2025-02-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Autism/asperger mm. personer har ofta svårt med vissa ämnen, men kan vara superbra i några andra ämnen. Några har matte som sin starka sida, men han verkade vara bra på historia, psykologi och estetiska ämnen i stället. Troligen hade arbetsförmedlingen tvingat honom att läsa matte, fast han inte ville, för matte behövs ofta för att kunna studera vidare till något bristyrke. ?

Ja, men frågan infinner sig: Hur kan skolan inte uppmärksamma att han gjort fem misslyckade försök på samma kurs? Han kanske behövde anpassad undervisning – eller så skulle ingen undervisning i världen hjälpa för att få honom att klara den där jävla kursen.

Hur kan en sån här person pressas att göra saker som överstiger hans förmåga – tex att uppvisa fakturor för varenda post han söker ersättning för hos SOC, eller att söka X antal jobb för att trygga sin försörjning? När ska detta systemfel uppmärksammas av media?
Citera
2025-02-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Till att börja med så är inget absolut förbud att bära kniv på offentlig plats.

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Om jag är på väg ut att jaga så är det exempelvis befogat att bära kniv på offentligt plats. Samma kan gälla en hantverkare som utför sitt arbete osv.

Sen om en jägare bor mitt inne i en stad så måste han ju ha möjlighet att ta sig ut med sina vapen och jaga. Det är inget krav på att en jägare behöver ha en egen bil. Så länge vi tillåter jakt så måste vi tillåta vapen och då kommer lagliga vapen att finnas i vårat samhälle.

Om någon i detta fall hade ringt polisen hade de kunnat stoppat och kontrollerat GM. Men hade han haft vapnen oladdade så hade de inte kunnat göra något.

Jag kan lova dig att den här killen hade de plockat vapnen från direkt.
Han hade blivit misstänkt pga av sitt beteende och hur han hade svarat poliser som stoppat honom.
Citera
2025-02-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag menade med vapenväskorna.

Jag förstod men vapenväskan i sig har uppenbarligen inte väckt någon intresse på bussen heller.
Vet inte om det var flera väskor som du skriver, jag har bara läst om en.
Citera
2025-02-12, 19:54
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Vittnen kan ha lagt märke till vapenfodralet först efter att han började skjuta. I den paniken som då upstod är det kanske svårt att särskilja. Det kan också ha setts på långt avstånd, genom mörka glasrutor etc.

Han gick in på toa, bytte om, kom ut med ett hagelgevär i handen & 2 hängandes över axeln / ryggen (minns ej) & vapenfodralet i andra näven?
Citera
2025-02-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Har du en källa på det?

Sen att en sån diagnos inte kan vara hela förklaringen till dådet, är en annan sak.
Autister kan t.ex bli högerextrema eller nåt annat extremt.
På mobil atm, men du kan Google både benämnelsen för hans klass och gymnasiet Han gick ett program specifikt anpassat för personer med autism/asperger. Det var även en big deal när detta gymnasium lades ned just pgr av deras autism anpassade program.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad vittnen påstår kanske man bör ta med en stor nypa salt.

Ett vittne sa nyss på TV4 Nyheterna att mördaren hade ett bälte med pistoler.

Ja, jag menar det. Paniken gör sitt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Med 3 olika vapenväskor?

Nu behöver det ingå i skolutbildningen i framtiden hur vapen och vapenväskor ser ut.

Många i större städer är inte så insatta i jakt och vet inte hur vapenväskor ser ut. Lägg till att många stirrar konstant i sina mobiler och reflekterar inte nämnvärt över sin omgivning. Det som kunde ha väckt uppmärksamhet är att han hade flera väskor och inte bara en.
Citera
2025-02-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
En del har orealistiska förväntningar på hur snabbt polisen/insatsstyrkan skulle kunna agera.

Han som filmade skrev i en kommentar att han filmat ”nästan hela attacken”, i hans film är det drygt 8 minuter från första till sista skottet. Media är inne på runt 12 minuter. Nånstans där ligger det nog.

