Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefaan
En del har orealistiska förväntningar på hur snabbt polisen/insatsstyrkan skulle kunna agera.
Han som filmade skrev i en kommentar att han filmat ”nästan hela attacken”, i hans film är det drygt 8 minuter från första till sista skottet. Media är inne på runt 12 minuter. Nånstans där ligger det nog.
Första larmet 12.33, sista skottet cirka 12.45, enligt medier i alla fall. Max 12 minuter efter larmet. Första poliserna gick in drygt 5 minuter efter första larmet. Insatsstyrkan cirka 10 minuter efter larmet. Sedan max ett par minuter kvar innan skotten upphörde.
Skolskjutningen i Finland pågick uppåt 40 minuter. Likaså har ett flertal attacker i USA pågått längre än den i Örebro. Misslyckas allihop eller är det helt enkelt inte realistiskt hur snabbt folk förväntar sig att attacker ska stoppas?
Däremot kanske man kunde ha gjort något mer effektivt efter sista skottet. Men där och då visste man inte om han fortfarande var vid liv i byggnaden eller om det fanns fler gärningsmän. Så man kunde liksom inte bara chansa på att släppa ut folk hur som helst.
Det skjuts frenetiskt mellan 4:07 och 4:16, därefter ett skott vid 4:22. Därefter inga skott fram till brottet 6:20.
Larmet går vid ~5:33 i filmen.
6:41-6:47 skjuts tre skott som följs av två lite lägre smällar 6:49-6:51.
Två smällar hörs vid 7:02 och fyra 8:14-8:22.
Det finns brott i videon vid 6:20, 10:02 och vid 10:23 varefter manliga röster hörs. Ca 10:45 är polisen framme för att kolla honom.
Min gissning är att han sköt sig antingen vid 6:20 varvid följande 11 smällar är granater eller vid brottet vid 10:02. Jag tror mest på den senare tidpunkten eftersom jag bedömer att åtminstone de tre skotten 6:41 är GMs. Troligen även flera av de efterkommande. Det är naturligtvis okänt hur långa avbrottstiderna är varför filmen just nu inte ger tillförlitliga tidslinjer efter det första avbrottet.