2025-02-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att slumpmässigt lyckas mörda människor från socialtjänsten och en matematiklärare av ren slump.
Eh, va? Om man går till Komvux på skoltid är det ju lärare och vårdstuderande så långt ögat når. Om du riggade en självskjutande kulspruta à la finalavsnittet av Breaking Bad i en papplåda inne på Komvux och lät den stå och mata blint skulle fördelningen bland offren vara snarlik RA:s. Typ 75% kvinnor, 75% invandrare och 75% vård/omsorg-anknytning.

Anmärkningsvärt hade varit om han hade gått in där och lyckats träffa två blonda copywriters från en reklambyrå, fyra elithockeyspelare med skridskorna på samt fyra filippinska diplomater i folkdräkter.
Citera
2025-02-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Ja det känns ju tyvärr som det. När jag såg hela klippet blev jag bara ledsen. Snubbens reaktion på situationen var alltså att sätta sig på toalocket och filma sitt eget jävla fejs???!!!

Noll överlevnadsinstinkt! Hans undermedvetna verkar säga till honom att det här kan få många likes, bäst att filma mitt eget face så jag kan bli viral

Men alltså. Det var det smartaste och bästa alternativet han kunde göra troligtvis. När det började skjutas så satt han troligen på toaletten. Skulle han vara så otroligt korkad att fly ut i gångarna där skytten går? Jag hade också suttit kvar inlåst till polisen hade kommit i det fallet. Vad är chansen att skytten ser att någon sitter på toaletten och skjuter in? Dessutom var han smart nog att klättra upp på handfatet för att, ifall någon får för sig att skjuta in så blir han troligtvis inte träffad av skotten.
Citera
2025-02-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Dom hade tillräckligt bra vapen för att skjuta i taket.
Någon som sett för mycket på film?
Du hade inte fått någon vapenlicens.
Vad skjuter du sönder i taket: vattenrör,gasledningar,elkablar eller stålbalkar som skapar rikoschetter.
Citera
2025-02-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Tack för den idiotförklaring av mig.

Kan man inte något är det bara att fråga men att påstå att det är "bara att kämpa på" utan att förstå hur en funktionsnedsättning fungerar är högst provocerande.
Inte uteslutet att beslutsfattare kring hans försörjning har resonerat precis likadant som du.
Citera
2025-02-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Ja, som jobbade på Socialförvaltningen.

Nja.. De var anställda av socialförvaltningen, men jobbade på olika äldreboenden etc. De sitter alltså inte på socialförvaltningen på något kontor under någon annan tjänst och ska inte förväxlas med de som jobbar på Socialtjänsten (som de GM varit i kontakt med gällande sitt bidrag)

Jag är också anställd av socialförvaltningen (men i annan kommun), jobbar på ett äldreboende sedan många år tillbaka som vårdbiträde och pluggar nu till undersköterska 2 dagar i veckan på betald arbetstid.
Citera
2025-02-12, 17:39
Avstängd
Han ser ju relativt ”välklippt” ut på varenda bild på han lär rimligen ha gått till frisören regelbundet. Undra om någon frisör i Örebro känner igen honom… utifrån hans beskrivna personlighet lär han ha gått till samma frisör i många år.
Citera
2025-02-12, 17:41
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Nej, han gick i en specialklass för de med autism/asperger (den skola han gick på hade flera sådana program bla IV och samhäll vill jag minnas)

Har du en källa på det?

Sen att en sån diagnos inte kan vara hela förklaringen till dådet, är en annan sak.
Autister kan t.ex bli högerextrema eller nåt annat extremt.
Citera
2025-02-12, 17:43
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Han gick ju i en aspergerklass i skolan så något måste han ju ha haft. Sen tycker jag det skriker diagnos på varenda bild man sett av honom.

Finns många stirriga typer som inte har nån diagnos.
Är aspergerklassen en trådsanning eller finns källa på det?
Citera
2025-02-12, 17:44
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Har du en källa på det?

Sen att en sån diagnos inte kan vara hela förklaringen till dådet, är en annan sak.
Autister kan t.ex bli högerextrema eller nåt annat extremt.

Rickard Andersson, som då hette Jonas Simon, gick på numera nedlagda Wadköping Utbildningscenter, i individuella programmet för elever som inte klarat högstadiet och som fått diagnoser som autism.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hon-var-larare-till-massmordaren-han-var-helt-tyst/
Citera
2025-02-12, 17:45
Avstängd
-Nigger-s avatar
Vet man om R.A varit på skolan veckor eller dagar innan dådet och rekat?
Hur visste han var socialförvaltarna var/hade sitt klassrum?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Läs på om PDV … första patrull på plats ska gå in för att stoppa pågående dödligt våld inte vänta på insatsstyrkan
Det var ju precis vad dom gjorde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
För jämför videon med den video som t.ex mördaren Seung-Hui Cho (Virginia Tech) filmade och la ut på nätet bara timmar innan sitt dåd.
Vilken himmelsvid skillnad. Både vad gäller mördarens aggressivitet, hot och utfall mot samhället, och viftande med vapen i båda händerna.

Det är det här som får mej att tro att RA:s video är nåt helt annat än vad man försöker få det till.

Eller så handlar det om att han i grunden inte var aggresiv utan snarare desperat. Motivet spelar ganska stor roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in