Första larmet 12.33, sista skottet cirka 12.45, enligt medier i alla fall. Max 12 minuter efter larmet. Första poliserna gick in drygt 5 minuter efter första larmet. Insatsstyrkan cirka 10 minuter efter larmet. Sedan max ett par minuter kvar innan skotten upphörde.

Skolskjutningen i Finland pågick uppåt 40 minuter. Likaså har ett flertal attacker i USA pågått längre än den i Örebro. Misslyckas allihop eller är det helt enkelt inte realistiskt hur snabbt folk förväntar sig att attacker ska stoppas?

Däremot kanske man kunde ha gjort något mer effektivt efter sista skottet. Men där och då visste man inte om han fortfarande var vid liv i byggnaden eller om det fanns fler gärningsmän. Så man kunde liksom inte bara chansa på att släppa ut folk hur som helst.

Det skjuts frenetiskt mellan 4:07 och 4:16, därefter ett skott vid 4:22. Därefter inga skott fram till brottet 6:20.
Larmet går vid ~5:33 i filmen.
6:41-6:47 skjuts tre skott som följs av två lite lägre smällar 6:49-6:51.
Två smällar hörs vid 7:02 och fyra 8:14-8:22.

Det finns brott i videon vid 6:20, 10:02 och vid 10:23 varefter manliga röster hörs. Ca 10:45 är polisen framme för att kolla honom.

Min gissning är att han sköt sig antingen vid 6:20 varvid följande 11 smällar är granater eller vid brottet vid 10:02. Jag tror mest på den senare tidpunkten eftersom jag bedömer att åtminstone de tre skotten 6:41 är GMs. Troligen även flera av de efterkommande. Det är naturligtvis okänt hur långa avbrottstiderna är varför filmen just nu inte ger tillförlitliga tidslinjer efter det första avbrottet.
Citera
2025-02-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ingenting som säger att han "vandrat runt" på skolan i 1,5 timme. Han kan lika gärna suttit på toaletten och förberett sig i 1,5 timme.
Inte särskilt troligt. Ganska katatoniskt att sitta på toaletten så länge innan och varför? Om han åkt kollektivtrafik med vapenfodral är det inte särskilt troligt att han skulle ha upptäckts som mer avvikande i skolan. Rätt iskallt att öppet bara ta med sig flertalet vapenfodral och åka buss 4 kilometer utan rädsla att upptäckas och borde inte kräva 90 minuter självpepp
Citera
2025-02-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Ja, men frågan infinner sig: Hur kan skolan inte uppmärksamma att han gjort fem misslyckade försök på samma kurs? Han kanske behövde anpassad undervisning – eller så skulle ingen undervisning i världen hjälpa för att få honom att klara den där jävla kursen.

Hur kan en sån här person pressas att göra saker som överstiger hans förmåga – tex att uppvisa fakturor för varenda post han söker ersättning för hos SOC, eller att söka X antal jobb för att trygga sin försörjning? När ska detta systemfel uppmärksammas av media?
…och ofta jobb som inte finns, eller som man vet att man inte kan få ( jag är inte arbetslös, men känner några som har kämpat med idiotin ) . Och nuförtiden riskerar man också att hamna i kriminella småföretag, för sådana finns också tyvärr.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ingenting som säger att han "vandrat runt" på skolan i 1,5 timme. Han kan lika gärna suttit på toaletten och förberett sig i 1,5 timme.

Men vittnen har ju sett honom cirkulera utanför skolan + inne i korridorerna innan det startade.
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Vad tror vi om möjlighet att RA kom till skolan 1,5 timme innan kan ha berott på att han eventuellt hade ett inbokat möte först?
Kan ha varit förberedd på skjutning och självmord ifall mötet inte skulle gå som han ville.

Att det tog så lång tid känns ivf som att han inte var helt bestämd på att åka dit, skjuta och avsluta sitt eget liv utan att det eventuellt fanns ett alternativ.

Jag funderar också på om han hade ett möte inbokat.

Någon skrev tidigare att de som sköts satt tillsammans i ett rum och hade grupparbete. Undrar om just det rummet blev noga utvalt, han kanske hade suttit där förr antingen i ett möte/föreläsning eller liknade….eller han kanske satt där och våndades när han pluggade på skolan….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in