Gmail har funktioner för att kunna köra krypterat.
Troligtvis trycker journalisterna på hela tiden på pressansvarig hos polisen som informerat att de inte kunnat hitta något för att mailen är krypterad och vipps så har man en artikel om en mystisk man som krypterat allt och har flera mailadresser.

Jag har flera stycken, både gamla och nya och gamla jobb adresser och dessa är automatiskt inställda som krypterade.

Facebooks messenger är krypterad chatt som exempel.

Oftast är det enkla svaret det mest logiska, men det ser bra ut i en nyhetsartikel.

Ja självklart, jag har också flera typ 20 stycken. Det jag undrar snarare är hur vi inte lyckats hitta en enda.
Citera
2025-02-12, 20:48
Medlem
Citat:
Såklart. Nu kanske jag är naiv. Men jag finner det osannolikt att källor inom polisen skulle ge information om något så detaljerat som mail addresser. Jag tror snarare dem fått dem på annat vis.

Vem vet. Expressens har ett stort konto för tipspengar...
Citera
2025-02-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Kan va lite fel tidsmässigt av mig. De ska ha varit kvar i byggnaden till reg insatsstyrkan gick in. Dessa kunde avancera eftersom de hade rökskydd.
I video intervju på aftonbladet är de det två poliser som vart först på plats som avancerade. Dessa två skulle precis återgå till trafikkontroll när larm inkom. Det var en erfaren polisen och en som var rel. ny i yttre tjänst (oklart hur länge han jobbat som polis).
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
En buss är framme 10:40 & R sågs vid skolans ingång 10:59 så han har förmodligen rört sig på skolområdet 15-19minuter innan han gick in (vet inte hur nära busshållplatsen ligger).
Sedan har han setts i korridorerna - oklart hur länge - för att sen gå till toaletten & byta om.

Den stannar vid Asalamskolan

https://www.lanstrafiken.se/?from=59.27435245923169,15.212968099386645&fromNam e=Storgatan%201%20%C3%96rebro&fromType=1&to=189918 96&date=2025-02-18&time=10:00
Senast redigerad av K.Blomkvist 2025-02-12 kl. 20:53.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Är det bekräftat att han åkt buss? Sett det nämnas mycket idag, men har hängt med dåligt i tråden senaste 24h

” Vad GP erfar vet utredarna dock att han under förmiddagen satte sig på en linjebuss och åkte mot skolan där han senare sköt ihjäl tio personer.”

https://www.gp.se/krim/rickard-andersson-akte-buss-till-risbergska.08d6e794-df21-4a8b-935f-656960a61383
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag funderar väldigt mycket på just meningen ”polisen UPPLEVDE” att RA sköt mot dem. Det har framkommit så många gånger, vadå upplevde. Antingen blev de beskjutna eller inte…känns som en gardering. Man vet väl om när man får skott riktade mot sig.

Tror polisen har gjort bort sig - han killen som låg och förblödde hade pratat med sin fästmö och uppgett exakt vart han låg…varför gick man inte in och räddade hans liv?
Angående killen som ringde fästmön så är det ju fullt möjligt att RA sköt honom en gång till vid ett senare tillfälle om han märkte att han var vid liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in