2025-02-12, 20:17
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag skulle nog inte säga att de skapade detta men att det oväntade utfallet i detta ytterst sällsynta fall blev en katastrof för alla inblandade.

Påfallande likt när Ing-Marie Wieselgren, psykiatrisamordnare, knivhöggs till döds i Almedalen av Theodor Engström 2022.
Citera
2025-02-12, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Fel, att det backade ut var en tidig uppgift. Den nya uppgiften är att det inte besvarar pgr av en glasdörr mellan polis och mgm. Han kastade en rökbomb och försvann bakom ett hörn. Polisen backade inte utan fortsatte efter honom och tog skydd bakom hörn när det behövdes. Det fortsatte arbeta sig mot mgm fram tills dess att han tog sitt liv. Det är därför det är så långa uppehåll i skotten efter ett tag - för att mgm flyr med två poliser hack i häl.
Fick inte dessa vård av ambulans för rökskador innan GM återfanns
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Titta på bilden i skolentrén, tagen på ganska långt håll genom mörka spegelrutor och lägg till panikkänslor på det.
Tror du verkligen att man i den situationen tänker på vad det är för typ av väska han har hängandes över axeln?

1.5 timmar gick han runt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Inte särskilt troligt. Ganska katatoniskt att sitta på toaletten så länge innan och varför? Om han åkt kollektivtrafik med vapenfodral är det inte särskilt troligt att han skulle ha upptäckts som mer avvikande i skolan. Rätt iskallt att öppet bara ta med sig flertalet vapenfodral och åka buss 4 kilometer utan rädsla att upptäckas och borde inte kräva 90 minuter självpepp

Skulle nog säga att det är mindre troligt då han kan bli upptäckt utan att kunna utföra dådet, man plockar inte ut vapnet ur fodralet och börjar skjuta på några sekunder, jobbiga och långa dragkedjor tar lite tid.
Han har ju uppenbarligen förberett sig på toaletten vilket har framkommit, att dra fram vapen och byta om till andra kläder tar ändå sin tid.
Hur lång tid den förberedelsen tog vet vi dock inte.
Citera
2025-02-12, 20:19
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Socialpsykiatrin finns inom socialtjänsten, felet är att de inte samarbetar med försörjningsstöd.

Jo, så kan det vara men vi vet ju faktiskt inte om GM haft någon kontakt med socialpsykiatrin eller om han dragit sig undan även från dem vid eventuella kontaktförsök, och så länge GM inte är känd för att utgöra någon fara för sig själv eller andra är det väl inte direkt så att man kan tvinga på honom några tvångsåtgärder.
Citera
2025-02-12, 20:20
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Någon artikel på det? Kan bara läsa mig till att han sågs 1,5 timme innan dådet men inget om vad han skulle ha gjort eller hur han rört sig under den tiden.

” Han rör sig runt på skolområdet ett tag innan han går in i någon av skolans entréer.”

https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9

Hittar inte artikeln nu där ett vittne har sett honom gående inne i skolan före dådet. Jag memorerar allt jag läser men inte vart jag hittat det.
Citera
2025-02-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
1.5 timmar gick han runt.

Vaddå gick runt? Det fanns inga kameror på skolan eller i området.
Kan du styrka på något sätt att han gick runt?
Citera
2025-02-12, 20:22
Medlem
bobrovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag har inte sagt att dom ska döda honom.. sluta försök kasta personangrepp tack!
Det dom gjorde var vilket som fel.. dom tappa visuell kontakt med GM men valde istället att gå ut för att invänta insatsstyrkan. Vad gjorde alla andra 130 poliser? Ingenting! Dom hade kunnat ta sig in i andra dörrar eller krossa fönster.. fanns fler möjligheter. Nu hade dom tur att GM sköt sig själv men om han inte gjort det hade han fortsatt mörda elever.. polisen var då inte längre i lokalen!
Jag lägger ner denna diskussion nu eftersom det inte går att ha en vettig diskussion utan en massa personangrepp.

Men försök förstå:
Det går inte till så att man i Örebro kan larma och så kommer det hux flux 130 poliser till platsen inom 10 minuter (eller ens en timme). Första patrullen på plats var trafikpoliser + aspiranter under utbildning. Insatsstyrkan var på plats inom 10-15 minuter från första larm och gick då in och började söka igenom lokalen. Hade de då hört skottlossning skulle de såklart hittat GM tidigare och oskadliggjort honom men eftersom inga skott hördes fick de söka sig fram metodiskt, ett utrymme i taget til han hittades.
Citera
2025-02-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Fodralen jag hittar från dessa tillverkare skriker ju vapen.

Har folk verkligen inte reagerat på detta? Går vapnen att plocka isär enkelt? Kan förstå om han plockat isär vapnen och burit dom i väskor avsedda för takedown.

Fodralen är fortfarande dessa som har beslagtagits, så om han plockar isär vapnen och transporterar i samma fodral gör ingen skillnad utseendemässigt.

Funderar också på hur man förväxlar gitarrfodral mot vapenfodral men som jag skrivit tidigare så är det kanske för att jag är för van och därmed inte ser någon likhet alls.
Citera
2025-02-12, 20:23
Medlem
Är detta ”Browning fodral” som han kan ha haft? https://www.hylte-lantman.com/browning-vapenfodral-hunter-brown-132-cm

Då förstår jag än mindre hur så många kunde tro att han hade gitarrer med sig 😂 Visst att man kanske inte tänker ”vapen”, men gitarr i ett sådant fodral? Men kanske folk har så dålig koll på instrument då.
Citera
2025-02-12, 20:23
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Samtidigt klarade han jägarexamen galant
Hade ingen aning om att man kunde få omdöme som galant vid jägarexamen. Säker på att det inte bara är godkänd och inte godkänt som gäller?
Citera
2025-02-12, 20:25
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
” Han rör sig runt på skolområdet ett tag innan han går in i någon av skolans entréer.”

https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9

Hittar inte artikeln nu där ett vittne har sett honom gående inne i skolan före dådet. Jag memorerar allt jag läser men inte vart jag hittat det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMX1yM/uppgifter-35-aringen-gomde-vapnen-i-gitarrliknande-vaska

Vid lunchtid på tisdagen den 4 februari 2025 dyker mannen upp på skolan i Örebro.
Han rör sig runt på det stora skolområdet ett tag innan han, enligt källor, går in på en toalett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in